Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod milan ferdián » pon 26 bře, 2018 7:52 am

Po prostudování podkladů od MichalaM jsem narazil na drobný rozdíl v plánech kolejiště stanice.V profilu tratě je koncové zhlaví stanice je jiné.Mrknul jsem i na LMS z roku 1936 a ikdyž mají lepší letecké snímky než Cenia,vyjimečně jsou moc světlé.Nejde moc rozeznat položení výhybek ve stanici.

Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 9283
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod MichalM » pon 26 bře, 2018 8:36 am

Koukal jsem na to a máš pravdu, v profilu trati je nákres stanice trochu jinak. Vůbec jsem si toho v tom malém nevšimnul a na fotkách to nikde vidět není, takže jsem vycházel z aktuálního stavu. Teď budu muset trochu popřemýšlet, co s tím udělám. Přehodit ty tři výhybky by zatím nebyl problém. Akorát ta základová deska bude jak ementál :D

Jinak tady jsem dal na ulozto fotky: https://uloz.to/!W2VlhTnaLz5M/starak-fotky-zip
MichalM
 
Příspěvky: 48
Registrován: pát 02 bře, 2007 1:15 am
Bydliště: Praha / Prostejov

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod milan ferdián » pon 26 bře, 2018 8:39 am

Michale,nic nepřehazuj.Nech zhlaví již v položené verzi,tedy dnešní době :wink: .Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 9283
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod hank » pon 26 bře, 2018 10:22 am

Díky za ty fotky.
Záchody bych použil 19a/H. A malé skladiště o půdorysu 8x8 m. Obojí se dá sehnat.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2317
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod milan ferdián » pon 26 bře, 2018 10:45 am

Pokusil jsem se vytáhnout z Cenie stav po válce.Jak jde vidět na snímku staniční budova s zmiňovanou přístavbou na levé straně,tvar záchodu na pravé straně mluví o jaký typ se jedná (viz Hank výše příspěvek),lokomotivní remíza stále stojí.
Nemůžu zauhlování potvrdit,ale mám pocit dle foto z LMS a Cenie,že zauhlování bylo mezi strojovou kolejí a kolejí 3.Podle snímku kolejová váha,muselo se jednat o klasiku.Hank určitě bude vědět o jaký typ se bude jednat.Prodloužení kusých kolejí,jasné.

Teď budu dost hádat.Druhá kusá kolej prodloužena ze skladištní,neměla náhodou sloužit pro potřeby sila zemědělských produktů?Je mi záhadou,proč v dnešní době stojí budova sila až za silnicí nebo k ní byla naplánovaná vlečka,která se nerealizovala?
Milan
Přílohy
Staré Město pod Sněžníkem.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 9283
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod Michal Vaniš » pon 26 bře, 2018 11:36 am

Pánové dotaz: Co je za web LMS a kde ho najdu? Díky Michal
Uživatelský avatar
Michal Vaniš
 
Příspěvky: 360
Registrován: pát 10 črc, 2009 4:51 pm
Bydliště: České Budějovice

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod MichalM » pon 26 bře, 2018 11:37 am

Díky za rady, použiju zmiňované záchody, skladiště 8x8m už mám objednáno.

Co se týče prodloužení stanice a přístavků kolem staniční budovy, tak podle v úvodu zmiňované stránky http://www.moravska-pohranicni.cz k tomu došlo za 2. světové:

Byt přednosty rozšířen na severní straně o jednu světnici, spižírnu a záchod, v podkroví pak zřízena větší a jedna menší světnice.
Kolej jedna a dvě byly prodlouženy asi o 50 m. Na koleji prvé, na samém konci, zřídila firma Buhl a syn čerpací stanici na čerpání chlóru z cisteren do závodu. Jiných podstatnějších změn nebylo.


Když jsem se teď pořádně kouknul na LMS, tak mi přijde, že ke změně uspořádání kolejí ve stanici došlo taky v rámci úprav za války. I když je to při kvalitě těch snímků dost odhad. :)

LMS: letecké měřické snímky, archiv je na http://lms.cuzk.cz/lms/ - když klikneš do mapy, tak si můžeš vybrat ze seznamu snímků pro dané místo.
MichalM
 
Příspěvky: 48
Registrován: pát 02 bře, 2007 1:15 am
Bydliště: Praha / Prostejov

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod milan ferdián » pon 26 bře, 2018 12:20 pm

Zkusil jsem najít ještě výkres kolejové váhy ve svém archívu.Mám jen toto.

Samozřejmě respektuji,že budeš modelovat stav stanice před válkou.
Milan
Přílohy
040S.kolejová váha.JPG
milan ferdián
 
Příspěvky: 9283
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod hank » pon 26 bře, 2018 1:28 pm

Aha... Takže bude stát za řeč, jaká nakládka a vykládka přicházely v úvahu.

Buhlové byli stará místní rodina, kromě různých podnikatelských aktivit dlouho drželi v osobě Hermanna Buhla i místo starosty. Ve Staráku na nádraží se nakládala tuha vytěžená v Malém a Velkém Vrbně (bůhvíproč nebyla zřízena plánovaná vlečka až k úpravně), len a výrobky přádelny lnu (příze, nitě). Pro ni (tj. zřejmě pro bělení příze) asi měl sloužit i zmíněný chlór, ale musím přiznat, že to je pro mě nová informace. (Z válečných let se vůbec dochovalo minimum informací, nejen o lokálce.) Jak se asi chlór dostal do přádelny, když nebyla hned u nádraží? V celulózkách, jejichž technologii znám dost dobře, se chlór stáčel rovnou z vagónů do potrubí, které vedlo na místa spotřeby, tj. na vlečkách nebo přímo na nádraží. Jak tomu bylo v přádelenských bělírnách? Pak by ještě přicházela v úvahu expedice v lahvích na plyn, které by se z nádraží vozily do přádelny po silnici. Pro mě je taková manipulace dost divoká představa. Grafit se expedoval v dřevěných soudcích a nakládal se do standardních zetek. Ročně se ho vytěžily jednotky tisíc tun. (Kapacita těžby i úpravny byla možná až o řád vyšší, ale těžířstvo Buhl-Alberti mělo prakticky po celou dobu své existence odbytové potíže.) Za války byly grafitové doly mimo provoz. V jaké formě se expedoval surový resp. usušený len (nebo jestli vůbec), to by mě taky zajímalo, ale dá se předpokládat, že se vozil taky v zetkách, stejně jako příze. (Rád se nechám poučit od někoho znalejšího.) Zajímavou zmínku jsem někde našel o nakládce dříví - údajně byly tarify tak vysoké, že se tu (odlišně od dneška) nakládalo minimálně. Nicméně lokálka hned v prvním přídělu vozů v r. 1905 dostala několik párů krátkých oplenových vozů o rozvoru 2,5 m. Pokud jde o vykládku, zřejmě neuděláš chybu, když se bude vykládat uhlí. Důležitou částí přádelny byla barvírna, takže se jistě vykládala i textilní barviva - v té době pravděpodobně prášková v soudcích. No a o obilním skladišti už tu řeč taky byla.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2317
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod hank » pon 26 bře, 2018 1:53 pm

Tak tady je výkres skládky uhlí ve Staráku:

uhli_starak_maly.jpg


Na předepsanou týdenní provozní zásobu uhlí pro jednu třistadesítku to zřejmě stačilo.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2317
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod hank » pon 26 bře, 2018 2:19 pm

Mám tu i výkres toho kanálu, ale jsou to 4 soubory .tif velké celkem přes 400 MB a nechce se mi to teď editovat; když mi pošleš nějakou e-mailovou adresu (můžeš i SZ), dám to do úschovny. Důležité je, že u kanálu byl podle výkresu z roku 1905 i vodní jeřáb běžné lokálkové konstrukce kkStB. (Což vyvolává další otázku - jestli ho ČSD nechaly dožít jak byl nebo zda ho rekonstruovaly na Spitznera. Dovolím si zaspekulovat, že ho nechaly tak. Do r. 1945 byla dráha soukromá a po válce už pára ve Staráku nenocovala ani nezbrojila, takže se snad nemýlím.) Bohužel tu ale nemám starou situaci stanice (a teď si nejsem schopen vzpomenout, jestli v archívu chyběla nebo jestli jsem byl jenom líný kopírovat ji :oops: ), takže nevím, kde byl umístěn; dá se ale předpokládat, že na koleji k remíze. Kanál byl dlouhý 17,4 m (vnitřní rozměr 16,8 m), uhelná skládka 7 m, remíza (vnější rozměr) 31 m; kolej č. 5 je dnes dlouhá (od námezníku po zarážedlo) 93 m, takže se to tam asi vešlo všechno v pohodě.

Ještě poznámka pro Milana F.: Remíza nebyla zděná, jak píšeš, ale hrázděná.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2317
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod hank » pon 26 bře, 2018 2:57 pm

Ještě tu mám dvě fotky z publikace ke 100. výročí dráhy, kterou vydal MěÚ Staré Město v r. 2005 (náklad 1000 výtisků - vůbec bych se nedivil, kdyby se ještě u nich dala sehnat...). Autoři jsou Gába, Konečný a kol., takže záruka kvality.

Tady

starak.jpg


je ještě jedna celková fotka, kde je pěkně vidět remízu i uhelnou skládku a já tam vidím (snad se nemýlím...) i svislou část vodního jeřábu.

A tady

most_krupa.jpg


je souprava osobáku na mostě přes Krupou, ještě s 310.0127, ale už s delšími vagóny, tzn. zřejmě ze 30. let, kdy už Staroměstsko bylo oblíbeným turistickým cílem.

V publikaci se taky píše, že průměrný denní obrat nákladních vozů na trati před WWII byly 3 vozy.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2317
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod milan ferdián » pon 26 bře, 2018 3:37 pm

Hanku,podle té první fotografie z publikace potvrzuje původní zhlaví na konci stanice.To znamená,že výhybky 4 a 5 byly umístěny těsně za koncem rampy se skladištěm a během války musely být přehozeny.Na plánku jsem načrtl stav výhybek.Původní dnešní výhybka 5 byla v minulosti výhybkou 6.Výkolejka 2 v té době neexistovala před remízou.Zauhlování vidím u remízy,Hanku máš pravdu.Milan
Přílohy
SM - planky – kopie.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 9283
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod hank » pon 26 bře, 2018 4:09 pm

milan ferdián píše:Hanku,podle té první fotografie z publikace potvrzuje původní zhlaví na konci stanice.To znamená,že výhybky 4 a 5 byly umístěny těsně za koncem rampy se skladištěm a během války musely být přehozeny.Na plánku jsem načrtl stav výhybek.Původní dnešní výhybka 5 byla v minulosti výhybkou 6.Milan


Ano, dává mi to smysl. Taky to odpovídá informaci, že během války byly dvě koleje prodlouženy cca o 50 m. Zřejmě se jednalo o koleje 2/2a a 1a. Cesta, která dnes vede přes koleje 1a a 2a přejezdem za výhybkou č. 6 v dnešním km 11,375, byla předtím téměř jistě vedena až za jejich původními koncovými zarážedly. Ona to ani dnes není s délkou dopravny žádná sláva. Podle platných TTP je při délkách dopravních kolejí č. 3 100 m a č. 1 70 m max. délka nákladního vlaku 57 m, což je při obvyklých délkách dnešních vozů po odečtení hnacího vozidla většinou max. 12 náprav. Mj. se pravidelně vjíždí na kolej č. 1 - na 3. kolej by se samozřejmě vešel delší vlak. Ale nepochybuju o tom, že V-rozkazem by ta situace byla snadno řešitelná. Tehdy to až tak nevadilo, když 4okeňáky i nákladní vozy celodřevěné stavby byly dlouhé 8 m, dnes to vidím jako značné omezení. No ale pro modeláře jde o ideální předlohu pro znázornění skutečného stavu bez nějaké násilné redukce. :mrgreen: A když už jsme u toho, tak nejdelší osobní vlak je omezen na 30 m, což je dáno délkou (jediného) nástupiště u 1. koleje. Takže se tam nevejde ani šukafon s přívěsem.

No a teď ještě koukám, že moje TTP jsou z doby před loňskou rekonstrukcí a novější nemám. Snad se ty zásadní parametry nezměnily.

Vlastně ani nevím, jestli u SŽDC máme v současnosti na normálním rozchodu kratší stanici/dopravnu D3 s pravidelnou nákladní dopravou. Můžu se podívat.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2317
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod Myšpulín » pon 26 bře, 2018 4:57 pm

milan ferdián píše:
Myšpulín píše:A srovnej s foto z roku 1920.

Ale já jsem ten rok 1920 napsal :mrgreen: :wink: .Milan

Vždyť právě. Problém je ta fotka z roku 1920. Na 1905 čelo není, 1920 ano a 1930 už zase ne. No a na 1931 ano. To znamená, že první a třetí patří nějak k sobě a druhá a čtvrtá až po nich. A sedí to tak nějak s Hankovou definicí podle strojů, uniforem a nápisů.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1131
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: drlo, Google [Bot] a 3 návštevníků