Stránka 7 z 67

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

PříspěvekNapsal: stř 11 črc, 2018 8:08 am
od Trixt
HonzaM: Doplnil jsem tedy ty tři modré přerušení. Je to takto již ok? Nebo by bylo vhodné je umístit jinak?

Obrázek

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

PříspěvekNapsal: stř 11 črc, 2018 11:36 am
od Bedlisch
Jen při jízdě na ruku se ve skryťáku trochu blbě trefuje to těch krátkých úseků. Záleží tedy dost na nastavení brzdících křivek. Je třeba najít to správný poměr mezi délkou úseku, délkou vlastních souprav a délkou kolejí. TC je vcelku jedno, jestli ten koncový úsek bude dlouhý 5 nebo 15cm, u člověka, který tam nevidí, je to o něco horší.

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

PříspěvekNapsal: stř 11 črc, 2018 5:05 pm
od Myšpulín
Bedlisch píše:Jen při jízdě na ruku se ve skryťáku trochu blbě trefuje to těch krátkých úseků. Záleží tedy dost na nastavení brzdících křivek. Je třeba najít to správný poměr mezi délkou úseku, délkou vlastních souprav a délkou kolejí. TC je vcelku jedno, jestli ten koncový úsek bude dlouhý 5 nebo 15cm, u člověka, který tam nevidí, je to o něco horší.

Protože používám primárně TC pro řízení, jsou všechna nastavení ohledně rozjezdových a brzdných křivek vypnuta, protože to TC nemá rád. Řídí si vše sám podle zadaných parametrů. Pak není problém při řízení na ruku při vjetí na staniční kolej stáhnout rychlost a sledovat patřičný indikátor. Jakmile zahlásí, stočím rychlost na nulu. Těch 5 cm stačí. Ovšem netvrdím, že je toto jediné správné řešení. I TC umí jiné možné způsoby rozdělení na úseky.
Trixt píše:Nemáš náhodou fotku zakomponování mikrospínače na šturcu?

Jsou to nějaké spínače z disketových mechanik za kouskem kartonu v místě spřáhla (jedno provedení) nebo v místech obou nárazníků (druhé provedení) zapojených paralelně. Dva pro případ, že bych někde ztratil jeden z nárazníků. Není potřeba v tom hledat nic složitého. Sepnutím se vyvolá jakoby zkrat kolejnic přes odpor (stejný jako na nápravách) a tudíž jakoby obsazení stop úseku.
Trixt píše:A ještě dotaz, ta verze TC silver ti působí nějaké problémy, kvůli které bys dnes dal přednost verzi gold nebo jsi gold nikdy nepostrádal?

Sice by verze Gold byla asi i lepší, ale z důvodu ceny jsem zakoupil Silver, která mi stačí. Gold jsem ani neinstaloval na zkoušku, jen jsem se řídil manuálem.

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

PříspěvekNapsal: čtv 12 črc, 2018 10:39 am
od jurazbabic
Bedlisch píše:Jen při jízdě na ruku se ve skryťáku trochu blbě trefuje to těch krátkých úseků. Záleží tedy dost na nastavení brzdících křivek. Je třeba najít to správný poměr mezi délkou úseku, délkou vlastních souprav a délkou kolejí. TC je vcelku jedno, jestli ten koncový úsek bude dlouhý 5 nebo 15cm, u člověka, který tam nevidí, je to o něco horší.

No já nevím, ale přece by stačilo mít kolej jako jeden úsek a že vlak dojel na ní detekovat uvolněním předchozího úseku tj. zhlaví. Jak automaticky, tak i na ruku.
Ušetřís si tím spoustu řezání kolejnic, plastových spojek co moc nedrží směrovost v oblouku, drátování, detektorů obsazení...
A ve stanici dělit každou výhybku? No prosím, ale za normálního provozu zbytečnost a pokud vyjímečně zůstane stát někde, kde nemá, tak pořád ostatní můžou jet na přivolávačku. Rozdělil bych to po skupinách, takže vpravo tak, by byl možný současný vjezd/odjezd na obě tratě. Porovnejte s měřítkem 1:1.

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

PříspěvekNapsal: čtv 12 črc, 2018 11:02 am
od Bedlisch
Jenže nelze vždy použít pravidlo že "podle sebe soudím tebe".
Když nebude mít proměnné soupravy, tak by to tak šlo, ale pokud třeba rád posunuje, tak by musel vybavit všechny vozy odběrem/odporem. To už si musí zvážit sám.

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

PříspěvekNapsal: čtv 12 črc, 2018 11:31 am
od jurazbabic
Bedlisch píše:Jenže nelze vždy použít pravidlo že "podle sebe soudím tebe".
Když nebude mít proměnné soupravy, tak by to tak šlo, ale pokud třeba rád posunuje, tak by musel vybavit všechny vozy odběrem/odporem. To už si musí zvážit sám.

Alespoň poslední určitě, to v obou případech, jinak jakákoliv detekce nemá smysl a automatický provoz nepůjde udělat. Hrozí kolize v případě rozpojení soupravy.
Osobní většinou mají osvětlení no a těch "pár" nákladních. Já to budu řešit kápnutím uhlíkového laku na izolující plast mezi kolem a osou nápravy. Zatím pokusně měřeno a bude to chtít 2 vrstvy.

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

PříspěvekNapsal: čtv 12 črc, 2018 10:07 pm
od HonzaM
jurazbabic píše:A ve stanici dělit každou výhybku? No prosím, ale za normálního provozu zbytečnost a pokud vyjímečně zůstane stát někde, kde nemá, tak pořád ostatní můžou jet na přivolávačku. Rozdělil bych to po skupinách, takže vpravo tak, by byl možný současný vjezd/odjezd na obě tratě. Porovnejte s měřítkem 1:1.

Abys mohl jet na přivolávačku, musel bys na celé zhlaví vidět, pokud je detekce obsazení jedinou informací o tom kde je skutečně trať volná, pak nemůžeš mít celé zhlaví detekováno jako jeden blok. Detekci obsazení potřebuješ buď pro místa kam nevidíš, nebo tam, kde se má uskutečnit automatizovaný provoz.

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

PříspěvekNapsal: čtv 12 črc, 2018 10:14 pm
od HonzaM
Bylo by dobré mít ve stanicích očíslovány koleje a výhybky a označená zhlaví S a L, aby bylo jasné o čem se mluví, a nějak označené nebo pojmenované tratě, hlavně tam, kde ze stanice nevychází jediná trať.

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

PříspěvekNapsal: pát 13 črc, 2018 6:18 am
od jurazbabic
HonzaM píše:Abys mohl jet na přivolávačku, musel bys na celé zhlaví vidět

Však myšleno ve viditelné stanici, kde se na plánku ve zhlaví objevila hromada izoláků.
HonzaM píše:pokud je detekce obsazení jedinou informací o tom kde je skutečně trať volná, pak nemůžeš mít celé zhlaví detekováno jako jeden blok

Proč ne? Ve SN nepředpokládám, že by někdo chtěl využívat některé výhybky pro odstavení vlaků. Pokud ano, pak musí být taková výhybka/skupina jako samostatný izolák. To se však v plánku neobjevilo.
HonzaM píše:Detekci obsazení potřebuješ buď pro místa kam nevidíš, nebo tam, kde se má uskutečnit automatizovaný provoz.

Pravdu máš.
HonzaM píše:Bylo by dobré mít ve stanicích očíslovány koleje a výhybky a označená zhlaví S a L, aby bylo jasné o čem se mluví, a nějak označené nebo pojmenované tratě, hlavně tam, kde ze stanice nevychází jediná trať.

Taky pravda.

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

PříspěvekNapsal: pát 13 črc, 2018 6:39 am
od jurazbabic
Takto bych to udělal já, plné určitě, ty tečkované bych si hodně rozmyslel vzhledem k tomu, že vycházejí do výhybek a zvážil bych jejich přínos provozu/snadnost provedení. A ty teškované ve viditelné stanici na krajních výhybkách, tj. mezi posunovacím oddílem a zhlavím, jsou jen pro případ zabezpečeného posunu, což v takové malé staničce asi nehrozí. Jo, také nechápu, proč na původním plánku byly izoláky tak daleko od výhybek, zvláště když se šetří každý mm. Ideálně izolák patří k námezníku + nejdelší vzdálenost mezi poslední nápravou a nárazníkem.

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

PříspěvekNapsal: pát 13 črc, 2018 6:41 am
od jurazbabic
Ještě dva, ať může probíhat posun ve viditelné a otáčení souprav ve SN naráz.

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

PříspěvekNapsal: pát 13 črc, 2018 6:50 am
od HonzaM
jurazbabic píše:
HonzaM píše:pokud je detekce obsazení jedinou informací o tom kde je skutečně trať volná, pak nemůžeš mít celé zhlaví detekováno jako jeden blok

Proč ne? Ve SN nepředpokládám, že by někdo chtěl využívat některé výhybky pro odstavení vlaků. Pokud ano, pak musí být taková výhybka/skupina jako samostatný izolák. To se však v plánku neobjevilo.
.

V SN nemůžeš vyloučit že bude vlak přečnívat přes výhybku. To by nemělo znemožnit vjet na sousední kolej (což by měl být jen nouzový případ), hlavně je ale dobré mít přesný přehled na které výhybce něco stojí).
Pokud se jedná o detekci nehnaných vozidel, v Zababově (a asi i u ostaních moduláŕů) je opatření koleček odporovým lakem povinné, je předepsán odpor v rozmezí 5 až 15 kiloohmů. Odporový lak se běžně prodává. Tvrzení že je většina osobních vozú osvětlená platí možná u nových vozů H0, jak je to u TT nevím, u N je to spíš výjimka. Problém s detekcí u osvětlených vozů může být mechanický odpor sběračů, například u vozů RailJet v N od Hobbytrainu je odpor tak velký, že má lokomotiva problém celou sedmivozovou soupravu utáhnout i do mírného stoupání. Problém detekce u osvětlených vozů může být i nedokonalý styk s kolejemi, v důsledku znečištěných koleji a koleček. Blikání se sice lze vyhnout použitím kondensátorů, ale ztrátu detekce špatným stykem s kolejí to nevyřeší.

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

PříspěvekNapsal: sob 14 črc, 2018 10:24 pm
od Trixt
Omlouvám se, že jsem se neozval dříve, ale měl jsem toho moc. Jestli to správně chápu, jsou tu navrhovány dva principy:

1) Krátké detekční úseky na konci staniční koleje - detekuje se pozice lokomotivy
2) Staniční kolej je celistvý detekovaný úsek - detekuje se opuštění předchozího úseku

Obrázek

ad 1)
+ přesnější detekce pozice lokomotivy na konci úseku
+ není nutné zajišťovat minimální odběr u vagónů
+ není riziko selhání detekce vagónů
+ Je jasné, jak je orientována souprava (původní směr jízdy soupravy je dán tím, který ze dvou krátkých úseků je obsazen)

- více řezání kolejnic
- více detektorů
- vyšší pořizovací náklady


ad 2)
+ méně detektorů
+ méně řezání kolejnic
+ jistota, že na staniční koleji stojí celý vlak
+ detekce i samostatných vagónů

- musí být zajištěna detekce každého vagónu
- při selhání detekce vagónu je vyšší riziko nezajetí celé soupravy na staniční kolej


Nevím, zda jsem na něco nezapomněl, ale jeví se mi, že kvůli detekci i samostatných vagónů, kterou bych chtěl mít zajištěnu, je varianta 2 vhodnější. Tedy předpokládám, že používání odporového laku je věc odzkoušená a běžně využívaná. Jak je na tom spolehlivost detekce takto ošetřených vagónů?

Co se týká detekce jednotlivých výhybek zhlaví, stejně člověk nemá jistotu, kde lokomotiva přesně stojí. Může stát tak, že bude blokovat i kolej, která není detekována jako obsazená. Myslím si, že cíleně odstavovat dlouhé vlaky na výhybce asi není ideální a ani jsem to neplánoval. Zbytečně by to komplikoval situaci.

P.S.: Momentálně jsem ve fázi realizace vlastního panelu, na němž bude stát kolejiště. Je možné, že se mi podaří získat nějaký ten centimetr šířky navíc. Nejhorší bude vše přesně smontovat, aby zvedání panelu fungovalo bez problémů.

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

PříspěvekNapsal: ned 15 črc, 2018 9:06 am
od HonzaM
Varianta ad 2 nemá proti variantě 1 žádnou výhodu kromě menšího počtu řezání kolejí a počtu detekčních úseků. To ostatní, tedy jistotu že na staniční koleji stojí celý vlak i detekci samostatných vagonů a informaci že byl uvolněn předcházející úsek poskytuje varianta 1 také.
Varianta 1 také zajišťuje jistotu že vlak neprojede dál. Je také otázkou co bude tím úsekem jehož opuštění bude signálem je že už celá souprava na staniční koleji. Bude to ta vjezdová výhybka? Nebo traťový úsek před nádražím? Pokud do zhlaví vede jediná trať, není to problém, ovšem u dvou tratí už to znamená omezení, protože i pokud vlak přijíždějící po jedné koleji nebude celý na staniční koleji, není důvod aby odjel jiný vlak na druhou trať. Tady samozřejmě záleží na uspořádání zhlaví,
Řezání kolejí diamatovým kotoučkem není vůbec problém a cena jedné detekce činí cca 60 - 70 Kč, tedy žádná velká rána. Rozhodně bych při pokládání kolejí volil variantu 1, i když bych třeba zpočátku pro úsporu ty úseky staniční koleje pod kolejištěm propojil. Doplnit detekce pokud to je takto připraveno je jednoduché, pokud to připravené nebude, bude realizace problematičtější. Já řešení odpovídající variantě 1 mám na celém kolejišti, nikoho se ale nesnažím přesvědčovat že to tak mám udělat.
Pokud jde o odporový lak, je to způsob odzkoušený a běžně používaný, spolehlivost detekce samozřejmě závisí na kontaktu mezi kolečkem a kolejí.
Odstavovat dlouhé vlaky na výhybce asi nikdo neplánuje, nicméně nelze vyloučit, že tam neplánovaně nezůstane přečnívat dlouhý vlak nebo vozy utržené od soupravy (což by vyžadovalo opatření koleček odporovým lakem).
U realizace je nutné zajistit aby se panel při zvedání nekroutil a aby byly koleje i výhybky spolehlivě upevněny. Rozhodně bude dobře si nejdřív postavit holý panel a instalovat a vyzkoušet funkci zvedacího mechanismu (včetně otestování při zatížení panelu).

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

PříspěvekNapsal: ned 15 črc, 2018 9:54 am
od workous
Vždy jde o tuhost konstrukce kolega - soused má rám z jeklů a tahá to přes klad do výšin, aby mohl pod kolejištěm fungovat když nejezdí ...nevěřil bych pod bych neviděl , že je konstrukce tuhá nic se nekroutí... délka je cca 2,5 - 3M a nemá žádný problém viz foto jen výřez velikost TT motiv Švýcarsko takže samé kopce :)
Nevím přesně co tam má za mechanismus, ale říkal, že jsou to nějaké profily z Ikea