Návrh malého domácího kolejiště v eNku - prosba o rady
Napsal: pát 06 dub, 2018 2:07 pm
Kolegové, pořídil jsem si z dílny Jirky Heráčka eNkové modely lokomotivy 556.0 a soupravy M 262.0 + Balm. Tím jsem si způsobil značný problém, protože s nimi nemám kde jezdit. Proto bych vás chtěl poprosit o rady/návrhy/nápady, jak s tím naložit.
K dispozici mi zbývá už jen prostor na pracovní ploše tvaru L, který lze využít jedině takto:
Pořídil jsem si dvě základní desky o rozměrech v mm podle obrázku, ale ani po několika týdnech kreslení (jehož výsledky tu zatím schválně nechci publikovat, abych neovlivňoval vaši invenci) se mi nedaří vymyslet nic pořádného. Omezení jsou tato:
- štokr (nebo bugatka, jestli jste z jihu ) neumí projet oblouky o menším poloměru než je 430 mm;
- mám dostatek kolejiva Fleischmann s podložím včetně 7 jednoduchých výhybek (4 pravé, 3 levé) a víc peněz se mi už do výhybek nechce vkládat (čímž není řečeno, že je za každou cenu nutno využít je všechny);
- skryté nádraží (klidně i "přiznané", netrvám na jeho "neviditelnosti") mi zatím vychází buď jako přesuvna s kolejemi délky cca 450 - 500 mm nebo jako točna o průměru přesně 500 mm (vhodný polotovar pro točnu mám, výška točny nad základní deskou je 30 mm), délka šturců pro odvěšení strojů by měla být 160 - 165 mm; pokud se vám tam podaří nacpat něco delšího, budu jen rád, ale mně se to zkrátka nepodařilo;
- ve skrytém nádraží může (ale nemusí) být rezerva pro jednu nebo dvě další soupravy (které ale zatím nemám), na viditelné části může (ale nemusí) být stanice/dopravna pro křižování/předjíždění vlaků, klidně i koncová nebo úvraťová, nebo jenom nákladiště se zastávkou; žádný rozumný námět pro úsek širé tratě na viditelné části kolejiště se mi nepodařilo vymyslet, ale nebráním se mu;
- s ohledem na možnou max. délku vlaků budou i nákladní vlaky krátké a z toho plyne, že půjde o epochu IV na konci parní trakce, kdy už byly štokry/bugatky degradovány na tratě a výkony pro ně spíš nedůstojné, včetně lokálkových;
- v krajní nouzi mohou být některé vlaky i sunuté;
- provoz analog, nemá to být trať s provozem rychlíků a už vůbec ne automatizovaný vlakodrom pro kroužení vlaků, veškerá obsluha "na ruku", elektriku nepotřebuju řešit;
- dal bych přednost tomu, kdyby přes rozhraní mezi segmenty vedla jen jedna kolej;
- jiný prostor (např. pro další navazující skryté nádraží) pro tento účel k dispozici nemám.
Těším se na výsledky vaší invence
K dispozici mi zbývá už jen prostor na pracovní ploše tvaru L, který lze využít jedině takto:
Pořídil jsem si dvě základní desky o rozměrech v mm podle obrázku, ale ani po několika týdnech kreslení (jehož výsledky tu zatím schválně nechci publikovat, abych neovlivňoval vaši invenci) se mi nedaří vymyslet nic pořádného. Omezení jsou tato:
- štokr (nebo bugatka, jestli jste z jihu ) neumí projet oblouky o menším poloměru než je 430 mm;
- mám dostatek kolejiva Fleischmann s podložím včetně 7 jednoduchých výhybek (4 pravé, 3 levé) a víc peněz se mi už do výhybek nechce vkládat (čímž není řečeno, že je za každou cenu nutno využít je všechny);
- skryté nádraží (klidně i "přiznané", netrvám na jeho "neviditelnosti") mi zatím vychází buď jako přesuvna s kolejemi délky cca 450 - 500 mm nebo jako točna o průměru přesně 500 mm (vhodný polotovar pro točnu mám, výška točny nad základní deskou je 30 mm), délka šturců pro odvěšení strojů by měla být 160 - 165 mm; pokud se vám tam podaří nacpat něco delšího, budu jen rád, ale mně se to zkrátka nepodařilo;
- ve skrytém nádraží může (ale nemusí) být rezerva pro jednu nebo dvě další soupravy (které ale zatím nemám), na viditelné části může (ale nemusí) být stanice/dopravna pro křižování/předjíždění vlaků, klidně i koncová nebo úvraťová, nebo jenom nákladiště se zastávkou; žádný rozumný námět pro úsek širé tratě na viditelné části kolejiště se mi nepodařilo vymyslet, ale nebráním se mu;
- s ohledem na možnou max. délku vlaků budou i nákladní vlaky krátké a z toho plyne, že půjde o epochu IV na konci parní trakce, kdy už byly štokry/bugatky degradovány na tratě a výkony pro ně spíš nedůstojné, včetně lokálkových;
- v krajní nouzi mohou být některé vlaky i sunuté;
- provoz analog, nemá to být trať s provozem rychlíků a už vůbec ne automatizovaný vlakodrom pro kroužení vlaků, veškerá obsluha "na ruku", elektriku nepotřebuju řešit;
- dal bych přednost tomu, kdyby přes rozhraní mezi segmenty vedla jen jedna kolej;
- jiný prostor (např. pro další navazující skryté nádraží) pro tento účel k dispozici nemám.
Těším se na výsledky vaší invence