sidlo píše:Mějme situaci vjezdové návěstidlo podle obrázku 4-5.A
http://www.parostroj.net/archiv/ctenari/navestidla/nav_SSSR.htmPořadí světel vjezdového návěstidla (Žl+Če) (Ze+Žl) (Bí). Toto uspořádání bylo standardem na hlavním tahu Praha - Česká Třebová.
Odjezdová návěstidla neukazovala odjezd odbočkou. Byla jenom čtyřsvětlová (Žl+Če) (Ze+Bí) -- tady si nejsem jistý pořadím barev.
Mám dva dotazy:
1) Mám správně pořadí barev na odjezdovém návěstidle? Nikde nemůžu najít fotografii.
2) Při použití tohoto typu vjezdových návěstidel a pořadí barev mohlo existovat odjezdové návěstidlo se signalizací odjezd odbočkou? Tedy pořadí barev (Ze+Če) (Bí+Žl).
1. Na tom 5světelném vjezdu bude pořadí odshora ž-z-č-ž-b. Ta bílá je přivolávačka.
2. Na 4světlovém odjezdovém sloučeném se seřazovacím máš to pořadí správně - platí pro vedlejší kolej, tj. s možností odjezdu odbočkou.
Taky pozor na správné označení stožáru červenobílými pruhy.
Edit: Teď koukám, že jsem neodpověděl úplně jasně, takže ještě jednou. Nebudu brát v úvahu autoblok, vložená návěstidla apod. (Proto to na I. hlavním tahu mohlo být i tak, jak píšeš, navíc nepíšeš, které se to týká epochy.) Popisuju jen zjednodušenou rychlostní soustavu (návěstidla bez světelných pruhů!) s předvěstěním návěsti odjezdového návěstidla vjezdovým, tj.
1. 5světelný vjezd má to pořadí ž-z-č-ž-b, bílá je přivolávačka.
Možné návěsti jedním světlem:
č - stůj
z - volno, vjezd traťovou rychlostí
horní ž - výstraha - vjezd sníženou rychlostí (bez světelných pruhů vždy 40 km/h, tj. odbočkou)
č + blikavá b - vjezd na přivolávačku - opatrně, max. 30 km/h s pohotovostí zastavit
Možné návěsti dvěma světly: čtou se odspoda, dole platí teď, horní je předvěst přístího (odjezového) návěstidla
dole vždy klidná žlutá - vjezd sníženu rychlostí, nahoře:
klidná žlutá - na odjezdu bude červená
pomalu blikavá žlutá - na odjezdu bude žlutá, tj, na obou zhlavích bude snížená rychlost
klidná zelená - na odjezdu bude zelená, tj. na příštím zhlaví traťovou rychlostí
2. 4světlové sdružené návěstidlo (odjezdové+seřazovací) skupinové má pak pořadí seshora z-č-b-ž, pro vlak bude svítit vždy jen jedno ze světel z-č-ž, bílá je volno pro posun. Když je u hlavní koleje samostatné návěstidlo, které neplatí pro vedlejší koleje, tj. nejde z ní odjet do odbočky/odbočkou, bude mít jen z-č-b - odjezd vždy jen na zelenou.
To vše ovšem platí, když není odjezdové návěstidlo předvěstí prvního oddílového návěstidla autobloku. Kdyby tomu tak bylo, což mohl být tebou popisovaný případ (a na klacku by byl navíc pod světly štítek připomínající střelecký terč - tzv. střelnice), pak by to byla u hlavní koleje 4 světla v pořadí ž-č-z-b, kde ta žlutá předvěstí červenou na autobloku, a u vedlejší koleje by mohlo mít sdružené návěstidlo i 5 světel, v pořadí ž-z-č-b-ž, možné odjezdy na dolní ž + z (teď 40 km/h z odbočky, pak volno traťovou), dolní ž + klidná ž (teď 40 km/h, pak stůj) nebo dolní ž + blikavá ž (teď 40 km/h, pak výstraha, tj. taky 40 km/h).
Situace se mění používáním pruhů, rychle blikavé žluté a pomalu blikavé zelené pro návěstění resp. předvěstění rychlostí 60 a 80 km/h, ale tím to teď nechci komplikovat (a na kolejišti to stejně neuplatníš).
Ufff, snad je tomu trochu rozumět.