TT Epocha IV/V na 1600 × 840

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

TT Epocha IV/V na 1600 × 840

Příspěvekod MrBlackbird » úte 17 črc, 2018 2:01 pm

Aktuální diskutované schéma:

Obrázek



Dobrý den,
po přečtení desítek stran tohoto fóra, shlédnutí galerie plánků Milana F. i jiných autorů a několik hodin videí na yt se obracím na vás. Všiml jsem si, že zde na fóru probíhá celkem konstruktivní diskuze, proto bych vás rád požádal o pomoc při návrhu mého budoucího kolejiště. Zatímco to bude moje první kolejiště, v modelaření úplný začátečník nejsem. Několik let jsem navštěvoval jeden KŽM, takže pár budov už mám do začátku hotových a s plastikovými modely nejen vagonů zkušenosti také mám.

Vzhledem k rozměrům, které jsou dány již vyrobenou deskou z překližky (předchozí neúspěšný pokus), bude na kolejišti hlavně nákladní doprava. Nicméně předpokládám provoz motoráků s přípojnými vozy.

Návrh kolejiště
Momentálně uvažuju nad těmito možnostmi:
A. Odbočná stanice na motivy plánku H0 kolejiště od MR "Virginian" kde jsem udělal SN a u odbočné stanice kusé koleje vyměnil za nějakou vlečku. Otázkou je, jestli to nebude až moc přeplácané. Také je problém, že vedlejší trať je zaústěna jen na jednu dopravní kolej. Navíc budu potřebovat zvětšit rozměr desky v každém směru o cca 5cm.

Obrázek

B. Modifikovaná verze "Pařezovic" Milana F. postrádající koncovou stanici (v budoucnu by zde mohl být další segment). Výhodou je, že nebudu muset řešit gradient, protože kolejiště je v jedné rovině. Také se mi líbí, že vratná smyčka pomáhá ozvláštnění provozu. Možná bych upravil pravé zhlaví spodní stanice, abych prodloužil staniční koleje. Zde budu potřebovat desku pouze rozšířit a to o cca 5cm.

Obrázek

C. Koncová stanice s vlečkami a vratnou smyčkou v SN, jak to má hopeter (rozměry desky k tomu přímo vybízí). Tato varianta je asi nejméně pravděpodobná, přesto však tuhle myšlenku úplně nezavrhuji, ač nepředpokládám, že by zpracování bylo na takové úrovni jako má hopeter. http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?t=9615

Budování kolejiště vnímám jako dlouhodobý projekt. Prostorem sice momentálně nejsem striktně limitován, ale výhledově dost možná budu, takže nechci nijak megalomanský velkoprojekt, který neutáhnu ani zkušenostně, ani finančně (vydělávám si jen na letních brigádách jinak studuju).

Provoz
Plánuji použít kolejivo Tillig s výhybkami EW1 a IBW (o jejich nemodelovosti a neduzích vím), anebo kolejivo Kuehn. Řízení lokomotiv chci řešit digitálně (centrála z21 start), naopak přestavování výhybek a ovládání osvětlení analogově.

Z minulého (trapného) pokusu mi zbyly:
1× EW1-R
1× EW1-L
2× IBW-R
- všechny s plastovou srdcovkou :? a elmg. přestavníkem Tillig (boční)

Předem děkuji za konstruktivní odpovědi!


EDIT: Text touto barvou je dopisován na základě diskuze v tomto vlákně.
Naposledy upravil MrBlackbird dne pát 10 srp, 2018 7:16 am, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
MrBlackbird
 
Příspěvky: 54
Registrován: úte 10 črc, 2018 11:00 am

Re: TT Epocha IV/V na 1600 × 840

Příspěvekod rawen » úte 17 črc, 2018 5:19 pm

Ahoj.
Zajímalo by mě, jestli jsi uvažoval i o krajině. U varianty B (v rovině) bude zajímavé jak oddělit nádraží.

Pokud jdi to ještě neudělal, zkus do plánků doplnit stavby (alespoň půdorysy, ale lepší je 3D na vytištěné plachtě). To ti třeba pomůže v rozhodování, co se ti víc líbí esteticky i provozně.

Radek

P.S.: Tradiční otázka - odkud jsi?
rawen
 
Příspěvky: 1693
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: TT Epocha IV/V na 1600 × 840

Příspěvekod Tomas Lebeda » úte 17 črc, 2018 5:37 pm

Mě přijde, že právě na tom Hopeterově kolejišti je krásně vidět kolik se toho na takovou plochu vejde, aby to vypadalo modelově.
Proto si myslím, že ten první návrh je přeplácaný.
Co třeba takové kolejiště Šanov http://zeleznicni-normalie.cz/Galerie/Pl-nky-MF/TT/-anov/-st.-anov_011.jpg
Stačilo by přidat malou desku na SN s posuvnou.

Když jsem před rokem a půl začal plánovat vlastní kolejiště, tak jsem si myslel, že analogové ovládání příslušenství je jednodušší a levnější než digiál.
Po té co jsem na svém kolejišti natahal už cca 150m kabelů umístil desítky relátek a diod a pořád mám ke konci zapojení elektroinstalace dost daleko, tak už si to nemyslím.
A to mé kolejiště je jen 2x delší než toto.
Tomas Lebeda
 
Příspěvky: 282
Registrován: úte 24 led, 2017 12:41 pm
Bydliště: Praha 6

Re: TT Epocha IV/V na 1600 × 840

Příspěvekod MrBlackbird » úte 17 črc, 2018 5:50 pm

Ahoj,
co se týče varianty B, tak Milan F. stanici nijak nerozdělil, ale naopak propojil (viz obrázek). V zásadě jsem do jeho konceptu nijak nezasahoval, ale pokud bych například předělával prostřední stanici tím, že bych zde udělal delší kusou kolej s volnou skládkou, musel bych ubrat zástavbu za staniční budovou.
Rád bych na kolejišti udržel kontinuální provoz (ovál/vratné smyčky), ale zároveň nabídl možnost posunu, která dá celému kolejišti smysl a zabaví na delší dobu i "náročnější".

Obrázek

EDIT: Reakce na Tomáše Lebedu: Šanov se mi podařilo asi přeskočit, protože nevypadá vůbec špatně! Segment s posuvnou by se dal nahrazovat další vratnou smyčkou...jen se bojim toho poloměru oblouku v tunelu. Co se týče DC/DCC u přestavníků a příslušenství, tak jsem počítal s tím, že na tak malé kolejiště je to zbytečný a dál jsem se o způsob ovládání výhybek v digitálu nezajímal. Bohužel jsem byl, co se týče digitálu, úplně negramotný, takže jsem strávil dny procházením různých webů a fór abych se o tom dozvěděl, co nejvíce.


P.S.: Jsem z Prahy, ale kolejiště bude (zatím) na chalupě poblíž města Tábora :D
Uživatelský avatar
MrBlackbird
 
Příspěvky: 54
Registrován: úte 10 črc, 2018 11:00 am

Re: TT Epocha IV/V na 1600 × 840

Příspěvekod Jarda H. » úte 17 črc, 2018 7:34 pm

MrBlackbird píše: .... Rád bych na kolejišti udržel kontinuální provoz (ovál/vratné smyčky), ale zároveň nabídl možnost posunu, která dá celému kolejišti smysl a zabaví na delší dobu i "náročnější". ....


Sice tam není vratná smyčka, ale vzpoměl jsem si na plánek kolejiště Zálesí - ovál (část v tunelu mám dojem jako skryťák - neklame-li mne paměť :oops: ) a vlečkový areál uprostřed. Bude-li zájem, zkusím dohledat origo Milanův plánek, pokud nebude někdo rychlejší ...

PS : kouzelné okénko nahoře pomohlo :
viewtopic.php?f=45&t=5072&p=164135&hilit=z%C3%A1les%C3%AD+koleji%C5%A1t%C4%9B#p164135
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2794
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: TT Epocha IV/V na 1600 × 840

Příspěvekod MrBlackbird » úte 17 črc, 2018 8:44 pm

Jarda H. píše:
MrBlackbird píše: .... Rád bych na kolejišti udržel kontinuální provoz (ovál/vratné smyčky), ale zároveň nabídl možnost posunu, která dá celému kolejišti smysl a zabaví na delší dobu i "náročnější". ....


Sice tam není vratná smyčka, ale vzpoměl jsem si na plánek kolejiště Zálesí - ovál...


Nad Zálesím jsem taky uvažoval. Zkusil jsem k němu přidělat SN s vratnou smyčkou do podzemí, ale problém je, že vlak mizí na moc dlouho. Průmyslový areál je významné plus, které nahrává mému záměru - posunování, obětoval bych proto vratnou smyčku, a tím nechal SN v jedné rovině s okolním kolejištěm a zjednodušil tím i celou stavbu.

Obrázek

A takhle je to se mnou pokaždý, když něco vymýšlím. Najednou se přihrne spousta možností a jasný plán se ztrácí :D No, alespoň že vím, co od toho kolejiště očekávám.
Uživatelský avatar
MrBlackbird
 
Příspěvky: 54
Registrován: úte 10 črc, 2018 11:00 am

Re: TT Epocha IV/V na 1600 × 840

Příspěvekod Trixt » stř 18 črc, 2018 2:47 pm

Ahoj, rozhodl jsem se přispět nějakým návrhem pro inspiraci. Zkusil jsem použít princip lokálky připojující se na jednokolejnou trať s možností občasného průjezdu vlaku dál přes nádraží na jednokolejné trati a zpět přes vratnou smyčku. Bohužel, panel mi vyšel o trochu větší a vše je na malé ploše. Nádraží jsem musel dát do rohu. Navíc jsem na lokálce musel použít flexi kolej s poloměrem zatáčení 280 mm. Třeba to ale bude inspirací k něčemu dalšímu. Terénem a budovami jsem se moc nezabýval. Sklon na koncové trati je asi 3%.

Obrázek
Obrázek
Obrázek
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: TT Epocha IV/V na 1600 × 840

Příspěvekod MrBlackbird » čtv 19 črc, 2018 12:45 pm

Ahoj,
tvůj návrh je velmi zajímavý. Líbí se mi jak jde simulovat provoz s koncovou a odbočnou stanicí. Když jsem si plánek modeloval ve SCARMu, tak mi sklon ke koncové stanici vycházel i pod 3% s tím, že ta stanice bude 10cm nad tou spodní. Taky oceňuju délku kolejí, leč v oblouku, v obou nádražích.
Jen jsem nerozlouskl, který přesně koleje jsi použil u vratný smyčky a toho esíčka do koncový stanice a do skryťáku nejde vůbec vidět (pouze zezadu), takže bych musel do kolejí instalovat detektory, nebo jak se tomu nadává :D , a nejsem si jistý, jestli bych to zvládl, aby to bylo použitelný.

...začínám víc uvažovat nad variantou koncová stanice + vlečky :shock: ...
Uživatelský avatar
MrBlackbird
 
Příspěvky: 54
Registrován: úte 10 črc, 2018 11:00 am

Re: TT Epocha IV/V na 1600 × 840

Příspěvekod Trixt » čtv 19 črc, 2018 3:08 pm

Pokud myslíš smyčku viz obrázek, ta je z flexi koleje natvarované na poloměr 280 mm.

Obrázek

Co se týká SN, ano to je problém. Ne jak tam zastavit, ale spíše jak se k tomu dostat. když tam něco vykolejí. Jedině nějaký odnímatelný terén.

Obrázek
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: TT Epocha IV/V na 1600 × 840

Příspěvekod milan ferdián » sob 21 črc, 2018 10:04 am

Opět,který rozměr vlastně platí?Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: TT Epocha IV/V na 1600 × 840

Příspěvekod hopeter » sob 21 črc, 2018 11:03 am

Jsem potěšený , že moje kolejiště posloužilo jako inspirace. :)
Dovoluji si navrhnout ještě "drobnou" úpravu horního patra. Pro manipulaci v koncové budou rovné koleje určitě šikovnější s ohledem na špráhla. Dále vznikne lepší optické oddělení v krajině a půjde i posunout tunel aby byla volná trať delší. Zaústění vlečky si myslím je vhodnější do zhlaví stanice.
Když se trochu posune opěrná zeď u kusé koleje v dolní stanici a nad ní třeba skála tak můžeš použít i větší poloměr lokálky.

navrh170a_1.jpg

No a jinak ať se daří. :)
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: TT Epocha IV/V na 1600 × 840

Příspěvekod MrBlackbird » sob 21 črc, 2018 2:19 pm

Děkuji za věcné připomínky!
Projekt hopetera mi nasadil brouka do hlavy, takže jsem přehodnotil svůj názor na kolejivo Kuehn a začal jsem se zkoumáním jeho geometrie, která mi přijde mnohem praktičtější než Tilligova (ty přitroublé krátké koleje za 50 Kč :roll: ), takže začínám nad touto variantou silně uvažovat. Nebojte se mi proto sdělit svoje zkušenosti s Kuehnem :wink: .

