TT 125x70 Zadní Doubice

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: TT 125x70 Zadní Doubice

Příspěvekod lajblt » čtv 03 led, 2019 1:01 pm

Označník (ten kolík, za který se nesmí posunovat) se osazuje jen tehdy, pokud má stanice alespoň vjezdová návěstidla. Od roku 1953 musí mít stanice buď vjezdové návěstidlo nebo lichoběžníkovou tabulku, pokud jde o dopravnu na trati s provozem podle předpisu D3. Takže pokud bez návěstidel, pak pouze lichoběžníkovou tabulku vstříc vlaku na vzdálenost, kam se nejdál posunuje. A k tomu rychlostníky, pískáčky a k výhybkám námezníky. To je asi všechno, co člověk mohl na takové normální lokálce potkat.
lajblt
 
Příspěvky: 873
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: TT 125x70 Zadní Doubice

Příspěvekod hank » čtv 03 led, 2019 1:51 pm

Já bych k tomu ještě dodal, že když se na trati nejezdí podle zjednodušené dopravy (tj. když se tam doprava řídí dnešním předpisem D1 SŽDC nebo dříve předpisem D2 ČSD/ČD) nebo když jde nezávisle na způsobu řízení dopravy na trati o nákladiště se zastávkou, tj. nikoli o stanici/dopravnu (dopravna = místo sloužící k řízení sledu vlaků), tak není potřeba ani vjezdové návěstidlo ani LT. Nákladiště ovšem nemůže sloužit ke křižování ani předjíždění vlaků. Teď zpaměti nevím, kolik takových míst ještě u SŽDC je. Ještě nedávno byl nákladištěm se zastávkou například Bílý Potok pod Smrkem, ale ten už je teď po rekonstrukci zapojen do dálkoviny, osazen návěstidly a řízen dispečerem z Frýdlantu. Nicméně předtím to v praxi znamenalo, že se do Bílého Potoka jezdilo podle D2/D1 bez uvolnění traťového oddílu, tj. že na trati směl vždy být jen jeden vlak. A před vjezdem nebyla ani LT ani žádné návěstidlo, pouze tabule označující zastávku.

V daném případě bych ale taky asi vycházel z toho, že jde o dopravnu D3, a osadil bych ji LT.

LT navíc ukládá vlakvedoucím (nebo strojvedoucím tam, kde vlakvedoucí nejsou) vlaků, které to mají vyznačeno v sešitovém jízdním řádu, ohlašovací povinnost, tj. povinnost oznámit dirigujícímu dispečerovi, že vlak dorazil do dopravny, a vyžádat si od něho svolení k odjezdu nebo k posunu v dopravně. U LT zastavují jen ty vlaky, kterým to ukládá sešitový JŘ, a většinou jde o případy křižování, kdy se jedná o vlak druhý; přitom se předpokládá, že vlak první, který tam vjel bez zastavení u LT, už v dopravně je. Svolení ke vjezdu vlaku druhému dává vlakvedoucí vlaku prvního (nebo člen vlakové čety vlaku prvního podle pokynů vlakvedoucího, výjimečně to může být i jeho strojvedoucí, když tam vlakvedoucí není) návěstí "přiblížit" poté, co vlaková četa vlaku prvního připravila pro vlak druhý vlakovou cestu - tj. přestavila příslušnou výhybku na volnou dopravní kolej; musí přitom stát na takovém místě, aby na něho a na dávanou návěst strojvedoucí vlaku druhého řádně viděl. Ihned po vjezdu vlaku druhého pak vlaková četa vlaku prvního výměnu vrátí do základní polohy a zamkne. Totéž platí po odjezdu vlaku druhého na opačném zhlaví; v praxi to znamená, že vlak druhý po uvolnění odjezdového zhlaví zastaví, jeho vlakvedoucí vrátí výměnu do základní polohy a zamkne. Teprve pak vlak druhý odjíždí.

Komplikace pochopitelně nastává, když vlak druhý dorazí k LT dřív, než vlak první do dopravny - např. když má vlak první zpoždění. Takové situace pak řeší ustanovení místního významu. Nicméně základní pravidlo zní, že vlak druhý musí u LT zastavit vždy, ledaže by dispečer jeho vlakvedoucímu předem (tj. většinou při odjezdu z minulé dopravny s ohlašovací povinností telefonicky nebo dnes někde už i vysílačkou) nařídil, že má výjimečně jednat jako vlak první - třeba tehdy, kdy už ví, že vlak první má zpoždění. Pak se role obou vlaků prohodí.

Řada i dost těžkých železničních nehod a obětí na životech za posledních cca 30 let byla způsobena právě na tratích dirigovaných podle D3 nedodržením těchto postupů. Například po změně jízdního řádu vlak z dopravny odjel, aniž by splnil nově uloženou ohlašovací povinnost, kterou podle minulého jízdního řádu v té dopravně neměl.

Myslím, že z tohoto mého výkladu vyplyne, jaké jsou důsledky dodržování těchto pravidel pro modelový provoz. Moduláři to znají a občas pořádají setkání speciálně zaměřená na provoz podle D3. Ale dá se tak samozřejmě jezdit i doma.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: TT 125x70 Zadní Doubice

Příspěvekod Střelec » pát 04 led, 2019 6:29 am

Tak to vysvětluje, proč na lokálce zastaví motoráček ve stanici a strojvedoucí kamsi běží s klíčema do zcela neobsazené budovy a při křižování nejprve souprava stojí u vjezdu před první výhybkou, pak popojede za ní a pak teprve dojede k nástupišti (vlakový personál manipuluje s výhybkou). Pak se cvičení opakuje z protisměru, na perónu si čety prohodí klíče od výhybek (?) a zavolají dispečera a pak teprve jedou dál...
Střelec
 
Příspěvky: 1620
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: TT 125x70 Zadní Doubice

Příspěvekod Michal Šuhajda » pát 04 led, 2019 6:28 pm

lajblt píše:Označník (ten kolík, za který se nesmí posunovat) se osazuje jen tehdy, pokud má stanice alespoň vjezdová návěstidla. Od roku 1953 musí mít stanice buď vjezdové návěstidlo nebo lichoběžníkovou tabulku, pokud jde o dopravnu na trati s provozem podle předpisu D3. Takže pokud bez návěstidel, pak pouze lichoběžníkovou tabulku vstříc vlaku na vzdálenost, kam se nejdál posunuje. A k tomu rychlostníky, pískáčky a k výhybkám námezníky. To je asi všechno, co člověk mohl na takové normální lokálce potkat.

Ještě mě napadly kilo-/hekto- metrovníky, skloníky, výměnová návěstidla, případně v horských oblastech před a za přejezdy návěstidla pro sněhových pluh.
Zjednodušený popis postupu (takový pro děti) jsempsal do 3.dilu Milanovi knihy. Bylo toho víc, mohu to někde vyvěsit, bude-lípou zájem.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2379
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: TT 125x70 Zadní Doubice

Příspěvekod z.rj » pát 04 led, 2019 11:37 pm

Klíče od výhybek si čety neprohazují. Mají je vyfasovány proti podpisu ze stanice obsazené dopr. zaměstnancem. Pro každou dirigovanou trat´je několik sad. Označují se A,B,C,D atd. Lichob. tabulka neslouží jako označník posunu a neumístuje se podle toho kam se nejdál posunuje. Nejlépe pokud to místní podmínky dovolí se umístí tak, aby strojvedoucí vlaku, který u ní zastavil viděl na krajní výhybku a obsluha vlaku, která mu postavila vlakovou cestu nemusela chodit druhému vlaku vstříc.
z.rj
 
Příspěvky: 42
Registrován: pát 06 říj, 2017 9:19 am

Re: TT 125x70 Zadní Doubice

Příspěvekod hank » sob 05 led, 2019 8:17 am

Tak jsem si zběžně prošel platné služební pomůcky SŽDC. Z dříve koncových stanic a dopraven D3 jsou dnes nákladiště například v Dobrušce nebo v Mochově. (Jistě není náhoda, že jde o místa, kde je minimální, přležitostná nebo žádná pravidelná osobní doprava.) To znamená, že a) na trati smí být vždy nanejvýš jeden vlak, b) před nákladišti nejsou žádná návěstidla řídící vjezd. Zajímavé je taky nákladiště se zastávku Černousy, kde všechny osobní vlaky končí/začínají a nákladní vlaky projíždějí do Polska. (V Černousech je sice i vlečka, ale ani vlečka ani nákladiště už se léta neobsluhují.) I tam se jezdí podle předpisu D1 SŽDC bez uvolnění traťového oddílu. A bývalá trať Nemotice - Koryčany (4 km) včetně koncové dopravny je dnes celá součástí žst Nemotice, přičemž obsluhy Koryčan jsou vedeny jako staniční posun, jehož pravidla určuje staniční řád. Některé lokálky, kde se nákladní doprava udržela až do současnosti, byly degradovány na vlečky; příkladem jsou třeba Skovice - Vrdy nebo Vranovice - Pohořelice. V dřívější době by se takových příkladů jistě našlo víc: O Bílém Potoce pod Smrkem už jsem se zmínil, před převratem byla nákladištěm ukončena trať z Černého Kříže do Nového Údolí. "Najtál" je vůbec krásným příkladem historického vývoje ČSD/ČD/SŽDC a taky důkazem, co všechno se dá na kolejišti při zachování zdání reality udělat z dvoukolejné stanice/dopravny/zastávky; po r. 1989 se stal dopravnou D3, kde pravidelně končil/začínal přímý rychlík z/do Prahy, a dnes je to stanice plně osazená návěstidly a řízená dálkově dispečerem z Volar.

Dávám to sem z toho důvodu, že jde o příklady míst s kolejovým rozvětvením, kde nejsou potřeba žádná vjezdová návěstidla ani návěsti řídící vjezd a přitom tam mohou končit/začínat i osobní vlaky. Na druhé straně existují místa bez kolejového rozvětvení, která mohou být vedena jako dopravny D3 a jako taková jsou označena LT: Příklady jsou třeba Prachatice lázně, Žacléř nebo v minulosti Čertova Stěna. (Žacléř je dnes sice místo ukončující trať šturcem bez kolejového rozvětvení, ale i před vytrháním výhybek a kolejí tam bývala dopravna D3; provoz v jiném podobném místě, Otovicích zastávce, se ale odjakživa, resp. od r. 1945, kdy trať přerušila státní hranice, řídil podle D2/D1.) Smysl LT spočívá v tom, že některým vlakům se v takových dopravnách ukládá ohlašovací povinnost. Proto i jednoduchá zastávka na kolejišti může být oživena osazením LT. V takové zastávce pak až do V. epochy včetně musí být vyznačeno tím černým orámovaným písmenem T stanoviště drážního telefonu. Dnešním způsobem ohlašování dirigujícím dispečerům už si nejsem úplně jistý, začaly fungovat drážní mobilní i rádiové sítě, takže i stanovišť traťových telefonů valem ubývá. Navíc se nedávno (2016) objevil předpis D4, který kombinuje právě zjednodušenou dopravu s řízením provozu rádiovou sítí, tzv. radioblok. Časy se zkrátka mění... Ale třeba mě někdo doplní nebo opraví moje omyly.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: TT 125x70 Zadní Doubice

Příspěvekod hank » sob 05 led, 2019 8:30 am

A pro úplnost doplním ještě jednu věc. Často se někdo ptá, jestli se před LT dává něco, co nahrazuje předvěst. Do IV. epochy platilo, že nikoli; nicméně od té doby se objevily lokálky řízené podle D3 , kde je po opravě svršku traťová rychlost 60 km/h (může být i více - víte někdo příklady?). V takových případech se na zábrzdnou vzdálenost před LT (400 m, při traťové rychlosti 70 km/h a více 700 m) umisťuje tzv. tabulka s křížem nahrazující předvěst (a před ni stejná upozorňovadla jako před předvěst). Příkladem byly třeba Hustopeče u Brna před modernizací. (Dnes jsou řízeny dálkově dispečerem z CDP Přerov.)

Tabulka s křížem je toto:

tab_s_krizem.jpeg
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: TT 125x70 Zadní Doubice

Příspěvekod Vladimír_B » sob 05 led, 2019 4:56 pm

Ahoj, já si myslím, že se tabulka s křížem také dává před LT, pokud je ve stanici krycí návěstidlo přejezdu, i když traťová nepřevyšuje 60 km/h, konkrétně trať Pňovany - Bezdružice...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: TT 125x70 Zadní Doubice

Příspěvekod hank » sob 05 led, 2019 8:18 pm

Vladimír_B píše:Ahoj, já si myslím, že se tabulka s křížem také dává před LT, pokud je ve stanici krycí návěstidlo přejezdu, i když traťová nepřevyšuje 60 km/h, konkrétně trať Pňovany - Bezdružice...


Děkuji. Já už prostě všechny změny sledovat ani při nejlepší vůli nestíhám.

Ale našel jsem další příklady tratí D3 s traťovou rychlostí 60 km/h: Opava východ - Hradec n. Moravicí, Vel. Kraš - Javorník ve Slezsku.

EDIT: V úseku Křimov - Rusová je dokonce 90 km/h. :o :shock:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: TT 125x70 Zadní Doubice

Příspěvekod jardaficz » ned 06 led, 2019 12:30 pm

Děkuji pánové za podněty. Pokud tedy dobře chápu, jedna LT pro delší trať přijde umístit na viditelnou vzdálenost od první výhybky zhruba před přejezd směrem do stanice na pravo a pro druhou trať vedoucí z tunelu bude imaginární před tunelem, nebo bude umístěna před stanicí také na viditelnou vzdálenost? Adi bych to potřeboval mít nakreslené.
TT, DCC + analog, III - IV epocha
jardaficz
 
Příspěvky: 267
Registrován: čtv 15 zář, 2016 5:46 pm

Re: TT 125x70 Zadní Doubice

Příspěvekod jardaficz » ned 06 led, 2019 1:00 pm

DSC_0085.JPG
Takhle?
TT, DCC + analog, III - IV epocha
jardaficz
 
Příspěvky: 267
Registrován: čtv 15 zář, 2016 5:46 pm

Re: TT 125x70 Zadní Doubice

Příspěvekod jardaficz » ned 11 srp, 2019 5:41 pm

Zase další menší postup po dlouhé době. Dobarveny kolejnice a zašpiněné výhybky, postavena nová menší výpravní budova, přidělány dva šturcy ve stanici. Ve skryté části instalován rozpojovač. V plánu bylo udělat rozpojování podle MF, ale nepovedlo se mi udělat takový sklon koleje, aby vagony samočinně sjely na prázdnou kolej po odpojení. plus zapojeno osvětlení výpravní budovy a kapličky. Teď přemýšlím na osazení nádražních lamp, zda mi budou stačit tři, jak je na fotogragii, nebo koupím ještě jednu.
IMG_20190811_192328.jpg

IMG_20190811_192243.jpg

IMG_20190811_192129.jpg
TT, DCC + analog, III - IV epocha
jardaficz
 
Příspěvky: 267
Registrován: čtv 15 zář, 2016 5:46 pm

Re: TT 125x70 Zadní Doubice

Příspěvekod jardaficz » ned 11 srp, 2019 5:42 pm

IMG_20190811_192340.jpg
TT, DCC + analog, III - IV epocha
jardaficz
 
Příspěvky: 267
Registrován: čtv 15 zář, 2016 5:46 pm

Re: TT 125x70 Zadní Doubice

Příspěvekod jardaficz » pát 06 pro, 2019 9:04 am

Dobrý den,
původně bylo v plánu kolejiště prodat kvůli neuspokojivým možnostem provozu. Teď ale uvažuji o pár změnách jako například odstranění tunelu a místo něj vybudovat vlečku. A dále prodloužit pravou stranu kolejiště přidáním smyčky, která bude napojena na obě koleje ve SN. Do smyčky bych rád nacpal ještě zastávku s napojením na vlečku, abych uprostřed smyčky nemusel dělat jen velký rybník nebo les. Premyslim, zda je toto možné, kolik prostoru bude třeba na segment a zda se někam do SN vleze i kolej pro odstavení druhé soupravy (např. rosnička a 2-3 dvouosé vagony). Provoz 810 by byl teď už z koncové přes smyčku do odstavné koleje na levé straně SN a zase zpět. Cestou by obsloužil jak zastávku u vlečky, tak i koncovou.
TT, DCC + analog, III - IV epocha
jardaficz
 
Příspěvky: 267
Registrován: čtv 15 zář, 2016 5:46 pm

Re: TT 125x70 Zadní Doubice

Příspěvekod hopeter » pát 06 pro, 2019 9:48 am

A co tě na provozu neuspokojuje ? Mě sólo pro Hurvínka ( Kameničky ) ještě pořád baví. :wink:
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

PředchozíDalší

Zpět na Mini kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků