Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod MichalM » pon 26 bře, 2018 8:22 pm

Koukám se to tu pěkně rozjelo. Díky za všechny ty plánky a hlavně za fotku celé stanice. Ta mi dost chyběla.

Jinak jsem se nakonec rozhodl položené koleje nechat jak jsou. Bude to zhruba odpovídat dnešnímu stavu, akorát 1a a 2a budou o něco kratší. U 2a udělám na konci nějakou volnou skládku, jak je to vidět na leteckých snímcích z roku 1946. Stejně musím mít kratší i kolej do výtopny, aby trochu odpovídalo rozložení stanice.

Co se historie nákladní dopravy týče, tak je docela zajímavé, že doprava dřeva byla sice minimální, ale ve Vysokých Žibřidovicích byla původně manipulační kolej pro nakládku dříví z okolních lesů a zastávka pro osobní dopravu tam byla zřízena až později. Že by chtěli na přepravě dřeva vydělávat, ale kvůli poplatkům to nevyšlo?

Co se týče modelového provozu, tak mimo uzavřené a otevřené vozy, jak to popisuje hank, bych chtěl zařadit i vůz na kyseliny, Mku pro přepravu dobytka (přece jenom jsou v okolí pastviny) a snad nějakou cisternu (třeba dovoz nafty?). Prostě ať to je trochu pestřejší.
MichalM
 
Příspěvky: 174
Registrován: pát 02 bře, 2007 1:15 am
Bydliště: Praha / Prostejov

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod hank » pon 26 bře, 2018 8:35 pm

MichalM píše:Co se historie nákladní dopravy týče, tak je docela zajímavé, že doprava dřeva byla sice minimální, ale ve Vysokých Žibřidovicích byla původně manipulační kolej pro nakládku dříví z okolních lesů a zastávka pro osobní dopravu tam byla zřízena až později. Že by chtěli na přepravě dřeva vydělávat, ale kvůli poplatkům to nevyšlo?


Trochu za to mohly tarify, ale po r. 1925 asi víc pozemková reforma, kdy Lichtenštejnové jako největší pozemkový vlastník v tomto regionu přišli o většinu lesů, což těžbu dříví podstatně snížilo. To se projevilo na nakládce dříví nejen na pojednávané lokálce, ale i na ramzovské dráze v okolí Branné, kde nákladiště v km 13,971 bylo zrušeno už ve 30. letech a nákladiště Františkov sice až v r. 1947, ale dávno předtím už se neobsluhovalo.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod milan ferdián » úte 27 bře, 2018 2:52 pm

Tak ještě jedna z antikvariátu :wink: .Krásně napravo jdou vidět ty záchody.Milan

edit:získal jsem ještě lepší foto
Přílohy
510431-stare-mesto-pod-sneznikem-15052889011.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod hank » úte 27 bře, 2018 3:43 pm

No vida. Takže normálie 19a/H je potvrzena. 8)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod MichalM » úte 27 bře, 2018 5:16 pm

Výborně, záchody 19a/H dělá KBmodel, tak to by byla další budova skoro hotová :)

Jinak za výtopnou je ještě nějaká nižší stavba, že by kůlna jako 48/H nebo něco podobného?
MichalM
 
Příspěvky: 174
Registrován: pát 02 bře, 2007 1:15 am
Bydliště: Praha / Prostejov

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod hank » úte 27 bře, 2018 8:02 pm

MichalM píše: Jinak za výtopnou je ještě nějaká nižší stavba, že by kůlna jako 48/H nebo něco podobného?


Jestli myslíš tu dlouhou úzkou haluznu, co stojí kolmo ke kolejím, tak ano, to by skutečně mohla být traťmistrovská kůlna, takhle se stavěly.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod hank » úte 27 bře, 2018 8:30 pm

Výkres staroměstského kanálu (4 soubory tif, přes 300 MB) jsem poslal do úschovny sem:

http://www.uschovna.cz/zasilka/XDPIH5R5RINRE2E5-M5P/

Vydrží to 30 stažení, pak se to musí obnovit. Kdyby to vyšumělo, napište mi, pošlu to tam znova.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod milan ferdián » stř 28 bře, 2018 6:57 am

Pokusil jsem se rekonstruovat lokomotivní zázemí dle Hankových podkladů.Skica není v měřítku.Potom jsem ale v rozpacích nad aktuálním tvaru koleje ve stanici.Milan
Přílohy
Výtopna S.M. cca 1935.jpg
kde je remíza.jpg
kde je remíza.jpg (32.81 KiB) Zobrazeno 5449 krát
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod milan ferdián » stř 28 bře, 2018 7:08 am

Možná druhá varianta.Hanku a Michale,když tak mne opravte.Milan
Přílohy
Výtopna S.M. cca 1935 – kopie.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod hank » stř 28 bře, 2018 8:17 am

Varianta II bude asi správně. I na jedné z těch fotek je vidět něco jako svislý stojan vodního jeřábu hned za výhybkou, zatímco uhlí až před vraty. A ten vodní jeřáb podle té fotky byl asi na druhé straně koleje než ho máš nakreslený. Na délku se tam vešlo všechno pěkně za sebou: Remíza 31 m, uhlí 7 m, kanál 17,4 m, celková délka 5. koleje od námezníku k zarážedlu podle starší varianty staničení z konce 90. let 20. století (starší podklad nemám) je 88 m (dnes je o 5 m delší).

Ale mohu se samozřejmě mýlit. Až se zase dostanu do archívu (což bude kdovíkdy...), mám se na to ještě podívat?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod milan ferdián » stř 28 bře, 2018 8:36 am

hank píše:Varianta II bude asi správně. I na jedné z těch fotek je vidět něco jako svislý stojan vodního jeřábu hned za výhybkou, zatímco uhlí až před vraty. A ten vodní jeřáb podle té fotky byl asi na druhé straně koleje než ho máš nakreslený. Na délku se tam vešlo všechno pěkně za sebou: Remíza 31 m, uhlí 7 m, kanál 17,4 m, celková délka 5. koleje od námezníku k zarážedlu podle starší varianty staničení z konce 90. let 20. století (starší podklad nemám) je 88 m (dnes je o 5 m delší).

Takže jen přehodit vodní jeřáb na druhou stranu.
hank píše:Ale mohu se samozřejmě mýlit. Až se zase dostanu do archívu (což bude kdovíkdy...), mám se na to ještě podívat?

Záleží jen na tobě.Je to velmi zajímavá badatelská práce se pokoušet o rekonstrukci,jak vše mohlo vypadat v minulých časech.Byl jsem i na Geoportálu na katastrálním (1905???),jedině co jsem našel byly zakresleny drážní objekty jako staniční budova a lokomotivní remíza.Kolej znázorněna jen čarou,bez obou zhlaví.Ani "Analýza výškopisu" mi nepřinesla nové informace z minulosti.Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod milan ferdián » stř 28 bře, 2018 11:14 am

Ještě zbývá určit co jsou zač tyto budovy.LMS 1936.Zmiňujete se kluci,že za remízou se může jednat o traťmistrovskou kůlnu.Ale co je to za budovu na konci kusé koleje 2a :?:
Přílohy
Staré Město drážní budovy.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod MichalM » stř 28 bře, 2018 11:28 am

Při pohledu na aktuální letecké snímky mě ještě napadá, jestli to nemohlo být uspořádáno tak, že by za výhybkou byl rovnou kanál, potom oblouk, uhlí a výtopna.

Já to budu realizovat tak, jak načrtnul Milan ve své první verzi. Kolej do výtopny mám totiž o kus kratší než je v reálu, protože pokud chci, aby mi výtopna končila zhruba s koncem výhybky 6, tak mi nic moc jiného nezbývá. Všechno to vlastně způsobuje použití výhybek, které jsou kratší než by v měřítku měly být.
MichalM
 
Příspěvky: 174
Registrován: pát 02 bře, 2007 1:15 am
Bydliště: Praha / Prostejov

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod hank » stř 28 bře, 2018 11:29 am

milan ferdián píše:Ještě zbývá určit co jsou zač tyto budovy.LMS 1936.Zmiňujete se kluci,že za remízou se může jednat o traťmistrovskou kůlnu.Ale co je to za budovu na konci kusé koleje 2a :?:


V dané době na takových místech bývaly všelijaké kůlny různých soukromých prodejců, nejčastěji uhlí nebo stavebnin. Obyčejně to chodilo tak, že prodejce si buď kůlnu vymyslel sám nebo ji nechal nakreslit místním zedníkem, tesařem nebo raději autorizovaným stavitelem, načež s tím sám nebo prostřednictvím toho políra šel na příslušné ředitelství dráhy nechat si to schválit. Žádná typizace, každej pes jiná ves :mrgreen: Nicméně kdyby měl kdokoli zájem, pár výkresů takových uhlířských kůlen schválených v obvodu ŘSD Olomouc v 1. třetině 20. století mohu nabídnout. Taky lze použít některých laserovánek drobných stavbiček od osvědčených dodavatelů jako jsou KB-model nebo Model Scene.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Staré Město pod Sněžníkem (Mähr. Altstadt)

Příspěvekod hank » stř 28 bře, 2018 11:36 am

MichalM píše:Při pohledu na aktuální letecké snímky mě ještě napadá, jestli to nemohlo být uspořádáno tak, že by za výhybkou byl rovnou kanál, potom oblouk, uhlí a výtopna.

Já to budu realizovat tak, jak načrtnul Milan ve své první verzi. Kolej do výtopny mám totiž o kus kratší než je v reálu, protože pokud chci, aby mi výtopna končila zhruba s koncem výhybky 6, tak mi nic moc jiného nezbývá. Všechno to vlastně způsobuje použití výhybek, které jsou kratší než by v měřítku měly být.


Nevím o případu, že by kanál byl někde v oblouku. To už spíš to uhlí.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků