Kolejiště N (3,9x2,5m) alá Čerchov

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Kolejiště N (3,9x2,5m) alá Čerchov

Příspěvekod 987mis » čtv 14 úno, 2019 7:36 pm

Zdravím ve spolek!
Ačkoli fórum sleduji a obecně železniční modelářství, doposud doma žádné pořádné železniční modely nemám. Avšak život je plný změn a tak jsem si řekl, že je třeba s tím něco udělat. Více informací co, proč a jak si můžete přečíst v následujícím odstavci. Ti, kteří chtějí jít rovnou k tématu, nechť přeskočí :D

Něco málo o mě
Asi nemá smysl rozepisovat životopis, ale říkám si, že by bylo dobré se v pár větách představit. K železnici mne to táhlo od mala. Problém byl však v ceně koníčku. Co si budeme nalhávat, levný koníček to není. Musel jsem se tedy spokojit s trochou starých kolejí v TT, které byly doplněny o pár vozidel značky BTTB. To vše vyhrabáno někde na hůře, čili o elektrickém ježdění moc řeč být nemohla. Ovšem i ruční pohon mi vyhovoval (musel) a tak mne tato činnost dokázala zabavit na dlouhé hodiny, dny, týdny. Čas plynul a postupně přišla první náhrada v podobě nových kolejí. Nejdříve obyčejný kruh od PIKO, dále koleje koupeny v obchodě, které už mi dovolily i pár ručních výhybek. Už to byl nějaký posun kupředu i když pořád to bylo kobercové ježdění. Tady se zdálo, že je konec a taky tomu tak na dobrých 15 let bylo. Vzhledem k faktu, že otec sám je modelář, sic letecký, moc dobře věděl, že vyhazovat takové peníze za železniční modely pro "děcko" smysl nemá. Jo, tehdy jsem zrovna dvakrát nebyl rád, ale teď s odstupem času to plně chápu. Na druhou stranu mi sehnal podklady a publikace na studování, jak se co dělá. K čemu však teorie bez praxe. Po jednoročním chození do kroužku železničních modelářů ve Zlíně se stalo co se stát muselo a pomalu jsem přešel na jiný druh modelařiny. Od plastikových modelů přes letecké modely až po papírové modely, které dělám až doposud. Otázka, co to má společného s železničními modely, se nabízí. Odpověď je však jednoduchá - získal jsem hodně zkušeností, které v budoucnu určitě využiji. Největších zkušeností jsem nabyl právě u papírových modelů, v rámci kterých jsem se mimo jiné dostal až ke kreslení modelů ve 3D a v nynější době i kreslení leptů a 3D tisku na zakázku. Papírové modely mne však postupně přestávaly naplňovat a po letošním ukončení VŠ studia jsem si řekl, že již můžu pomalu šetřit a splnit si tak sen, který mám již od dětství. Bude to sice těžké, půjde to pomalu, ale nebude to snad nemožné :) Start nebude nijak raketový - mám ještě nějaké resty u papíru - ale pomalu to snad nějak půjde. Kdyby se někdo chtěl podívat na mou dosavadní tvorbu, může tak učinit zde:
https://www.facebook.com/ms.paper.models/

Výběr kolejiště
Výběr kolejiště nebyl záležitostí bleskovou, ale plánky jsem studoval průběžně. Kochat se například plány Milana Ferdiána, to je potěšení pro oko. Stalo se však to, co muselo, a jednoho dne jsem narazil na plán kolejiště v TT s názvem Čerchov. No, co budu povídat, láska na první pohled. Ano, uznávám, jsem "skromný" - větší už jsem si vybrat nemohl. Nepředpokládám, že bych dělal více kolejišť, tak jsem si řekl, proč neudělat jedno a pořádné. Vzhledem k faktu, že jsem teprve na začátku "dospěláckého" života a čeká mě šetření na bydlení a další výdaje s tím spojené, nemyslím si, že za rok, dva budu jezdit. To možná tak vagonem po stole :D Ale nějak se začít musí a plánováním nic nepokazím. Plán je tedy takový, že se budu snažit co nejvíce kolejiště rozplánovat, průběžně šetřit, studovat, tvořit součásti a detaily, abych jednoho krásného dne mohl přijít, postavit rám a vše na něj naházet. Vzhledem k velikosti kolejiště se nebojím, že by nebylo co dělat :?

Jdeme na to
Kolejiště tedy bylo vybráno a nyní přišel čas s ním trochu pracovat. I když Milanovi věřím, že bylo kolejiště navrženo přesně na míru, stejně jsem si jej upravil. Na přiloženém obrázku je možno vidět odebrání části vedlejší trati. I když chápu podstatu skrytých smyček, nádraží atp, rozhodl jsem se vést trať přímo z hlavního nádraží tunelem nahoru. Ano, nebude tam ten efekt, že vlak na nějaký čas zmizí nebo bude odstaven ve skryťáku. Možná jsem "jinej", ale tolik mi to nevadí :) . Jedinou obavu mám o stoupání - abych stihl vystoupat dostatečně vysoko, ale ne prudce. Jinak se moc nezměnilo. Vzhledem k faktu, že pocházím ze Zlína, rozhodl jsem se využít násep po zrušené trati a ztvárnit tak decentně část rodného kraje v podobě rozestavěné a nedokončené trati Vizovice-Valašská Polanka. Kdo ví, dokáže si představit, co tím myslím :) Na obrázku lze vidět první úpravy. Doufám, že je povoleno plánek zveřejnit. Pokud podléhá nějakým právům, smažu ho :) Ještě bych doplnil, jak už vyplývá z nadpisu vlákna, že kolejiště bude v měřítku N. Nyní se peru s aplikací kolejiva PECO CODE 55. Výsledné rozměry kolejiště se tedy budou pohybovat dle prvotních výsledků někde kolem 3900x2500 mm.
008 Čerchov_moje_web.jpg


Co dál?
To by bylo na úvod asi vše. Důvod, proč jsem se rozhodl založit vlákno je ten, že si rád nechám poradit a inspirovat zkušenými modeláři. Zatím to opravdu bude spíše teorie, 3D, náčrtky, nákresy. Ale postupně se snad dopracuji do úspěšné realizace.

Mirek
Uživatelský avatar
987mis
 
Příspěvky: 56
Registrován: stř 10 črc, 2013 9:47 pm
Bydliště: Slavkov u Brna

Re: Kolejiště N (3,9x2,5m) alá Čerchov

Příspěvekod milan ferdián » čtv 14 úno, 2019 8:01 pm

Ahoj,musel jsem nejdříve vytáhnout publikaci,abych viděl ty změny :wink: .Mě se líbí,úpravy jsi provedl decentně.Teď ještě převést do N-ka s výhybkami PECO/10°.Plánek samozřejmě ponech,ať máme s čím srovnávat.Budu tě určitě sledovat a tu DKS použij bez úprav.Držím palce :wink: :wink: :wink: .
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejiště N (3,9x2,5m) alá Čerchov

Příspěvekod 987mis » čtv 14 úno, 2019 8:14 pm

milan ferdián píše:Ahoj,musel jsem nejdříve vytáhnout publikaci,abych viděl ty změny :wink: ... Teď ještě převést do N-ka s výhybkami PECO/10°... a tu DKS použij bez úprav.Držím palce :wink: :wink: :wink: .
Milan

Díky Milane za schválení :) Kolejiště je opravdu super a odstranění části trati je jen o tom, že nemám moc rád "vlakodromy" a ten kousek trati mi tam přišel už moc. Totéž platí o výjezdu ze stanice, kde přes řeku vedly dva mosty - dvojkolejný a jednokolejný, který jsem taktéž zrušil. S předěláváním na kolejivo N jsem již začal. Hlavní stanice zůstala skoro stejná. Jediná změna je v pravém zhlaví. Musel jsem se vyhnout zhlaví v oblouku, tak jsem jeho část vsunul více do stanice. Stanice není celá z důvodu free verze programu. Ale mě to bohatě stačí, jelikož to podstatné jsem navrhl a pokračování bude už v mém 3D na které jsem zvyklý :)

PS: Je taktéž vidět, jak jsem vyřešil problém s tím dvojitým křížením. Nájezd v oblouku z obou stran jsem využil k zamaskování rozdílné osové rozteče. Navíc vzhledem k mostu, na kterém se křížení nachází, se to snad ztratí o to více.
cerchov_spodek.jpg
Uživatelský avatar
987mis
 
Příspěvky: 56
Registrován: stř 10 črc, 2013 9:47 pm
Bydliště: Slavkov u Brna

Re: Kolejiště N (3,9x2,5m) alá Čerchov

Příspěvekod milan ferdián » čtv 14 úno, 2019 8:23 pm

Pozor,DKS jak jsme se spolu bavili má svoji rozteč,ale ty tu rozteč nemůžeš převést do poloměrů oblouku.Musíš se dostat na 30 mm os kolejí v obloucích,jinak ti neprojedou bezkolizně vozy skupiny C.
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejiště N (3,9x2,5m) alá Čerchov

Příspěvekod 987mis » čtv 14 úno, 2019 8:33 pm

Jo, koukám na to, že se mi v obloucích nalevo promítla rozteč 27 mm. Nicméně mám v plánu mít po celé délce 30 mm rozteč včetně stanice a jediné zúžení na 27 by bylo v tom křížení. Může to tak být? Vycházím z faktu, že většina hlavní trati je skryta a minimum ve stanici dle NEM je 28 mm. Nabyl jsem tak dojmu, že když dám všude 30 mm, nic nezkazím a budu mít jistotu průjezdu všech délek vozidel.
Uživatelský avatar
987mis
 
Příspěvky: 56
Registrován: stř 10 črc, 2013 9:47 pm
Bydliště: Slavkov u Brna

Re: Kolejiště N (3,9x2,5m) alá Čerchov

Příspěvekod HonzaM » pát 15 úno, 2019 7:43 am

Já mám dvojité křížení na vjezdu do stanice řešeno jak je vidět na fotografii (kolejivo je PECO Code 55). Ve stanici vyjde rozteč navazujících staničních kolejí 45 mm, což se hodí pro nástupiště (bohužel si nepamatuji výrobce, možná Faller). Šlo by to tedy navázat na rozteč kojejí 1 a 2 ve stanici tak jak jak to máš, jen by bylo nutné mírně změnit vjezd na sousední staniční kolej. Rozteč kolejí do trati se upraví v oblouku.
Přílohy
Křížení.JPG
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4045
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště N (3,9x2,5m) alá Čerchov

Příspěvekod 987mis » pát 15 úno, 2019 12:31 pm

HonzaM píše:JVe stanici vyjde rozteč navazujících staničních kolejí 45 mm, což se hodí pro nástupiště (bohužel si nepamatuji výrobce, možná Faller)

45mm rozteč u N? To je vcelku dost ne?
Uživatelský avatar
987mis
 
Příspěvky: 56
Registrován: stř 10 črc, 2013 9:47 pm
Bydliště: Slavkov u Brna

Re: Kolejiště N (3,9x2,5m) alá Čerchov

Příspěvekod HonzaM » pát 15 úno, 2019 12:48 pm

987mis píše:
HonzaM píše:JVe stanici vyjde rozteč navazujících staničních kolejí 45 mm, což se hodí pro nástupiště (bohužel si nepamatuji výrobce, možná Faller)

45mm rozteč u N? To je vcelku dost ne?

Normální nástupiště by se při menší rozteči nevešla, v trati se se samozřejmě koleje přiblíží na běžných 32 mm. Jedná se samozřejmě o osovou rozteč, mezi konci pražců je to jen 29 mm, což odpovídá čtyři a půl metru. To nijak zvlášť široké nástupiště není.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4045
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště N (3,9x2,5m) alá Čerchov

Příspěvekod 987mis » pát 15 úno, 2019 5:11 pm

Koukal jsem na to a asi to tak bude. Já jsem myslel že NEM je možné brát vážně, kdy píší že minimální osová vzdálenost pro širou trať (na rovině) je 25 mm a ve stanici 28 mm. Co jsem se teď díval, tak v reálu je základní osová vzdálenost 5 m, tzn cca těch 31-32 mm jak píšeš, ve stanici 6 m, u ostrovního nástupiště 10 m. Čili 37,5 a 62,5 mm v N + brát v úvahu obrys vozidla. A já myslel, že mi bude stačit rozteč 30 a 60 mm. 60 mm se dá akceptovat, ale že bych u úrovňových nástupišť měl mít 37,5 a ne 31-32 mm, to bych neřekl :? Beru, že NEM definuje minimální vzdálenost, ale spíš bych řekl že osová vzdálenost u modelu bude spíše větší než převod z reálu a tady je možno mít minimální vzdálenost až o 7 mm menší než ve skutečnosti je - což mi přijde celkem hodně.

EDIT: A jo, ty myslíš ostrovní nástupiště? To pak asi ano :)
Uživatelský avatar
987mis
 
Příspěvky: 56
Registrován: stř 10 črc, 2013 9:47 pm
Bydliště: Slavkov u Brna

Re: Kolejiště N (3,9x2,5m) alá Čerchov

Příspěvekod milan ferdián » pát 15 úno, 2019 5:29 pm

U stanic v minulosti jsou a byly osové vzdálenosti 4500/28,1 (modul Lipová Lázně i v reálu) a 4750/30.Potíž je zpřevodování z modelové velikosti "TT" do "N".U "TT" se držíme TILLIGU a ten má rozteč os kolejí 43 mm a k tomu navržené výhybky.Nebavme se o kolejivo KUEHN/44.
U PECA je problém,že prostě s tímto modelovým kolejivem musíš umět zacházet.U Čerčan doporučuji se držet os kolejí 30 a 60 mm (ostrovní nástupiště).V publikaci III.díl jsou dokonce navržené kolejiště se zkráceným zhlavím,ale rozteč os kolejí je 31,83 mm.Gotartovice,Hřibová,Hraničky,Bukovice,Prostějov dolní nádraží,Staré Město,Kylešovice a Luhačovice.
Levé zhlaví jde lépe upravit než máš :wink: .
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejiště N (3,9x2,5m) alá Čerchov

Příspěvekod milan ferdián » pát 15 úno, 2019 6:09 pm

Drobná změna.DKS má délku 271 mm/10°/R511 a rozteč os kolejí 26 mm :!:
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejiště N (3,9x2,5m) alá Čerchov

Příspěvekod 987mis » pát 15 úno, 2019 6:15 pm

milan ferdián píše:Drobná změna.DKS má délku 271 mm/10°/R511 a rozteč os kolejí 26 mm :!:
Milan

Opravdu? já všude vyčetl 27, i sw na plánování kolejí udávají zhruba těch 27. Jako on ten mm asi už nic neřeší,ale je to podivné :)
Uživatelský avatar
987mis
 
Příspěvky: 56
Registrován: stř 10 črc, 2013 9:47 pm
Bydliště: Slavkov u Brna

Re: Kolejiště N (3,9x2,5m) alá Čerchov

Příspěvekod HonzaM » pát 15 úno, 2019 6:22 pm

U tratí mám osovou vzdálenost 25 mm, ve stanicích u sypaných nástupišť 28 mm u velkého nádraží, tam kde ve zhlaví nepřidávám žádné mezikusy jsem se v jednom případě dostal na 25 mm osové vzdálenosti a tam už je problém s průjezdem kolem návěstidel, je-li návěstidlo blízko výhybky, takže při jízdě odbočkou už některá vozidla mají problém projet (kupříkladu čisticí lokomotiva od Fleischmanna). Ze Zlína do Prahy je to trochu z ruky, ale pokud bys měl cestu a zájem, mohu Ti nabídnout zkušenosti jak ze stavby (postavil jsem relativně velké domácí kojejiště se dvěma středně velkými nádražími, čtyřmetrový modul podle reálné stanice (Sklené nad Oslavou) a jeden modul fiktivního nádraží na jednokolejné trati). Mám zkušenosti i s vozidly (38 hnacích vozidel, digitalizovaných je něco přes polovinu), a s jejich chováním na kolejišti. Trochu z toho lze vidět na našem webu http://www.1ku160.cz.
Naposledy upravil HonzaM dne sob 23 bře, 2019 7:02 pm, celkově upraveno 1
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4045
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště N (3,9x2,5m) alá Čerchov

Příspěvekod milan ferdián » pát 15 úno, 2019 8:12 pm

987mis píše:Opravdu? já všude vyčetl 27, i sw na plánování kolejí udávají zhruba těch 27. Jako on ten mm asi už nic neřeší,ale je to podivné :)

Dobrý,já jsem si ten údaj též opravil na 27 mm.Trochu jsem si hrál.Zkrácené zhlaví,jsem v minulosti chtěl vyzkoušet na nějakém modulu stanice.Bohužel,člověk míní,život mění.Ta malá trojka nahoře vpravo u DKS ti dělá při 90°oblouku na druhém konci rozteč os kolejí 30 mm.
Milan
Přílohy
Čerchov N.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejiště N (3,9x2,5m) alá Čerchov

Příspěvekod 987mis » pát 15 úno, 2019 9:19 pm

Vypadá to super. Díky za podrobný popis jednotlivých členů, upravím si to i u sebe :) Já dnes pokračoval na vedlejší trati a musím říct, že mne trochu překvapila. První stanice, ta byla ještě přijatelná. Lom v zatáčce, tam už jsem musel improvizovat a koncová stanice, tam jsem pro dnešek skončil. Už teď vím, že tam bude dost úprav. Zítra bych mohl hodit náhled na vedlejší trať :wink:
Uživatelský avatar
987mis
 
Příspěvky: 56
Registrován: stř 10 črc, 2013 9:47 pm
Bydliště: Slavkov u Brna

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků