Stránka 1 z 2

Menší už to fakt nejde, aneb z Kopanic na Špicberk v eNku

PříspěvekNapsal: čtv 11 říj, 2018 5:30 pm
od hank
Tak jsem tady koukal na různá kameničkovské variace; nakonec, jsa inspirován projekty kolegů hopeter (Minikolejiště Žacléř - Otovice, viewtopic.php?f=1&t=10367&hilit=žacléř+otovice) a RockyMK (Sólo pro 810 TT 95x60 cm viewtopic.php?f=1&t=10557), nakreslil jsem toto:

kopanice_spicberk_4.jpg


Je to v eNku na ploše 800 x 500 mm, nejmenší oblouk r=192 mm, kolejivo Fleischmann Piccolo s podložím. Diagonála je oboustranný panoramatický předěl, který od sebe odděluje minimalistickou "kameničkovskou" dopravnu D3 Kopanice s přidanou kolejí pro nakládku a "zbytkové" nákladiště se zastávkou Špicberk (podle vzoru Loket-předměstí v současné epoše) na částečně opuštěné trati. Na obou koncích lze provozovat věrohodnou nákladní dopravu. Lze provozovat jednu stranu a druhou používat jako zákulisí nebo (s trochou dobré vůle) znázornit provoz odněkud někam, při použití vhodných vozidel možná dokonce i stroj času s provozem mezi epochami. Ke kolejím jsem připsal přibližné užitečné délky od námezníku k námezníku nebo zarážedlu; do dopravny Kopanice se tak vejde dlouhý motor s krátkým Balmem, který tam lze i objet, zatímco když naopak použiju Kopanice jako skryťák a Špicberk jako viditelnou část, mohu si dopřát luxus dvou hnacích vozidel a přivézt tam občas nějaký ten nákladní vůz krátkou lokomotivou - např. 708.

Ještě možné příběhy "what-if".
Kopanice. Když v r. 1883 stavěla společnost ÖLEG lokálku z Uherského Hradiště, měla v úmyslu přejít uherskou hranici přes Bílé Karpaty u Starého Hrozenkova a připojit se na Povážskou dráhu někde u Trenčína. Ze všech variant trasování si ÖLEG neomylně vybrala tu nejobtížnější a nejdražší s přechodem rozvodí v prostoru Mikulčina vrchu. Stavba pokračovala úspěšně přes Uherský Brod, Nezdenice a Bystřici pod Lopeníkem až k Lopeníku, dokud nezačaly docházet peníze, takže vrcholový tunel se už ani nezačal budovat, k velkému vzteku Kopaničářů z Vyškovce, Vápenic a Starého Hrozenkova, kteří už se viděli, jak jezdí pro kontraband "na uherskú stranu" vlakem... A tak na katastru Lopeníka vzniklo provizorní koncové mininádraží, které pro uklidnění horké kopaničářské krve aspoň dostalo název Kopanice. Když pak v r. 1887 převzala rozestavěnou trať StEG a úsek do Nezdenic využila pro budování Vlárské dráhy, slepou odbočku do hor kupodivu nezrušila; ta pak díky turistickému potenciálu Mikulčina vrchu (zvlášť v zimě) přežila v provozu až do rozpadu čs. federace a zániku ČSD, přičemž osobní i nákladní dopravu vedlo depo Veselí nad Moravou motorovými vozy M 262.0/830 podobně jako na blízké lokálce do Luhačovic.

