Moje H0 300x175

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Moje H0 300x175

Příspěvekod jipol57 » pát 04 led, 2019 5:41 pm

Sleduji, jak tady kolegové zveřejňují návrhy svých kolejišť, tak jsem se rozhodl, že podrobím kritice taky to svoje (budoucí).
Mám ho ale v tak rozpracované fázi, že změny už asi nejsou možné, když bude kritika negativní. Je to kolejiště výhradně pro dění kolem střední stanice s posunem a sestavování vlaků. Po odjezdu vlaky vždycky skončí v některém ze dvou SN. Spodní s 11 průjezdnými a 4 kusými kolejemi, je ve smyčce, takže se vlak vždycky vrátí obráceně. Horní se 4 kolejemi, je jen tak, aby když z nádraží něco odjede, tak aby se vrátilo něco jiného. Na průjezd tratě krajinou, už nezbylo místo.
DCC mám jen pro trakci, všechno ostatní je a bude řízeno PICama, přes rozhraní.
Kdyby se někomu zdály divné ty obdélníkové díry, tak to jsou průlezy, aby se dalo dostat k zadním prostorám kolejiště. Celá zadní strana je u zdi a není přístup zezadu.
Zatím mám komplet hotové spodní SN. A na horní, viditelné části mám hotové překližky pro pokládání kolejí a koleje už částečně položené.
Nějaké obrázky:
track0.jpg

Spodní skryté:
skryte.jpg

A celkový náhled:
primo.jpg
jipol57
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Moje H0 300x175

Příspěvekod jipol57 » pát 04 led, 2019 5:43 pm

A ještě pohled zleva:
zleva.jpg

a pohled zprava:
zprava.jpg
jipol57
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Moje H0 300x175

Příspěvekod lajblt » pát 04 led, 2019 8:13 pm

Jediné, co bych té vizualizaci vytkl, je chybné umístění vjezdových návěstidel. Ve stanici nikdy nestojí u krajních výhybek. S ohledem na posun a délku souprav bych byl pro obligátní "vjezdová návěstidla stojí až za tunely" a tudíž nejsou vidět.
lajblt
 
Příspěvky: 873
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Moje H0 300x175

Příspěvekod jirkan » pát 04 led, 2019 10:39 pm

První připomínka se týká těch průlezů. Nevím, jak vysoko bude kolejiště, ale předpokládám, že se k průlezu dostaneš v nějaké skrčené podobě a pak se budeš snažit postavit. A na to se mi zdají docela malé.
Druhá poznámka se týká sklonových poměrů. Jak vycházejí stoupáky? A kolik bude místa nad skryťákem, aby se dalo něco vylovit, nebo dokonce tam vzadu opravit.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Moje H0 300x175

Příspěvekod jipol57 » sob 05 led, 2019 12:28 am

Díky za reakce.
lajblt píše:Jediné, co bych té vizualizaci vytkl, je chybné umístění vjezdových návěstidel. Ve stanici nikdy nestojí u krajních výhybek. S ohledem na posun a délku souprav bych byl pro obligátní "vjezdová návěstidla stojí až za tunely" a tudíž nejsou vidět.

Určitě se tím budu zabývat. Před stanicí je asi nechám, ale určitě, před tím pravým zhlavím je posunu dále, aby se dalo zajíždět na manipulační kolej. U levého možná trochu taky, ale tam je k posunu určená výtažná kolej. Na ní se dá vjet ze všech kolejí, osobních i nákladních. Vejde se na ní celá souprava a ještě tam může stát nějaký posunující díl z odstavných kolejí, z právě sestavované jiné soupravy.

jirkan píše:První připomínka se týká těch průlezů. Nevím, jak vysoko bude kolejiště, ale předpokládám, že se k průlezu dostaneš v nějaké skrčené podobě a pak se budeš snažit postavit. A na to se mi zdají docela malé.

Průlezy jsou odzkoušené a se svým "mozolem" se pohodlně protáhnu. Ale je pravda, že nesplňují 80-ti centimetrový limit přístupu od průlezů. Uprostřed zadní strany vznikl trojúhelník s horším přístupem, ale když se natáhnu, tak dostanu i tam.
Červené ohraničení je za limitem 80cm:
pristup.jpg
pristup.jpg (42.92 KiB) Zobrazeno 9062 krát

jirkan píše:Druhá poznámka se týká sklonových poměrů. Jak vycházejí stoupáky? A kolik bude místa nad skryťákem, aby se dalo něco vylovit, nebo dokonce tam vzadu opravit.

Sklonové poměry jsou nad normou. Až 5%. Ale H0 mašiny jsou dost silné a hravě všechno vytáhnou. A vlaky nemůžou být delší než 130 cm. Takže to je v poho. Jen jediná Bramácká 810, má opravdu co dělat. A s přípojňákem už vůbec. Ale mám stavebnici s pohonem obou náprav, tak si myslím, jestli ji někdy postavím, tak bude taky po problému.
Edit: ještě ta výška nad SN. No aby stoupání bylo aspoň troch snesitelné, tak je světlost 70 mm. Ale to jen uprostřed pod nákladovým nádražím a depem. Ale už to prošlo zkouškou. V tom nejhorším místě uprostřed odešel optický snímač. A podařilo se mi ho vyměnit. V zadní části se to zvedá. Tam je místa dost.

Edit po letech: ROCO 810, vyjede spolehlivě i se dvěma přípojňáky :D
Naposledy upravil jipol57 dne stř 03 srp, 2022 8:46 am, celkově upraveno 1
jipol57
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Moje H0 300x175

Příspěvekod Vojtěch Vorel » sob 05 led, 2019 9:16 am

Jenom co se týče posunu a vjezdových návěstidel: technologicky není nemožné posunovat až za vjezdové návěstidlo (posun za označník = část soupravy přejede za označník, ale část soupravy zůstane v obvodu stanice; posun mezi dopravnami = celý posunový díl opustí obvod stanice). Není to zrovna obvyklé, aby takto probíhal posun ve stanici, ale SŽDC D1 to umožňuje.
Vojtěch Vorel
 
Příspěvky: 367
Registrován: úte 16 úno, 2016 5:12 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Moje H0 300x175

Příspěvekod jipol57 » sob 05 led, 2019 10:53 am

Jj. U pravého zhlaví dám vjezdové něco přes 0,5m před 1. výhybku, aby se dalo pohodlně posunovat na manipulační kolej. Před levým zhlavím se to řešit nemusí, protože na traťové koleje se posunovat nebude. K posunu je určena výtažná kolej. A na ní je jen seřaďovací návěstidlo. To je těsně před výhybkou.
Seřaďovacími návěstidly budou vykryty všechny vjezdy na traťové koleje. Ale jejich činnost plánuji automaticky, podle postavení výhybek a podle směru jízdy lok. snímáním dvěmi optočidly přítomnost a směr.
jipol57
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Moje H0 300x175

Příspěvekod jipol57 » sob 05 led, 2019 11:01 am

Ještě přiložím obrázek s výškovými poměry. Celé spodní SN je na 0. Viditelná část je 80mm a vpravo vzadu na mostě je 160. Asi to není podle normy, ale aby stoupání bylo snesitelné, řešil jsem to podle nejvyšších vozidel, což je u mně Sergej a patrák Bramos. A ty projedou.
vysky.jpg
jipol57
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Moje H0 300x175

Příspěvekod jafobe » sob 05 led, 2019 4:51 pm

jipol57 píše:Ještě přiložím obrázek s výškovými poměry. Celé spodní SN je na 0. Viditelná část je 80mm a vpravo vzadu na mostě je 160. Asi to není podle normy, ale aby stoupání bylo snesitelné, řešil jsem to podle nejvyšších vozidel, což je u mně Sergej a patrák Bramos. A ty projedou.

To že nejvyšší vozy zatím projedou nemusí být výhra ve všech ohledech ... Asi bych ve SN s ohledem na jeho uspořádání a rozsah udělal o dost vyšší světlou výšku ... klidně 200 mm i víc, jinak bude skoro neřešitelný problém pokud by uprostřed něco vykolejilo, nebo bylo potřeba dostat se k nějaké elektroinstalaci tažené pod povrchem viditelného nádraží (o tom jak to bude řešené se tu moc nepsalo, takže by se muselo hlídat aby přestavníky nezasahovali do průjezdného profilu ve SN a podobně) ... leda tak s pořádnou pinzetou a pevnými nervy když se vše kolem vyveze ven ...
Takže nejlépe udělat někde něco alá tobogán nebo delší sjezd po obvodu panelu (i když tam bych asi nechal přístup k vyhývkám) v místě kde by to moc nepřekáželo ničemu jinému.

To bych řešil asi jako první vážnou věc, než se začneš zabývat připojením vditelné části.
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 684
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: Moje H0 300x175

Příspěvekod jipol57 » sob 05 led, 2019 9:02 pm

Když se tak znovu zadívám, tak opravdu ta sjezdová kolej do SN, mohla být delší, podél celé zadní strany, a světlost by se dala zvýšit. Jen by se trochu zkrátily odstavné "esíčka", celé SN by se asi otočilo o 180stupňů.

No ale předělávat už to nebudu. Ve SN už jezdím a jde to. Když něco vykolejilo na výhybce, tak to šlo vytáhnout. Jen se to nakolejit musí jinde. V tak nízkém prostoru, to opravdu nejde. Výměnu optočidla, jak píši výše jsem už taky absolvoval. A nic jiného v těch nejnižších místech není. Výměna kolejí snad nebude potřeba a čištění už jsem dělal a jde to. K přestavníkům spodních výhybek, to taky jakž-takž jde a výměna se mi zdá, že by mohla být snazší, než to zmiňované optočidlo.

Přestavníky horních výhybek. Mám servopohony. Plánuji je soustředit seskupené do míst, kde nebudou překážet. S výhybkami budou spojené modelářskými bovdeny. Ocelová struna 0,8mm, pastová trubička 2/4mm. Délka až 1 metr. I v relativně ostrých obloucích se struna v trubičce šoupe lehce.
https://eshop.reichard.cz/bowdenova-tru ... nejsi.html
https://eshop.reichard.cz/stavebni-mate ... -8-mm.html
Takže pod výhybkami přestavníky překážet nebudou. Na spodní straně překližky budou jen vodiče pro napájení srdcovek a úseků, někde bovdeny od výhybek a někde destičky optočidel. Ty jsou ale nízké.

Musím doufat, že se nedostanu do situace, abych musel měnit třeba výhybku.
jipol57
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Moje H0 300x175

Příspěvekod Michal Šuhajda » sob 05 led, 2019 11:04 pm

Ahoj, na bowdeny si dej pozor. Mám je na modulech Prefy a ten plast celkem odchází = křehne a praská. To se zejména v obloucích projeví vybočením a zhoršenou funkcí celého přenosu.
Navíc i ten bowsdě potřebuje místo přímo pod vyhybkou.
Těch 7 Cm je fakt málo. Mám v SN min 15, ale na větší zásahy si raději sundám horní stanici.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2379
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Moje H0 300x175

Příspěvekod milan ferdián » ned 06 led, 2019 8:42 am

Strašně nerad zasahuji do debaty,ale nedalo mi to.
Námět - pravděpodobně Jičín,jako koncept se mi líbí
Modelová velikost - tu známe H0
Výrobce kolejiva - není uveden a při pohledu na kolejiště ve wintracku mám pochybnosti
Stoupání - my vlastně z osobní stanice stoupáme jen proto,aby jsme výškově překonali šturce nákladní stanice.Přitom levé zhlaví osobní stanice už je ve stoupání.Stoupání ze skryťáku k viditelné stanici,se mi zda krátký.Jaký je poměr stoupání?Neuvádět v procentech :!: 1: kolik?
Osová vzdálenost kolejí ve stanici - podle mne jsou zde největší chyby,ale protože neznám druh kolejiva,tak se jen domnívám
Rozvržení staničních kolejí ve zhlavích nákladní stanice a depa - dost divoké
Rám - proč je dole napravo useknutý roh rámu?
Skrytá - kluci mají pravdu,na tak velké kolejiště potřebuješ kapku více světlosti ve skryťáku
Servisní otvory - za to velmi chválím,ale pozor při projektování samotného rámu (poznámka,že již stavíš,tzn. hotový rám)
Okruh - osobní vlaky i příležitostní nákladní vlaky jen krouží.Je to hlavní náplň provozu nebo má simulovat jízdy vlaků dle reálu :?:

Mým účelem tě není odrazovat od stavby,ale zamyslet se a odstranit si sám,jestli je to možné,drobné chyby v projektu :wink: .
Milan

Poznámka:
Jak jsem četl,tak ty už kolejiště stavíš :o .M.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Moje H0 300x175

Příspěvekod jipol57 » ned 06 led, 2019 2:58 pm

Jsem rád, že se vyjádřil uznávaný GURU, a děkuji. Ano kolejiště už stavím a už je ve fázi, že se nedá až tak moc měnit. Asi jsem je měl zveřejnit dříve. Ale projekt začal, když jsem ještě tuhle diskuzi neznal.
Hlavní nedostatek je ta světlost SN. Zatím praxe ukázala, že se s tím dá žít. Celé to horní kolejiště je vlastně na mostech. Překližka vyřezaná přesně podle kolejí. A tak jsou ty nízké prostory kolem 50 cm široké a ruka se tam strčit dá. A jak jsem psal výše, mohla ta sjezdová kolej objet celé SN a tím by mohl být větší rozdíl ve výškách. Ale už to měnit nebudu.

Námět: vymyšlený, ale u nákladního nádraží jsem se trochu inspiroval Brno-Maloměřicemi. A možná i depo, které je taky přilehlé a dá se do něj zajíždět z obou stran stanice.
malom.jpg


Kolejivo: protože si až teď splňuji životní sen a nákup byl už za dob kdy jsem jezdíval za nákupy do NDR, tak je to kolejivo PILZ. Mám ho dost a vyhazovat ho nechci. A jezdí to po něm. Až na dnešní nízké okolky, které na srdcovkách výhybek poskakují.

Stoupání: Největší je z pravého zhlaví na most. 160cm délky na 8cm výšky. 20:1. Neřídil jsem se normami ale zkoušením. Jak už píši výše, kromě 810, všechny vlaky bezproblémově jedou.

Osová vzdálenost: je to aby se vešlo co nejvíce kolejí a nebylo moc do šířky. Větší jsou jen v osobním, pro peróny. Všechno zkouším prakticky s nejdelšími patráky Bramos.

Rozvržení kolejí: když se znovu podíváš na obrázek Maloměřic, tak to nebývá vždycky jak vánoční stromeček. A je to jak to vyšlo. A s geometrií výhybek si nedělám starosti. Řežu, zkracuji, jak potřebuji. Například ve spodním mám výhybky zkrácené na 134mm. Na srdcovku předešlé, hned navazuje jazyk následující. Aby se vešlo co nejvýce kolejí. Vozový park mám velký.

Rám: protože je celé kolejiště zavěšeno na čtyřech horolezeckých lanech u stropu, je rám celistvý. Uvnitř smrkové latě 48x24mm, různě prokládané. Nahoře 8mm překližka zespodu 4mm. Slepeno sešroubováno. Celková výška 6cm. Rám je tuhý, pevný, nijak se neprohýbá. Zavěšeno ne na krajích, ale ve středních částech. Ten seříznutý roh je aby se dalo lépe projít. Místnost je 4,5x3m. Kolejiště 3x1,75m. A když je kolejiště u stropu, je to normální pokoj. Těch lan je ve skutečnosti 8. Další 4 jsou na protizávaží.
k1.jpg

k2.jpg


Ke skrytému už jsem se vyjádřil.

Okruh: taky někde tady, jsem se dočetl, že dívat se jak jezdí vláčky dokolečka, chvíli baví děti tak do 5 let. U mně je to o provozu v nádraží. Posuny, sestavování vlaků, provoz v depu. Okruh je jen proto, aby odněkud ty vlaky přijely a někam jely. Jen do zadního skrytého, aby z opačné strany vyjel jiný. To samé se spodním skrytým. Vozový park mám dost velký, proto tolik kolejí dole. Plánuji taky nějaké automatické průjezdy přes osobní nádraží (se zastavením), zatímco si budu posunovat na nákladním.

Jsem rád, že ses k tomu vyjádřil zrovna Ty. Trochu jsem v to doufal. Děkuji za některé pochvaly.
jipol57
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Moje H0 300x175

Příspěvekod milan ferdián » ned 06 led, 2019 3:09 pm

Ahoj,děkuji za tvé odpovědi i za vložené fotografie ze stavby kolejiště.Vidím jak daleko se stavbou kolejiště jsi.Kolejivo PILZ neodsuzuji,sám jsem kolejivo používal dokud jsem byl H0-nulkářem a dodnes mám nepoužité kolejové pruty (stříbrné).
Škoda,ale jestli dovolíš vypůjčil bych si tvůj námět a rozměry rámu.
Přeji stavbě hodně zdaru a úspěšné dokončení.
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Moje H0 300x175

Příspěvekod jipol57 » ned 06 led, 2019 3:11 pm

Ještě přidám nějaké obrázky. Spodní SN už je plně v provozu, buď jen nastavím na kterou kolej má vlak přijet, nebo se automaticky vybere volná kolej. A vlak na ní sám zastaví systémem ABC (zastíní optočidlo u koleje) a po chvíli se kolej celá odpojí, aby se nezatěžovala centrála stojícím vlakem. Pro odjezd zmáčknu jen tlačítko koleje a odjezd. A vlak vyjede až ke vjezdovému návěstidlu v horní části.
k4.jpg

Na panýlku jsou jen tlačíka příslušných kolejí pro stavění cest, odkud - kam, a pomyslné odjezdové návěstidlo pro odjezd. Ledky postavení cest, obsazení a informace je-li kolej pod napětím, či ne. Ten myšmaš vlevo je deska vlastnoručně vymyšlená a vyrobená. Mám raději logiku TTL. Více drátků, ale jednodušší hledání závady logickou sondou. Kdyby závada byla. DCC logika je pro mně moc rychlá a ne moc srozumitelná. A po ovládání mobilem netoužím.
A tady jsou relátka pro připojování úseků a nastavování ABC.
k5.jpg

Průzory z boku můžu vidět co se děje dole, jestli bude někdy SN přikryté nějakou krajinou.
k7.jpg

Plánuji nějaké oddělávací skořepiny, na kterých bude krajina. A z krajiny mám největší obavy, že ji nedokážu. Závidím ty krásné přírodní výjevy, co tady vidívám. A úplně mě dostaly scénky z Kájínkova kolejiště. viewtopic.php?f=1&t=11046&start=120#p248319
Chtěl bych takové to správně zaolejované depo 70-80-tých let. To asi nesvedu.
jipol57
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků