Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod belgarat » úte 07 srp, 2018 5:53 pm

No musel bych rezat dukladne prilepene kolejnice, aby to bylo nejak "prukazne". Jinak po par pokusech (nedotazena mandrela ;-)) to vypada, ze do rezu se vlezou 2, ale uz ne 3, listy ziletkove pilky. Suplerou to nezmerim ;)
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2370
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod fulda » úte 07 srp, 2018 7:05 pm

Trixt píše:Tomas Lebeda, fulda: Zkusím to s tím lepidlem. Používáte na to nějakou konkrétní značku, nebo je to jedno?
Já používám výhradně jen a pouze to, které mám na stole a ještě nezatuhlo v tubě. Nemám preference.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4878
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Trixt » úte 07 srp, 2018 10:23 pm

belgarat: Díky moc. Asi to bude tak akorát. Martin (lokopin) doporučuje při řezání použít dvě žiletkové pilky vedle sebe, čemuž tvůj řez odpovídá. Zkusím si ty kotoučky objednat.

fulda: Použiji tedy stejnou značku sekunďáku. ;)
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod HonzaM » stř 08 srp, 2018 5:43 am

Koleje řežu výhradně diamantovým kotoučkem o němž tady už padla informace. Řezání jen minimálně působí bočně a výhradně jedním směrem (na rozdíl od řezání žiletkovou pilkou), na rozdíl od pilky není nutné příliš tlačit. Spára je dostatečná, nestalo se mi že by došlo ke spojení. Nikdy se mi nestalo že by došlo k uvolnění kolejnice. Používám kolejivo PECO Code 55 (N). U tohoto kolejiva ale má kolejnice dvojitou patku, takže je v podloží zapuštěná.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4078
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod mpinta » stř 08 srp, 2018 5:58 am

Trixt píše:...Martin (lokopin) doporučuje při řezání použít dvě žiletkové pilky vedle sebe...

Doporučuji v článku 2. Skryté nádraží zadat do vyhledávání (obvykle CTRL-F) "žilet", "mezera" a pod., a přečíst i další poznámky, např. o roztažnosti, šířce mezery atd. Chápu, že přečíst detailně dlouhý článek, je pro většinu kolegů nezvladatelné, ale někdy se to vyplatí.:D
Dávno už také používám Proxxon. S bovdenem, stojanem a oběma sklíčidly je to bezkonkurenční nástroj.
Zde na DMB je také téma Kotouček na řezání kolejí, které se k této problematice vztahuje.
Mezi používáním frézky a žiletkové pilky je rozdíl v tom, že na jeden řez použiji raději tu žiletku. Když toho řežu víc najednou, vyplatí se už natáhnout prodlužovačku a použít Proxxon. A ani nepoužívám ten ohebný bovden (který také mám), protože je v podstatě úplně jedno, že řez není kolmý (a to v obou rovinách). Někdy také rozhoduje to, kde se řeže, z které strany, kolik je tam místa atd.
Velikost mezery a "drncání" je popsáno v článku Jaromíra Janouška, Pokud vás zajímá, jak moc to "drncne"...
Martin (LokoPin)
Uživatelský avatar
mpinta
 
Příspěvky: 783
Registrován: úte 08 led, 2008 11:55 am
Bydliště: Písek

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Fox » stř 08 srp, 2018 6:50 am

K problematice řezání kolejí bylo řečeno snad vše... :D . Přesto jedna malá připomínka: pokud se řeže položená kolej v oblouku - zejména jde o flexi a "vlastní výrobu" z prutů a podloží, doporučuji ještě před řezem fixovat kolej k podloží na obou stranách řezu kapkou vteřiňáku. Skoro vždy je kolej poněkud napružená a po rozříznutí se snaží díky vůlím "napřímit" a vytvořit "zub" (jednak je to hodně vidět, jednak v tom místě dojde ke zvětšení rozchodu).
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1307
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod mpinta » stř 08 srp, 2018 7:33 am

Fox píše:K problematice řezání kolejí bylo řečeno snad vše... :D . Přesto jedna malá připomínka: pokud se řeže položená kolej v oblouku - zejména jde o flexi a "vlastní výrobu" z prutů a podloží, doporučuji ještě před řezem fixovat kolej k podloží na obou stranách řezu kapkou vteřiňáku. Skoro vždy je kolej poněkud napružená a po rozříznutí se snaží díky vůlím "napřímit" a vytvořit "zub" (jednak je to hodně vidět, jednak v tom místě dojde ke zvětšení rozchodu).

Nikdy nevkládám kolejnice rovné, nevytvarované. I když se tím dosáhne přesnějšího poloměru (nepatrně), dělá to jen problémy, především při změnách teploty. A nikdy nepoužívám flexi, to je jen další zadělání na potíže. Ví to každý, kdo u flexi rovnal pražce. U skrytých částí to je ovšem s těmi pražci jedno. Píšu to hlavně proto, že z tvého příspěvku to vypadá, že je běžné používat flexi a že je běžné kolejnice předem netvarovat. A to já si rozhodně nemyslím.
Martin (LokoPin)
Uživatelský avatar
mpinta
 
Příspěvky: 783
Registrován: úte 08 led, 2008 11:55 am
Bydliště: Písek

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Trixt » stř 08 srp, 2018 7:42 am

mpinta: Ahoj Martine. Díky moc za připomenutí. Ten článek jsem četl celý, jen jsem z té věty měl pocit, že dvě pilky by měly stačit (nevěděl jsem jak jsou silné). To tebou zmíněné téma o kotoučcích vlastně obsahuje odkaz na zde uvedené dentální kotouče o průměru 22 mm. Na moji prosbu řez otestoval belgarat a závěr byl, že je to něco mezi dvěma a třemi pilkami, tedy více než 0,3 a méně než 0,45 mm. Navíc Houmr na svých stránkách doporučuje izolovat řeznou plochu sekundovým lepidlem (i ty se o tom zmiňuješ), což se mi též jevilo jako dobrý nápad a v kombinaci s uvedeným kotoučkem se mi zdá, že by to mohlo fungovat. Jaké kotoučky používáš ty?

Jelikož jsem těch článků přečetl, a to nejen u tebe, v poslední době opravdu hodně, úplně mně vypadla jedna tvá myšlenka, a to výhybku s kolejnicí propájet a přerušení vytvořit až na kolejnici asi tak o dva, tři pražce dále, až je vše řádně přilepené. Jak jsi, prosím, realizoval přerušení ve viditelné části?

Ještě jedna otázka, jaké koleje používáš? Jaké mají katalogové číslo? Možná jsem to již pochopil. Používáš kolejové pruty a samostatně kupované pražcové pásy. Jen u pražcových pásů jsem nenašel u rovných kolejí nic delšího než 166 mm.

Fox: Budu na to pamatovat.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod mpinta » stř 08 srp, 2018 8:31 am

Trixt píše:Jaké kotoučky používáš ty?

Od Honzy Hlaváčka, který už je ale neprodává. Je to napsáno v tom tématu DMB "Kotouček na řezání kolejí".
V postatě je to ten dentální, zubařský.

Trixt píše:Ještě jedna otázka, jaké pruty kolejí používáš? Jaké mají katalogové číslo? Možná jsem to již pochopil. Používáš kolejové pruty a samostatně kupované pražcové pásy. Jen zde jsem nenašel u rovných kolejí nic delšího než 166 mm.

Tillig má jen dva typy. Jeden "zlatý", 83500 a druhý, brunýrovaný, hnědý, 85500. Délka 1 m.
Podloží pak 83001, z toho dělám i oblouky. Bohužel nejsou k dispozici šedé, tedy beton. Ty jsou jen flexi.
Martin (LokoPin)
Uživatelský avatar
mpinta
 
Příspěvky: 783
Registrován: úte 08 led, 2008 11:55 am
Bydliště: Písek

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Trixt » stř 08 srp, 2018 9:19 am

mpinta: Díky moc. A ještě, jak jsi dělal přerušení u výhybek ve viditelné části, stejně jak ve skryté?
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod mpinta » stř 08 srp, 2018 9:42 am

Trixt píše:mpinta: Díky moc. A ještě, jak jsi dělal přerušení ve viditelné části, stejně jak ve skryté?

Nemám zatím viditelnou část, ale ve skryťáku jsem právě zkoušel, jak to pak udělat i jinde. V souvislosti s řezáním byla jediná chyba v řezech jednou pilkou, viz článek.
Martin (LokoPin)
Uživatelský avatar
mpinta
 
Příspěvky: 783
Registrován: úte 08 led, 2008 11:55 am
Bydliště: Písek

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod jipol57 » stř 08 srp, 2018 9:49 am

Dnes jsem přecházel tramvajové koleje a zaujala mně dilatační spára. Hodně šikmý řez, aby byl hladký průjezd.
Jestli někomu vadí klapot na přerušené koleji, mohl by zkusit kolej říznout pod tupým úhlem. Když to funguje ve skutečnosti, proč by ne v modelu.
jipol57
 
Příspěvky: 1186
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Tomas Lebeda » stř 08 srp, 2018 10:50 am

jipol57 píše:Dnes jsem přecházel tramvajové koleje a zaujala mně dilatační spára. Hodně šikmý řez, aby byl hladký průjezd.
Jestli někomu vadí klapot na přerušené koleji, mohl by zkusit kolej říznout pod tupým úhlem. Když to funguje ve skutečnosti, proč by ne v modelu.

To je sice pravda, že se to ve skutečnosti tak dělá, ale asi bych v modelu příliš velký odklon do kolnice řezu nevolil.
Zaprvé je pak řez opticky z boku širší a za druhé bych se bál že na ostrém výbežku by se mohla více zachytávat vatička nebo hadřík při čištění.
Tomas Lebeda
 
Příspěvky: 282
Registrován: úte 24 led, 2017 12:41 pm
Bydliště: Praha 6

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Fox » stř 08 srp, 2018 10:57 am

ad šikmý řez: nejde jen o estetiku, ale o propojení sousedních úseků přes kovové kolečko, zejména při pomalé jízdě. To může "zblbnout" detektory a následně i řídící SW. Nevím jak to je v TC, iTrain toto řeší nastavením prodlevy (Switch-on a Switch-off delay). Ale může to přinést zbytečné další komplikace...
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1307
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod mpinta » stř 08 srp, 2018 11:12 am

Fox píše:ad šikmý řez: nejde jen o estetiku, ale o propojení sousedních úseků přes kovové kolečko, zejména při pomalé jízdě. To může "zblbnout" detektory a následně i řídící SW. Nevím jak to je v TC, iTrain toto řeší nastavením prodlevy (Switch-on a Switch-off delay). Ale může to přinést zbytečné další komplikace...

Nesmysl. Běžně to přece spojí celá lokomotiva, často i vagony. Pokud to něčemu vadí, jsou špatné proudové detektory nebo software nebo jeho nastavení. Správné je, že když mašina zastaví na předělu, svítí v TC oba bloky, a to TC rozhodně nevadí.
Estetika je věc jiná a ostré hrany jdou jistě zaoblit. Ostré hrany má přece i kolmý řez a s ohledem na zachytávání chloupků a dalších nečistot nebude mírné zaoblení určitě na škodu.
Jinak myslím, že se dostáváme do polohy "tekoucího proudu mezi dvěma rozdílně napájenými úseky" (viz jiná témata), a to by asi byla škoda.
Martin (LokoPin)
Uživatelský avatar
mpinta
 
Příspěvky: 783
Registrován: úte 08 led, 2008 11:55 am
Bydliště: Písek

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 27 návštevníků