Stránka 6 z 9

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

PříspěvekNapsal: pát 10 kvě, 2019 12:33 pm
od MichalM
Co se týče osvětlení v epoše II., tak na někerých fotká jsou vidět lampy kolem staniční budovy (jedna stojící mezi staniční budovou a toaletami a dvě nástěnné na budově). Podle tohoto článku http://www.moravska-pohranicni.cz/index.php/staromestska/pametni-kniha-staromestska došlo k instalaci elektrického osvětlení v září 1912. Osvětlení bylo zavedeno i na nástupiště a do skladu. Na první fotce v tomto http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=1&t=11341&start=15#p233995 příspěvku od hanka jsou podle mě vidět lampy na nástupišti a u staniční budovy.

Co se týká mého ztvárnění, tak jsem se posunul z epochy II. do epochy III. :roll: - jednak tomu víc odpovídá můj vozový park, druhak jsem blbě položil koncové zhlaví a tím pádem vzhled stanice odpovídá spíš stavu po druhé světové válce. Co se týče dnes neexistující výtopny, tak podle LMS stála ještě v roce 1962. Někde mezi lety 1946 a 1953 došlo ke zbourání boudy za výtopnou a rozšíření nákladiště dřeva i na kolej 1a, takže pozdějšímu období už moje ztvárnění neodpovídá. Tudíž jsem s drobnýma odchylkama zhruba v epoše IIIa.

Mezi kopcem a kolejí nějaký příkop je, ale nakonec mi vyšel dost plitký.

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

PříspěvekNapsal: pát 10 kvě, 2019 2:19 pm
od hank
Co je to LMS?

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

PříspěvekNapsal: pát 10 kvě, 2019 3:36 pm
od MichalM
Letecké měřické snímky - http://lms.cuzk.cz. Nahoře si vybereš jaké roky tě zajímají a po kliku do mapy se ti zobrazí seznam snímků dostupných pro dané místo. Pro Starák jsou dostupné snímky z let 1936, 1946 a 1962. Pro změnu na http://kontaminace.cenia.cz jsou snímky Staráku z roku 1953. Na LMS to postupně rozšiřují, ale jde to celkem pomalu. Těch snímkování se dělalo spousta, tak to snad jednoho dne zpřístupní všechno. :)

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

PříspěvekNapsal: pát 10 kvě, 2019 4:43 pm
od hank
MichalM: Děkuji. Staré snímky z LMS jsem neznal (moje chyba, na web katastru chodím dost často). Kontaminaci znám, ale nenapadlo mě podívat se tam. Zatím jsem vycházel z nepříliš konkrétních zpráv o zničení remízy za války (ale z období 1938-45 se nedochovaly vůbec žádné dokumenty) a z oběhů hnacích vozidel, podle kterých se ve Staráku naposledy nocovalo v r. 1948 (a to jen motorový vůz M 120.4) a pak už ne, z čehož se dalo usuzovat, že po roce 1948 už remíza neexistovala. Ona ale taky mohla nějakou dobu být ve stavu nepoužitelné ruiny a mohli ji zbořit až v těch 60. letech. Poprvé jsem byl ve Staráku jako dítě v létě roku 1962, starou chatu na Kraličáku včetně koňského spřežení se zásobovacím povozem a Poláky vartující u rozhledny si pamatuju dost dobře, ale nádraží teda vůbec... A z dalších cest ze 60. let už nádraží pamatuju bez remízy.

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

PříspěvekNapsal: pát 10 kvě, 2019 5:03 pm
od hank
No jo, tak v roce 1961 ještě remíza v Staráku stála... :o

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

PříspěvekNapsal: ned 26 kvě, 2019 1:23 pm
od hank
Díky laskavosti jednoho z diskutujících, který chodí na K-report i sem, si dovolím doplnit jeden (pro mě nový) poznatek o prvním přídělu vozů pro lokálku z roku 1905.

Dráha dostala dva osobní vozy a jeden kombinovaný služební/poštovní. Všechny vozy vyrobené ve Studénce r. 1905 měly rozvor 4,2 m a otevřené plošiny. Staroměstská lokomotiva 97.241 = 310.0127 měla z výroby automatickou sací brzdu vzor 1895, takže její výstrojí byly opatřeny i pojednávané vozy.

Služební vůz vypadal tahle:

dfl_starak.jpg

(Nenechte se zmýlit označením KFNB, vozy kKStB vypadaly úplně stejně.)
Vůz řady DFl (která se nezměnila ani u ČSD) dostal u ČSD číslo 6-9068. Odlišně od vozů Cl vůz DFl nebyl přestavěn jako přívěsný pro motorovou trakci. (Viz níže.)

2 osobní vozy byly "čtyřokeňáky" původních řad BCl a Cl, vůz BCl byl u ČSD degradován na 3. třídu nejpozději při přeznačení r. 1925. Vzhledově byly oba typy vozů stejné, uvnitř ve voze BCl byl původně jeden oddíl 2. třídy (na šířku jednoho okna).

Cl_starak.jpg


Oběma vozům byla u ČSD v r. 1925 stanovena řada Cl a dostaly čísla 4-5956 a 4-5968. V roce 1933 byly upraveny pro motorový provoz a přeznačeny na Clm 4-5822 a 4-5825. Úpravy pro motorový provoz spočívaly obvykle v odstranění parního topení, sací brzdy a olejového/plynového osvětlení, dosazení kompletní výstroje tlakové brzdy, kamen na tuhá paliva a elektrického osvětlení. Některé (nevím, zda ty hanušovické...) mohly být po r. 1939 (nebo ty Němci zabrané sudetské až po návratu r. 1945) natřeny červeně. U většiny z nich byly ponechány původní sklopné větráky nad okny.

Všechny tři vozy měly domovskou stanici 5.Hanušovice (ta pětka je číslo ŘSD, v tomto případě Olomouc, tak se to tehdy psalo na skříně a podélníky osobních vozů...) a vozy Clm zůstaly ve svém domově i po přeznačení. Nicméně jako Clm si asi už do Staráku moc nezajezdily, protože do r. 1938 tam motoráky vůbec nejezdily; je doložena nejméně jedna fotka soupravy staroměstské 310.0127 a dvou "dlouhých" osobních vozů Ci.

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

PříspěvekNapsal: úte 04 čer, 2019 2:34 pm
od MichalM
Díky za info. Jedno Cl už nějakou dobu tvořím ze stavebnice od ADASTu.

Já jsem bohužel poslední dobou neměl na modelaření moc času. Navíc se zabývám spíš drobnostma (ohrada na uhlí z Evergreenů, úprava zastřešení u staniční budovy, opravy štěrkování, čištění kolejnic). Stále jsem se nerozhodl, co s tím osvětlením. Podle fotek jsem dal dohromady, jak to mohlo vypadat ve II. epoše.

stm_lampy_EP2.png
stm_lampy_EP2.png (25.83 KiB) Zobrazeno 7075 krát


Podle satelitních snímků jsem do plánku zkusil zanést osvětlení z V. epochy.

stm_lampy_EP5.png
stm_lampy_EP5.png (25.91 KiB) Zobrazeno 7075 krát


Nicméně já bych se chtěl přiblížit stavu v epoše IIIa, ale zatím jsem nevymyslel, jak to dát dohromady. Asi bych dal dvě lampy kolem staniční budovy. Na skladišti mám lampu nad dveřma ke kamenné rampě. Potom by nějaká lampa měla asi být mezi výtopnou a popelovou jámou, ale kam ji tam správně umístit? A co se vůbec nemůžu rozhodnout, tak jestli k volné skládce lampu jednu, dvě nebo žádnou. Takže jsem vlastně nikam daleko nepokročil.

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

PříspěvekNapsal: úte 04 čer, 2019 4:39 pm
od hank
MichalM: Domnívám se, že stav ve epoše IIIa se od stavu v epoše II zásadně nelišil, až na osvětlení prostorů pro vykládku a nakládku. V epoše II bych asi nečekal osvětlení "placu", při tehdejším tempu práce se nejspíš vykládalo a nakládalo za denního světla, ale to se za války i v době poválečného budovatelského nadšení a tlaku na zrychlení oběhu vozů mohl změnit. Takže další jeden až dva kandelábry by se v epoše IIIa daly čekat právě u koleje s volnou skládkou.

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

PříspěvekNapsal: čtv 15 srp, 2019 6:43 am
od hank
Jenom pro zajímavost: Aktuální podoba Staráku dnes, po zboření zchátralé obytné části staniční budovy a skladiště, s vybudovaným euronástupištěm (včetně všudypřítomného modrého klandru :evil: ), po posunutí odbočné výhybky na manipulační kolej 2 až za perón a zrušení kolejové spojky na slepém zhlaví.

starak.jpg


Ale musí se SŽDC přiznat, že to, co zbylo z budovy podle normálie kkStB 15/H, opravili pěkně...

starak_po_oprave_1.jpg


starak_po_oprave_4.jpg


(Fotky jsem našel na instagramu, ale odkaz jsem si nepoznačil... :oops:)

Myslím, že aktuální kolejové uspořádání dopravny i stav budovy po opravě můžou posloužit jako zajímavý námět těm, kdo modelují současnou epochu. Dost hustou osobní dopravu zajišťují sólo 810 - denně 8,5 párů vlaků, v prac. dny dalších 6,5 párů - takže v pracovních dnech jezdí do Staráku 15(!) párů Os vlaků denně. Jinak nakládka je pořád stejná - dřevo, dřevo, dřevo... Cargo obsluhuje dopravnu každý pracovní den v noci, jedním párem Mn vlaků 81370/81371 mezi 2. a 3. hodinou ráno. Plánovaná lok. je 742, norma hmotnosti do kopce S 300 t, s kopce S 450 t, ještě nedávno tam jezdily špagety ř. 731, ty mají do kopce normu o 50 t nižší.

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

PříspěvekNapsal: čtv 15 srp, 2019 2:38 pm
od hank
Konečně jsem našel pořádný celkový záběr na Starák po loňské rekonstrukci kolejiště.

starak_po_oprave_5.jpg


Fotka je ze stránek zhotovitele stavby odtud:
https://www.tomi-remont.cz/reference/ze ... -sneznikem

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

PříspěvekNapsal: pát 16 srp, 2019 7:11 am
od MichalM
Ten aktuální stav jsem viděl hned po rekonstrukci na vlastní oči. Na jednu stranu bych řekl, že chudák taková pěkná stanice. Ale když si vezmu, jak to vypadalo pár let zpátky (neudržované skladiště, rozpadající se polovina výpravní budovy), tak je to taky krok kupředu a pro tu dopravu, která tam teď je, je to asi dostačující.

Jinak co se týče mojí stavby modelu, tak se sunu tempem postřeleného hlemýždě. Nejlépe to asi zdokumentuje pár fotek. Plechová střecha na staniční budově zatím není přilepená a nemá ještě tu správnou barvu.

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

PříspěvekNapsal: pát 16 srp, 2019 8:26 am
od hank
Ale no tak jo, mně se to předtím taky líbilo líp. Nicméně romantickou lokálkovou atmosféru si dopravna udržela, což se o spoustě jiných, podlehnuvších racionalizačnímu řádění SŽDC, říci nedá. Koneckonců té nakládky/vykládky tam nikdy nebývalo moc, ani za Buhlů ani za 1. republiky. Anály tvrdí, že za 1. republiky byl průměrný počet nákladních vozů na lokálce 3 denně. A 15 párů Os vlaků jako dnes tam nejezdilo nikdy, ani za minulého režimu.

Jinak to máš hezké.

Mimochodem, nevíš náhodou, jestli se dnes nějak - a jak - využívá 5. kolej, tj. ta bývalá výtopenská?

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

PříspěvekNapsal: pát 16 srp, 2019 12:27 pm
od MichalM
Dělám co umím, teda spíš co se mi povede. Ale jezdí to a vypadá to celkem k světu, tak jsem s dílem spokojený.

Co se týče nakládky na 5. koleji, tak se tam nevyskytuju zase tak často, takže nevím. Kdysi jsem tam viděl odstavené Easy a jinak snad nic. Ale udržují tu kolej v dobrém stavu a jelikož přežila i tu poslední rekonstukci, tak předpokládám, že ji občas využívají.

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

PříspěvekNapsal: pát 13 zář, 2019 1:42 pm
od MichalM
V mezičase jsem měl možnost mluvit s člověkem, který se podílel na poslední rekonstrukci stanice. Ta 5. kolej se prý používá převážně pro potřeby údržby.

Jinak já jsem na modelu upravil plochu kolem staniční budovy a záchodů a osázel trochu zahrádku. Foceno pouze mobilem, tak to není úplně kvalitní a navíc jsem si pozdě všimnul, že nemám záchody pořádně usazené do základny.

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

PříspěvekNapsal: úte 17 zář, 2019 5:35 pm
od cipisekmp
Ahoj, pekne, rad se divam kdyz se me neco libi. Cipisekmp.