Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod milan ferdián » pon 26 bře, 2018 7:52 am

Po prostudování podkladů od MichalaM jsem narazil na drobný rozdíl v plánech kolejiště stanice.V profilu tratě je koncové zhlaví stanice je jiné.Mrknul jsem i na LMS z roku 1936 a ikdyž mají lepší letecké snímky než Cenia,vyjimečně jsou moc světlé.Nejde moc rozeznat položení výhybek ve stanici.

Milan
edice "Plánky kolejišť"
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 9499
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod MichalM » pon 26 bře, 2018 8:36 am

Koukal jsem na to a máš pravdu, v profilu trati je nákres stanice trochu jinak. Vůbec jsem si toho v tom malém nevšimnul a na fotkách to nikde vidět není, takže jsem vycházel z aktuálního stavu. Teď budu muset trochu popřemýšlet, co s tím udělám. Přehodit ty tři výhybky by zatím nebyl problém. Akorát ta základová deska bude jak ementál :D

Jinak tady jsem dal na ulozto fotky: https://uloz.to/!W2VlhTnaLz5M/starak-fotky-zip
MichalM
 
Příspěvky: 48
Registrován: pát 02 bře, 2007 1:15 am
Bydliště: Praha / Prostejov

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod milan ferdián » pon 26 bře, 2018 8:39 am

Michale,nic nepřehazuj.Nech zhlaví již v položené verzi,tedy dnešní době :wink: .Milan
edice "Plánky kolejišť"
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 9499
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod hank » pon 26 bře, 2018 10:22 am

Díky za ty fotky.
Záchody bych použil 19a/H. A malé skladiště o půdorysu 8x8 m. Obojí se dá sehnat.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2546
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod milan ferdián » pon 26 bře, 2018 10:45 am

Pokusil jsem se vytáhnout z Cenie stav po válce.Jak jde vidět na snímku staniční budova s zmiňovanou přístavbou na levé straně,tvar záchodu na pravé straně mluví o jaký typ se jedná (viz Hank výše příspěvek),lokomotivní remíza stále stojí.
Nemůžu zauhlování potvrdit,ale mám pocit dle foto z LMS a Cenie,že zauhlování bylo mezi strojovou kolejí a kolejí 3.Podle snímku kolejová váha,muselo se jednat o klasiku.Hank určitě bude vědět o jaký typ se bude jednat.Prodloužení kusých kolejí,jasné.

Teď budu dost hádat.Druhá kusá kolej prodloužena ze skladištní,neměla náhodou sloužit pro potřeby sila zemědělských produktů?Je mi záhadou,proč v dnešní době stojí budova sila až za silnicí nebo k ní byla naplánovaná vlečka,která se nerealizovala?
Milan
Přílohy
Staré Město pod Sněžníkem.jpg
edice "Plánky kolejišť"
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 9499
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod Michal Vaniš » pon 26 bře, 2018 11:36 am

Pánové dotaz: Co je za web LMS a kde ho najdu? Díky Michal
Uživatelský avatar
Michal Vaniš
 
Příspěvky: 370
Registrován: pát 10 črc, 2009 4:51 pm
Bydliště: České Budějovice

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod MichalM » pon 26 bře, 2018 11:37 am

Díky za rady, použiju zmiňované záchody, skladiště 8x8m už mám objednáno.

Co se týče prodloužení stanice a přístavků kolem staniční budovy, tak podle v úvodu zmiňované stránky http://www.moravska-pohranicni.cz k tomu došlo za 2. světové:

Byt přednosty rozšířen na severní straně o jednu světnici, spižírnu a záchod, v podkroví pak zřízena větší a jedna menší světnice.
Kolej jedna a dvě byly prodlouženy asi o 50 m. Na koleji prvé, na samém konci, zřídila firma Buhl a syn čerpací stanici na čerpání chlóru z cisteren do závodu. Jiných podstatnějších změn nebylo.


Když jsem se teď pořádně kouknul na LMS, tak mi přijde, že ke změně uspořádání kolejí ve stanici došlo taky v rámci úprav za války. I když je to při kvalitě těch snímků dost odhad. :)

LMS: letecké měřické snímky, archiv je na http://lms.cuzk.cz/lms/ - když klikneš do mapy, tak si můžeš vybrat ze seznamu snímků pro dané místo.
MichalM
 
Příspěvky: 48
Registrován: pát 02 bře, 2007 1:15 am
Bydliště: Praha / Prostejov

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod milan ferdián » pon 26 bře, 2018 12:20 pm

Zkusil jsem najít ještě výkres kolejové váhy ve svém archívu.Mám jen toto.

Samozřejmě respektuji,že budeš modelovat stav stanice před válkou.
Milan
Přílohy
040S.kolejová váha.JPG
edice "Plánky kolejišť"
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 9499
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod hank » pon 26 bře, 2018 1:28 pm

Aha... Takže bude stát za řeč, jaká nakládka a vykládka přicházely v úvahu.

Buhlové byli stará místní rodina, kromě různých podnikatelských aktivit dlouho drželi v osobě Hermanna Buhla i místo starosty. Ve Staráku na nádraží se nakládala tuha vytěžená v Malém a Velkém Vrbně (bůhvíproč nebyla zřízena plánovaná vlečka až k úpravně), len a výrobky přádelny lnu (příze, nitě). Pro ni (tj. zřejmě pro bělení příze) asi měl sloužit i zmíněný chlór, ale musím přiznat, že to je pro mě nová informace. (Z válečných let se vůbec dochovalo minimum informací, nejen o lokálce.) Jak se asi chlór dostal do přádelny, když nebyla hned u nádraží? V celulózkách, jejichž technologii znám dost dobře, se chlór stáčel rovnou z vagónů do potrubí, které vedlo na místa spotřeby, tj. na vlečkách nebo přímo na nádraží. Jak tomu bylo v přádelenských bělírnách? Pak by ještě přicházela v úvahu expedice v lahvích na plyn, které by se z nádraží vozily do přádelny po silnici. Pro mě je taková manipulace dost divoká představa. Grafit se expedoval v dřevěných soudcích a nakládal se do standardních zetek. Ročně se ho vytěžily jednotky tisíc tun. (Kapacita těžby i úpravny byla možná až o řád vyšší, ale těžířstvo Buhl-Alberti mělo prakticky po celou dobu své existence odbytové potíže.) Za války byly grafitové doly mimo provoz. V jaké formě se expedoval surový resp. usušený len (nebo jestli vůbec), to by mě taky zajímalo, ale dá se předpokládat, že se vozil taky v zetkách, stejně jako příze. (Rád se nechám poučit od někoho znalejšího.) Zajímavou zmínku jsem někde našel o nakládce dříví - údajně byly tarify tak vysoké, že se tu (odlišně od dneška) nakládalo minimálně. Nicméně lokálka hned v prvním přídělu vozů v r. 1905 dostala několik párů krátkých oplenových vozů o rozvoru 2,5 m. Pokud jde o vykládku, zřejmě neuděláš chybu, když se bude vykládat uhlí. Důležitou částí přádelny byla barvírna, takže se jistě vykládala i textilní barviva - v té době pravděpodobně prášková v soudcích. No a o obilním skladišti už tu řeč taky byla.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2546
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod hank » pon 26 bře, 2018 1:53 pm

Tak tady je výkres skládky uhlí ve Staráku:

uhli_starak_maly.jpg


Na předepsanou týdenní provozní zásobu uhlí pro jednu třistadesítku to zřejmě stačilo.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2546
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod hank » pon 26 bře, 2018 2:19 pm

Mám tu i výkres toho kanálu, ale jsou to 4 soubory .tif velké celkem přes 400 MB a nechce se mi to teď editovat; když mi pošleš nějakou e-mailovou adresu (můžeš i SZ), dám to do úschovny. Důležité je, že u kanálu byl podle výkresu z roku 1905 i vodní jeřáb běžné lokálkové konstrukce kkStB. (Což vyvolává další otázku - jestli ho ČSD nechaly dožít jak byl nebo zda ho rekonstruovaly na Spitznera. Dovolím si zaspekulovat, že ho nechaly tak. Do r. 1945 byla dráha soukromá a po válce už pára ve Staráku nenocovala ani nezbrojila, takže se snad nemýlím.) Bohužel tu ale nemám starou situaci stanice (a teď si nejsem schopen vzpomenout, jestli v archívu chyběla nebo jestli jsem byl jenom líný kopírovat ji :oops: ), takže nevím, kde byl umístěn; dá se ale předpokládat, že na koleji k remíze. Kanál byl dlouhý 17,4 m (vnitřní rozměr 16,8 m), uhelná skládka 7 m, remíza (vnější rozměr) 31 m; kolej č. 5 je dnes dlouhá (od námezníku po zarážedlo) 93 m, takže se to tam asi vešlo všechno v pohodě.

Ještě poznámka pro Milana F.: Remíza nebyla zděná, jak píšeš, ale hrázděná.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2546
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod hank » pon 26 bře, 2018 2:57 pm

Ještě tu mám dvě fotky z publikace ke 100. výročí dráhy, kterou vydal MěÚ Staré Město v r. 2005 (náklad 1000 výtisků - vůbec bych se nedivil, kdyby se ještě u nich dala sehnat...). Autoři jsou Gába, Konečný a kol., takže záruka kvality.

Tady

starak.jpg


je ještě jedna celková fotka, kde je pěkně vidět remízu i uhelnou skládku a já tam vidím (snad se nemýlím...) i svislou část vodního jeřábu.

A tady

most_krupa.jpg


je souprava osobáku na mostě přes Krupou, ještě s 310.0127, ale už s delšími vagóny, tzn. zřejmě ze 30. let, kdy už Staroměstsko bylo oblíbeným turistickým cílem.

V publikaci se taky píše, že průměrný denní obrat nákladních vozů na trati před WWII byly 3 vozy.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2546
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod milan ferdián » pon 26 bře, 2018 3:37 pm

Hanku,podle té první fotografie z publikace potvrzuje původní zhlaví na konci stanice.To znamená,že výhybky 4 a 5 byly umístěny těsně za koncem rampy se skladištěm a během války musely být přehozeny.Na plánku jsem načrtl stav výhybek.Původní dnešní výhybka 5 byla v minulosti výhybkou 6.Výkolejka 2 v té době neexistovala před remízou.Zauhlování vidím u remízy,Hanku máš pravdu.Milan
Přílohy
SM - planky – kopie.jpg
edice "Plánky kolejišť"
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 9499
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod hank » pon 26 bře, 2018 4:09 pm

milan ferdián píše:Hanku,podle té první fotografie z publikace potvrzuje původní zhlaví na konci stanice.To znamená,že výhybky 4 a 5 byly umístěny těsně za koncem rampy se skladištěm a během války musely být přehozeny.Na plánku jsem načrtl stav výhybek.Původní dnešní výhybka 5 byla v minulosti výhybkou 6.Milan


Ano, dává mi to smysl. Taky to odpovídá informaci, že během války byly dvě koleje prodlouženy cca o 50 m. Zřejmě se jednalo o koleje 2/2a a 1a. Cesta, která dnes vede přes koleje 1a a 2a přejezdem za výhybkou č. 6 v dnešním km 11,375, byla předtím téměř jistě vedena až za jejich původními koncovými zarážedly. Ona to ani dnes není s délkou dopravny žádná sláva. Podle platných TTP je při délkách dopravních kolejí č. 3 100 m a č. 1 70 m max. délka nákladního vlaku 57 m, což je při obvyklých délkách dnešních vozů po odečtení hnacího vozidla většinou max. 12 náprav. Mj. se pravidelně vjíždí na kolej č. 1 - na 3. kolej by se samozřejmě vešel delší vlak. Ale nepochybuju o tom, že V-rozkazem by ta situace byla snadno řešitelná. Tehdy to až tak nevadilo, když 4okeňáky i nákladní vozy celodřevěné stavby byly dlouhé 8 m, dnes to vidím jako značné omezení. No ale pro modeláře jde o ideální předlohu pro znázornění skutečného stavu bez nějaké násilné redukce. :mrgreen: A když už jsme u toho, tak nejdelší osobní vlak je omezen na 30 m, což je dáno délkou (jediného) nástupiště u 1. koleje. Takže se tam nevejde ani šukafon s přívěsem.

No a teď ještě koukám, že moje TTP jsou z doby před loňskou rekonstrukcí a novější nemám. Snad se ty zásadní parametry nezměnily.

Vlastně ani nevím, jestli u SŽDC máme v současnosti na normálním rozchodu kratší stanici/dopravnu D3 s pravidelnou nákladní dopravou. Můžu se podívat.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2546
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod Myšpulín » pon 26 bře, 2018 4:57 pm

milan ferdián píše:
Myšpulín píše:A srovnej s foto z roku 1920.

Ale já jsem ten rok 1920 napsal :mrgreen: :wink: .Milan

Vždyť právě. Problém je ta fotka z roku 1920. Na 1905 čelo není, 1920 ano a 1930 už zase ne. No a na 1931 ano. To znamená, že první a třetí patří nějak k sobě a druhá a čtvrtá až po nich. A sedí to tak nějak s Hankovou definicí podle strojů, uniforem a nápisů.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1168
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: gvibzz, knavi, Rocktime a 12 návštevníků