Stránka 1 z 3

Re: Hurvínkovice 180*100 HO

PříspěvekNapsal: sob 07 črc, 2018 8:00 pm
od hopeter
Chápu to dobře , že je tam i tobogán ? :shock:
Jsem asi zarytý odpůrce podzemí.
Jedna věc je tam všechno teoreticky dostat a klidně i prakticky postavit.
Druhá věc je vlastní provoz a údržba. Bohužel se na to přijde až při prvním čištění nebo drobné opravě třeba výhybky s nedoléhajícím jazykem apod. Mám vlastní zkušenost kdy jsem boural část rozestavěného kolejiště a budoval systém montážních otvorů pro přístup zhora. Nestačí do "sklepa" dostat ruce ale taky hlavu nebo alespoň oči.
Mám prostě raději když se můžu na vlaky koukat a ne jen poslouchat , že kdesi v dutině šumí zvuk vlaku... :wink:
Tož Zdendo , je to na tobě. :)

Re: Hurvínkovice 180*100 HO

PříspěvekNapsal: sob 07 črc, 2018 9:12 pm
od HonzaM
hopeter píše:Chápu to dobře , že je tam i tobogán ? :shock:
Jsem asi zarytý odpůrce podzemí.
Jedna věc je tam všechno teoreticky dostat a klidně i prakticky postavit.
Druhá věc je vlastní provoz a údržba. Bohužel se na to přijde až při prvním čištění nebo drobné opravě třeba výhybky s nedoléhajícím jazykem apod. Mám vlastní zkušenost kdy jsem boural část rozestavěného kolejiště a budoval systém montážních otvorů pro přístup zhora. Nestačí do "sklepa" dostat ruce ale taky hlavu nebo alespoň oči.
Mám prostě raději když se můžu na vlaky koukat a ne jen poslouchat , že kdesi v dutině šumí zvuk vlaku... :wink:
Tož Zdendo , je to na tobě. :)

S tím naprosto souhlasím, na žádném mém kolejišti “podzemí” nemám a všechny tunely jsou odnímatelné. Jednou jsem postavil ke svému kolejišti tobogán pro přejezd z jedné roviny do druhé (obě roviny viditelné, žádné spodní patro, jen samotný tobogán byl zakryt), ale po zkušenostech s problémy s rozpojováním, vykolejováním a zastavováním vlaků v důsledku znečištění kolejí jsem byl rád, když se našla možnost kolejiště prodloužit a tebogánu se vyhnout. Zajímalo by mne jak se “provozovatelé” vícepatrových kolejišť s problematikou čištění kolejií v místech kam se po dokončení kolejiště nelze dostat. Problematické jsou zejména krátké dvouosé mašiny, nemající ani jednu nápravu kyvnou.

Re: Hurvínkovice 180*100 HO

PříspěvekNapsal: ned 08 črc, 2018 9:27 am
od milan ferdián
Pánové začínáte dělat dogma ze spirál a skrytých prostor z důvodů přístupu ke kolejím a její údržbě.V tom případě,jestli jsou takové obavy,nestavte žádné kolejiště nebo budete muset silně zredukovat své sny,přání a požadavky.
Potom,ale nechápu proč workous,Trixt,MartinHa,marwin,Vít Doležal a další se nedrží této "proklamované zásady".Proč naší předci-železniční modeláři si s tím vždy dokázali poradit a to stavěli kolejiště daleko s horším přístupem do skrytých prostor.
Nalistujte si v knížce "Projekt a stavba modelového kolejiště"/Karel Šupík,Ing.Bedřich Vlček/NADAS/1971 stranu 100 a 101 nebo stranu 87,88 a 89.Sakra jak se tam na čištění kolejí dostali a co měli v té době pro údržbu a čištění kolejí dostupné prostředky.
Jak si to mohli projektanti,výše zmiňování pánové dovolit v té knížce doporučovat takové kolejové plánky.Pán Ing.Bedřich Vlček si dovolil dokonce vydat samostatnou brožuru "Kolejové plánky"/NADAS/1970 aniž by řešila "proklamované zásady" o údržbě.Pánové,to chce klídek :wink: (nechtěl jsem volit hrubší slova).
Kdo má obavy z těchto problému,musí volit jednoduchá kolejiště v jedné rovině,bez skryťáku a co nejvíce nebo úplně přístupné traťové koleje.
Milan

P.S.Snad můj příspěvek nevyzněl jako boží kázaní :wink: .

Re: Hurvínkovice 180*100 HO

PříspěvekNapsal: ned 08 črc, 2018 9:45 am
od milan ferdián
Ještě dovětek,listoval jsem i ve svých publikacích a k této "proklamované zásadě" doporučuji tyto kolejové plánky.
I.díl
1.Roční období
3.Lázně
4.Průmyslová čtvrť
10.Mezilehlá
11.Koncová
12.Úvraťová II
19.Koncová II
20.Úvraťová III
II.díl
001.Žacléř
005.Lokomotivní depo
007.Líny
008.Otovice zastávka
009.Hustopeče
010.Dvorce
018.Spořinka
019.Jurovo
021.Martiněves
022.Adámkovice
023.Bad Weisberg
024.Čeladná
025.Tachov
028.Otice
040.Strickerhauser/Mýtiny 1935 (Harrachov)
049.Pařezovice
III.díl
Kameničky
Liščí
Malé Stínky
Světlík
Sluková
Zadní Doubice
Sedm Dvorů
Huntířov
Jenichov
Pševes
Lhotka
Obora
Městečko Kokořín
Janoves
Kazetová kolejiště

Výpis kolejišť je určitě dostačující.

Milan


P.S.Zdeňku,promiň,že jsem tak vletěl do tvého vlákna.M. :wink:

Re: Hurvínkovice 180*100 HO

PříspěvekNapsal: ned 08 črc, 2018 10:52 am
od HonzaM
milan ferdián píše:Pánové začínáte dělat dogma ze spirál a skrytých prostor z důvodů přístupu ke kolejím a její údržbě.
.

Milane, pleteš se, nejde o žádné dogma. Tvůj přispěvek nepřinesl žádnou reálnou informaci. Očekával jsem, že se zde ozvou majitelé a provozovatelé patrových kolejišť, a podělí se o své prakticke zkušenosti, negativní i pozitivní, a obavy vyvrátí (nebo potvrdí). Pokud na problémy narážejí, jak je řeší, zda a jak čištění provádějí, co k tomu používají.

Re: Hurvínkovice 180*100 HO

PříspěvekNapsal: ned 08 črc, 2018 12:04 pm
od Miloš_P
Moje praktická zkušenost za 18 let provozu kolejiště. Skryté části čistím důkladně vysavačem a chlupatou "elektrizující" prachovkou 2-3x za rok. Jinak vše projedu tak 1x za měsíc čistícím vagónem. Viditelné částí čistím důkladně vždy po delší pauze v provozu a čistícím vagónem v podstatě před každým ježděním. Do skrytých částí se podle mojí zkušenosti práší daleko méně. Co považuji za důležité je čištění nejen dvojkolí lokomotiv, ale i vagónů, protože na ty se většinou zapomíná a jsou pak největším znečišťovatelem kolejí.
Stavět skryté části tak, že se do nich nedá dostat nebo jsou těžko přístupné považuji za závažnou chybu. Skryté části musí být vždy nějakým způsobem přístupné i pro případné opravy bez toho, že se bude bourat krajina...
Berte to jako můj subjektivní zaujatý názor.

Skryté prostory a jejich údržba

PříspěvekNapsal: ned 08 črc, 2018 4:42 pm
od milan ferdián
Založil jsem vlákno pro tuto problematiku.Skutečně jsou skryté prostory tak velkým problémem pro údržbu,kde máme umístěné skryté stanice,spirály,traťové koleje :?:
Zde máte možnost se vyjádřit.Pozitiva i negativa.
Milan

P.S.Přemístil jsem příspěvky z vlákna od workouse Hurvínkovice 180*100 HO .M.

Re: Skryté prostory a jejich údržba

PříspěvekNapsal: ned 08 črc, 2018 5:01 pm
od milan ferdián
Zde máte předlohu pro doporučenou světlost ve skrytém prostoru všech modelových velikostech.Nosná plocha o síle 10 mm byla zvolena jako extrém.NEM102,NEM122.

Poznámka:
Neplatí pro elektrifikované tratě.

Re: Skryté prostory a jejich údržba

PříspěvekNapsal: ned 08 črc, 2018 5:09 pm
od sukovf
Skryté prvky samozřejmě značně komplikují jakoukoli údržbu, ale pokud chcete komplexnější kolejiště, a nemáte k dispozici prostory o velikosti skladů Amazonu, nevyhnete se jim. Před léty jsme se známým umístili "podzemní" nádraží na desku, která byla uchycená na kolejničkách, takže se celek dal vysunout (takový velký šuplík) a snadno udržovat.

Re: Skryté prostory a jejich údržba

PříspěvekNapsal: ned 08 črc, 2018 5:30 pm
od hank
Na svém předposledním kolejišti TT, které jsem bohužel musel rozebrat před stěhováním v roce 2005, jsem přístup ke skrytému nádraží řešil kompromisem: Bylo umístěno na nejnižší etáži, ale přístupné zepředu.

Re: Skryté prostory a jejich údržba

PříspěvekNapsal: ned 08 črc, 2018 5:53 pm
od hopeter
Netušil jsem,že můj příspěvek k minikolejišti Zdendy "Workouse" vyvolá takový rozruch... :oops:
Nicméně co jsem napsal za tím si stojím. Průjezdnost a stoupání podle norem je jedna věc a pohodlí užívání druhá. Za sebe dávám přednost SN za kulisou a když podzemí tak přístupné zhora.
Příklad řešení a moje negativní zkušenost s nepřístupným podzemím je tady http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=1&t=9615&start=210 Po úpravě a zhotovení servisních otvorů už jsem s projektem spokojený. Na servisních poklicích jsou umístěny budovy a kdo o nich neví tak si jich ani nevšimne. :wink:

šachty2.jpg

bedna1.jpg

Asi takhle... :)

Skryté prostory a jejich údržba

PříspěvekNapsal: ned 08 črc, 2018 6:02 pm
od workous
Vždy jde o přístup na svém současném kolejišti mám větší prostor do SN, takže lze čistit bez problémů samo je dobré použít techniku typu vysávací vagón, čístící vagón s pásky od Nocha nebo kolečka od FML, lehce se vše dá zakomponovat do souprav . Pokud delší dobu nejezdím nejdříve pouštím právě tuto soupravu a nechám jí kroužit a většinou naberu bince do vysavače dle Houmra až hanba :).Pokud to nepomůže dočistím ručně. Jinak je to vše o přístupu a není se třeba bát. Rošt v SN musí být dělaný, tak aby bylo možno všude sáhnout nejlépe SN osvětlit led páskem a pokud jde o velké SN určitě kamerový dohled v dnešní době výrobků z China už to není, tak finančně náročné (na fóru najdete borce co to již mají). Prostě musí se přemýšlet ....nenechávat nic na náhodě. Teď je u Frankyho vidět pěkná spirála v N dokonce dvoukolejná tam teda smekám a jak píše provozně v pořádku.Takže pokud je přístup ze všech stran není třeba se SN bát.V jednom projektu jsem měl přístup jen ze předu kolejiště a pokud se mi v zadní části něco stalo byl jsem nahranej a proto jsem ač nerad radši stavbu opustil.
Naše babička říkala kdo se bojí s..re v síni :) jsme národ šikulů a tak nebojme se SN :).

Re: Hurvínkovice 180*100 HO

PříspěvekNapsal: ned 08 črc, 2018 6:06 pm
od workous
milan ferdián píše:Ještě dovětek,listoval jsem i ve svých publikacích a k této "proklamované zásadě" doporučuji tyto kolejové plánky.
I.díl
1.Roční období
3.Lázně
4.Průmyslová čtvrť
10.Mezilehlá
11.Koncová
12.Úvraťová II
19.Koncová II
20.Úvraťová III
II.díl
001.Žacléř
005.Lokomotivní depo
007.Líny
008.Otovice zastávka
009.Hustopeče
010.Dvorce
018.Spořinka
019.Jurovo
021.Martiněves
022.Adámkovice
023.Bad Weisberg
024.Čeladná
025.Tachov
028.Otice
040.Strickerhauser/Mýtiny 1935 (Harrachov)
049.Pařezovice
III.díl
Kameničky
Liščí
Malé Stínky
Světlík
Sluková
Zadní Doubice
Sedm Dvorů
Huntířov
Jenichov
Pševes
Lhotka
Obora
Městečko Kokořín
Janoves
Kazetová kolejiště

Výpis kolejišť je určitě dostačující.

Milan


P.S.Zdeňku,promiň,že jsem tak vletěl do tvého vlákna.M. :wink:


Milane, vůbec nic se neděje jsem rád, že zase nesměle přispíváš :D :D

Re: Skryté prostory a jejich údržba

PříspěvekNapsal: ned 08 črc, 2018 6:19 pm
od Adam96
Jsou lidi, co nechtějí být otrokem svého výtvoru a šmatlat někde v útrobách je neláká, to je zcela pochopitelné. Jinak splnit sny si lze i bez těch spirál skryťáků v podzemí :D Jednak souhlasím s Hopeterem, OSN ( odkryté skryté nádraží ) za kulisou je fajn ze dvou důvodů - jednak tam mám pohodlný přístup a druhak při provedení plastické krajinné kulisy ( třeba hřeben kopce se smrkovým porostem ) vypadá kolejiště mnohem lépe, než když je krajina násilně ohraničená obdélníkem. A někteří modeláři, třeba Trainmaniak, mají "SN" úplně mimo krajinnou část/segmenty. Tady je další výhoda v tom, že si mohou skládat i rozebírat soupravy na desce mimo krajinu, takže odpadá riziko, že si nechtěně poškodí něco v kolejišti. Pro ilustraci přikládám foto svého bývalého minikolejiště, aplikovat by to tak šlo i na větších. Viz třeba nové plánky Buda, Petrov...
https://okounricni.rajce.idnes.cz/Minik ... C06200.jpg

Re: Skryté prostory a jejich údržba

PříspěvekNapsal: ned 08 črc, 2018 6:58 pm
od workous
[quote="hopeter"]Netušil jsem,že můj příspěvek k minikolejišti Zdendy "Workouse" vyvolá takový rozruch... :oops:
Nicméně co jsem napsal za tím si stojím. Průjezdnost a stoupání podle norem je jedna věc a pohodlí užívání druhá. Za sebe dávám přednost SN za kulisou a když podzemí tak přístupné zhora.
Příklad řešení a moje negativní zkušenost s nepřístupným podzemím je tady http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=1&t=9615&start=210 Po úpravě a zhotovení servisních otvorů už jsem s projektem spokojený. Na servisních poklicích jsou umístěny budovy a kdo o nich neví tak si jich ani nevšimne. :wink:


Honzo, tohle máš moc pěkně udělané a čistit se to bude dobře...