Segmentové kolejiště N

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Segmentové kolejiště N

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 21 pro, 2017 2:16 pm

Ahoj,
Ano záleží na prioritách, protože stavitel (většinou) sám ví co chce. Když kreslím koljiště pro konkrétního stavitele, snažím se s ním domluvit. Když kreslím "do fóra" vycházím z předchozích plánků, resp. diskuze a spíš než nový návrh se snažím učesat původní myšlenku.
Tedy srovnávej prosím můj návrh s předchozímy plánky než se svou představou. Když budeš chtít ( asi ne, vím, že kolejiště máš), rád Ti nakrelím plán podle Tvých představ. Stejně jako druhá stanice, i delší dvoukoljeka už mi přišla dost násilná - viz dále. Teď je délka 2K trati od výhybek k tunelu víc než 2,5 m. Užitečná délka kolejí v nádraží cca 1,5 m. Klidně si bych si troufnul dát na začátek oblouku za zastávkou předvěst / poslední návěstidlo autobloku, stejně tak před tunel bych dal návěstidlo autoblouku/ předvěst oddílového návěstidla, protože délka už je snesitelná a ani vlak 1,5 m dlouhý u vjezdu nebude mít poslední vozy za předvěstí.

Proč není za nádražím viditelná dvoukoljeka?
Zatímco jednokolejka stoupá do koncové stanice a aby nadejlat trať z nádraží vlevo, dvoukolejku potřebuji dostat do SN, tedy bude za nádražim ve výkopu (navíc v kolizi s tram. smyčkou). Ano mohla bytaky stoupat a zajet do delšího tobogánu v mísdtě stávajícího portálu na jednokolejce, ale menším stoupáním pojede víceméně za hlavní stanicí.
Spíš se ještě dívám na možnost posunu hlavní stanice více vpravo blíž k tunelu dvoukoljku to příliš neprodlouží, max o 0,3 m, ale můžu dát něco větší poloměry na oblouky, 2k posunout o malinko blíž k vnitřnímu okraji a zbude o něco víc místa pro město u zastávky. Stejně tak bych ještě doplnil o jednu kolej víc do skryté mezilehlé stanice. Bude simulovat delší trať. Pokude bude mít někdo zájem, ještě si s tím trochu pohraju, a možná zkusím i WT.
V příloze je SN. Ano je široké, ale dá se rozdělit na skupiny po 4 kolejích. Stejně tak posunem vejzdu od/ke kraji se dají přidávat/ubírat koleje, případně zvýšit počet kolejí pro průjezd po oválu (nyní pouze jedna).
Přístup bude záviset i na délce (počtu pater) tobogánu.
Přílohy
Franky0.jpg
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2383
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Segmentové kolejiště N

Příspěvekod Franky » úte 09 led, 2018 11:29 am

V tuto chvíli zůstávám u svého posledního návrhu. Předpokládám, že stavba sama ukáže a layout dozná ještě nějakých změn. Jde se stavět :)
Uživatelský avatar
Franky
 
Příspěvky: 314
Registrován: pát 09 pro, 2011 12:03 pm
Bydliště: Praha - Vršovice

Re: Segmentové kolejiště N

Příspěvekod Franky » úte 09 led, 2018 12:07 pm

Přátelé s velkou pompou jsem odstartoval stavbu a v sentimentální opilosti sepsal 0.díl :D

http://vyhybkar.blogspot.cz/2018/01/seg ... vodni.html
Přílohy
26172770_10210283431457868_1779900653412831866_o.jpg
Uživatelský avatar
Franky
 
Příspěvky: 314
Registrován: pát 09 pro, 2011 12:03 pm
Bydliště: Praha - Vršovice

Re: Segmentové kolejiště N

Příspěvekod Franky » pát 02 úno, 2018 8:19 am

Přílohy
IMG_0313.JPG
Uživatelský avatar
Franky
 
Příspěvky: 314
Registrován: pát 09 pro, 2011 12:03 pm
Bydliště: Praha - Vršovice

Re: Segmentové kolejiště N

Příspěvekod Dusan » pát 02 úno, 2018 12:58 pm

Tak tohle bude velký počin, budu sledovat. Dovolím si pár postřehů. Po bitvě je každý generál, vím :-) Ohledně OSB, nemyslím si, že jsi zvolil úplně správně, když chceš pak vrstvit z XPS, mohl i ten základ být z něj na stejných hranolech. Deska XPS tl. 30 mm je rozhodně v krutu pevnější než 12mm OSB a to neřeším hmotnost. V případě většího namáhání si lze lokálně pomoci diagonální výstuhou. Stejně tak v přechodech segmentů, kde je třeba přesnost, tak OSB není určitě nejvhodnější, tam vede překližka. Tou celoplošnou deskou to máš zavřené, jak se budeš dostávat k montážím vyšších pater, respektive k nim zespodu ? Není lepší na pevnou kostru(rám) dávat jen pláně pod stanice a tratě ? Pak se tam všude dostaneš.
Pokud to máš v tomto stavu jen jako "stůl" a něj pak půjdou segmenty, tak jako kdybych nic neřekl :-)
Jinak ať se daří!
HO(N),DCC,ep.II.-III.
Uživatelský avatar
Dusan
 
Příspěvky: 1284
Registrován: ned 04 úno, 2007 4:48 pm
Bydliště: Brno

Re: Segmentové kolejiště N

Příspěvekod workous » pát 02 úno, 2018 2:50 pm

Pěkná dílnička ...držím palce budu sledovat...

P.S. jestli mohu poradit při vrtání si podlož desku tvdrým materiálem(odřezek buku nebo dubu) nebude se ti odštipovat
Roco Geoline/DCC DR5000 + RocRail/JMRI momentálně v pauze..
Uživatelský avatar
workous
 
Příspěvky: 2139
Registrován: sob 15 lis, 2008 12:05 pm

Re: Segmentové kolejiště N

Příspěvekod Franky » pát 02 úno, 2018 8:15 pm

to Dušan: polystyren jsem samozřejmě zvažoval, ale spousta kolegů zde pro jeho pokládce konstatovala, že funguje jako membrána a strašně zvyšuje hlasitost (pravda byly to větší měřítka a těžší vlaky). Vrstvení polystyrenu neplánuji - terén by měl být v maximální míře dutý. Přístupy budou z boků a zezadu a i do OSB desky určitě udělám nějaký větší otvor (minimálně do středu tobogánu) pro případ zásahu. Přechod segmentů mám vymyšlený - popíši někdy v budoucnu

to workous: díky za tip, nějaké zbytky bukové překližky tu mám, tak poslouží
Uživatelský avatar
Franky
 
Příspěvky: 314
Registrován: pát 09 pro, 2011 12:03 pm
Bydliště: Praha - Vršovice

Re: Segmentové kolejiště N

Příspěvekod HonzaM » pát 02 úno, 2018 10:02 pm

Franky píše:to Dušan: polystyren jsem samozřejmě zvažoval, ale spousta kolegů zde pro jeho pokládce konstatovala, že funguje jako membrána a strašně zvyšuje hlasitost (pravda byly to větší měřítka a těžší vlaky). Vrstvení polystyrenu neplánuji - terén by měl být v maximální míře dutý. Přístupy budou z boků a zezadu a i do OSB desky určitě udělám nějaký větší otvor (minimálně do středu tobogánu) pro případ zásahu. Přechod segmentů mám vymyšlený - popíši někdy v budoucnu

to workous: díky za tip, nějaké zbytky bukové překližky tu mám, tak poslouží

Styrodur jako nosný prvek kolejiště bych nepoužil, dost mne překvapuje jak ho v hojně míře použil Aleš na Telgártské slučce a určitě budou zajímavé jeho praktické zkušenosti. Použití OSB desek moc nechápu, sice jsou levnější než kvalitní mohavrstvá překližka, ale když vezmu cenu vozidel, kolejiva, přestavníků atd, je cenový rozdíl základní desky ve srovnání s tím zanedbatelný, kvalita je ale u překližky podtatně vyšší, lépe se s ní pracuje a lépe by se s kolejištěm také manipulovalo. Já bych OSB desky na kolejišti nepoužil ani kdyby byly zadarmo. Ale to je můj názor, nikomu ho nevnucuji.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4070
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Segmentové kolejiště N

Příspěvekod jardaficz » sob 03 úno, 2018 8:31 am

Osb desky tak špatné samy o sobě nejsou, pod koleje bych je klidně použil, ale překližka je výhodnější, že se neštípe a řezy jsou čisté. Což u Osb moc dobře nejde. Klidně jde použít na základní desku i nějaká slabá překližka, ale musí být zespodu rám vyztužený kvůli prohýbání a kroucení. A rozhodně by bylo výhodnější dát překližka jen na místa pod koleje a zbytek klidně z toho styroduru, nebo jiných lehkých materiálů. A na přechody mezi segmenty dát bukové, nebo jiné lišty z tvrdého dřeva.
TT, DCC + analog, III - IV epocha
jardaficz
 
Příspěvky: 267
Registrován: čtv 15 zář, 2016 5:46 pm

Re: Segmentové kolejiště N

Příspěvekod HonzaM » sob 03 úno, 2018 12:16 pm

jardaficz píše:Osb desky tak špatné samy o sobě nejsou, pod koleje bych je klidně použil, ale překližka je výhodnější, že se neštípe a řezy jsou čisté. Což u Osb moc dobře nejde. Klidně jde použít na základní desku i nějaká slabá překližka, ale musí být zespodu rám vyztužený kvůli prohýbání a kroucení. A rozhodně by bylo výhodnější dát překližka jen na místa pod koleje a zbytek klidně z toho styroduru, nebo jiných lehkých materiálů. A na přechody mezi segmenty dát bukové, nebo jiné lišty z tvrdého dřeva.

Na přechody mezi segmenty na domácím kolejišti (ostatně na celý rám) jsem použil normální smrkové latě 80 x 18 mm a na tom je překližka 6 mm. Problémy s tím nejsou, ovšem šířka segmentů je jen 600 mm a segmenty leží celou plochou na nábytkových skřínkách, takže nehrozí kroucení. U segmentů které dodělávám budou čela (tedy plochy styku) že stejného materiálu jako se používá u modulů, tedy mnohavrstvá kvalitní buková překližka 12 mm, z té budou i celé rámy nových segmentů. Na materiálu není vhodné šetřit.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4070
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Segmentové kolejiště N

Příspěvekod Franky » pon 05 bře, 2018 2:04 pm

Tobogán č.1 je na místě. Něco ke stavbě zde http://vyhybkar.blogspot.cz/2018/03/seg ... bogan.html
Přílohy
IMG_0340.JPG
Uživatelský avatar
Franky
 
Příspěvky: 314
Registrován: pát 09 pro, 2011 12:03 pm
Bydliště: Praha - Vršovice

Re: Segmentové kolejiště N

Příspěvekod workous » pon 05 bře, 2018 3:09 pm

Tobogánek jak víno moc pěkná práce....
Roco Geoline/DCC DR5000 + RocRail/JMRI momentálně v pauze..
Uživatelský avatar
workous
 
Příspěvky: 2139
Registrován: sob 15 lis, 2008 12:05 pm

Re: Segmentové kolejiště N

Příspěvekod Jiri Dvoracek » pon 05 bře, 2018 8:44 pm

Ted se tam budou blbě cpát koleje, když už je to sestavené :mrgreen: :mrgreen:
TT - digital, CD, ZSR a OBB, epocha V a VI, Digitrax a JMRI
Jiri Dvoracek
 
Příspěvky: 1166
Registrován: ned 03 čer, 2012 12:20 pm
Bydliště: Valašské Meziříčí, CZ

Re: Segmentové kolejiště N

Příspěvekod HonzaM » úte 06 bře, 2018 8:48 am

Jiri Dvoracek píše:Ted se tam budou blbě cpát koleje, když už je to sestavené :mrgreen: :mrgreen:

Naštěstí je to jak je zřejmé rozebíratelné díky upevnění na šroubových tyčích. Koleje je nutné klást postupně po jednotlivých patrech a vyzkoušet průjezd lokomotivou s vozy. Hlavmě je třeba si dát pozor na styku kolejí. V každém případě je nutné nespoléhat na vodivé spojky a každou kolej napájet samostatně. Pokud jde o dvojkolejku a relativně malý rádius, je potřeba vyzkoušet aby byl mezi kolejemi dostatečný odstup, kde dochází k někdy i dost velkým přesahům vně koleje. Pro upevnění koleji používám mosazné šroubky průměr 2 mm umístěné mezi pražci, šroubek tak svými okraji kolej dostatečně drží a přitom je jeho vršek tak nízko, že je téměř ve výšce pražců. Viz obrázky. Výhodou je možnost doladění směrového vedení:není ani problém demontáže. Používám kolejivo PECO Code 55, u jiného kolejiva může být větší nebo menší vzdálenost pražců a podle je potřeba toho najít vhodné šroubky.
Na obrázcích je vidět způsob upevnění. Je to v tunelu, proto to není zaštěrkované. V případě štěrkování to zaštěrkuji, potom šroubky odstraním a dírky přeštěrkuji. Koleje dokonale drží, používám totiž pro štěrkování poměrně řídké lepidlo (Noch Schotter-Kleber 61134), které zateče i pod pražce a koleje pak perfektně drží. Pod koleje používám místu korku "podložku pro plovoucí podlahy" 5 mm a mám s tím dobré zkušenosti, mám tak dělané klubové moduly i novou část domácího kolejiště a zkušenosti jsou dobré. Výhodou proti korku je snadná možnost seříznutí okrajů pro tvorbu náspu.
Přílohy
IMG_3815.JPG
IMG_3816.JPG
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4070
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Segmentové kolejiště N

Příspěvekod Franky » pát 06 dub, 2018 7:12 am

Lepil jsem do složeného tobogánu. Šlo to dobře. Radius je R3 a R3a, takže osová vzdálenost 33 mm je ještě nad normu. I nejdelší vagony to projedou v pohodě
Uživatelský avatar
Franky
 
Příspěvky: 314
Registrován: pát 09 pro, 2011 12:03 pm
Bydliště: Praha - Vršovice

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků