Stránka 2 z 3

Re: Skryté prostory a jejich údržba

PříspěvekNapsal: pon 09 črc, 2018 5:23 am
od RSC
Své kolejiště považuji za středně velké a přidám svůj názor k tomuto tématu "podzemí kolejiště", což několikrát vzpomínám ve svém vlákně. Chce to trochu více práce a přemýšlení. Žádné tabu to není a v dnešní době rozhodně ne... sám "nevidím minimálně" polovinu kolejí.
1 Zásadní je dobře položit koleje a výhybky (a to se často podceňuje), je to velká práce a je třeba to sakra doladit a otestovat. I při maximální pečlivosti stejně se najdou drobné problémy, které jsem ladil tak, abych nemusel lokomotivy a vozy upravovat a nadávat na nedostatky. Ikdyž to je celé správně - např. výhybka nemusí být OK, je to zlost, ale raději s ní pryč. Odstranit lomy, vlnění kolejí, nedělat velké sklony pokud to jde....
2 Přístupy jsou třeba. Mám je z boku, dostanu se tam i ze spodu. Ale mám to hezky "děravé" z vrchu (to jsou nejlepší otvory a vytvářím jich co nejvíce) a těch odkrývacích míst je jak v ementálu. Nejen pod budovami, ale také výseče krajiny, ale i prostor k tomu, abych mohl do středu kolejiště a snadněji opravovat. (Až se vrátím domů, přidám nějaké další obrázky mých dalších děr do kolejiště" - některé jsou v mém vlákně a každou jsem na obrázky nedával)
3 Počítám i s tím, pokud by to bylo nějaký extra problém, který mne nenapadá, že lze do toho i říznout tak, že vyjmu kus krajiny třeba nožem a mohl to více odkrýt v nouzi.
4 Musím po delším neježdění projet úseky nějakou soupravou vyšší rychlostí, ať prach pobere a pak to očistit - tak to prostě je, nechce se mi to očistit předem klasicky a pak jezdit, trvalo by to déle. A tak použiju soupravu a lokomotivu či vozy pak očistím. Na ruční čištění jsem to konstruoval tak, abych to mohl udělat téměř u všech úseků důkladněji "ze spodu", zejména když je něco tužšího na kolejích.
5 Díry a přístupy použiju většinou, když novým vozům nechodí dobře kinematika a díky tomu vyskočí a je třeba jej podat a vůz doladit.
6 Kamery zatím nemám, ale budou tam. To vidím jako důležitou věc, abych viděl snadno na to, co se dole děje.

Netřeba se podzemí bát, jen trochu více o tom přemýšlet a počítat s tím, jak se kam dostat a být pečlivější a pořádně to ozkoušet.

Re: Skryté prostory a jejich údržba

PříspěvekNapsal: pon 09 črc, 2018 8:15 am
od Sandy
Většinu z toho, co jsem chtěl napsat již uvedl RSC
V první řadě je potřeba ve skryté části nic nepodceňovat. To, co vám odpustí viditelná část kolejiště, v tom vás ta skrytá "vykoupe" takovým způsobem, že vám znechutí práci na hodně dlouho.
Při stavbě "cvičného" kolejiště jsem se s pokládkou kolejí moc nepáral. Směrové a výškové rozdíly v desetinách milimetru jsem neřešil. Podcenil jsem vodivé spojení jednotlivých kolejnic, provozní zkoušku jsem provedl jen tak "halabala" s vozidly s nejlepšími jízdními vlastnostmi.....
Stavěl jsem ze starého PIKO U-profilu. A do podzemí jsem dal ty horší výhybky. Aby nebyly moc vidět. Jó, a už jsou obě vypreparované. Když píši vypreparované, tak to myslím doslova. Dostat je ven byla chirurgická práce. A to je mám poměrně dobře přístupné. Podobné to bylo s běžným kolejivem. Po čase spoje zoxidovaly a na některých místech nebylo napájení. Oprava byla taky prima.
Pokud jde o výšku skryté části, tak norma v H0 mluví o 59 mm. Ale to snad jedině tam, kde opravdu nehrozí žádné problémy. Třeba v přímé. Já mám výšku skryté části 80 mm a i to je málo. Již jsem to psal několikrát. Výška by měla být na výšku zaťaté pěsti. Aby se dalo v podzemí manipulovat.
Pokud jde o údržbu, tak ta je u malých kolejišť jednoduchá. Já mám skryťák ( délka asi 2 m)při levém a předním okraji kolejiště. Jednou za čas vyluxuji, kam dosáhnu rukou, tam přejedu koleje filcem s isopropylalkoholem a kontaktolem. Na nepřístupnější místa mám asi třicet centimetrů dlouhou škrabku na akvária (obrázek dám časem na Rajče). Místo žiletky mám kousek filcu a opět za pomoci isopropylu a kontaktolu koleje vyčistím.