Špicberk. Už když společnost ÖLEG stavěla v letech 1893-94 trať z Českých Budějovic na Želnavu, švarcenberské panství tlačilo na vybudování odbočky do Vltavského údolí pro překládku dřeva u osady Spitzenberg (po r. 1945 Hory). Ani po dokončení spojení do Volar nebyly tyto snahy úspěšné, a tak si panství postavilo aspoň krátkou vlečku, která byla posléze ještě před r. 1914 povýšena na veřejnou dráhu. (Ingósti z čs. Ministerstva železnic zkomolili název obce, a tak se od r. 1925 nádražíčko oficiálně jmenovalo Špicberk, což mu nedopatřením zůstalo až do současnosti.) Když se pak budovala lipenská přehradní nádrž, dráha sloužila už zase jenom nákladní dopravě až do r. 1959 v plné délce. Po napuštění nádrže se zjistilo, že zatopené pásmo při maximální hladině jezera prochází skoro přesně středem nákladiště, a tak byla jeho polovina fyzicky zlikvidována a zbytek ponechán svému osudu, přičemž nějakým nedopatřením unikl likvidačním záměrům Pohraniční stráže. A tak se po roce 1989 našli podnikavci, kteří si s rozvojem turistického ruchu v bývalém hraničním pásmu povšimli i potenciálu zbytku někdejší vlečky, odkoupili ji, opravili a prosadili na ní aspoň víkendový osobní provoz v režii ČD. Po slavném orkánu Kyrill v lednu 2007 pak začala být příležitostně využívána pro nakládku kalamitního dříví a dokonce i štěpky, kterou se vyplatilo vyrábět na místě. No a sólo šukafony a občas veselé tele s nějakým tím nákladním vozem pro dříví nebo štěpku tam zajíždějí dodnes.

Re: Menší už to fakt nejde, aneb z Kopanic na Špicberk v eNk

PříspěvekNapsal: čtv 11 říj, 2018 5:55 pm
od hopeter
800x500 a R192 to už je skoro standart v TTéčku... :P
Ale teď vážně. Je to zajímavý námět a s nadšením budu sledovat realizaci. Věřím,že po dokončení si pojezdíš aniž bys se nudil. Já už provozuji Sólo pro Hurvínka druhý rok a pořád mě to baví.
Vítej v minisvětě. :)

Re: Menší už to fakt nejde, aneb z Kopanic na Špicberk v eNk

PříspěvekNapsal: pát 12 říj, 2018 7:59 am
od milan ferdián
Jindřichu,ty se nezdáš :wink: .A ten příběh,ikdyž mi to zavání silně s nejmenovanou vodní nádrží a tvé působení v té oblasti,prostě nemá chybu.Odkdy ty jsi N-kař :?: Copak Seninka padla?
Milan

Re: Menší už to fakt nejde, aneb z Kopanic na Špicberk v eNk

PříspěvekNapsal: pát 12 říj, 2018 8:55 am
od hank
milan ferdián píše:Jindřichu,ty se nezdáš :wink: .A ten příběh,ikdyž mi to zavání silně s nejmenovanou vodní nádrží a tvé působení v té oblasti,prostě nemá chybu.Odkdy ty jsi N-kař :?: Copak Seninka padla?
Milan


Nová Seninka nepadla, je ve stavu hrubé stavby, elektricky zapojená a sjízdná. Zjistil jsem, že na tvorbu krajiny mám obě ruce levé, a tak si ji zkouším na maličkostech - na statických diorámatech a minikolejištích. Proti eNku jsem nikdy nic neměl, dokonce jsem už v 80. letech jedno eNkové kolejiště měl... Kromě toho jsem nemohl odolat některým nabídkám vozidel ČSD.

Z osady Spitzenberg (to, co z ní zbylo po zaplavení lipenskou vodou, se dnes jmenuje Hory a je to součást Perneku, což je katastrální území Horní Plané) pocházela moje prapraprabába německé národnosti, dcera mlynáře a hostinského, která po roce 1848 jako mladé děvče odešla sloužit na Hanou, kde se později dobře provdala do selské rodiny. (Rodinná tradice tvrdí, že ji její táta vydědil - zřejmě za mlada prováděla nějaké nepřístojnosti... :mrgreen: )

Re: Menší už to fakt nejde, aneb z Kopanic na Špicberk v eNk

PříspěvekNapsal: pát 12 říj, 2018 3:07 pm
od Střelec
Jak tak na to koukam, je to při lokálkovém provozu minimálně na dvě soupravy a tři mašiny (bude-li Špicberk jako skryťák). Tedy na osobák, manipulák a mašinu na přepřah. V Kopanici se bude buď objíždět souprava osobáku, nebo šíbovat manipulák, ve Špicberku prostě na druhý konec dorazivší soupravy najede přepřahová lokomotiva z té krátké kusé a po odjezdu soupravy se původní stroj odebere na krátkou kusou pro střídání. Osobně uvažuji o něčem podobném, ale ve formě segmentovky do "L" v H0 (druhá, v nouzi třetí epocha kdesi v pohraničí s pravidelným provozem ČSD a občasným DR na tři stroje a soupravy na 4-5 vozů).

