Díky laskavosti jednoho z diskutujících, který chodí na K-report i sem, si dovolím doplnit jeden (pro mě nový) poznatek o prvním přídělu vozů pro lokálku z roku 1905.
Dráha dostala dva osobní vozy a jeden kombinovaný služební/poštovní. Všechny vozy vyrobené ve Studénce r. 1905 měly rozvor 4,2 m a otevřené plošiny. Staroměstská lokomotiva 97.241 = 310.0127 měla z výroby automatickou sací brzdu vzor 1895, takže její výstrojí byly opatřeny i pojednávané vozy.
Služební vůz vypadal tahle:
(Nenechte se zmýlit označením KFNB, vozy kKStB vypadaly úplně stejně.)
Vůz řady DFl (která se nezměnila ani u ČSD) dostal u ČSD číslo 6-9068. Odlišně od vozů Cl vůz DFl
nebyl přestavěn jako přívěsný pro motorovou trakci. (Viz níže.)
2 osobní vozy byly "čtyřokeňáky" původních řad BCl a Cl, vůz BCl byl u ČSD degradován na 3. třídu nejpozději při přeznačení r. 1925. Vzhledově byly oba typy vozů stejné, uvnitř ve voze BCl byl původně jeden oddíl 2. třídy (na šířku jednoho okna).
Oběma vozům byla u ČSD v r. 1925 stanovena řada Cl a dostaly čísla 4-5956 a 4-5968. V roce 1933 byly upraveny pro motorový provoz a přeznačeny na Clm 4-5822 a 4-5825. Úpravy pro motorový provoz spočívaly obvykle v odstranění parního topení, sací brzdy a olejového/plynového osvětlení, dosazení kompletní výstroje tlakové brzdy, kamen na tuhá paliva a elektrického osvětlení. Některé (nevím, zda ty hanušovické...) mohly být po r. 1939 (nebo ty Němci zabrané sudetské až po návratu r. 1945) natřeny červeně. U většiny z nich byly ponechány původní sklopné větráky nad okny.
Všechny tři vozy měly domovskou stanici 5.Hanušovice (ta pětka je číslo ŘSD, v tomto případě Olomouc, tak se to tehdy psalo na skříně a podélníky osobních vozů...) a vozy Clm zůstaly ve svém domově i po přeznačení. Nicméně jako Clm si asi už do Staráku moc nezajezdily, protože do r. 1938 tam motoráky vůbec nejezdily; je doložena nejméně jedna fotka soupravy staroměstské 310.0127 a dvou "dlouhých" osobních vozů Ci.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.