Re: Skryté prostory a jejich údržba

PříspěvekNapsal: pon 09 črc, 2018 8:26 am
od HonzaM
Výborný příspěvek RSC, těším se (a určitě nejen já) na fofografie. Můj známý má podobně řešené víceúrovňové kolejiště a jeho zkušenosti z provozu jsou podobné - je nutné mít perfektně položené a provozně odzkoušené časti, které nebudou následně snadno přístupné, a pokud možno všude přístup zespodu nebo z vrchu přes odnímatelné díly. Je potřeba nemít kolejiště moc nízko, aby bylo možné pod něj relativně snadno vlézt a něco tam dělat. Občas to nutné je, praxe to potvrzuje. I při největší pečlivosti se občas něco vykolejí nebo srazí. Pro čištění používá jednak vysavačový vúz a jednak čisticí vůz německého výrobce LUX Modellbau, s velmi dobrými výsledky. Rovněž je vhodné používat čističku koleček hnacích vozidel i vozů s nepoháněnými nápravami od téže firmy.

Re: Skryté prostory a jejich údržba

PříspěvekNapsal: pon 09 črc, 2018 8:37 am
od HonzaM
Sandy píše:. Podcenil jsem vodivé spojení jednotlivých kolejnic, provozní zkoušku jsem provedl jen tak "halabala" s vozidly s nejlepšími jízdními vlastnostmi.....
Podobné to bylo s běžným kolejivem. Po čase spoje zoxidovaly a na některých místech nebylo napájení. Oprava byla taky prima. .

Je potřeba nespolěhat na vodivé spojky a všechny úseky mezi spojkami napájet pripájenými vodiči. U modulů je to povinné (alespoň v Zababově), mám to tak ale i na domácím kolejišti).

Re: Skryté prostory a jejich údržba

PříspěvekNapsal: pon 09 črc, 2018 8:56 am
od Petr Zatrepalek
Ano, základem jsou dobře položené a hlavně kvalitní koleje, a taky se pokud možno vyhnout obloukům pod 420mm, kde to jde, použít flexi kolejivo. Ve skrytáku nemá rozhodně smysl na kolejivu a přestavníkům šetřit! Spojky kolejí ve skrytáku nepájím, koleje mezi sebou vodivě propojuji pomocí připájeného drátku délky 2,5cm s ohledem na případnou nutnost vyndání některé koleje v budoucnu. Jednou se mi stalo, že se mi nechtěně při luxování podařilo vytrhnout kolej z pražcového podloží. Ke spirále v podzemí, mám jí udělánu tak, že každé z pater lze vyjmout a horní díly s krajinou též. Ty lze vysunout po bočních L profilech z hliníkového nosného rámu. Jednotlivé segmenty z 2x5mm překližky jsou propojeny závrtnými matkami a křídlovými šrouby M6. Stoupání v tobogánu i všechny další přechody nivelity jsou přesně nastaveny pomocí závitových tyčí. Kvůli údržbě mám min světlou výšku mezi patry 90 mm a od země min 700 mm. Kolejivo ve skryťáku spolehlivé PECO (code 100), a blbuvzdorné PECO přestavníky. Signalizace polohy přes páčkový přepínač. Ještě se mi nestalo, že by se výhybka PECO v pořádku nepřehodila. Údržba - jednou za 14 dní vyluxování všech pater spirály a skrytáku luxem s jemným kartáčkovým nástavcem, plus před a po každém ježdění projetí celé trati čistícím vagonem s polštářky. Proti rozpojování dlouhých souprav se pro jistotu jistím "pevným" spřáhlem PIKO - rozpojování souprav se mi stává kvůli různé výšce NEM šachty při spojení vozů a mašin od různých výrobců. V současné době předělávám spirálu a na ní navazující podzemí na dvoukolejné - zdolat tam a zpět všech šest pater plus vratnou smyčku trvalo při modelové rychlosti kolem čtyř a více minut/horní trat mám ve výšce 560 mm/ ! S tímto aspektem je při plánování jaksi také nutno počítat, což já bohužel neudělal.

