Odjezdové návěstidlo?
Co by mělo vést Dráhu k tomu, aby ho tam zřídila?
Ano, dovedu si představit dva scénáře s návěstidly:
1. hned za tunelem je přejezd a zabezpečováci na něj namontovali výstražníky. V takovém případě se mohlo na zhlaví objevit krycí návěstidlo, které svým volnoznakem potvrzuje bezchybnou funkci přejezdu. Obsluhuje se tak, že strojvedoucí při žádosti o souhlas s odjezdem (provoz podle D3) obslouží kouzelné tlačítko, přejezd se předzvoní a na návěstidle se za necelou minutu rozsvítí volnoznak.
2. z nějakých důvodů vtrhla na trať někdy v 80. letech minulého století dálkovina; v koncové staničce se to projevilo jenom zřízením zabezpečovacího zařízení "fplný palbě", ale ten vlastní důvod, proč tam ta dálkovina vtrhla, je si někde "před tunelem". Vezměte si za vzor Prachovice - jako by ten tunýlek byl někde mezi starým prachovickým nádražím a vlečkou do cementárny. Jenomže tahle zařízení se neprojektovala podle provozní logiky a zdravého rozumu, nýbrž podle teoretických pouček ve skriptech: takže by se to mělo projevit lesem návěstidel - každá dopravní kolej odjezdové návěstidlo, na opačném konci (směrem do šturcu) cestové, všudemožně ranžírky...
Jenomže oba tyhle scénáře neomylně vedou k návěstidlům světelným.
V dobách mechanik se návěstidly nehýřilo.