Větší TT kolejiště?

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Větší TT kolejiště?

Příspěvekod Rodney » pát 25 led, 2019 6:07 pm

Zdravím,
konečně jsme si pořídili odpovídající vlastní prostory a mohl jsem se konečně vrhnout na stavbu kolejiště. Místnost je celkem velká, i když jsem si myslel že se tam toho vejde víc :D
Vytvořil jsem samozřejmě prvně návrh a Vás jako zkušené modeláře bych chtěl poprosit o trochu zpětné vazby.

Snažil jsem se udělat nádraží na hlavní elektrizované trati vycházející jen maličko z Pardubic, tím, že odtud jde vedlejší kolej na další nádraží, kde se druhá kolej vrací a překonává "koridor" a vede dále do kopců. Snažil jsem se na viditelných úsecích trati použít flexi koleje s poloměrem alespoň 500 mm a v nádraží výhybky s menším úhlem a většími poloměry. Hlavně jsem se snažil to nepřeplácat :D Některé výhybky tam chybí, protože některé nemám asi přesně nadefinované.

Obrázek

Díky moc za příspěvky
Rodney
 
Příspěvky: 3
Registrován: stř 23 led, 2019 2:01 pm

Re: Větší TT kolejiště?

Příspěvekod Kajinek11 » pát 25 led, 2019 6:38 pm

1) Ta stanice, respektive její vzdálená kolej je už daleko od hrany desky. Při snaze manipulovat s vozidly, čištění kolejí atd si polámeš vše vyčnívající co je mezi hranou desky a staničními kolejemi.

2) není škoda nemít na tak velkém kolejišti vratné smyčky pro otáčení souprav?
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: Větší TT kolejiště?

Příspěvekod hank » pát 25 led, 2019 7:11 pm

Normální člověk dosáhne rukou 80 - max. 90 cm.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Větší TT kolejiště?

Příspěvekod D » pát 25 led, 2019 7:29 pm

Rodney:
  1. Máš už představu o provozu, epochu?
  2. Výpravní budovu velké stanice předpokládám dole, u hrany kolejiště.
  3. Máš nějaké zdůvodnění pro tolik manipulačních (nákladních) kolejí? V Pardubicích jsou na ně navázané vlečky s nakládkou/vykládkou a depo.
  4. Na levém zhlaví velké stanice nemáš žádnou kolejovou spojku. Ideální by byly dvě dvojité spojky, aby umožňovaly vjezd na libovolnou kolej i z vedlejší tratě (vhodné pro nákladní vlaky).
  5. Na levém zhlaví skryté stanice se ti sbíhají obě koleje dvoukolejky do jedné, neumožní plynulý obousměrný provoz a nezávislé zastavování vlaků v různém směru.
  6. Odbočnou trať ve skryťáku máš špatně zaústěnou, neumožňuje soupravám z vedlejší tratě průjezd na pokračování vedlejší tratě. Vedlejší trať bych ještě podvlékl pod jednou spirálou (třeba levou) a napojil obě na stejnou stranu skrytého nádraží (třeba nahoru), ale ne jak to máš do hlavní tratě, nýbrž do třetí koleje od hlavní přes angličana, abych neomezil střídání souprav na hlavní trati. Jednodušší by bylo udělat druhý skryťák jen pro vedlejší trať. Aspoň se ti nebudou míchat soupravy, které patří na jiné tratě.
  7. Pravé zhlaví vedlejší stanice zasahuje přes hranu panelu, nestejná osová vzdálenost vnější koleje je divná.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Větší TT kolejiště?

Příspěvekod Rodney » pát 25 led, 2019 8:47 pm

Hloubka kolejiště se dá určitě ještě zmenšit posunutím skrytého nádraží víc pod hlavní. Je pravda, že 160 cm je celkem daleko, ale asi bych se pokusil tam nějak zabudovat nějaké "manipulační díry na člověka.
Epochu určitě VI. (rok 2016), už na podnájmu jsem vyrobil celkem hodně vozů a lokomotiv, ty jsou už ve vitríně :wink: Provoz všelijaký, samozřejmě EC a delší vlaky by jen projížděly.
Co se týče počtu kolejí, plánoval jsem dvě ostrovní nástupiště a potom tam jsou už "jen" 3, což je třeba i v Chocni. Prostě a jednoduše, chtěl jsem, aby tam taky občas nějaký delší náklad stál :D
Na levém zhlaví chybí spojky, protože jsem již kontaktoval jednoho výrobce výhybek na kolejový kříž s angličany v jednom, pro zmenšení zhlaví.
Ten skryťák jsem tam jen tak naplácal, takže asi moc nedává smysl.

Spíš jsem se chtěl ještě zeptat o kolik níž oproti terénu se skryté nádraží dělává?
Rodney
 
Příspěvky: 3
Registrován: stř 23 led, 2019 2:01 pm

Re: Větší TT kolejiště?

Příspěvekod hank » pát 25 led, 2019 9:31 pm

Rodney píše:Spíš jsem se chtěl ještě zeptat o kolik níž oproti terénu se skryté nádraží dělává?


Na to ti dává odpověď norma NEM 101, která stanoví průjezdné profily. A nech si do výšky rezervu na ruce. Vozidla mají snahu nejvíc se vykolejovat tam, kde je nehorší přístup.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Větší TT kolejiště?

Příspěvekod Kajinek11 » úte 29 led, 2019 8:32 am

Ale jinak moc pěkný NEVLAKODROM! Bude to radost koukat trošku do krajiny, kde nejsou všude koleje... :-) Ale ty vratné smyčky Ti v provozu budou moc chybět. Nezapomeň, že se vlaky v reálu spíše vracejí, než že by přijeli z druhé strany..
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: Větší TT kolejiště?

Příspěvekod milan ferdián » úte 29 led, 2019 9:11 am

Překrásný prostor.Když už z okolí Pardubic,tak zkusit zakomponovat něco z toho prostředí,ale dostatečně zredukované.Tím že máš obrovské množství staničních kolejí,neznamená,že provoz zvládneš sám.Námět,který jsi prezentoval.Některé věci mi prostě nesedí,například nalevo i s tím křížením dvojkolejné trati.Zkontroloval jsi si poměr stoupání.Kluci poznamenali o vratných smyčkách.Hodně ti zjednoduší provoz ve skryťáku.Skryťák bych moc neposunoval pod viditelnou stanici.Po těch letech vím,že umístit skryťák pod viditelnou stanici jen v případě prostorové nouze a s dostatečnou světlostí.Důvod je kvůli přístupu zespod pod viditelnou stanici.
Kolejivo,píšeš TT,poznal jsem jen výhybky obloukové 83362 a jednoduché 83332.Ale co jsou přímé koleje 71121,to je pro mne záhada,zde doporučuji flexi.Čím míň spojů,tím líp.Doufám,že nekombinuješ kolejivo TILLIG s KUEHNEM.
Ty rámy už mají přesnou podobu nebo si je rozměrově můžeš dodatečně upravit?Vzal jsi si velké sousto,doufám že s tím do budoucna počítáš.
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Větší TT kolejiště?

Příspěvekod Rodney » úte 29 led, 2019 4:15 pm

Panely se samozřejmě můžou ještě měnit, ještě jsem nic neudělal.
Kolejivo mám zkombinované, to je problém? Myslel jsem, že stačí použít spojky Kuehn-Tillig a bude to OK. Ve viditelné části kolejiště plánuji hlavně flexi, jen v tom schématu jsou použitý Kuehn G121, aby se mi to stavělo lehčeji.
Jen teď teda nevím, jestli mám posouvat ten skryťák pod hlavní a zmenšit desku nebo to nechat takto. :?
Ten nadjezd by měl snad měl vyjít, když hlavní trať bude trochu klesat a ta vedlejší bude stoupat ve 3%. Při nejhorším se ta výhybka kde se tratě spojují posune ještě dál a trošku to nastoupá.
Rodney
 
Příspěvky: 3
Registrován: stř 23 led, 2019 2:01 pm

Re: Větší TT kolejiště?

Příspěvekod D » úte 29 led, 2019 4:29 pm

Rodney:
> Kolejivo mám zkombinované, to je problém? Myslel jsem, že stačí použít spojky Kuehn-Tillig a bude to OK.
Na volné trati při použití flexi kolejí samozřejmě kombinovat můžeš.

Problém je v rozdílné geometrii kolejiva. Ve stanicích při kombinaci různých výhybek a továrních kusových kolejí obou výrobců ti nebudou sedět úhly, poloměry ani rozteče kolejí. Celé zhlaví stanice dělej raději vždy v kolejivu jednoho výrobce.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno


Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 návštevníků