pořadí světel návěstí

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: pořadí světel návěstí

Příspěvekod PajaF » čtv 26 kvě, 2016 7:58 pm

Nevim jake poucky jsi videl, ale tady je to tak, jak to ma na vj. navestidle,(ktere je zaroven predvesti odj. nav.) byt.

Shora - zluta, zelena, cervena, bila, zluta.

Smysl jednotlivych barev asi nema cenu vysvetlovat...
PajaFt
Uživatelský avatar
PajaF
 
Příspěvky: 202
Registrován: sob 31 črc, 2010 4:36 pm
Bydliště: Waier in Sudetenland

Re: pořadí světel návěstí

Příspěvekod Tomáš » čtv 26 kvě, 2016 8:32 pm

PajaF píše:Nevim jake poucky jsi videl, ale tady je to tak, jak to ma na vj. navestidle,(ktere je zaroven predvesti odj. nav.) byt.

Shora - zluta, zelena, cervena, bila, zluta.

Smysl jednotlivych barev asi nema cenu vysvetlovat...

Aha...takže jestli tomu rozumím,toto vjezdové návěstidlo,je zároveň předvěstí toho odjezdového staničního?
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: pořadí světel návěstí

Příspěvekod PajaF » pát 27 kvě, 2016 5:01 am

Ano
PajaFt
Uživatelský avatar
PajaF
 
Příspěvky: 202
Registrován: sob 31 črc, 2010 4:36 pm
Bydliště: Waier in Sudetenland

Re: pořadí světel návěstí

Příspěvekod Svratka » pát 27 kvě, 2016 9:08 am

Prohození zeleného a červeného světla v roce 1960 vzniklo na základě vzniku "rychlostní návěstní soustavy", tedy systému, který funguje dodnes, tedy to, že návěstíme jednak okamžitou rychlost za návěstidlem, ale i rychlost, která bude návěštěna na návěstidle příštím. Dosavadní systém vycházel z mechanických návěstidel, kde se návěstilo buď stůj, nebo volno, příp. vjezd či průjezd odbočkou a ze světelných návěstidel ESP z první republiky. Vznikem rychlostní náv.soustavy bylo třeba, aby mohla svítit zároveň dole žlutá a nahoře zelená, příp. dvě žluté, přitom platí zásada, že kromě přivolávací návěsti nesmí svítit zároveň dvě světla hned nad sebou, tedy vždy musí být oddělena min. jedním právě nesvítícím světelným blokem. V praxi tedy tam, kde NEBYLA zavedena rychl.náv.soust., tedy např. Harmanec jaskyňa apod., dále též tam, kde dvojznaká návěstidla ruského typu nahradila původní mechaniky (Zruč nad Sáz. a lokálky na Kolínsku a v Posázaví, Poličsko...), změnou pořadí barev v roce 1960 NEBYLO nutné měnit pořadí barev na návěstidlech. Proč taky? Na takových návěstidlech byla zpravidla jen červená, zelená, příp. bílá, nebo na vjezdových žlutá, červená, zelená, bílá, takže nemohly dvě světla naráz svítit. Takže to povětšinou zůstalo nezměněno, taky kdo by se s tím zabýval, přehazovat svítilny a celé zab.zař upravovat, včetně dokumentace... V té době se zavádělo nové zab.zař, resp. nahrazovaly se mech.náv.na hlavních tratích, v uzlech a tam se nový předpis již uplatnil. Zřejmě se tedy přehazovalo pořadí barev na návěstidlech pouze tam, kde to být muselo, tedy aby dole byla žlutá a nad červenou zelená, tam, kde to do té doby bylo obráceně...
Svratka
 
Příspěvky: 268
Registrován: úte 08 dub, 2014 7:38 am

Re: pořadí světel návěstí

Příspěvekod Morris Zapp » pát 27 kvě, 2016 9:24 am

Ano, přesně tak. Kde nebylo urgentně potřeba něco změnit, nechalo se staré pořadí dožít. Viz mnou zmiňovaná návěstidla AB nebo ty předvěsti.

Na druhou stranu, čím víc poznávám rychlostní návěstní soustavu, tím mám raději tu směrovou...
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

kmitání světel na návěstidlech s rychlostní návěstní soustav

Příspěvekod sidlo » pát 27 kvě, 2016 9:50 am

Na tomto obrázku je zapojení světelného návěstidla:

Obrázek

Zdroj: https://publi.cz/books/147/08.html

Kmitající světla jsou napájena ze sběrnice SK1, SK2 a SK3.

Znamená to tedy, že všechna návěstidla v jedné stanici (připojená do jednoho reléového sálu) kmitají synchronně?
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3602
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: kmitání světel na návěstidlech s rychlostní návěstní sou

Příspěvekod kecu.p » sob 28 kvě, 2016 4:12 am

sidlo píše:Kmitající světla jsou napájena ze sběrnice SK1, SK2 a SK3.

Znamená to tedy, že všechna návěstidla v jedné stanici (připojená do jednoho reléového sálu) kmitají synchronně?



Ano, je pouze jeden kmitač na výrobu kmitavé sběrnice, z toho se napájí konkrétní světlo spínané přes doteky relé, např. PN jsem schopen rozsvítit (dle typu SZZ) na více návěstidlech a budou kmitat stejně. Stejně tak zelené světlo bude kmitat stejně jako horní žlutá při pomalém kmitání.

Pokud máme větší stanici, používá se jeden kmitač na zhlaví, případně skupinu návěstidel.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Re: pořadí světel návěstí

Příspěvekod lajblt » sob 28 kvě, 2016 11:21 am

Zdar pánové,

co se týká pořadí světel na světelných návěstidlech před zavedením rychlostní návěstní soustavy, tedy v období let 1954-1962, je pořadí světel (žlutá-červená-zelená) (žlutá-zelená) (bílá) dáno existencí návěsti "Pomalu" (žluté a pod ním zelené světlo). Tato návěst je významově shodná s dnešní návěstí "Očekávejte rychlost 40 km/h". Proto i návěstidla automatického bloku měla pořadí světel žlutá-červená-zelená, aby poslední oddílové návěstidlo (to se "střelnicí") mohlo návěstit tuto návěst v případě, že vjezdové návěstidlo ukazovalo "Vjezd odbočkou" (stejně jako dnes "Rychlost 40 km/h a výstraha" - dvě žlutá světa pod sebou). Výjimečně - pokud ve stanici byly štíhlé nebo obloukové výhybky dovolující jízdu do odbočky rychlostí 60 (80) km/h, mohl být na předchozím návěstidle umístěn indikátor s číslicí "6" ("8"), který při rozsvícené návěsti "Pomalu" měnil její význam na "Pomalu 60 (80) km/h". Hlavní návěstidlo v obvodu těchto výhybek pak ukazovalo "Průjezd odbočkou" - dvě zelená světla pod sebou. Ovšem pouze v případě, že na dalším návěstidle svítila návěst dovolující další jízdu (tedy "Volno", "Výstraha", "Pomalu (60 (80) km/h)" nebo další "Průjezd odbočkou"). Pokud následující návěstidlo jízdu zakazovalo, byla na předchozím návěstidle i v tomto případě pouze návěst "Vjezd odbočkou" (a na předvěsti pouze "Pomalu"), protože "Průjezd odbočkou" už z principu nebyl schopen předvěstit zákaz jízdy na dalším návěstidle (na rozdíl od dnešních návěstí "Rychlost 60 (80) km/h a výstraha".

Po zavedení rychlostní soustavy mohlo na mnoha místech zůstat pořadí světel dočasně zachováno zdůvodů, které už tu popsal Svratka. Stejně jako zůstaly zachovány mnohé místní výjimky tam, kde rychlostní soustava na světelných návěstidlech zavedena nebyla (třeba elektrodynamika v Mladé Boleslavi hl. n., kde je dodnes pořadí světel červená-zelená-bílá a na několika tamních předvěstech dokonce žlutá-x-zelená).

Dnešní norma má pořadí světel žlutá-zelená-červená-bílá-žlutá-modrá-želený pruh-žlutý pruh-zelený pruh (samozřejmě ne všechno musí být použito :) ) s tím, že je povoleno "vedlejší pořadí světel", kde červená s bílou mají prohozené pořadí (typicky tam, kde se návěstí nedostatečná zábrzdná vzdálenost, aby mezi všemi svítícími světly byla alespoň jedno nesvítící). Dnešní norma navíc určuje, že při rychlosti nad 60 km/h musí být mezi dvěma svítícími světly alespoň dvě nesvítící a pro rychlosti nad 100 km/h musí být odděleno i spodní světlo a světelný pruh.

2 Moris Zapp: Ona každá z těch soustav má něco do sebe. U rychlostní je fajn, že vím, jaká bude návěst na dalším návěstidle (což směrová soustava dost dobře neumí, pokud zároveň má nařídit i snížení rychlosti do odbočky). Ta příšerná překomplikovanost rychlostní soustavy je dnes podle mě daná úpornou snahou "vynávěstit všechno, jenom aby se někomu něco nestalo". Kde jsou ty doby, kdy při křižování dvou osobáků ve stanici stačil červený praporek v ruce výpravčího k určení místa zastavení. Dneska tam musí být cestová návěstidla, abychom na tom přechodu přes koleje probůh nikoho nepřejeli (a to nemluvím o nejnovějším výmyslu EU, kdy ve všech nově rekonstruovaných stanicích na hlavních tratích budou muset být ostrovní nástupiště s podchody :shock: ). A mimochodem, rychlostní soustava uměla vynávěstit i KAM pojedu (než se zrušily světelné indikátory). Ale jde to i bez nich. Třeba v Mníšku u Liberce je vjezd do stanice od Liberce přes symetrickou výhybku (60 km/h do obou větví). Když se jede na první staniční kolej, je na vjezdu "Volno" (+ rychlostník "60"), při vjezdu na třetí dopravní je na vjezdu "60 a něco". Takže vím, kam mi to postavili. :)
Další komplikace přináší snaha zrušit všechny minulé výjimky. Třeba "kmitavá modrá" byla zavedena nejspíš proto, aby bylo možné postupně a bez velkých zásahů zrušit vložená návěstidla jejich převedením na návěstidla cestová i za cenu toho, že oživíme směrovou soustavu. :?:
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: pořadí světel návěstí

Příspěvekod Morris Zapp » ned 29 kvě, 2016 9:17 am

lajblt píše:Dnešní norma má pořadí světel žlutá-zelená-červená-bílá-žlutá-modrá-želený pruh-žlutý pruh-zelený pruh (samozřejmě ne všechno musí být použito :) ) s tím, že je povoleno "vedlejší pořadí světel", kde červená s bílou mají prohozené pořadí (typicky tam, kde se návěstí nedostatečná zábrzdná vzdálenost, aby mezi všemi svítícími světly byla alespoň jedno nesvítící). Dnešní norma navíc určuje, že při rychlosti nad 60 km/h musí být mezi dvěma svítícími světly alespoň dvě nesvítící a pro rychlosti nad 100 km/h musí být odděleno i spodní světlo a světelný pruh.
Mně ta norma nepřijde moc chytrá: jednak to základní pořadí barev nedává proti vedlejšímu žádnou výhodu - ergo by nemělo vůbec existovat a základním by se mělo stát to vedlejší...
Dále ta modrá úplně dole: kdyby byla někde mezi dolní a horní žlutou, tak by mohla při rychlostech 60 až 100 kmh dělat jednu z těch nesvítících svítilen, kdežto takhle se využije až při rychlostech nad 100.

lajblt píše:Třeba v Mníšku u Liberce je vjezd do stanice od Liberce přes symetrickou výhybku (60 km/h do obou větví). Když se jede na první staniční kolej, je na vjezdu "Volno" (+ rychlostník "60"), při vjezdu na třetí dopravní je na vjezdu "60 a něco".
Ano, typická zabezpečovácká hloupost: na první se jede pomalu až od rychlostníku, kdežto na třetí už od vjezdu. Přitom ta rychlost je stejná; kdyby se neblblo, mohlo by se na obě koleje jet na jednosvětlovou návěst a stejně rychle.

lajblt píše:Třeba "kmitavá modrá" byla zavedena nejspíš proto, aby bylo možné postupně a bez velkých zásahů zrušit vložená návěstidla jejich převedením na návěstidla cestová i za cenu toho, že oživíme směrovou soustavu. :?:
Ano, kmitavá modrá je jasný krok zpět ke směrové soustavě. Ale ne kvůli zrušení vložáků - ty se vstřebají časem samy, ale kvůli možnosti zjednodušit návěstění v případech, kdy mám za sebou les cestových návěstidel na nedostatečnou. Ona to návěstidlo v podstatě "vypne", návěstidlo předstírá, že tam není, a tím se ze dvou nedostatečných stane jedna dostatečná a některé věci, které nešly vynávěstit, jsou najednou možné...
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Předchozí

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 20 návštevníků