Stránka 13 z 15

Re: Kolejiště 4900x3900 H0

PříspěvekNapsal: pon 20 zář, 2021 10:14 am
od JaroHo
sháním větší balení hnědého štěrku jako má na stránkách mnitka http://www.webareal.cz/mnitka/eshop/0/0/5/378500g ale já chci rovnou 1,5kila alespoň když už budu platit dopravné. Jenže skladem pouze 500g, psal jsem email a nic.
Nedá se případně pořídit jinde, taky velký balení, když už se to bude posílat?
Dík.

Re: Kolejiště 4900x3900 H0

PříspěvekNapsal: pon 20 zář, 2021 10:16 am
od chphoto
sidlo píše:Ne, samostatná předvěst nebude. Poslední oddílové návěstidlo autobloku je současně předvěstí vjezdového návěstidla. Má tedy návěsti (pro naznačený příklad) Stůj, Volno, Výstraha a Očekávej 40. To že se jedná o poslední oddílové návěstidlo je označeno tabulkou černým kruhem s černým středem - tzv. střelnice.

Obrázek

Obrázek


Měl bych dotaz na znalce návěstidel, tady to podle fotky vypadá, že u dvokolejné trati jsou návěstidla vně tratě, je to tak? Co jsem zatím četl, tak se umísťují vpravo a jen výjmečně vlevo (když k tomu je nějaký důvod). A nebo se pro takovéto dvojkolejné třetě používá něco jiného?

Děkuji.

Re: Kolejiště 4900x3900 H0

PříspěvekNapsal: pon 20 zář, 2021 10:27 am
od JaroHo
nejsem znalec ale je to tak a když není místo v pravo nebo to nejde tak se dá cedule šipka doleva a návěstidlo vlevo
viz čas 23:57 ve skvělém videu Tomáše Pelecha https://www.youtube.com/watch?v=p0pMXdZus_o

Re: Kolejiště 4900x3900 H0

PříspěvekNapsal: pon 20 zář, 2021 10:42 am
od sidlo
Pozor, to co vidíš na fotce je tzv. banalizovaný autoblok, neboli obousměrný autoblok. To asi nebude tvůj případ. U banalizovaného autobloku a vjezdových návěstidel dvojkolejných tratí se šipka návěstidlo na opačné straně nepoužívá. U odjezdových návěstidel je naopak použita vždy.
Jednosměrný autoblok je dnes v provozu už jenom na několika málo tratích, např. mezi Lysou nad Labem a Mělníkem. To bude zřejmě tvůj případ.

Re: Kolejiště 4900x3900 H0

PříspěvekNapsal: pon 20 zář, 2021 10:47 am
od JaroHo
já neměl na mysli zrovna obousměrný autoblok, to se ptal kolega, který sem zabrousil :wink:
Ale díky i tak je to užitečná odpověď pro mě :idea:

Re: Kolejiště 4900x3900 H0

PříspěvekNapsal: pon 20 zář, 2021 10:52 am
od sidlo
Tvoje video je právě příklad odjezdového návěstidla.
Druhé video - banalizovaný autoblok v Nymburce
3:27 - poslední oddílové návěstidlo se střelnicí
4:47 - vjezdová návěstidla bez červenobílé šipky
https://www.youtube.com/watch?v=z2FKMz6wF1Y

PS v tomto případě poslední oddílové návěstidlo ještě navíc návěstí Očekávej 60, protože do seřaďovací stanice je štíhlá výhybka.

Re: Kolejiště 4900x3900 H0

PříspěvekNapsal: pon 20 zář, 2021 2:09 pm
od JaroHo
Ale já vím, že jsou návěstidla normálně vpravo, jenže někde, jak jsem chtěl pouze podotknout protože to náhodou vím, jsou šoupnutý doleva a naproti pak je šipka. Je to vidět i v praze na hlaváku zase z nějaké kabiny :mrgreen:
K videu:
Mašinka v odbočce Babín jede směr SN, pěkné, škoda jen že ty návěstidla sotva vidím. Ale fajn, jsem rád že tento úsek někdo natočil. Za mostem v oblouku vlevo jak začíná lesík, tam jsme si jako puberťáci hráli na bunkrech, který tam kdysi někdo vyklopil :mrgreen:

Re: Kolejiště 4900x3900 H0

PříspěvekNapsal: pon 20 zář, 2021 2:51 pm
od mnitka
elvis.jarous píše:sháním větší balení hnědého štěrku jako má na stránkách mnitka http://www.webareal.cz/mnitka/eshop/0/0/5/378500g ale já chci rovnou 1,5kila alespoň když už budu platit dopravné. Jenže skladem pouze 500g, psal jsem email a nic.
Nedá se případně pořídit jinde, taky velký balení, když už se to bude posílat?
Dík.


