Stránka 3 z 8

Re: Žacléř

PříspěvekNapsal: sob 12 led, 2019 12:34 pm
od jafobe
Trainmaniak píše:Tady máte pro zajímavost fotky ze dne, kdy skladiště žuchlo – dolní část stránky.

Podle toho jak se rozpadlo a co to odhalilo možná nebýval sklad původně ani zděný, v té době se asi ještě moc škvárové tvárnice použité na štítovou zeď nepoužívali, zvlášť když zbytek staveb je cihlový. Takže kvůli něčemu byla z mého pohledu nejspíš štítová zeď přestavěná dodatečně. Ani trámy "snad" hrázdění nevypadají chycené na nějaký svislý rohový trám, protože vyzdívka mezi trámy zůstala na štítové stěně a po trámu tam není ani památky. I to "hrázdění" samotné nemuselo být původně hrázdění, ale jen dřevěný sklad, a dozděný mezi trámy až dodatečně.

Re: Žacléř

PříspěvekNapsal: sob 12 led, 2019 12:44 pm
od ateen
jafobe píše:Starý fotky jak vypadalo nádraží původně se budou asi hledat hůř. Pár "novějších", kdy ještě sklad přilepený k nádražní budově stál stál, se na internetu najít dá, podle nich vypadá že byl asi i částečně hrázděný (nebo dozděný mezi trámy někdy dodatečně), alespoň strany k rampám u kolejí a k silnici, třetí strana bude spíš celá zděná, ta alespoň nespadla se zbytkem konstrukce ze dřeva.
Obrázek
Obrázek

Díky moc, každá fotka je dobrá.

Re: Žacléř

PříspěvekNapsal: sob 12 led, 2019 12:46 pm
od ateen
Trainmaniak píše:Tady máte pro zajímavost fotky ze dne, kdy skladiště žuchlo: http://www.trainmania.info/zacler.html – dolní část stránky.
A tady máte v ZIPu pár fotek budovy, je tam něco i z druhé strany od silnice. Konečně jsem to našel: http://www.trainmania.info/0/budova-zacler.zip

Díky moc, Michale. Na Tvoje stránky jsem už koukal. Máš tam hodně fotek z nádraží, to je dobře. Určitě si to pořádně prostuduji.

Re: Žacléř

PříspěvekNapsal: sob 12 led, 2019 12:48 pm
od ateen
jafobe píše:
Trainmaniak píše:Tady máte pro zajímavost fotky ze dne, kdy skladiště žuchlo – dolní část stránky.

Podle toho jak se rozpadlo a co to odhalilo možná nebýval sklad původně ani zděný, v té době se asi ještě moc škvárové tvárnice použité na štítovou zeď nepoužívali, zvlášť když zbytek staveb je cihlový. Takže kvůli něčemu byla z mého pohledu nejspíš štítová zeď přestavěná dodatečně. Ani trámy "snad" hrázdění nevypadají chycené na nějaký svislý rohový trám, protože vyzdívka mezi trámy zůstala na štítové stěně a po trámu tam není ani památky. I to "hrázdění" samotné nemuselo být původně hrázdění, ale jen dřevěný sklad, a dozděný mezi trámy až dodatečně.

Přesně. Taky si myslím, že to bylo jen dřevěný.

Re: Žacléř

PříspěvekNapsal: sob 12 led, 2019 12:51 pm
od ateen
jafobe píše:
Trainmaniak píše:Tady máte pro zajímavost fotky ze dne, kdy skladiště žuchlo – dolní část stránky.

Podle toho jak se rozpadlo a co to odhalilo možná nebýval sklad původně ani zděný, v té době se asi ještě moc škvárové tvárnice použité na štítovou zeď nepoužívali, zvlášť když zbytek staveb je cihlový. Takže kvůli něčemu byla z mého pohledu nejspíš štítová zeď přestavěná dodatečně. Ani trámy "snad" hrázdění nevypadají chycené na nějaký svislý rohový trám, protože vyzdívka mezi trámy zůstala na štítové stěně a po trámu tam není ani památky. I to "hrázdění" samotné nemuselo být původně hrázdění, ale jen dřevěný sklad, a dozděný mezi trámy až dodatečně.

Možná to mohlo vypadat, jako sklad v Ronově nad Doubravou.

Re: Žacléř

PříspěvekNapsal: sob 12 led, 2019 1:55 pm
od hank
Podle původních normálií ÖLEG býval tento typ skladů postavený z pravého hrázděného zdiva. V Čelechovicích na Hané, kde se stavělo podlé téže normálie, byly pro svislé prvky nosné konstrukce použity trámy 16x16 cm, pro zavětrování trámy 10x16 cm, věnec byl (přesně podle zásad stavby pravých hrázděných konstrukcí) silnější - z trámů 16x18 cm, celková tloušťka stěn byla 15 cm, tj. na jednu cihlu. Zevnitř byly stěny obloženy svisle kladenými prkny do výšky 150 cm. Zdivo se zřejmě původně neomítalo - normálie to sice výslovně neuvádí, ale plná cihla je široká 14 cm a tloušťka stěny včetně vnitřního prkenného obložení se uvádí 15 cm, takže rozdíl bude skoro určitě tloušťka prken. Lícové cihly jsou ale odjakživa dražší a u dráhy se šetřilo vždycky, takže nelze vyloučit, že někde se z úsporných důvodu nebo kvůli nedostupnosti lícovek mohlo zdivo omítat rovnou při stavbě. Nicméně dochované stavby - i ty, na nichž se ponechaly trámové konstrukce zcela nebo částečně přiznané - většinou vypadají jako omítnuté dodatečně.

Všechno dosud řečené samozřejmě nevylučuje pozdější úpravy. Jestli na to máte někdo čas a náladu, tak stejná skladiště, různě pozměněná přestavbami a/nebo v různém stupni zchátralosti, se dochovala na těchto místech, kde je můžete podrobit bližšímu ohledání a zdokumentovat: Kouřim, Zásmuky, Plaňany, Hradčovice, Radonice u Kadaně, Čelechovice na Hané, Náměšť na Hané, Příkazy, Ronov nad Doubravou, Třemošnice. (Snad jsem na nic nezapomněl. A snad mezitím nic z uvedeného nespadlo, některé fotky na netu, kde jsem si to teď ověřoval, nejsou úplně nejčerstvější. Budova v Náměšti je ohrožená, protože SŽDC už zveřejnila záměr jejího zbourání, nicméně místní bojují za její záchranu.) Jestli se k tomu fakt někdo odhodláte, budu jistě nejen já rád, když výsledek svého snažení zveřejníte. Podle fotek mi nejblíž k původnímu stavu připadá Třemošnice.

Re: Žacléř

PříspěvekNapsal: sob 12 led, 2019 2:19 pm
od Polabský
Ta stavba mohla být původně hrázděná.
Škvárové tvárnice se objevují přibližně v období protektorátu.
Mohlo dojít k dílčí rekonstrukci, či přestavbě.
Je to jen domněnka.
Hezký den Všem !!

Re: Žacléř

PříspěvekNapsal: sob 12 led, 2019 2:54 pm
od hank
Ještě mě napadlo, že to, co se tu rozebíralo jako druhé skladiště, mohl být taky vedlejší objekt pro potřeby obyvatel staniční budovy. Podobný objekt v úplně stejné pozici vůči staniční budově se dochoval na starém nádraží v Mimoni. Tady jsou dvě fotky z r. 2016:

https://www.vlaky.net/upload/galeria/006465/255590.jpg
https://www.vlaky.net/upload/galeria/006465/255591.jpg

Podle katastrální mapy má ta boudička půdorys 6,35 x 4,30 m. Nemáte to někdo blízko do Mimoně...?

Re: Žacléř

PříspěvekNapsal: sob 12 led, 2019 3:55 pm
od hank
A jestli byly zděné výplně stěn skladiště v Žacléři původně omítnuté, tak to mohlo vypadat nějak takhle jako ve staré Mimoni:
http://www.mimon.cz/admin/galerie/image ... 103247.jpg

Re: Žacléř

PříspěvekNapsal: sob 12 led, 2019 4:17 pm
od Trainmaniak
Hank: Ta druhá budova byla také skladiště. Někde se o tom píše, jen teď nevím kde. :) Ale pro zajímavost zde je k dispozici přepis části památkové knihy vedené zdejším přednostou před válkou. Jsou tam i neželezniční věci, prostě taková městská kronika. Třeba se tam najde i něco pro vás zajímavého. Originál jsem měl v ruce a přepisoval to doslovně až do místa, kde to začalo být německy a pro mě tehdy i dost nečitelně. :)
pamatkova_kniha.pdf
(107.1 KiB) 248 krát

Re: Žacléř

PříspěvekNapsal: sob 12 led, 2019 4:26 pm
od hank
Trainmaniak píše:Hank: Ta druhá budova byla také skladiště. Někde se o tom píše, jen teď nevím kde. :) Ale pro zajímavost zde je k dispozici přepis části památkové knihy vedené zdejším přednostou před válkou. Jsou tam i neželezniční věci, prostě taková městská kronika. Třeba se tam najde i něco pro vás zajímavého. Originál jsem měl v ruce a přepisoval to doslovně až do místa, kde to začalo být německy a pro mě tehdy i dost nečitelně. :)
pamatkova_kniha.pdf


Díky. Dal sis s tím dost práce. Dneska už jsou všechny dochované pamětní knihy žel. stanic ČSD čili staniční kroniky uloženy v Národním archívu ČR, digitalizované a přístupné na internetu:

http://www.badatelna.eu/fond/2284/inventar/

Re: Žacléř

PříspěvekNapsal: sob 12 led, 2019 4:34 pm
od Trainmaniak
Na té Badatelně to je až od 1938, jak koukám. Já to mám od 1924 do 1934.
Už jsem to skladiště našel: Stanice Žacléř má dvě koleje sloužící dopravě a jednu skladištní kolej, 1 rampu pro vykládání postranní, jedno skladiště drážní a 1 soukromé, pronajaté firmě W. Reimann v Prkenném Důle. Ve stanici se nachází 1 sněhový pluh, pro který byla v r. 1904 kusá kolej vystavena prodloužením druhé koleje souběžně s širou tratí.

Re: Žacléř

PříspěvekNapsal: sob 12 led, 2019 5:06 pm
od milan ferdián
hank píše:Ještě mě napadlo, že to, co se tu rozebíralo jako druhé skladiště, mohl být taky vedlejší objekt pro potřeby obyvatel staniční budovy. Podobný objekt v úplně stejné pozici vůči staniční budově se dochoval na starém nádraží v Mimoni. Tady jsou dvě fotky z r. 2016:

https://www.vlaky.net/upload/galeria/006465/255590.jpg
https://www.vlaky.net/upload/galeria/006465/255591.jpg

Podle katastrální mapy má ta boudička půdorys 6,35 x 4,30 m. Nemáte to někdo blízko do Mimoně...?

Hanku,tvůj odkaz - objekt mi připadá malý vůči žacléřskému.
Dal jsem zde výřez z fota druhého skladiště.Na jiném historickém snímku jde vidět i část ke kolejišti,ale foto je strašně rozostřeno.
Milan

Re: Žacléř

PříspěvekNapsal: sob 12 led, 2019 5:21 pm
od milan ferdián
Tak jsem zkusil matematiku a vyšlo mi toto.
Sklad druhý v nájmu soukromníků (bez záruky)
délka 15,0 m
šířka 7,0 m
Milan

Re: Žacléř

PříspěvekNapsal: sob 12 led, 2019 5:48 pm
od milan ferdián
Znáte staré přísloví,kdo hledá,tak najde (aspoň cosi).Hledal jsem ohledně druhého skladu a našel.Sice to nejsou super snímky.
Na webu staretrutnovsko jsou historické pohlednice a našel jsem dvě pohlednice,kde vidíte celé žacléřské nádraží od příjezdové cesty ke staniční budově.
Můj odhad na délku skladu 15,0 a šířku opravuji na 8,0 m je určitě správný.
Milan