Stránka 15 z 67

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

PříspěvekNapsal: čtv 09 srp, 2018 9:11 am
od milan ferdián
mpinta píše:a) jste lemplové a neumíte to :D

Míru zdar a digi zvlášť.

Hele stařiku,my neřežem každý den tolik kolejí co ty :D :wink: .
Milan

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

PříspěvekNapsal: čtv 09 srp, 2018 5:32 pm
od Trixt
Zdravím všechny. :) Tak v prvé řadě, mně vůbec nevadí, když se tu rozpoutá nějaká diskuze. I když se Vám zkušenějším zdá, že vlákno "plevelíte", mně osobně z toho vždy vzejde nějaká informace, která mi ušetří problémy v budoucnu. Takže klidně "plevelte", já jsem za to rád a za vaše postřehy jsem vděčný.

Problematiku přerušování kolejí mám na první pohled ujasněnou. Dá se říct, že mám představu o tom:
  • z čeho koleje pokládat (pruty, pražcové pásy a nezapomenout na tvarování oblouků),
  • jak, čím a na co koleje lepit (asi zůstanu věrný korku a dám si pozor na voděodolnost disperzních lepidel),
  • kde vytvořit izolované úseky (na staniční koleji raději udělám i dva krátké na koncích, u výhybek použiji způsob B popsaný v článku Martina Pinty)
  • a teď i čím a jak koleje přerušovat (Milošovi jsem již napsal SZ).
Než se ale pustím do pokládky kolejí, musím si rozhodnout další dilema, které s pokládkou souvisí. A to jsou rozpojovače.

Všiml jsem si, že dnes je preferováno nové spřáhlo od fy Tillig (pěkné návody na jejich montáž jsou na stránkách Lokopin). Spřáhla s očkem či starší, se již asi dnes nepoužívají. Kompatibilní spřáhlo se spřáhlem Tillig vyrábí i firma Kuehn. Firma Peho a SDV dělá kinematiky pro nová spřáhla. Dále se pro lokomotivy vyrábějí digitální spřáhla kompatibilní s novým spřáhlem Tillig. Našel jsem výrobce SD modell a Krois Modell.

Existují ale i další spřáhla, například od firmy Roco. Vůbec netuším, zda jsou kompatibilní se spřáhly firmy Tillig. Pak jsou tu různá magnetická spřáhla s elektrickám propojením, pevná spřáhla a další.

V neposlední řadě jsou zde spřáhla firmy Kadee, které dodává do České republiky zřejmě jen pan Litomyšský. Obrovskou výhodou těchto spřáhel se mi jeví princip jejich rozpojování pomocí magnetů a schopnost při tlačení udržet rozpojení mezi libovolnými vagóny. Což je docela výhodné při sestavování vlaků.

A tím jsem se zarazil. Pro TT a nový typ spřáhel je zřejmě dodáván jen jediný typ rozpojovače, který nepůsobí moc modelově. Nebo jsou i jiné rozpojovače? Odpojení lokomotivy se dá řešit digitálními spřáhly, odpojení vagónu ale jen rozpojovačem a nedá se odpojený vagón odtlačit zbytkem soupravy. Čímž mi vzniklo dilema, jakou cestou se vydat. Cestou Tilligu nebo cestou Kadee. Kadee se mi zdá na první pohled lepší, ale nejsem si jist. Nebo mi něco uniklo a jsou i lepší možnosti?

Jak to řešíte vy?

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

PříspěvekNapsal: čtv 09 srp, 2018 6:14 pm
od hopeter
Na lepení kolejí bych ti radil disperzní lepidlo třídy D2 například Dispercol. Lepit koleje lepidlem co ho už nikdy nic nerozpustí je podle mě hazard. Když budeš chtít něco předělat nebo opravit tak D2 namočíš , po chvilce to zbělá a jde to demontovat. Obavy z vlhkosti mít nemusíš pokud tě nepostihne povodeň apod. :wink:
Ze spřáhel bych vědu nedělal. Nejlépe použít jeden typ na všechna vozidla. Starší jdou většinou vyměnit za novější , naopak to jde taky ale hůř se nakupují. Myslím , že budovat systém pevných rozpojovačů je zbytečné. V podzemí je to určitě přínos a vzhled nevadí. Na povrchu se dá rozpojovač zamaskovat třeba jako přechod kolejí mezi nástupišti. Koukni do vláken hank61,tam najdeš šikovné rozpojovače ovládané servy.
Já používám plastovou tyčku s magnetem na jednom konci a na druhém sploštělou a zahnutou. Kovová spřáhla zvedne magnet a plastová zvednu tím zahnutým sploštělým koncem. Všechny typy :)

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

PříspěvekNapsal: čtv 09 srp, 2018 6:30 pm
od Trixt
hopeter: Neboj, v lepidlech již i díky tobě mám jasno. :) Co se týká spřáhel, to mi vrtá v hlavě momentálně víc, Tillig vs Kadee nebo jiný princip? Co se týká odkazu na hank61, myslel jsi tím toto: http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=1&t=8761&start=210#p169950, nebo něco jiného? Serva na rozpojovače mě nenapadly. To je zajímavá myšlenka.

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

PříspěvekNapsal: čtv 09 srp, 2018 6:36 pm
od hopeter
Jo to je ono. Spřáhla používám v podstatě jen Tillig nejnovější s háčky a starší očková. Prastaré "kolíbky" už nemám vůbec. No a ještě mám na jedné mašině Kuehn. Kuehn je stejný jako Tillig jen má navíc takové zajištění aby se nechtěně neotevřelo při sunutí.

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

PříspěvekNapsal: pát 10 srp, 2018 5:22 am
od vobabaz
Trixt píše:... Nebo jsou i jiné rozpojovače?

Jeden typ "made in já":
Obrázek
Podrobnosti jsou zde: https://vobabaz.rajce.idnes.cz/Moduly_2016/#Rozpoj_01_01.jpg
Mirek

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

PříspěvekNapsal: pát 10 srp, 2018 5:48 pm
od radula63
Tady - viewtopic.php?f=6&t=9755&start=15#p188013 - něco o Kadee Magnematic a odkaz na KŽM Praha 3.
Ale už od nich začínáme upouštět. Důvodem je nutná úprava všech vozidel a pokud má být mezera mezi vozy ještě přijatelná, tak nemůže do malých poloměrů. Jinak spolehlivost Kadee Magnematik je při dobrém seřízení skvělá. Mám rád i předrozpojení a odsunutí soupravy, v tomhle jsou bezkonkurenční.
Dále níže na téže stránce - viewtopic.php?f=6&t=9755&start=15#p188352 - je moje verze samodomo rozpojovače. Rozpojí spřáhla Zeuke, BTTB (očková) i nová Tillig (Kuehn, MTB). Na spřáhlách Roco/Flaishmann nezkoušeno.

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

PříspěvekNapsal: pát 10 srp, 2018 6:22 pm
od hank61
Kromě servorozpojovačů http://hankovystranky.cz/2016/02/05/kolejiste-tt-46-cast-stavba-vlakotvorne-koncove-stanice-dil-4/ jsem u TT minikolejiště použil jednoduchý ruční vahadlový rozpojovač. Zhruba uprostřed příspěvku je vidět jeho konstrukce a u fotky pod ním černé tlačítko z horní strany kolejiště. http://hankovystranky.cz/2016/11/05/minikolejiste-tt-11-cast-zprovozneni/ Oba systémy fungovaly bezvadně :-)

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

PříspěvekNapsal: pát 10 srp, 2018 7:18 pm
od Trixt
radula63: Díky moc za info. Zrovna vás pan Litomyský uvádí jako leadera v oblasti Kadee TT spřáhel. Takže pokud mi to podáváš takto, asi se mi jeví lepší oželet magnetické rozpojování a tlačení rozpojených souprav a přiklonit se ke spřáhlům Tillig. Pak asi nebudu při pokládce rozpojovače řešit, neb se dají bez problému dodělat již do položených kolejí před jejich zaštěrkováním.

hank61: Ahoj Hanku, sice jsem tu nováček, ale po přečtení celého tvého vlákna http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=1&t=8761 jsi mi inspirací. Je mi jasné, že pro tebe platí heslo "Cesta je cíl" a obdivuji tě, s jakou cílevědomostí se k tomu cíli blížíš. Tvé stránky mám zkouknuté jen díky odkazům zde z fóra z fóra (určitě je projdu podrobněji), ale i tak tebou zmíněné odkazy mám již prostudované.

vobabaz: Díky moc za návod.

Takže jaký je můj dojem? Spřáhla Kadee jsou funkční s výhodami tlačení rozpojených souprav, ale díky nutnosti úprav všech vozidel a chybějící kinematice ne příliš používaná. Přednost je tedy dávána novým spřáhlům Tillig. Chápu to správně?

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

PříspěvekNapsal: sob 11 srp, 2018 11:38 am
od radula63
Trixt píše:Takže jaký je můj dojem? Spřáhla Kadee jsou funkční s výhodami tlačení rozpojených souprav, ale díky nutnosti úprav všech vozidel a chybějící kinematice ne příliš používaná. Přednost je tedy dávána novým spřáhlům Tillig. Chápu to správně?

Ano, přesně jak píšeš.
Už jsem se i pokoušel udělat na Kedee "nástavec" a to vsunout do šachty, ale mělo to pak mezeru mezi nárazníky okolo jednoho centimetru, takže tudy cesta nevede. Pokud chceš Kadee, tak se bez nutnosti destrukce šachty a kinematiky ve vozidlech neobejdeš. Bohužel.
A abych to upřesnil. Ne že bychom se spřáhly Kadee skončili úplně. Stávající vozidla je mají stále, ale novější vozidla na ně už nepřestavujeme. Takže nám v modulovce jezdí směs vozidel - některá ještě s Kadee a novější na spřáhla nová. Jen se nedají spojit navzájem do kombinace.

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

PříspěvekNapsal: ned 12 srp, 2018 2:43 pm
od Trixt
No nic, zůstanu tedy u spřáhel Tilligu a problematiku spřáhel tedy považuji za uzavřenou.

Po návratu z dovolené jsem nalepil korkové lože na místě budoucího nádraží a narýsoval osy budoucích kolejí.

Obrázek

Chtěl bych se ještě jednou vrátit k výhybkám. Sice na položení prvních kolejí nemám materiál, ale alespoň jsem vytáhl svoje EW1 s kovovou srdcovkou vo již mám doma a začal přemýšlet o tom, jak je bude nutno upravit. Nevím, zda uvažuji správně, ale zdá se mi, že nijak. Přerušení je před a za srdcovkou a vypadá dostatečné a odpovídá typu B uváděnému na stránkách LokoPin. Zapojení by pak ve vazbě na motorický přestavník bylo následující:

Obrázek

Je i v tomto případě riziko zkratu? A ještě dotaz, zda je nutno tovární propojky odstranit a nahradit pájenými propojkami či je nějak upravovat? Vypadá to, jako by byly slisovány s vlastní kolejnicí.

Obrázek

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

PříspěvekNapsal: pon 13 srp, 2018 5:53 am
od Fox
zkontroluj si před položením, zda vývod srdcovky (ten plíšek s očkem) dobře drží. Já měl ze šesti kusů dva vadné což jsem zjistil až po položení. Pak jsem musel plíšek připájet z boku...
DSC03447.JPG

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

PříspěvekNapsal: stř 15 srp, 2018 5:40 pm
od Trixt
Fox: Díky, dám si pozor. Co se týká propojení kolejí s jednotlivými jazyky, to ti nepůsobí problém?

Po poslední zkušenosti se zatěžováním lepených součástí jsem si pořídil 10 hranolků. Jsou z železného čtvercového profilu o straně 45 mm a o délce 60 mm. Každý má skoro 1 kilo. Nejnáročnější bylo opilovat všechny hrany, které byly ostré. Snad poslouží dobře.

Obrázek

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

PříspěvekNapsal: stř 15 srp, 2018 6:32 pm
od rawen
Ještě se sežeň cca 2metry 12mm hlazenky a pilkou ji nakrať na vhodné délky do rovných kolejí.
Ono pod těmi tvými hranolky uvidíš NIC a třeba koleje ve stanici (a na modulech) ti v lajně udrží právě ta hlazenka vsunutá těsně mezi pruty.

Radek

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

PříspěvekNapsal: stř 15 srp, 2018 7:14 pm
od Trixt
rawen: Určitě si ji pořídím a nařežu ji v délkách dle dispozic mého budoucího kolejiště. Jinak co se týká viditelnosti či neviditelnosti kolejí pod zátěží, líbil se princip zatěžování, který tento problém řeší. Prezentoval jej Martin Pinta na svých stránkách http://www.lokopin.wz.cz v článku 2. Skryté nádraží. Neřeší tím jen viditelnost, ale i odvětrávání zasychajícího lepidla.

Viz obrázek, který je umístěn na jeho stránkách: http://www.lokopin.wz.cz/kolejiste/01_sn_30_pritlaky_all.jpg