Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod Trixt » ned 08 črc, 2018 10:08 pm

Tak jsem udělal poslední úpravu. Doufám, že již opravdu poslední. Držím se poslední úpravy, co navrhl Lajbit. Je to již hraní s milimetry. Na levé straně jsem se pokusil co nejvíce zvětšit vzdálenost mezi kolejemi nádraží a stoupající tratě ke koncové stanici a přitom zachovat prostor pro nádražní budovu. Vpravo zase od sebe vzdálit alespoň trochu portály tunelu, aby to nevypadalo jako dvoukolejka. Vlevo jsem přidal koleje s rampou. Vypadá to následovně.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Trixt
 
Příspěvky: 140
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod Tax » ned 08 črc, 2018 10:14 pm

Trixt píše:... Vpravo zase od sebe vzdálit alespoň trochu portály tunelu, aby to nevypadalo jako dvoukolejka...

Na tom by som nebazíroval.
Toto napríklad dvojkoľajka je a tunely sú ďaleko od seba:

Obrázek
Uživatelský avatar
Tax
 
Příspěvky: 114
Registrován: sob 12 led, 2008 12:16 pm
Bydliště: Bratislava

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod Trixt » pon 09 črc, 2018 6:03 am

Tax: U původního uspořádání to vycházelo tak, že by se ani dva samostatné portály vedle sebe nevlezly, musel by být jeden společný pro obě tratě. Teď by to již mělo vyjít.

Ivan: Sám jsem zvědav, jak to s tou výškou klapne. Na rám plánuji 46 mm, nejvýš položená trať bude 120 mm, nejvýš položený terén bude 150 mm. Z toho vyplývá, že budovy a porost horního nádraží nesmí přesáhnout výšku 144 mm a porost na nejvýše položeném terénu pak výšku 114 mm. Tedy Žádné hory, žádné vysoké stromy ani žádné vyšší budovy tam být nemohou.

Jinak bych chtěl poprosit o radu poradit ohledně izolovaných úseků. Kolejiště bude čistě digitální. Jak by měly být koncipované izolované úseky? Například nádražní kolej je jeden úsek s detekcí nebo je lepší ji ještě rozdělit?
Trixt
 
Příspěvky: 140
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod Sandy » pon 09 črc, 2018 7:47 am

To Trixt:
Poslední úprava vypadá dost dobře. Jen by to chtělo něco vymyslet se skrytou stanicí. Koleje v SN kratší než v hlavní stanici = budoucí provozní komplikace
Sandy
 
Příspěvky: 878
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod lajblt » pon 09 črc, 2018 8:01 am

Hlavně by mě zajímalo zastavování v SN, když vlak bude stejně dlouhý jako kolej, na kterou se má vejít. ABC tu asi moc nepomůže. V analogu bylo místo zastavení jasně dáno izolovanou kolejí. Ale jak se to udělá v digitálu, aby vlak automaticky zastavil tam, kde chci a ne tam, kde to vyjde podle brzdné křivky?
lajblt
 
Příspěvky: 745
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod jurazbabic » pon 09 črc, 2018 10:00 am

Co třeba úplně stejně, jako v analogu: izolovanou kolejí.
jurazbabic
 
Příspěvky: 38
Registrován: čtv 20 lis, 2014 8:57 am

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod jipol57 » pon 09 črc, 2018 10:02 am

lajblt píše:Hlavně by mě zajímalo zastavování v SN, když vlak bude stejně dlouhý jako kolej, na kterou se má vejít. ABC tu asi moc nepomůže.

Já ve SN využívám zastavování ABC s přesností 1-2cm s jakoukoliv lok a jakoukoliv rychlost. Chce to jen dobře navrhnout ABCúseky a nastavit dekodery.
jipol57
 
Příspěvky: 80
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod Trixt » pon 09 črc, 2018 10:09 am

Nepředpokládám soupravy na hlavní jednokolejné trati delší než 800 mm. Jak v nádraží tak v SN je délka větší než 800 mm asi o 100 mm. Zda to bude stačit k požadovanému zastavení zatím nevím. Věřím ale, že to nějak vyřešit půjde. S těmi úseky potřebuji právě pomoci.
Trixt
 
Příspěvky: 140
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod Fox » pon 09 črc, 2018 10:19 am

ad rozdělení na úseky:
je třeba si říct, jestli v budoucnu uvažuješ o automatizaci provozu (Traincontroller - TC, iTrain, JMRI...). Tam pak jsou určité požadavky a doporučení pro rozdělení na bloky, v závislosti na konkrétním SW. Obecně ale platí, že blok by měl být nejméně jeden pro staniční koleje, na širé trati pak je vhodné dělení na více bloků, vždy však delší, než je nejdelší provozovaný vlak na dané trati. Do bloků se obvykle nezahrnují výhybky, křižovatky a případně celá zhlaví. Jak TC, tak iTrain (a předpokládám, že JMRI také) umožňují nakalibrovat rychlost lokomotivy (tj. stanovit ujetou dráhu za čas pro jednotlivé stupně dekodéru). Potom např. v iTrain dokážeš zastavit na předvoleném místě v bloku s přesností na 1 cm. Pro dělení Tvého kolejiště doporučuji nastudovat nejprve články Martina Pinty (http://www.lokopin.wz.cz/).
TT, domácí kolejiště (dosud ve výstavbě), DR5000, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 305
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod Sandy » pon 09 črc, 2018 1:25 pm

Ono nejde o to, jestli dokážeš zastavit loko s přesností na jeden cm. Jde o to, že tě někdy popadne pýcha a sestavíš o pár centimetrů delší soupravu a hned jsi v SN v potížích. To se stává obvykle tehdy, když délka kolejí v SN není žádný luxus.
A neříkejte, že vám se to nikdy nestane.
A neargumentujte nějakou detekcí. Tu 90% modelářů nepoužívá....
Sandy
 
Příspěvky: 878
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod Bedlisch » pon 09 črc, 2018 1:33 pm

Předpokládám, že remíza má být jen pro lokálku, pak by byl možnost ji umístit v koncové stanici lokálky. Prostor by tam byl víc než bohatýrský.
Co se týká ABC, jde o to, zda-li se uvažuje o automatizaci provozu. Pokud ano, tak si zastavování bude řídit PC a tudíž tam ABC nebude, neb by se to jen komplikovalo.
Pokud se bude jezdit na ruku, pak je tam ABC ideální.
Bedlisch
 
Příspěvky: 208
Registrován: úte 09 lis, 2010 8:43 pm
Bydliště: Liberec

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod jurazbabic » pon 09 črc, 2018 2:49 pm

Bedlisch píše:pak je tam ABC ideální

No ideální, spíš naprosto zbytečná komplikace a peníze. V SN přece nevadí prudké zastavení, takže "analogové" vypnutí úseku vypínačem nebo relátkem úplně postačí a vlak zastaví téměř okamžitě (podle setrvačníku v mašině).
Já to mám zatím jen namyšlené s např. arduinem tak, že celá kolej v SN je zapnutá a po uvolnění vjezdového zhlaví se ta kolej okamžitě vypne, takže vlak zastaví hned za "námezníkem". Asi by to šlo i s relátkovou logikou. Předpokladem je detekce obsazení, což je u SN snad samozřejmost. A poslední náprava s odporem.
jurazbabic
 
Příspěvky: 38
Registrován: čtv 20 lis, 2014 8:57 am

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod Trixt » pon 09 črc, 2018 6:23 pm

Fox: Určitě předpokládám digitalizaci s připojením na PC a tedy vlastně i automatizaci (samozřejmě s občasným ručním provozem). Bude to ale pro mě trochu "běh na dlouhou trať". A to nejen časově, ale asi i finančně. Nad tou finanční stránkou raději zatím moc nepřemýšlím. :wink: Samozřejmě, že stránky Martina Pinty poctivě studuji. Jsou skvělé a inspirativní. Jde mně ale právě o to, že si nejsem jist, zda staniční kolej nechat jako jeden úsek v celku, nebo ji ještě dělit.

Sandy: Pokud mě taková pýcha popadne, budu muset jen kroužit, nebo soupravu odstavit v některé vratné smyčce. Tam rezerva bude.

Bedlisch: Remíza je myšlena pro lokálku, ale jestli správně chápu, v praxi tato remíza bývá spíše v přípojné než v koncové stanici.

jurazbabic: Okamžité zastavení se určitě bude dát zakomponovat i do digitálního ovládání.

Ještě jeden malý dotaz (určitě ne poslední :wink: ). Lajbit mi navrhoval 20° výhybky Kuehn. Dalo by se tím na zhlaví v SN ušetřit, nebude s tím ale problém? Je vhodné použít přechodovou spojku Tillig-Kuehn mezi výhybkou a volnou kolejí nebo spíše mezi dvěma volnými kolejemi? Jde o to, zda nezkusit sestavit celé nebo část SN z kolejiva Kuehn.
Trixt
 
Příspěvky: 140
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod lajblt » pon 09 črc, 2018 7:42 pm

Spousta lokálek měla remízu v koncové stanici. Napadá mě třeba trať Březnice - Rožmitál pod Třemšínem, kde byla remíza právě v Rožmitále.
lajblt
 
Příspěvky: 745
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod hopeter » pon 09 črc, 2018 8:10 pm

Přechodové spojky Kuehn/Tillig můžeš dát kamkoliv. Pouze vyrovnávají výšku kolejnice o cca 0,3 mm. Jenom pokud by to bylo místo pro izolační oddělení úseku koleje tak takové nejsou a musí se to řešit jinak. Třeba vložit krátkou kusovou kolej a říznout na ní mezeru.
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 1521
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: brzda, hopeter, IvanK, Ivos, loby a 3 návštevníků