Poptávané zboží bude skladem během 14ti dnů (předpokládám, že i dříve). Proveďte prosím objednávku jednoho balení s poznámkou o poptávaných dalších dvou kusech.

Děkuji

Re: Kolejiště 4900x3900 H0

PříspěvekNapsal: pon 20 zář, 2021 3:36 pm
od chphoto
elvis.jarous píše:nejsem znalec ale je to tak a když není místo v pravo nebo to nejde tak se dá cedule šipka doleva a návěstidlo vlevo
viz čas 23:57 ve skvělém videu Tomáše Pelecha https://www.youtube.com/watch?v=p0pMXdZus_o

Tak už mi to je trochu jasnější, prostě vpravo a když to nejde (tady v tom videu by se tam "nevešel" z druhé kolej) tak se dá na druhou stranu. Jelikož já budu mít dvojkolejku, tak mě to zajímalo, jestli by mi to třeba v obloucích v něčem pomohlo, ale prakticky to asi nebude potřeba. A jinak díky za super video.

Re: Kolejiště 4900x3900 H0

PříspěvekNapsal: úte 21 zář, 2021 5:58 am
od zdenek
CHPHOTO - není to tak jednoduché, základ je sice vpravo, ale pro případné umístění vlevo platí přísná pravidla. Pro dvoukolejnou trať platí bod 4.4.2.a, tj. návěstidla vně kolejí (ono by to ani mezi koleje nešlo, na trati je osová vzdálenost kolejí jen 4 metry a do té se návěstidlo nevejde). Pro jistotu jsem vykopíroval celou část normy, kde je umístění vpravo a vlevo popsané.

4.4 Umístění návěstidel
4.4.1 Všechna návěstidla musí být situována pro každou kolej tak, aby nebyla možná jejich záměna
s návěstidly pro jiné koleje a aby byla zajištěna jejich požadovaná viditelnost.
4.4.2 Návěstidla se umísťují vpravo vedle koleje, pro kterou platí, s následujícími odchylkami:
a) všechna návěstidla na širé trati a na hranici mezi širou tratí a dopravnou, platná pro levou krajní
kolej dvoukolejné trati, vícekolejné trati a souběhů tratí při osové vzdálenosti k pravé sousední koleji menší než 10 m, se umísťují vlevo vedle koleje, pro kterou platí;
b) návěstidla, platná pro levou krajní kolej souběhů kolejí mezi vjezdovým návěstidlem a krajní výhybkou dopravny, kromě seřaďovacích návěstidel umístěných bezprostředně před krajní výhybkou
dopravny, se umísťují přednostně vlevo vedle koleje, pro kterou platí;
c) návěstidla výhybek se samovratným přestavníkem se umísťují vpravo i vlevo vedle kolejí, pro které
platí;
d) krakorcová návěstidla se umísťují:
– do vzdálenosti 0,7 m od osy koleje, pokud platí pro vnitřní koleje souběhů více než dvou traťových kolejí tam, kde při umístění návěstidla vedle koleje by mohlo dojít k záměně koleje, pro
kterou návěstidlo platí;
– vlevo od osy koleje nebo do vzdálenosti 0,7 m vpravo od osy koleje, pro kterou platí, pokud mají být podle bodu a) nebo b) umístěna vlevo od koleje, pro kterou platí;
– vpravo od osy koleje nebo do vzdálenosti 0,7 m vlevo od osy koleje, pro kterou platí v ostatních
případech.
4.4.3 Na opačné straně než stanoví 4.4.2 se smějí se souhlasem provozovatele dráhy umístit:
– všechna návěstidla, jejichž umístění na opačné straně je vhodnější z hlediska sledování návěstí
(od místa požadované viditelnosti až po návěstidlo) a do vzdálenosti 10 m od osy koleje, pro
kterou návěstidlo platí, se nenachází na straně návěstidla jiná kolej,
– seřaďovací, opakovací seřaďovací, spádovištní a opakovací spádovištní návěstidla, jestliže se
tím zlepší podmínky pro sledování návěstí a řízení posunu, a jestliže současně nemůže dojít
k záměně s návěstidlem platným pro sousední kolej; opakovací seřaďovací a opakovací spádovištní návěstidla se zřizují zásadně na stejné straně jako návěstidlo, jehož návěst opakují;
– skupinová návěstidla tam, kde z konfigurace kolejiště je zřejmé vymezení skupiny kolejí, pro
kterou návěstidlo platí;
– vjezdová, oddílová a krycí návěstidla a jejich předvěsti na jednokolejných tratích, pokud není
v souběhu jiná trať a umístěním vlevo se zlepší podmínky pro sledování návěstidla.
Na umístění takových návěstidel musí být upozorněno způsobem, který stanoví předpisy provozovatele
dráhy.
4.4.4 Návěstidla nesmí zasahovat do průjezdného průřezu.

Re: Kolejiště 4900x3900 H0

PříspěvekNapsal: úte 21 zář, 2021 6:16 am
od sidlo
Trochu jsme odbočili od tématu vlákna.
Na dvoukolejce mimo stanici budou návěstidla vždy vně kolejí, tedy není je kam přesunout. Pokud na hlavní návěstidlo není dobře vidět, tak mezi předvěst a hlavní návěstidlo se vloží opakovací předvěst.
video 2:29, tady je to ve stanici, tak je tam i návěst předvěst vlevo.
https://www.youtube.com/watch?v=09-DstvFOgc
Opakovací předvěst návěstí to samé co předvěst a je to doplněné bílým světlem.
opakovaci_predvest.jpeg
opakovaci_predvest.jpeg (7.76 KiB) Zobrazeno 5058 krát

Re: Kolejiště 4900x3900 H0

PříspěvekNapsal: úte 21 zář, 2021 7:23 am
od chphoto
Díky za obšírné vysvětlení, teď už v tom mám absolutně jasno a také vím, jak to udělat "dobře", aby to dávalo smysl. Sice návěstidla budu osazovat až za nějaký čas, ale je dobré vědět, kam patří, abych na ně připravil místa.

Re: Kolejiště 4900x3900 H0

PříspěvekNapsal: úte 21 zář, 2021 9:58 am
od JaroHo
Zdenek a Sidlo palec hore :wink:

chphoto: No, já u mnitky objednal štěrk a rez a díky tomu že výrobci chrlí novinky jednu za druhou, není na ostatní věci, koleje, výhybky, návěstidla, dekodéry, detekce :roll: Tak alespoň budu pomalu zaštěrkovávat a zkusím zastříkat rzí koleje se štěrkem.

Re: Kolejiště 4900x3900 H0

PříspěvekNapsal: ned 03 říj, 2021 2:30 pm
od JaroHo
Dneska jsem zkusil patinu kolejí-vzal jsem rez Lifecolor 02 od Mnitky, naředil trošku vodou a postříkal jsem kus piko koleje s TT štěrkem. Vypadalo to dost nepřirozeně a tak jsem vzal ještě asfalt od Agamy a postříkal jsem štěrk, koleje jsem zakryl.
Musím říct, že výsledek není špatný. Odstíny 01 a 03 jsou už moc tmavý nebo opak. Ta dvojka je dobrá, řekl bych. Tak to by byly dřevěné pražce. Teďka lepím zbylý betonový pražce na kus polystyrenu s kolejema, zkusim zastříkat rzí, pak zasypat a nebo ještě pražce zastříkat šedou a pak štěrk a pak barva přes štěrk...jen lehce.

Re: Kolejiště 4900x3900 H0

PříspěvekNapsal: pát 08 říj, 2021 9:14 am
od JaroHo
Dotaz: jak často byste v H0 osazovali staničník nebo hektokilometrovník? A na dvoukolejce je dávat na oba směry?
Díky.