Re: Skryté prostory a jejich údržba

PříspěvekNapsal: pon 09 črc, 2018 12:19 pm
od milan ferdián
Sandy píše:Pokud jde o výšku skryté části, tak norma v H0 mluví o 59 mm. Ale to snad jedině tam, kde opravdu nehrozí žádné problémy. Třeba v přímé. Já mám výšku skryté části 80 mm a i to je málo. Již jsem to psal několikrát. Výška by měla být na výšku zaťaté pěsti. Aby se dalo v podzemí manipulovat.

Jen podotknu,tam kde jsou skryté stanice,snažím se dle konstrukčních možnostech navrhnout maximální světlost.U kolejišť Edys,Michal Kloc,Víťa Doležal je světlost cca 200 mm v H0.
Spirály
Podmínkou je poloměr zvoleného oblouku,čím větší tím lepší,protože poměr stoupání je shovívavý k vlakovým soupravám a motorkům našich miláčků.Světlost ve spirále je daná NEM,když se podaří nějaký milimetr přidat na světlosti,je to lepší.
Představa,že chci mít ve spirále pohodlnou výšku na údržbu je sci-fi.Dalším omezením pro spirálu je daný prostor.Je-li daný rozměr 900 mm,tak je vám jasné,že napěchujete maximálně poloměr R410,aby jste měli aspoň 40 mm od kraje rá-
mu.Když dodržím doporučenou T.K. horní koleje +85,tak mi vyjde poměr stoupání 1:30,což je hranice pro hlavní tratě.
Přístup do spirál,záleží na situaci.U "Telgártské slučky" je navržen přístup z boku po celé jeho výšce.Většinou se využívají servisní otvory uprostřed spirály.
Milan

Re: Skryté prostory a jejich údržba

PříspěvekNapsal: pon 09 črc, 2018 1:14 pm
od Sandy
Obecně:
Čím menší kolejiště, tím více technických "šarád". Někdy hraničících s pokusem o harakiri :roll: To když se toho tam pokoušíme dostat co nejvíce .
Nepochybuji o tom, že Milan F. se tomu ve svých návrzích snaží vyhnout.
A je spousta věcí mezi nebem a zemí, kterým uvěříme, až když si na ně osobně sahneme. Já jsem také věděl, že se jednotlivé kolejnice elektricky spojují proletováním ( nebo jiným podobným spolehlivým způsobem). Ale zdálo se mi to zbytečné, když jsem kolejnice pečlivě očistil a spojky naohýbal, aby šly natěsno.
Stejně tak jsem nevěřil ostříleným matadorům, že protisměrný oblouk je spolehlivá poukázka na provozní problémy. Tak jsem "cvičně" pořídil hned dva za sebou. Fakt, že to jako průšvih funguje. Jeden jsem tedy odstranil vložením kousku přímé.
Po rekonstrukci odstraním i ten druhý.
Dalším poznatkem je to, že nejlepším etalonem pro měření průjezdného profilu je patrový vůz Bp.
https://sandyh0.rajce.idnes.cz/Minimoduly_GeoLine/#P5302766.jpg
Žádné šablony nebo měrky. A to hlavně ve skrytých částech a při stavbě tunelových portálů.

Re: Skryté prostory a jejich údržba

PříspěvekNapsal: ned 15 črc, 2018 10:09 am
od workous
Tohle řešení je ukazuje, že pokud je to dobře vymyšlené neni v SN problém

Re: Skryté prostory a jejich údržba

PříspěvekNapsal: ned 15 črc, 2018 10:50 am
od rawen
Když to vidím, musím si rýpnout: Už někdo něco takového postavil?
Podobných barevných inspirativních obrázků jsou plné katalogy (hlavně ty postarší), ale realizací je jako šafránu.

Radek

Re: Plan kolajiska XI

PříspěvekNapsal: pon 20 srp, 2018 9:24 pm
od HonzaM
milan ferdián píše:Co mě ale udivuje je postupující strach ze spirál a skrytých prostor.
Milan

Kolik už jsi postavil (myslím skutečně postavil) stanic se spirálami a špatně přístupnými skryťáky? Papír snese všechno, ale co reálný provoz? Možná by ses přestal divit. Já jsem kdysi na kolejišti spirálu měl a měl jsem s ní problémy (vykolejování a zastavování následkem nedokonale vyčistěných koleji) a byl jsem rád, když jsem získal větší prostor a obešel jsem se bez spirály.

Re: Plan kolajiska XI

PříspěvekNapsal: úte 21 srp, 2018 8:58 am
od milan ferdián
HonzaM píše:
milan ferdián píše:Co mě ale udivuje je postupující strach ze spirál a skrytých prostor.
Milan

Kolik už jsi postavil (myslím skutečně postavil) stanic se spirálami a špatně přístupnými skryťáky? Papír snese všechno, ale co reálný provoz? Možná by ses přestal divit. Já jsem kdysi na kolejišti spirálu měl a měl jsem s ní problémy (vykolejování a zastavování následkem nedokonale vyčistěných koleji) a byl jsem rád, když jsem získal větší prostor a obešel jsem se bez spirály.

Co na to říct?
-Stanic se spirálama?-
ani jedno.
-Se špatně přístupnými skryťáky?-
Nikdo nebude stavět kolejiště,jestli má špatnou konstrukční chybu (nedodržení NEM).
-A co je u tebe reálný provoz?-
Bezduché pouštění vlakových souprav,jak to praktikuješ u sebe?Jestli ano,je tvoje volba.
-Divit a čemu?-
Že neustále srovnávaš N-ko s TT a H0?
-Že jsi měl spirálu?-
To čteme neustále ve tvých příspěvcích a co jako?Ty jsi stavbu spirály a údržbu nezvládl,tak spirála je zlo.
-Získal větší prostor?-
A na co ti je?Skryťáky nepoužívaš,spirály nepoužívaš,tak dle tebe nesmí modeláři tyto konstrukční prvky používat.
-Papír snese všechno?-
Ano,to máš pravdu,proto mám horu počmáraných skic a konstrukčních uzlů.Proto varuji a upozorňuji modeláře před stav-
bou jejich kolejišť,aby jsi nejdříve prošli tu stejnou cestu.Potom ale nechápu proč se nadále na mne modeláři obracejí se svými sny a přání,když dle tebe nemám praktické zkušenosti ze staveb kolejišť.Kde bereš tuto jistotu?Ty znáš moji mode-lářskou minulost?A proč jim vyhovuje u mne ruční zpracování tužka,fix,tabulky,katalogy,když mají k dispozici moderní kreslící programy :?:

Za ty dva roky co tě znám na tomto diskusním fóru si začínám klást poslední dobou otázku,o co ti vlastně jde :?:
Chceš dokázat moji neschopnost,negramotnost,že vlastně modelářům jen škodím :?:
Je to tvé přání,sen,abych odešel z tohoto fóra :?: Co na to řeknou modeláři :?: Jestli je to ale přání Vás všech,prosím vyhovím.
Myslíš ty někdy na všechny železniční fandy,modeláře,caparty :?:
Milan

Re: Plan kolajiska XI

PříspěvekNapsal: úte 21 srp, 2018 9:33 am
od hank
Milane, je všeobecně známo, že k rozvrácení věcné internetové diskuse stačí jediný troll. K jeho eliminaci existuje fungující postup: ignorovat ho.

(Nicméně jako administrátor máš jistě k dispozici i jiné prostředky...)

Pokud jde o meritum věci: Navrhuji založit zvláštní vlákno, kde by ti, kdo mají vlastní zkušenost s budováním skrytých nádraží na kolejištích (včetně těch nešťastných spirál), mohli publikovat své postupy, zkušenosti a poučení z chyb.

Re: Plan kolajiska XI

PříspěvekNapsal: úte 21 srp, 2018 9:33 am
od Tomas Lebeda
HonzaM píše:
milan ferdián píše:Co mě ale udivuje je postupující strach ze spirál a skrytých prostor.
Milan

Kolik už jsi postavil (myslím skutečně postavil) stanic se spirálami a špatně přístupnými skryťáky? Papír snese všechno, ale co reálný provoz? Možná by ses přestal divit. Já jsem kdysi na kolejišti spirálu měl a měl jsem s ní problémy (vykolejování a zastavování následkem nedokonale vyčistěných koleji) a byl jsem rád, když jsem získal větší prostor a obešel jsem se bez spirály.


Proč spirálu? To je přeci jasné. Když potřebuji ve skrytém nádraží výšku na ruku tak při sklonu tratě 3cm/m potřebuji pořádně dlouhé koleje.
Já mám úroveň SN 17cm pod úrovní hlavní stanice. To bych potřeboval 6 m délky kolejí abych do něj sjel. Kdo má celou garáž na kolejiště, ať si to staví jak mu vyhovuje.
Já mám kolejiště v bytě a bez spirály bych nedokázal dosáhnout takového provozu jaký mi toto řešení umožňuje.
Že by mi ve spirále vlaky vykolejovali? To je blbost. Úplně stejně by pak museli vykolejovat v jakémkoliv oblouku ve stoupání.
Že se to špatně čistí? Úplně stejně špatně jako jiné skryté části, proto přeci nebudu mít celou trať viditelnou.

Re: Plan kolajiska XI

PříspěvekNapsal: úte 21 srp, 2018 9:48 am
od milan ferdián
hank píše:Milane, je všeobecně známo, že k rozvrácení věcné internetové diskuse stačí jediný troll. K jeho eliminaci existuje fungující postup: ignorovat ho.

Ano,ale do nekonečna ignorování prostě nejde.

hank píše:(Nicméně jako administrátor máš jistě k dispozici i jiné prostředky...)

Mám a dost tvrdé.Stále ale váhám,né ze strachu je použít,ale jedno české přísloví mluví "..vyhodíte jej dveřmi,vrátí se vám oknem (viz.Dva a půl chlapa)...".

hank píše:Pokud jde o meritum věci: Navrhuji založit zvláštní vlákno, kde by ti, kdo mají vlastní zkušenost s budováním skrytých nádraží na kolejištích (včetně těch nešťastných spirál), mohli publikovat své postupy, zkušenosti a poučení z chyb.

Na to jsem zapoměl a přesunul jsem všechny příspěvky,kam patří.
Milan

Re: Plan kolajiska XI

PříspěvekNapsal: úte 21 srp, 2018 10:18 am
od MiG
hank píše:Milane, je všeobecně známo, že k rozvrácení věcné internetové diskuse stačí jediný troll. K jeho eliminaci existuje fungující postup: ignorovat ho.

Nesouhlasím, HonzaM je sice občas umíněný víc, než velmi, ale zdejší diskuzi nerozvrací.

hank píše:(Nicméně jako administrátor máš jistě k dispozici i jiné prostředky...)

Jasně, jeden za vosumnác,a druhej bez dvou za dvacet a jeden z nich je administrátor...

Milan na administraci tohoto fóra nemá buňky, protože bere všechno velmi osobně.