Úprava TrixTova návrhu je suprová (už jen proto, že jsem nevymyslel, které poloměry oblouků v tom nádraží vlastně jsou). Stoupání to nevadí, počítal jsem s tím, že lokálka bude stoupat pouze na úseku k vlečce a vychází mi to asi 3.1%. K té opěrné zdi, problém je, co pak s tou kusou kolejí, protože bude odstřižená od okolí zdí a kolejemi, takže by tam sklad/volná skládka/cokoliv postrádaly smysl. Šlo by to pouze za předpokladu, že bych opěrnou zeď vedl až do oblouku směrem k levému zhlaví, kde by byl přejezd. Dále jsem se nastudoval princip vratných smyček a napadlo mě, že v SN by nebylo místo na jeden blok na přechodovém úseku. Označeno červeným kroužkem

Obrázek

Musel by se přechodový úsek udělat na těch dvou kolejích do "S" a vlaky by zde při průjezdu musely stavět, nebo jsem to pochopil úplně blbě? Čerpal jsem z LokoPinu http://lokopin.wz.cz/kolejivo/smycky.htm

K rozměrům desky: Platí to, co je v názvu, modifikace rozměrů je možné udělat, protože kolejiště bude koncem srpna (snad) přesunuto do vyklizené místnosti, ve které nejdříve bude uprostřed "sedět" na stole, a poté bude nějakým způsobem uschováno u zdi, kde bude je značná rezerva. Nejsem tedy momentálně limitován přesně daným rozměrem místnosti/prostoru, ale spíše nejistou budoucností. V mém zájmu je se jakýmkoliv permanentním rozšířením vyhnout, a ulehčit tak stavbu. Přídavným, pro provoz ne tak potřebným, segmentům se nebráním, ale je to spíše otázka toho, kam mě život zavane, což vy, zkušení stavitelé, určitě víte.
Uživatelský avatar
MrBlackbird
 
Příspěvky: 54
Registrován: úte 10 črc, 2018 11:00 am

Re: TT Epocha IV/V na 1600 × 840

Příspěvekod hopeter » sob 21 črc, 2018 7:46 pm

navrh170a_1.jpg

Příjezd ke skládce u kusé koleje můžeš řešit přejezdem u pravého zhlaví. Oživit a dát smysl té nakládce by mohla visutá lanovka z toho prostoru kde máš les. Komoditou by mohlo být dřevo nebo přidat lom a lanovkou vozit kámen. Takovou lanovku najdeš mezi Černým dolem u Vrchlabí a Kunčicemi v Krkonoších.
Smyčky si pořádně projdi. Nejlépe obtáhnout na plánku dvěma barvama kolejnice abys viděl kde se to potkává. Řízení smyčky nemusí být hned u výhybky ale kdekoliv aby se nepotkala opačná polarita. Sám jsem to taky řešil na přístavbě koncového až když jsem pustil proud do kolejí. Do té doby jsem netušil, že jsem stvořil smyčku... :oops:
Co se týká případného zvětšení nebo přístavby tak bych to řešil jako segmenty. Tento rozměr kamkoliv odstěhuješ a případnou přístavbu řeš jako odnímací segment. Hlavně udělej dostatečně tuhý rám !
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: TT Epocha IV/V na 1600 × 840

Příspěvekod jirkan » sob 21 črc, 2018 8:47 pm

Rozhodně bych nedělal jako smyčkové úseky ty s - koleje ve skryťáku, leda že by každá měla svůj smyčkový modul. Lepší bude udělat ten úsek napojený do modulu od toho červeného kroužku před celý ten jednokolejný skrytý úsek trati až ke vjezdové výhybce do smyčky. Tedy vlastně se nepřepíná smyčka, ale ta společná část smyčky a okruhu.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: TT Epocha IV/V na 1600 × 840

Příspěvekod Trixt » sob 21 črc, 2018 10:36 pm

Co se týká rovných kolejí v koncové stanici, záleží na tom, jaká délka staniční koleje má být k dispozici. Při rovných kolejích mi vycházela délka jen 330 mm, viz obrázek, a to i při použití trojcestné výhybky od Tilligu. Je ale pravda, že na pohled je uspořádání koncové stanice hezčí. U kolejí Kuehn byl trochu problém s obloukovými výhybkami, které mají o trochu větší poloměr.

Obrázek

Obrázek

Co se týká poloměru v koncové stanici v původním návrhu, použil jsem tam standardní oblouky R353 a R396 doplněné v jednom místě o flexi kolej:

Obrázek
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků