Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod MichalM » stř 28 bře, 2018 11:38 am

Nemyslel jsem kanál v oblouku, ale kanál v přímé a oblouk až za kanálem. Když koukám na aktuální stav, tak ta přímá za výhybkou je dlouhá dost.
MichalM
 
Příspěvky: 48
Registrován: pát 02 bře, 2007 1:15 am
Bydliště: Praha / Prostejov

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod hank » stř 28 bře, 2018 1:05 pm

MichalM píše:Nemyslel jsem kanál v oblouku, ale kanál v přímé a oblouk až za kanálem. Když koukám na aktuální stav, tak ta přímá za výhybkou je dlouhá dost.


Akorát nezapomeň, že pak může kanál začínat až za námezníkem. V reálu tak ztrácíš min. 20 m délky koleje (= zhruba vzdálenost námezníku od srdcovky - délka jednoduchých výhybek položených ve 20. století a pojížděných do odbočky rychlostí 40 km/h bývá od hrotu po námezník obvykle 40 - 50 m). Jasně, geometrie modelové výhybky je jiná, navíc H0 nemám, jak se říká, "ve voku", ale i tak... :?

Taky bys mohl získat délku tak, že bys použil opačnou výhybku (pravou místo levé) a položil ji do oblouku hned za odbočku výhybky č. 1. Tzn. že přímý směr té výhybky by byl na kolej č. 5.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2546
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod milan ferdián » stř 28 bře, 2018 4:13 pm

A máme tu překvapení :D .Ještě,že jsou ty programy.Provedl jsem fotorekonstrukci stanici před válkou a nestačil se divit.Je to jen hypotéza,ale né dvě výhybky,ale všechny tři výhybky byly přehozeny při rekonstrukci zhlaví během války.
Jen si vyměnily místa.U skladiště s rampou jsem ponechal kousek místa pro kolejovou váhu.Taky strojová kolej mi nese-
děla.U budovy remízy jsem ponechal kousek koleje,aby jste viděli o kolik jsem musel posunout zpět strojovou kolej :shock: :shock: .Krajinu jsem upravil.Zlikvidoval jsem garáže a pár budov.Jen tu 810 jsem ponechal :mrgreen: .
Milan
Přílohy
Reko 1935  – kopie.jpg
edice "Plánky kolejišť"
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 9499
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod hank » stř 28 bře, 2018 5:01 pm

milan ferdián píše:A máme tu překvapení :D .Ještě,že jsou ty programy.Provedl jsem fotorekonstrukci stanici před válkou a nestačil se divit.Je to jen hypotéza,ale né dvě výhybky,ale všechny tři výhybky byly přehozeny při rekonstrukci zhlaví během války.


Asi jsem natvrdlej, ale která je ta třetí přemístěná výhybka?

Jaký program jsi použil pro tu fotorekonstrukci a z jakých dat jsi vycházel?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2546
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod milan ferdián » stř 28 bře, 2018 5:22 pm

Výhybky 4/5 a 6 si vlastně prohodily mezi sebou jen místo nebo-li takto.Viz obrázek.
1935
------------
--------v5--v6 pravá--------
------v4-------
1945
-------
-------v6--v5 levá---------
---------v4------------------

No stáhl jsem krajinu dnešní doby ze "Seznamu" mapy a pak jsem si hrál a neustále porovnával s LMS 1935 :wink: .Milan
Přílohy
SM - planky – kopie.jpg
edice "Plánky kolejišť"
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 9499
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod hank » stř 28 bře, 2018 6:32 pm

Milan F.: No dobře, ale pozici fyzicky změnily jen dvě výhybky, 4 a 6 ex 5, zatímco u té třetí výhybky - 5 ex 6 - se sice změnilo její číslo, ale fyzicky zůstala na místě...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2546
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod MichalM » stř 28 bře, 2018 6:41 pm

Ta fotorekonstrukce je super. Že ty výhybky byly takto prohozené jsem počítal od začátku.

Spíš by mě zajímala původní poloha koleje 5. Při rekonstrukci za WW2 tam ještě výtopna stála a rekonstrukce proběhla jenom ve zbytku nádraží. Další rekonstrukci prý dělali až v roce 1982. Navíc otázkou je, o kolik by byli ochotní posunout takovou téměř nedůležitou kolej. Bohužel jsem nenašel žádné fotosnímky mezi 1953 a 2003, ale podle polohy okolních budov mi přijde, že je ve stejné poloze. Každopádně na takovéto rekonstrukce jsou tu větší odborníci, tak počkám, k čemu dopějete.
MichalM
 
Příspěvky: 48
Registrován: pát 02 bře, 2007 1:15 am
Bydliště: Praha / Prostejov

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod milan ferdián » stř 28 bře, 2018 6:54 pm

hank píše:Milan F.: No dobře, ale pozici fyzicky změnily jen dvě výhybky, 4 a 6 ex 5, zatímco u té třetí výhybky - 5 ex 6 - se sice změnilo její číslo, ale fyzicky zůstala na místě...

Právě,že né :mrgreen: :mrgreen: .Podívej se mapy "Seznam".Orientačním bodem si zvol ten přejezd co v roce 1935 nebyl :wink: a porovnej to s moji fotorekonstrukci .Milan
edice "Plánky kolejišť"
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 9499
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod milan ferdián » stř 28 bře, 2018 7:10 pm

Srovnání.Orientační bod červená tečka.Milan
Přílohy
REKO – kopie.jpg
edice "Plánky kolejišť"
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 9499
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod hank » stř 28 bře, 2018 8:11 pm

Milan F.: Zatím jsi mě nepřesvědčil. Mj. i proto, že já ty výhybky č. 4 a bývalé č. 5 na té fotce z r. 1936 prostě nevidím.

Ale to už jsou detaily. MichalM by si měl upravit délkové poměry tak, aby se mu k manipulační koleji vešlo skladiště s rampou (skladiště 8 m, rampa 16 m, nájezd na rampu 8 m, celkem 32 m) a kolejová váha (cca 7 m). Ve šturcu (kolej 2a), kde musí být volná skládka, protože se jinam nevejde, na té fotce stojí 4 vagóny (⁓ max. 40 m); zarážedlo koleje 2a bych viděl cca na úrovni štítové stěny remízy, tj. km cca 11,360. Celková délka kolejí 2+2a vč. výhybky č. 4 by tedy v reálu stačila cca 120 - 140 m, počítáno od námezníku výhybky č. 2 až po zarážedlo koleje 2a. Šturc v prodloužení 1. koleje (kolej 1a) končí u té cesty (dnešní km 11,375) a měl by být tak dlouhý, aby se na něj vešlo nejdelší hnací vozidlo (s čím tam vlastně budeš jezdit? tos nám ještě nevykecal...). Na fotce tam btw taky něco stojí, možná vagón s materiálem pro traťmistra. Podle mě by kolej 1a stačila dlouhá nějakých 25 m (a pak už se tam vejde i dlouhý motor, o běžných tendrovkách v epochách II a III nemluvě). No a o délce 5. koleje už jsme mluvili - remíza 31 m, uhlí 7 m, kanál 17 m - od námezníku stačí bratru zhruba nějakých 80 m. (Dnes je to 93 m.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2546
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod MichalM » stř 28 bře, 2018 8:29 pm

hank: na fotomapě z roku 1936 výhybky vidět nejsou, ale je tam zřejmý šturc koleje 2a a umístění výtopny a z toho usuzuji, že Milan má v rozložení stanice plus mínus pravdu (navíc si to srovnej s ulicí téměř kolmou na stanici, ta se nejspíš taky moc nezměnila).

K tomu, jak to mám u sebe se vyjádřím ráno, teď jdu spát :D
MichalM
 
Příspěvky: 48
Registrován: pát 02 bře, 2007 1:15 am
Bydliště: Praha / Prostejov

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod MichalM » čtv 29 bře, 2018 7:14 am

Už v době, kdy jsem zakládal tohle vlákno, tak jsem měl stanici položenou podle plánku v prvním příspěvku. Ke koleji 1 se mi vedle staniční budovy v pohodě vleze skladiště s rampou i váha. Šturc mám dlouhý cca 40cm (v přepočtu asi 34m) a při ježdění jsem zjistil, že je to dost příjemné pro posun (vleze se tam kratší pára + 2 dvouosáky).

Jinak vozový park mám zatím malý. Na podzim jsem koupil 365.4 od Roca, kterou jsem v rámci výstavby Starého Města digitalizoval. K tomu se mi v šuplíku do III epochy tísní jedno Vtu a jedno budoucí Vu (až ho přeznačím), Bi a Ci od ADA, k tomu budoucí Ddk od Kleinbahnu (taky čeká na přeznačení), jedna Zetka a služebák (staré Piko). No a tím tak v téhle epoše zatím končím. Nicméně čekám až bude ke koupi set osmi nákladních vozů v III epoše ČSD od Roca (ať je s čím jezdit a trochu to vypadá). No a potom přemýšlím, čím to ještě trochu ozvláštnit (M od Pika, Z s lahvema na kyselinu od Brawy?).

Potom mám ještě pár dalších kousků, ale to je buď mimo epochu nebo jsou to historické kousky.
MichalM
 
Příspěvky: 48
Registrován: pát 02 bře, 2007 1:15 am
Bydliště: Praha / Prostejov

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod hank » čtv 29 bře, 2018 7:55 am

Takže epocha IIIa, 1945 - 1950, ještě 3. vozová třída s bílými nápisy na osobních vozech. V reálu tam po válce zajížděly hanušovické zálohy 335.1 (tenhle model v H0 taky někdo dělal, a to i ve variantě ČSD) a 314.3 (viz tady na fóru Střelcův report z její stavby v H0 na továrním pojezdu), později po r. 1950 (epocha IIIb, žluté nápisy, zatím pořád ještě 3. třída) 354.0. V klasické trakci to byly výhradně smíšené vlaky, dle starých GVD 2 - 3 páry denně. Osobní soupravy byly řazeny z vozů s plošinami o rozvoru 8 m, viz fotka v jednom z mých minulých postů. Ale ta 365.4 se tam taky aspoň teoreticky hodí, "u sousedů" v Dolní Lipové s nimi po válce jezdili do Javorníka ve Slezsku a protože obě výtopny spadaly pod Šumperk, nelze v poválečném chaosu vyloučit, že se nějaká mohla v rámci nějakých přesunů a záskoků objevit i tady. Ostatní osobáky zajišťovaly šumperské motory M 120.4, M 232.0, M 232.1, později po r. 1950 už klasika M 131.1, vesměs sólo motory nebo při vyšší frekvenci zdvojené, ale bez přívěsů, ještě později se o lokálku dělily M 131.1 a M 262.0, ale to už se smíšeným vlaky jezdily 354.1. Celková osobní frekvence byla dost silná, motoráků bylo po válce 4 - 6 párů, později to dotáhli až na 12 párů. Parní trakce v Hanušovicích skončila začátkem 70. let, od r. 1973 zajížděly na lokálku s náklady T 435.0, osobní doprava už byla tehdy zcela motorizovaná a smíšené vlaky skončily spolu s párou. Pokud jde o nocování, po válce už ve Staráku nocoval jen motorák, a to ještě ne v každém GVD, a po zbourání remízy se oběhy upravily tak, aby motor nocoval v Hanušovicích.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2546
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod milan ferdián » čtv 29 bře, 2018 8:07 am

hank píše:Milan F.: Zatím jsi mě nepřesvědčil. Mj. i proto, že já ty výhybky č. 4 a bývalé č. 5 na té fotce z r. 1936 prostě nevidím.

Mě nejde o přesvědčování :D .Jak jsem psal,jde o hypotézu,protože nevím jaký typ výhybek byl použit při stavbu stanice.Mohly být stavebně kratší než jsou dnes.Já jsem vycházel z dnešní reality.Nákladní vagóny jsem odstranil,aby byly vidět výhybky.
Jasně,že jde už jen o drobnost,ale je to velmi zajímavé to bádaní.Jó,kdyby byl k dispozici staniční plán,to by bylo jiné kafé :wink: .

Milan
Přílohy
REKO III.jpg
edice "Plánky kolejišť"
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 9499
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod milan ferdián » čtv 29 bře, 2018 8:57 am

Ponechal jsem výhybku 5 (ex6) dle původního staničení a kolejovou spojku jsem vložil před tuto výhybku 5 napravo.
Okolí jsem už neupravoval,ani délkově kusou kolej 2a.Milan
Přílohy
REKO IV_.jpg
edice "Plánky kolejišť"
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 9499
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: eppa, semza a 6 návštevníků