pořadí světel návěstí

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

pořadí světel návěstí

Příspěvekod PetrL » čtv 28 úno, 2008 3:47 pm

Při rekonstrukci starého kolejiště jsem narazil na nejasnost. Prosím o pomoc při jejím řešení.
Jaké je správné pořadí posledních dvou světel (žlutá a bílá) u pětisvětelného vjezdového návěstidla provedení CCCP bez přivolávačky? V knize „Návěstidla na modelovém kolejišti“ (Zuska) je dole bílá. Na http://www.volny.cz/masinky2003/3_stanice.html je dole žlutá.
Naposledy upravil PetrL dne čtv 28 úno, 2008 4:11 pm, celkově upraveno 1
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 331
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Re: pořadí světel návěstí a pořadí kolejí

Příspěvekod Jarda H. » čtv 28 úno, 2008 4:04 pm

PetrL píše:Při rekonstrukci starého kolejiště jsem narazil na dvě nejasnosti. Prosím o pomoc při jejich řešení.
1) Jaké je správné pořadí posledních dvou světel (žlutá a bílá) u pětisvětelného vjezdového návěstidla provedení CCCP bez přivolávačky? V knize „Návěstidla na modelovém kolejišti“ (Zuska) je dole bílá. Na http://www.volny.cz/masinky2003/3_stanice.html je dole žlutá.



Mrkni se na www.parostroj.net v sekci Archív je článek Světelná návěstidla CCCP a je zde uvedeno (odshora) :
žlutá - červená / zelená - žlutá / bílá
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod marek » čtv 28 úno, 2008 4:05 pm

PetrL: Na vjezdovém návěstidle bez možnosti rozsvícení přivolávací návěsti ve většině případů žádné bílé světlo nebude.

Na vjezdovém návěstidle s možností rozsvítit přivolávací návěst bude podle mě většinou pořadí světel shora žlutá-zelená-červená-bílá-žlutá. Na některá starší světelná návěstidla se ale dodělávala přivolávací návěst dodatečně, jako samostatná svítilna umístěná pod ostatními.
marek
 
Příspěvky: 27
Registrován: ned 07 led, 2007 10:01 pm

Příspěvekod Miloš_P » čtv 28 úno, 2008 4:11 pm

ad 1) Dříve bývala bílá úplně dole a později se posunula před žlutou, ale nevím přesně rok, kdy to bylo změněno, záleží tedy na období, které modeluješ.

...(žlutá a bílá) u pětisvětelného vjezdového návěstidla provedení CCCP bez přivolávačky?
Na vjezdovém se bílá používá právě jako přivolávačka, takže pokud je bez přivolávačky, tak je bez bílé.
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod PetrL » čtv 28 úno, 2008 4:17 pm

jo,jo, už to vidím, co jsem napsal za blbost. Měl jsem na mysli dodatečně montovanou samostatnou přivolávačku. Jenže ta je pětisvětelného návěstidla 3+2 samozřejmě blbost. Omlouvám se :oops:
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 331
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod PetrL » čtv 28 úno, 2008 4:28 pm

Miloš_P píše:ad 1) Dříve bývala bílá úplně dole a později se posunula před žlutou, ale nevím přesně rok, kdy to bylo změněno, záleží tedy na období, které modeluješ.

Tak tím je objasněno dvojí pořadí. Teď ještě kdy to bylo? Možná v mém případě IIIb/IVb jsou obě provedení možná :?: Zuskova kniha, kde je dole bílá, je psána v r. 1976
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 331
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod marek » čtv 28 úno, 2008 9:49 pm

Ono těch variant rozmístění svítilen je vícero dodnes. Samostatné spodní světlo na světelném návěstidle vzor CCCP je ale samozřejmě vždycky bílá.

Pokud se plánky ČD nepletou, tak třeba vjezdová návěstidla Prahy Smíchova i Prahy Vyšehradu (směr do Prahy), dnes AŽD, mají dole bílou pod žlutou, i když je to pět světel v jediném bloku.

