Kolejiště 4900x3900 H0

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště 4900x3900 H0

Příspěvekod JaroHo » stř 19 srp, 2020 9:39 pm

vrstva0 je brutální skryté nádraží o sedmi kolejích, to je to podél zdí. Po kraji panelu bude hlavní trať dvoukolejná zadrátovaná elektrifikovaná, tam co ta barča se nastavuje :mrgreen:
DR5000, Z21app,2x myš, kolejiště ve výstavbě
Uživatelský avatar
JaroHo
 
Příspěvky: 1430
Registrován: čtv 28 bře, 2013 2:59 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Kolejiště 4900x3900 H0

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 20 srp, 2020 6:20 am

Sedm prujezdnych kolejí je málo, má-li SN sloužit pro dvoukolejku i pro jednokolejnou trať. Počítej se mnou:
2k - jeden směr:
- 1xR, 350+7xY
- 1xOs 163+5xY
- 1xPn 363+20xFalls(uhlí- v protisměru jede Vn s prázdnými vozy)
- 2xPn 181+směs (dva vlaky jsou minimum, ať nekrouží stále stejné)
2k - protisměr
- 0xR (souprava bude střídat směry)
- 1xMOs, 471 (možno nahradit soupravu s loko)
- 1xVn 363+20xFalls (prázdné)
_______
A kapacita SN je vyčerpána.
To zde není žádný Pn pro protisměr, ani pro vedlejší trať.

Popřemýšlej nad odstavnými kolejemi, nebo rozšířením SN, dokud je stavba v úrovni 0. Dodatečně se to bude dělat hůř.
Vím o tom své. Myslel jsem si, ze mých 8 koleji bude stačit a už vymýšlím jak přidat další....
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2386
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Kolejiště 4900x3900 H0

Příspěvekod JaroHo » čtv 20 srp, 2020 6:33 am

Michale dík za podnět, budu se snažit tam nacpat víc ale na úkor prostoru dvoukolejky pod oknem !!!!
Také jsem počítal s děleným SN, počítám že nacpu dvě soupravy za sebe na oddělené úseky.
Přílohy
uko.jpg
DR5000, Z21app,2x myš, kolejiště ve výstavbě
Uživatelský avatar
JaroHo
 
Příspěvky: 1430
Registrován: čtv 28 bře, 2013 2:59 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Kolejiště 4900x3900 H0

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 20 srp, 2020 6:42 am

Další možnost je koleje rozdělit na víc úseků, aby 810+010 nezabírala 4m koleje, ale to už samozřejmě přináší komplikace,
Buď doplnit výhybky / spojky do poloviny kolejí, nebo plánovat GVD, aby vždy odjel napřed vlak vpředu.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2386
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Kolejiště 4900x3900 H0

Příspěvekod belgarat » čtv 20 srp, 2020 10:08 am

elvis.jarous: vem si jak jsem skoncil ja. Zacal jsem s plankem M.Ferdiana 'Odbocna' (http://www.zeleznicni-normalie.cz/piwig ... tegory/202), kde jsou ve skrytaku 3 koleje + kusa. Pote jsem zkusil aplikovat na kolejiste grafikon ze stare literatury pro dobocnou trat ... moc se mi provozne libil !! Akorat jsem zjistil ze tech koleji ve skrytaku potrebuju tak 5-6.
A to je v postatne venkovska jednokolejka.
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2370
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Kolejiště 4900x3900 H0

Příspěvekod jirkan » čtv 20 srp, 2020 11:27 am

Já jsem udělal přesně stejnou zkušenost. Na současně budovaném kolejišti, kde je hlavní dvojkolejka vedena systémem smyčka - smyčka, jsou logicky SN dvě. To velké má 10 průjezdných kolejí plus 5 celkem dlouhých kusých pro různé motoráky, to menší je čtyřkolejné plus dvě koleje pro ucelené soupravy. Kromě toho bude ještě vyloženě odstavné desetikolejné nádraží, kam vždy odjedu se soupravami, které zrovna neprovozuji, abych nemusel pořád vyndávat z krabiček a zpět. Součástí této odstavné skupiny bude i několik kolejí pro zaparkování lokomotiv, protože velké depo s točnou jaksi nepasuje.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště 4900x3900 H0

Příspěvekod JaroHo » čtv 20 srp, 2020 2:22 pm

Takže teď si tady hraji s kolejemi A vejde se mi tady maximálně 10 kolejí někde na začátku bych musel ještě před zhlavím udělat jednu výhybku- levá část účka a můžu udělat ještě 3-4 kusé koleje do 2 metrů. a pro ty dvě přidané průjezdné bych ale musel posunout novou výhybku ale kousek dál za pravé zhlaví,aby se nepřekáželo klesání z vrstvy 1 právě dolů.
Každopádně moc děkuji za pomoc, protože je to opravdu málo kolejí.Dělit chci na polovic ty dlouhé
DR5000, Z21app,2x myš, kolejiště ve výstavbě
Uživatelský avatar
JaroHo
 
Příspěvky: 1430
Registrován: čtv 28 bře, 2013 2:59 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Kolejiště 4900x3900 H0

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 20 srp, 2020 2:39 pm

Ahoj,
tahle zkušenost se dá zobecnit, protože požadavky na SN jsou dány ani ne velikostí kolejiště, ale spíš požadavkem na modelovanou trať a provoz.
Ve skutečnosti rozmanitost provozu záleží na spoustě faktorů:
- Typ trati (hlavní, vedlejší, místní)
- Délka trati - Jak dlouho bude vlaku trvat než dojede do konečné stanice, odkud se souprava (hlavně osobní) / lokomotiva vrací
- Pozice modelované stanice na fiktivní trati, - jiná (podstatně jednodušší) je situace u výchozí/koncové stanice, jiná je u průjezdné stanice
- Epocha - resp. druh provozu - v dřívějších epochách měly lokomotivy i soupravy delší prodlevy v koncových stanicích. Zatímco dnes pendluje vratná souprava s minimálními pobyty
- Elektrifikace trati - Zatímco na neelektrifikované trati se moc tramvají nevyskytne, Diesely či páry jezdí (-ily) pod trolejí běžně. tedy opět vzrůstá pestrost vozidel
- Zabezpečovací zařízení - moderní zejména traťová ZZ byla většinou zřizována pro zvýšení propustnosti trati, (např. trať s autoblokem bude mít podstatně hustější provoz než trať s jediným mezistaničním oddílem (Praha - Beroun je kapitola sama pro sebe)
- Blízkost/ přítomnost jakékoliv hranice. Ať už jde o hranici státu resp. železniční správy, nebo jen hranici napájecích systému pro el. vozidla.
- Množství dopravců na trati - s přibývajícím množstvím dopravců se zmenšuje možnost posílat jednu soupravu sem - tam v krátkých intervalech v dobách maximální unifikace na první pohled nešlo rozeznat rychlík, Os, takže k modelování obojího nám stačí stejná souprava i lokomotiva.

Pár modelových situací. Berte je jako obecné příklady, samozřejmě všude existují výjimky, ale ty pomíjím.
1. Koncová stanice na lokálce: Zde většinou na osobních vlacích pendluje jeden motorový vůz, který ve špičce přibere vlek. Nezajišťuje-li i nákladní dopravu, bývá tato omezena na krátký manipulační vlak. Ten vozí stále stejná lokomotiva a vozy vymění v koncové stanici. Jezdí cca 1x denně, tedy se moc často neobjeví.
V SN stačí odstavná kolej pro MN vlak, doplněná o kolej pro m. vůz. vlek bude odstavován ve viditelné stanici. Jednou týdně tam může přijet traťovka, ale na tu si rezervuje samostatnou kolej v SN málokdo.,
2. Lokálka - průjezdná stanice / trať, Zde už je vhodné počítat i s provozem v druhém směru, zvlášť chci-li modelovat křižování.
Tedy je vhodné počítat s dalším místem v SN pro druhý Os vlak, a když ne pro druhý Mn vlak, tak aspoň pro vozy na výměnu.
3. Vedlejší trať (průjezdná stanice) - Zde už se dá předpokládat pestřejší provoz
V osobní dopravě mohou být některé/všechny MOs nahrazeny soupravou s lokomotivou. Může se objevit spěšný vlak, nebo rychlík. Obojí může být opět v podání klasiky nebo velkých motorů (M262.0, M286.0, M296.x)
V nákladní dopravě se už objeví Pn vlaky, Buď se smíšenou zátěží nebo ucelené. taky tu mohou projíždět Vn vlaky(vyrovnávky), kdy po trati s nepříznivými sklonovými poměry projíždějí pouze vlaky s prázdnými vozy, aby odlehčily hlavní trati. Dnes už to příliš k vidění není, ale v ep. 3. či 4. to byla celkem běžná praxe.
Tady už bude 6 kolejí v SN taktak stačit požadavkům. Zvlášť kombinace MOs, Os u průjezdné stanice si pro věrné zpracování vyžádá aspoň 3-4 koleje v SN.
4. Hlavní trať, zde je skladba souprav nejpestřejší
V osobní dopravě od Os vlaků přes SN/ R až k Expresům nebo nočním vlakům s lůžkovými a lehátkovými vozy. Vše (krom spacích vozů) buď v klasice nebo v soupravách (záleží na modelované době).
Taktéž v nákladní dopravě bude jezdit spoustu různých vlaků, Hojně využijeme ucelené vlaky (cisterny, chlaďáky, výsypné vozy....)
Tady už se věrohodný provoz bez dostatečné zásoby kolejí v SN znázorňuje těžko. A řekl bych že pod 10 kolejí (míst) v SN to ani dost dobře nejde.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2386
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Kolejiště 4900x3900 H0

Příspěvekod JaroHo » čtv 20 srp, 2020 5:53 pm

děkuju.
zapotil jsem se a ve wintracku mám 10 kolejí, víc nedám, není místo ! Překopal jsem v SN jedno zhlaví a ušetřil místo. Přemýšlel jsem že na úrovni 1 by se mohly schovat 2,3 možná 4 velmi dlouhé koleje....
ale už teď je mi z toho blbě, při představě že tam zase přibudou další výhybky, smyčky....no. Každopádně na úrovni 0 jsem skončil :mrgreen:
DR5000, Z21app,2x myš, kolejiště ve výstavbě
Uživatelský avatar
JaroHo
 
Příspěvky: 1430
Registrován: čtv 28 bře, 2013 2:59 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Kolejiště 4900x3900 H0

Příspěvekod jirkan » čtv 20 srp, 2020 7:35 pm

S tím, co teď napíšu, prosím opatrně. Ale vzhledem k velkým poloměrům by asi bylo možno zmenšit rozestupy os kolejí, i za cenu říznutí do výhybky. Jedna, dvě koleje by se tak mohly ještě vejít. Ale pozor, chce to opravdu odzkoušet, a to i s ohledem na možnost vylovení vykolejené soupravy a pod.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště 4900x3900 H0

Příspěvekod JaroHo » čtv 20 srp, 2020 8:02 pm

to mě taky napadlo, ten rozestup....
Zase jsem se byl na to podívat a nechce se mi do toho hrabat, 10 kolejí při 52mm je dost široké pole a už když bych měl strčit hlavu mezi dvoukolejku a skryťák tak už budu mít problém, navíc přestávám vidět na blízko, když mi sedne komár na rameno tak ho nezaostřim a strkat hlavu do škvírky a lovit vykolejenou soupravu bude problém.A druhá věc, mám vyřezáno a položíno přes třetinu 0 layoutu.Zase doměřovat, dokreslovat.... :roll:
spíš jsem vymyslel, že když se podíváte na plán tak by se nad SN mohlo zřídit ve vrstvě 1 také SN. V tunelu jedna výhybka, a naproti to samé, bylo by to ještě delší úložiště.Již se pracuje na sn vrstva 1 protože dole je to tip ťop.
Přílohy
s3.jpeg
no a teď to mám na 7 kolejí a měl bych přiřezávat...
s2.jpeg
s1.jpeg
DR5000, Z21app,2x myš, kolejiště ve výstavbě
Uživatelský avatar
JaroHo
 
Příspěvky: 1430
Registrován: čtv 28 bře, 2013 2:59 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Kolejiště 4900x3900 H0

Příspěvekod JaroHo » pát 21 srp, 2020 6:33 pm

rozšířené SN....tj to pravé u zdi
Přílohy
IMG_20200821_173348.jpg
IMG_20200821_173403.jpg
DR5000, Z21app,2x myš, kolejiště ve výstavbě
Uživatelský avatar
JaroHo
 
Příspěvky: 1430
Registrován: čtv 28 bře, 2013 2:59 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Kolejiště 4900x3900 H0

Příspěvekod vinklarekcz » ned 23 srp, 2020 5:56 am

Tema sleduji, ale připomínám že se hodně zapomíná na 2 věci:
- převýšení kolejí v oblouku ... někteří toto ani nedoporučují ... ale já si "vyzkoušel" převýšení v oblouku 2mm při poloměru 1m ... a je to velmi efektní (norma tuším doporučuje max. 1mm u H0)
- druhák - ve skutečnosti trať nikdy nevede po rovině - takže bych někde určitě zařadil stoupání/klesání max. 1cm/m - prostě i vlaky jezdí "do kopce a z kopce"
vinklarekcz
 
Příspěvky: 67
Registrován: pát 08 lis, 2013 8:57 am
Bydliště: 75361

Re: Kolejiště 4900x3900 H0

Příspěvekod JaroHo » ned 23 srp, 2020 7:16 am

jestli myslíte ve viditelné části? Ano to mám v plánu, jiný význam než efekt to asi nemá. Blbý je, že vozy tillig mi při větším náklonu spadnou na stranu. Ale to jsem si jen tak hrál kdysi v kuchyni na stole s flexi kolejí...
tak si to pamatuju.
DR5000, Z21app,2x myš, kolejiště ve výstavbě
Uživatelský avatar
JaroHo
 
Příspěvky: 1430
Registrován: čtv 28 bře, 2013 2:59 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Kolejiště 4900x3900 H0

Příspěvekod Polabský » ned 23 srp, 2020 12:05 pm

Ano,
převýšení v oblouku, zvláště menšího poloměru je velmi výhodné a efektivní, protože výrazně napomáhá snazšímu převrácení lehčích vozů do středu oblouku hlavně při rozjezdech delších souprav. :roll: :roll: :roll:
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků