eNko pro vnoučata - poradíte?

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: eNko pro vnoučata - poradíte?

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 31 říj, 2019 1:11 pm

Ahoj, v podstatě jsou možné obě varianty.
- V provozu je určeno místo (kolej-e) pro předání vozů. Velké vlečky mají vlastní předávací kolejiště, kam zajíždějí vlaky přímo. Většinou jen na vybrané koleje. Pro malé vlečky bývá vyhrazeno místo v přilehlé stanici a do stanice si zajíždí vlečková lokomotiva (pokud je). Malé vlečky mohou být též obsluhovány přímo lokomotivou vlaku (vlastně podobně jako když se přistavují vozu na některé místo k nakládce (např. k rampě) ve stanici.
- Vlastně záleží na vybavení stanice a vlečky. To je v tuto chvíli na Tobě, kterou verzi si zvolíš.
Pokud bude stanice dopravna dle předpisů pro zjednodušenou dopravu (místo návěstidel pouze lichoběžníková tabulka u vjezdu), předpokládám, že vlak vjede do stanice, vlakvedoucí telefonicky ohlásí příjezd dispečerovi a vyžádá si povolení k manipulaci. Při posunu nesmí neměl vyjet za lichoběžníkovou tabulku (návěstidlo). je to napsáno zjednodušeně, Třeba mě některý expert nebo praktik doplní.
Pokud budeš mít vjezdová návěstidla, dá se předpokládat začlenění vlečkových kolejí (nebo aspoň jedné) do ZZ stanice a pak je na tyto koleje možný přímý vjezd.

- Dalším vodítkem může být typ provozovaných vlaků. Verze se zajížděním vlaku přímo na vlečku se praktikuje u ucelených vlaků, které jsou složeny jen z vozů pro vlečku. Tedy pokud pojedeš Pn (průběžný nákladní) vlakem jen ze sypáků můžeš vjet na vlečku. Pokud přivezeš dva vozy s Mn (manipulační nákladní) vlakem, který veze i další zásilky (např. chlaďák s pivem ke skladišti do stanice), určitě napřed vjedeš do stanice. Vozy pro vlečku buď necháš ve stanici na určené koleji, kde si je vyzvedne vlečková lokomotiva, nebo je vlakovou lokomotivou odposunuješ na vlečku.
Zatím jsi popisoval spíše praxi z Pn vlaky. Tedy bych předpokládal že budeš mít předávací koleje samostatně mimo stanici.

V zásadě je vždy snaha oddělit provoz na vlečce od trati. Je to zejména kvůli bezpečnosti - odstavené vozy nesmí ohrozit provoz na trati. Řeší se to buď zmíněným odvratem - viz popis Vojtěcha Vorla, nebo výkolejkou. Několikrát jsi se zmínil o posunu vlečkovou (vínovou) lokomotivou. Tedy při oddělení provozu můžeš samostatně posunovat na vlečce (přistavovat vozy k výsypce apod.) zatímco provoz na trati není rušen a jezdí zde např. motorový vůz.
Ještě poznámku k tomu, že posun bude na druhém konci stanice. Minimálně při objíždění lokomotivou budeš potřebovat obě zhlaví. Mohou přijít vhod i při výměně vozů.
Zvlášť pokud u násypky není dostatečná délka pro celou soupravu. Též je možnost umístit násypku ne ke kusé, ale k průběžné koleji.
Poslední verze návrhu pouze s jednou kolejí je podivná.
PS: Na vlečce nemusí probíhat posun pouze lokomotivou, ale též manuálně nebo animálně, pomocí vrátků (navijáků), nebo dokonce silničními vozidly. Ale to se blbě modeluje.

Edit:
to Trixt: Ano, takhle to vypadá celkem rozumně.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: eNko pro vnoučata - poradíte?

Příspěvekod JanoH0e » čtv 31 říj, 2019 1:40 pm

Pozrel by som sa na takto, po "prevádzkovej" stránke. Ak by výkon lomu bol dajme tomu 5 vagónov denne priemer, 10 max. za deň, za starých časov by nikto posunovaciu lokomotívu - vínovú - V, nepotreboval, všetko by robila lokomotíva Č od "Carga". Dnes po 30 rokoch "reforiem" a "ekonomiky" ala hlúpy a hlúpejší, by nasratí majiteľ lomu to vozil autami. Kedysi by prišiel do stanice vlak s vagónmi. Urobil by posun, najjednoduchšie, pokiaľ by v ňom neboli vagóny pre stanicu, obišiel súpravu, inak by urobil posun s vagónmi tak, aby pristavil vagóny k rampe, skladisku, skládke atď. v stanici a mal ucelenú súpravu do lomu . Pokiaľ by výhybka bola v obvode stanice, t.j. vjazdové návestidlo alebo lichobežníková tabuľka by bola za výhybkou plus minimálne dĺžka vlaku, bol by to posun, ak za, tak vlečkový vlak. Pripravený vlak by sa nasunul k výsypke, naplnil a podľa toho, ako to predpis upravuje, by sa vrátil späť do stanice - najobvyklejšie, alebo sa rovno vydal do dolnej stanice, čo bolo menej obvykle, ale dialo sa. Celý postup a popis by bol vo vlečkovej zmluve. Posunovacia lokomotíva V by sa dala využiť iba vtedy, ak by napr. vlečka nemala povolenie na prechod lokomotív ČSD - ČD. Napr. z dôvodu profilu, naprávových tlakov atď. a potom sa určuje predavacie miesto, kde loko Č odovzdá vagóny V, ktorá s nimi potom manipuluje. Obvykle za vyhýbkou na vlečku, ale môže byť aj v stanici. Zase podľa zmluvy. Tak isto loko V môže byť "garažovaná" v stanici. Loko V by mala praktický význam, iba keby bola vlečka väčšia, nákladka väčšia a manipulácia s vozňami by pre loko Č bola nepraktická a neekonomická. Dávaš remízu pre V za násypku. Čo nie je dobré ohľadne jej prevádzky. Ta potrebuje okolo seba určitý priestor. Preto nedoporučujem zo strán a zo zadu žiadne koľaje a iné stavby. Bude to tam také "krkolomné". Radšej voľnú skládku, prístupové cesty atď.
Edit : No, už ma predbehol Michal.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: eNko pro vnoučata - poradíte?

Příspěvekod Ove » čtv 31 říj, 2019 8:37 pm

čili takto by to mohlo být správně?

Osobní část stanice má možnost přepřažení mašiny. A teoreticky (i prakticky) může přijet i nějaký ten náklad a vyložit ho na kusé koleji (dám tam rampu)

Štěrkovna bude obsluhována přímo lokomotivou vlaku a má i odvrat.
Přílohy
F7B8226F-8DBD-4FFE-A158-DADF27193D09.jpeg
Uživatelský avatar
Ove
 
Příspěvky: 577
Registrován: sob 18 srp, 2018 7:14 pm
Bydliště: Havlíčkův Brod

Re: eNko pro vnoučata - poradíte?

Příspěvekod JanoH0e » čtv 31 říj, 2019 9:16 pm

Áno, tak to bude vcelku správne. Dalo by sa z toho urobiť "posunovacie puzzle" , ale ak ti to vyhovuje, nič proti tomu.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: eNko pro vnoučata - poradíte?

Příspěvekod hank » čtv 31 říj, 2019 9:57 pm

Ve skutečnosti by ty obsluhy zřejmě zajišťovaly náležitosti dopravce.

Mimochodem, ta vlečka by z dopravního hlediska mohla být i nákladiště. Něco jako Bechyně staré nádraží. Tam se nákladiště obsluhuje vlečkovými vlaky dopravce bez uvolnění traťové koleje. "Bez uvolnění traťové koleje" znamená, že dokud je v nákladišti vlak, nesmí ze sousední stanice/dopravny vyjet jiný vlak.

Ve tvém případě, když dáš lichoběžníkovou tabulku (LT) až za to odbočení koleje na vlečku/do nákladiště, bude to jako v Bechyni: Každý vlak bude muset přijet nejdřív do té "severní" části se dvěma kolejemi a až po vyžádání souhlasu dirigujícího dispečera může začít posunovat nebo může odjet vlečkový vlak do té "jižní" části. Kdybys ale dal LT ještě před to odbočení, tak by "jižní" část byla součástí dopravny, nejmíň jedna z jejích kolejí by musela být dopravní a podle prováděcího předpisu by pak nákladní vlaky mohly vjíždět přímo na tuto dopravní kolej a po skončení manipulace z ní odjíždět. Pak by za pobytu nákladního vlaku na "vlečkových" kolejích v "jižní" části dopravny mohl do dopravny při dodržení ustanovení předpisu D3 vjet i jiný vlak. Pro ten druhý případ u nás neznám analogii. Možná Vápenný Podol a odbočka Tasovice? To je vlastně další možnost, tam by se doprava organizovala ještě jinak: Každá ta část za odbočnou výhybkou by byla samostatná dopravna a byla by kryta samostatnou LT. A jedny náležitosti by postupně mohly obsloužit obě dopravny bez návratu do odbočné stanice na hlavní trati. Což se týká i osobních vlaků, takhle se kdysi skutečně do toho Vápeňáku jezdilo. Akorát nevím, jestli na té odbočce bylo taky místo s ohlašovací povinností. Tipnul bych si, že bylo; pak by ovšem asi i ta odbočka musela být označena LT, a to ze všech směrů. Každopádně v Tasovicích stával strážní domek a boudička s telefonem.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6107
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: eNko pro vnoučata - poradíte?

Příspěvekod Ove » pát 01 lis, 2019 6:50 am

hank píše:Ve skutečnosti"........................

Převelice děkuji za naprosto vyčerpávající odpověď, teď v tom mám (skoro) jasno (se spoustou dalších dotazů, ale princip jsem pochopil)
Uživatelský avatar
Ove
 
Příspěvky: 577
Registrován: sob 18 srp, 2018 7:14 pm
Bydliště: Havlíčkův Brod

Re: eNko pro vnoučata - poradíte?

Příspěvekod milan ferdián » pát 01 lis, 2019 8:32 am

hank píše:Pro ten druhý případ u nás neznám analogii. Možná Vápenný Podol a

Na ten jsem zapoměl. Osobní vlaky, končili svoji jízdu ve šturci před výpravní budovou, kde bylo nástupiště. Plánek jsem zrcadlově obrátil. Výhybky si uprav podle svých potřeb.
Milan.
Přílohy
Vap.Pod DF.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: eNko pro vnoučata - poradíte?

Příspěvekod Ove » pát 01 lis, 2019 9:50 am

milan ferdián píše:
hank píše:..... Možná Vápenný Podol ......

Na ten jsem zapoměl...
Milan.

Teda vy dva máte pamatováka.... A díky....

PS: akorát koukám, že ta vlečka nemá “šturc”, takže ho taky budu ignorovat a dám “výkolejky”
Uživatelský avatar
Ove
 
Příspěvky: 577
Registrován: sob 18 srp, 2018 7:14 pm
Bydliště: Havlíčkův Brod

Re: eNko pro vnoučata - poradíte?

Příspěvekod milan ferdián » pát 01 lis, 2019 9:53 am

Díky, to víš důchodci :lol: Já bude zvědavý jak se popereš s tou elektrifikaci :wink: .
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: eNko pro vnoučata - poradíte?

Příspěvekod milan ferdián » pát 01 lis, 2019 9:55 am

Ove píše:PS: akorát koukám, že ta vlečka nemá “šturc”, takže ho taky budu ignorovat a dám “výkolejky”

Jasně, ta vlečka nepotřebovala šturc, když se pozorně podíváš na plánek.
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: eNko pro vnoučata - poradíte?

Příspěvekod hank » pát 01 lis, 2019 10:44 am

Aha, na tu vápenickou vlečku přímo v dopravně Vápenný Podol jsem zase zapomněl já... :oops: Když jsem popisoval organizaci dopravy na odb. Tasovice, měl jsem na mysli odbočení větve do V. Podola z trati do Prachovic. Ale to by vzhledem k nedostatku místa vypadalo přitažené za vlasy. Milanův návrh je samozřejmě nejlepší z toho všeho, co tu zatím padlo, a taky provozně nejjednodušší. Occamova břitva je užitečný nástroj i při plánování kolejišť a provozu na nich, nebo by aspoň měla být. 8)

Mimochodem, chceš-li být stylový, mohla by se tam aspoň jedna vápenická pec nebo její ruina taky objevit... Dokonce bych řekl, že je v Německu dělá někdo z resinu.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6107
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: eNko pro vnoučata - poradíte?

Příspěvekod Ove » pát 01 lis, 2019 11:44 am

já bych chtěl zkombinovat stavebnici od FALLERa se SETem od BUSCHe
Přílohy
75A79D34-32E7-4BAC-81C3-6502E2D502FB.jpeg
B85D0150-7C45-4004-BA0B-95B1F81486B7.jpeg
Uživatelský avatar
Ove
 
Příspěvky: 577
Registrován: sob 18 srp, 2018 7:14 pm
Bydliště: Havlíčkův Brod

Re: eNko pro vnoučata - poradíte?

Příspěvekod Ove » pát 01 lis, 2019 11:53 am

milan ferdián píše:Díky, to víš důchodci :lol: Já bude zvědavý jak se popereš s tou elektrifikaci :wink: .
Milan

Narazil jsem před měsicem na výprodej SETu do VIESSMNNa, takže lemování okolo dvoukolejky mám...
a nádraží budu řešit ve stylu “Světlá nad Sázavou”, čili špejle a přes ně výložníky (které ale budu muset teprve vyřešit)
Přílohy
68BDCCD2-7750-43D0-92BF-C098BC7A915F.jpeg
74E35F60-BBD6-4EE4-841E-310A327F6786.jpeg
Uživatelský avatar
Ove
 
Příspěvky: 577
Registrován: sob 18 srp, 2018 7:14 pm
Bydliště: Havlíčkův Brod

Re: eNko pro vnoučata - poradíte?

Příspěvekod Ove » pát 01 lis, 2019 11:59 am

milan ferdián píše:Jasně, ta vlečka nepotřebovala šturc, když se pozorně podíváš na plánek.
Milan

To bylo první, čeho jsem si všiml, protože okolo toho se stále točila diskuze a najednou se vyřešila :D :D :D
Uživatelský avatar
Ove
 
Příspěvky: 577
Registrován: sob 18 srp, 2018 7:14 pm
Bydliště: Havlíčkův Brod

Re: eNko pro vnoučata - poradíte?

Příspěvekod Ove » pát 01 lis, 2019 12:40 pm

tohleto mne zaujalo....
Přílohy
6642F00C-6A11-4B8F-B762-C28365F42D9F.jpeg
A0709262-12A7-4586-822F-84C487DE5513.jpeg
09C430F4-AA12-40DB-8BF3-52B3B4A86C72.jpeg
Uživatelský avatar
Ove
 
Příspěvky: 577
Registrován: sob 18 srp, 2018 7:14 pm
Bydliště: Havlíčkův Brod

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 návštevníků