Na některých cestových návěstidlech, která mají návěstit na nedostatečnou zábrzdnou vzdálenost, je imho bílá posunutá naopak nahoru, nad červenou, aby nesvítila dvě světla bezprostředně vedle sebe.
marek
 
Příspěvky: 27
Registrován: ned 07 led, 2007 10:01 pm

Příspěvekod mawerick » čtv 28 úno, 2008 10:37 pm

Rozmístění světel na návěstdlech je dáno normou. Je to odshora: žlutá - zelená - červená - bílá - žlutá - modrá. Toto je pořadí dané. Ta modrá neznamená, že je na návěstidle např. odjezdovém ale to, že modrá je vždyjako nejspodnější světlo. Jinak tohle pořadí se může přispůsobit dané lokalitě a dopravní situaci např. u stanice kde všechny vlaky končí, není třeba zelená (žst. Plzeň hl.n.) nebo pokud je vjezd do stanice pouze "po rovné" pak na vjezd. náv. bode jen (odshora) žlutá - červená - bílá. Bílá na návěstidlech (kromě oddílových) je prakticky vždy a to pro případ přivolávací návěsti, která umožňuje vjezd (popř. odjezd) nezabezpečenou vlak. cestou.

Další věcí byla dpolňková světla. Např. vjezd. náv. do Plzně hl.n. od Plzně Jižního př. (tam je "O" a "N"). Nebo odjezd. náv. z Prahy Smíchova ("R").

Ovšem je pravdou, se pozice některých světel upravovala ale jednalo se vždy jen o vyjímky.
Uživatelský avatar
mawerick
 
Příspěvky: 374
Registrován: čtv 15 bře, 2007 6:21 am
Bydliště: Dom. st. Plzeň

Příspěvekod kecu.p » pon 02 lis, 2009 10:47 pm

mawerick píše:Rozmístění světel na návěstdlech je dáno normou. Je to odshora: žlutá - zelená - červená - bílá - žlutá - modrá. Toto je pořadí dané. Ta modrá neznamená, že je na návěstidle např. odjezdovém ale to, že modrá je vždyjako nejspodnější světlo. Jinak tohle pořadí se může přispůsobit dané lokalitě a dopravní situaci např. u stanice kde všechny vlaky končí, není třeba zelená (žst. Plzeň hl.n.) nebo pokud je vjezd do stanice pouze "po rovné" pak na vjezd. náv. bode jen (odshora) žlutá - červená - bílá. Bílá na návěstidlech (kromě oddílových) je prakticky vždy a to pro případ přivolávací návěsti, která umožňuje vjezd (popř. odjezd) nezabezpečenou vlak. cestou.

Další věcí byla dpolňková světla. Např. vjezd. náv. do Plzně hl.n. od Plzně Jižního př. (tam je "O" a "N"). Nebo odjezd. náv. z Prahy Smíchova ("R").

Ovšem je pravdou, se pozice některých světel upravovala ale jednalo se vždy jen o vyjímky.




Martine, vjezdové návěstidla v Plzni hl. n. není dáno tím že tam vlaky končí, ale tím že není splněna podmínka svícení zelené. Na krajích stanice máš releovky, uprostřed stanice ale máš ručně stavěné výměny se zámky. Kdo by v tomto chaosu 21. století dal zelenou ???
Naposledy upravil kecu.p dne úte 03 lis, 2009 4:50 am, celkově upraveno 1
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod kecu.p » úte 03 lis, 2009 4:48 am

Když vznikla DOZ Plzeň - Cheb (r. 1967) , přišla s touto modernizací i nová návěstní soustava. Tehdy pořadí světel bylo shora: horní žlutá - zelená - bílá - červená - dolní žlutá - zelený pruh - žlutý pruh - modrá. Později vzniklo nové pořadí světel kdy se přehodila červená s bílou. Současné pořadí světel je: indikátor - horní žlutá - zelená - červená - bílá - dolní žlutá - zelený pruh - žlutý pruh - zelený pruh - indikátor - modrá. Ale nikde tento vánoční stromeček neuvidíte. Vždy je použitá kombinace. Nejzajímavější kombinace by mohla být ve stanici Poříčany ze strany od Kolína. Zde je totiž vjezdová rychlost do odbočky na jednu ze 3. traťových kolejí směrem na Prahu 120 km/h. U mě ve stanici Pňovany mam na vjezdu "S" z Vranova u Stříbra pořadí světel: Horní žlutá, zelená, červená, bílá, dolní žlutá, mezera, zelený pruh, žlutý pruh, zelený pruh, mezera, tabulka "5". Toto návěstidlo se považuje za 8mi světelné. Mezera mezi dolní žlutou a zeleným pruhem je jako jedno velké světlo, mezera mezi spodním zeleným pruhem a tabulkou "5" je dána stavbou návěstidla. Pruhy u AŽD návěstidel jsou jako dva pruhy v jedné buňce. Každá buňka obsahuje zelený a žlutý pruh. V naší návěstní soustavě nemáme 2 žluté pruhy. Někde, kde to situace neumožňuje se nahrazuje tabulka "5" světelným indikátorem. To je tam, kde na jednu uvažovanou vlakovou cestu je rychlost do odbočky 40 km/h a jinde je 50 a více.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

pořadí světel návěstidla

Příspěvekod sidlo » pon 23 kvě, 2016 8:07 am

Mějme situaci vjezdové návěstidlo podle obrázku 4-5.A http://www.parostroj.net/archiv/ctenari/navestidla/nav_SSSR.htm
Pořadí světel vjezdového návěstidla (Žl+Če) (Ze+Žl) (Bí). Toto uspořádání bylo standardem na hlavním tahu Praha - Česká Třebová.

Odjezdová návěstidla neukazovala odjezd odbočkou. Byla jenom čtyřsvětlová (Žl+Če) (Ze+Bí) -- tady si nejsem jistý pořadím barev.

Mám dva dotazy:
1) Mám správně pořadí barev na odjezdovém návěstidle? Nikde nemůžu najít fotografii.
2) Při použití tohoto typu vjezdových návěstidel a pořadí barev mohlo existovat odjezdové návěstidlo se signalizací odjezd odbočkou? Tedy pořadí barev (Ze+Če) (Bí+Žl).
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3602
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: pořadí světel návěstí

Příspěvekod hank » pon 23 kvě, 2016 9:19 am

sidlo píše:Mějme situaci vjezdové návěstidlo podle obrázku 4-5.A http://www.parostroj.net/archiv/ctenari/navestidla/nav_SSSR.htm
Pořadí světel vjezdového návěstidla (Žl+Če) (Ze+Žl) (Bí). Toto uspořádání bylo standardem na hlavním tahu Praha - Česká Třebová.

Odjezdová návěstidla neukazovala odjezd odbočkou. Byla jenom čtyřsvětlová (Žl+Če) (Ze+Bí) -- tady si nejsem jistý pořadím barev.

Mám dva dotazy:
1) Mám správně pořadí barev na odjezdovém návěstidle? Nikde nemůžu najít fotografii.
2) Při použití tohoto typu vjezdových návěstidel a pořadí barev mohlo existovat odjezdové návěstidlo se signalizací odjezd odbočkou? Tedy pořadí barev (Ze+Če) (Bí+Žl).


1. Na tom 5světelném vjezdu bude pořadí odshora ž-z-č-ž-b. Ta bílá je přivolávačka.
2. Na 4světlovém odjezdovém sloučeném se seřazovacím máš to pořadí správně - platí pro vedlejší kolej, tj. s možností odjezdu odbočkou.

Taky pozor na správné označení stožáru červenobílými pruhy.

Edit: Teď koukám, že jsem neodpověděl úplně jasně, takže ještě jednou. Nebudu brát v úvahu autoblok, vložená návěstidla apod. (Proto to na I. hlavním tahu mohlo být i tak, jak píšeš, navíc nepíšeš, které se to týká epochy.) Popisuju jen zjednodušenou rychlostní soustavu (návěstidla bez světelných pruhů!) s předvěstěním návěsti odjezdového návěstidla vjezdovým, tj.

1. 5světelný vjezd má to pořadí ž-z-č-ž-b, bílá je přivolávačka.
Možné návěsti jedním světlem:
č - stůj
z - volno, vjezd traťovou rychlostí
horní ž - výstraha - vjezd sníženou rychlostí (bez světelných pruhů vždy 40 km/h, tj. odbočkou)
č + blikavá b - vjezd na přivolávačku - opatrně, max. 30 km/h s pohotovostí zastavit
Možné návěsti dvěma světly: čtou se odspoda, dole platí teď, horní je předvěst přístího (odjezového) návěstidla
dole vždy klidná žlutá - vjezd sníženu rychlostí, nahoře:
klidná žlutá - na odjezdu bude červená
pomalu blikavá žlutá - na odjezdu bude žlutá, tj, na obou zhlavích bude snížená rychlost
klidná zelená - na odjezdu bude zelená, tj. na příštím zhlaví traťovou rychlostí

2. 4světlové sdružené návěstidlo (odjezdové+seřazovací) skupinové má pak pořadí seshora z-č-b-ž, pro vlak bude svítit vždy jen jedno ze světel z-č-ž, bílá je volno pro posun. Když je u hlavní koleje samostatné návěstidlo, které neplatí pro vedlejší koleje, tj. nejde z ní odjet do odbočky/odbočkou, bude mít jen z-č-b - odjezd vždy jen na zelenou.

To vše ovšem platí, když není odjezdové návěstidlo předvěstí prvního oddílového návěstidla autobloku. Kdyby tomu tak bylo, což mohl být tebou popisovaný případ (a na klacku by byl navíc pod světly štítek připomínající střelecký terč - tzv. střelnice), pak by to byla u hlavní koleje 4 světla v pořadí ž-č-z-b, kde ta žlutá předvěstí červenou na autobloku, a u vedlejší koleje by mohlo mít sdružené návěstidlo i 5 světel, v pořadí ž-z-č-b-ž, možné odjezdy na dolní ž + z (teď 40 km/h z odbočky, pak volno traťovou), dolní ž + klidná ž (teď 40 km/h, pak stůj) nebo dolní ž + blikavá ž (teď 40 km/h, pak výstraha, tj. taky 40 km/h).

Situace se mění používáním pruhů, rychle blikavé žluté a pomalu blikavé zelené pro návěstění resp. předvěstění rychlostí 60 a 80 km/h, ale tím to teď nechci komplikovat (a na kolejišti to stejně neuplatníš).

Ufff, snad je tomu trochu rozumět.
Naposledy upravil hank dne pon 23 kvě, 2016 10:43 am, celkově upraveno 1
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: pořadí světel návěstí

Příspěvekod hank » pon 23 kvě, 2016 10:42 am

Ještě mě napadlo, že na modelu by bylo uplatnitelné předvěstění návěsti odbočky na trati odjezdovým návěstidlem, viz stanice typu Ledečko.

(Dnešní stav v Ledečku je ovšem jiný - viz tady
http://gvd.cz/cz/data/planky/5xx/516/560060.xls
a tady
http://www.iwan.eu07.pl/jw/john_woods20 ... e%E8ko.pdf)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: pořadí světel návěstí

Příspěvekod Petr S. » pon 23 kvě, 2016 10:56 am

Ahoj vespolek ,
pro přesnost - předpokládám , že se jedná o lll.epochu a vyšší a rychlostní návěstní soustavu .
Před zavedením rychlostní návěstní soustavy v 50 tých letech mohly být na světelném vjezdovém návěstidle dvě ZELENÉ , dvě ŽLUTÉ a ČERVENÁ - v pořadí : z-ž-č-z-ž . Dvě zelené byl průjezd odbočkou ( + ještě další podmínky . tuším rychlost 60 Km/h a vyšší ) , dvě žluté byl vjezd odbočkou .
Petr
Petr S.
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: pořadí světel návěstí

Příspěvekod PajaF » pon 23 kvě, 2016 11:16 am

to hank:

1. 5světelný vjezd má to pořadí ž-z-č-ž-b, bílá je přivolávačka.
Možné návěsti jedním světlem:
č - stůj
z - volno, vjezd traťovou rychlostí
horní ž - výstraha - vjezd sníženou rychlostí (bez světelných pruhů vždy 40 km/h, tj. odbočkou)
ne - horni zluta vjezd primo, odjezd na stuj.


2. 4světlové sdružené návěstidlo (odjezdové+seřazovací) skupinové má pak pořadí seshora z-č-b-ž, pro vlak bude svítit vždy jen jedno ze světel z-č-ž, ne - pro odjezd odbockou sviti i dolni zluta, bílá je volno pro posun. Když je u hlavní koleje samostatné návěstidlo, které neplatí pro vedlejší koleje, tj. nejde z ní odjet do odbočky/odbočkou, bude mít jen z-č-b - odjezd vždy jen na zelenou.


To vše ovšem platí, když není odjezdové návěstidlo předvěstí prvního oddílového návěstidla autobloku. Kdyby tomu tak bylo, což mohl být tebou popisovaný případ (a na klacku by byl navíc pod světly štítek připomínající střelecký terč - tzv. střelnice), pak by to byla u hlavní koleje 4 světla v pořadí ž-č-z-b, kde ta žlutá předvěstí červenou na autobloku, a u vedlejší koleje by mohlo mít sdružené návěstidlo i 5 světel, v pořadí ž-z-č-b-ž, možné odjezdy na dolní ž + z (teď 40 km/h z odbočky, pak volno traťovou), dolní ž + klidná ž (teď 40 km/h, pak stůj) nebo dolní ž + blikavá ž (teď 40 km/h, pak výstraha, tj. taky 40 km/h). ne - pokud je odjezdove navestidlo predvesti prvniho navestidla autobloku, nebude horni zluta blikat.
PajaFt
Uživatelský avatar
PajaF
 
Příspěvky: 202
Registrován: sob 31 črc, 2010 4:36 pm
Bydliště: Waier in Sudetenland

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 24 návštevníků