Re: Menší už to fakt nejde, aneb z Kopanic na Špicberk v eNk

PříspěvekNapsal: sob 13 říj, 2018 8:22 am
od Ivan
Parádní námět, spojením dvou mini se mi moc líbí, těším se na pokračování.

Re: Menší už to fakt nejde, aneb z Kopanic na Špicberk v eNk

PříspěvekNapsal: sob 13 říj, 2018 2:54 pm
od Rocky_MK
hank píše:Tak jsem tady koukal na různá kameničkovské variace; nakonec, jsa inspirován projekty kolegů hopeter (Minikolejiště Žacléř - Otovice, viewtopic.php?f=1&t=10367&hilit=žacléř+otovice) a RockyMK (Sólo pro 810 TT 95x60 cm viewtopic.php?f=1&t=10557),...

Jsem rád, že jsem někoho inspiroval :D Doufám, že tentokrát už ukážeš něco ze stavby, toto kolejišťko mě zajímá :)
Jen bych odstranil z Kopanic kolej č. 4. Ta stanička už tak vypadá příšerně přefouknutě i na poměry těchto funkčních diorámat. Nakonec, byl jsi to ty, kdo mi vysvětloval, jak v takové staničce probíhá provoz MOs a Mn, když je skladiště umístěno vedle VB (v tomto případě by to byla kolej. 2).

Re: Menší už to fakt nejde, aneb z Kopanic na Špicberk v eNk

PříspěvekNapsal: sob 13 říj, 2018 3:31 pm
od hank
Rocky_MK: No jo, musím se nad sebou zamyslet... :oops:

Re: Menší už to fakt nejde, aneb z Kopanic na Špicberk v eNk

PříspěvekNapsal: sob 13 říj, 2018 6:54 pm
od hank
Rocky_MK: Třeba nějak takhle?

kopanice_spicberk_6.jpg

Re: Menší už to fakt nejde, aneb z Kopanic na Špicberk v eNk

PříspěvekNapsal: sob 13 říj, 2018 9:27 pm
od Rocky_MK
Na mě to působí sympatičtěji - a v reálu bude stanička působit ještě štíhleji, když mezi tou man. skládkovou kolejí a koncovým zhlavím bude ještě zemina a vegetace...
Co je to za kolejivo? Taky bych si dovolil něco zkusit navrhnout :)

Re: Menší už to fakt nejde, aneb z Kopanic na Špicberk v eNk

PříspěvekNapsal: sob 13 říj, 2018 10:13 pm
od hank
Rocky_MK píše:Co je to za kolejivo?


Fleischmann Piccolo s podložím.

Re: Menší už to fakt nejde, aneb z Kopanic na Špicberk v eNk

PříspěvekNapsal: sob 13 říj, 2018 10:31 pm
od Rocky_MK
Díky, už jsem si všiml, že jsem si špatně přečetl první příspěvek.
Trváš na tomto kolejivu? Kratší výhybky s větším úhlem odbočení by možná leccos vyřešily...

Re: Menší už to fakt nejde, aneb z Kopanic na Špicberk v eNk

PříspěvekNapsal: ned 14 říj, 2018 6:46 am
od Sandy
Tohle si říká o rozříznutí na dvě půlky a příležitostné vložení širé trati....Na kuchyňském stole by se to dalo :roll:

Re: Menší už to fakt nejde, aneb z Kopanic na Špicberk v eNk

PříspěvekNapsal: ned 14 říj, 2018 6:47 am
od hank
Rocky_MK píše:Kratší výhybky s větším úhlem odbočení by možná leccos vyřešily...


Já vím. Já jsem po bazarech výhodně nakoupil nějaký materiál a toto je pro něj asi nejlepší uplatnění.

Re: Menší už to fakt nejde, aneb z Kopanic na Špicberk v eNk

PříspěvekNapsal: ned 14 říj, 2018 6:05 pm
od Dusan
Další super mini projektík :-) Ještě by jsi to celé mohl umístit na nějakou otočnou platformu, aby se to mohlo otáčet s polu s jedoucím vlakem :mrgreen: