Základní návěst na předvěsti je výstraha, tj.žlutá.
Bílá není potřeba vůbec a většina návěstidel při tomto uspořádání ji vůbec nemá. Blikavá bílá na vjezdovém návěstidle se používá u některých návěstních soustav jako přivolávací návěst. (Nebudu tady teď řešit tzv. vojenské přivolávačky, o kterých už tu taky byla řeč a které by se ti na to kolejiště btw taky hodily. Zkus si je v některé zdejší diskusi najít.) Přikazuje, že se má vjíždět sníženou rychlostí (max. 30 km/h) a podle rozhledu, tzn. s pohotovostí okamžitě zastavit. Při jejím použití zůstává na vjezdu svítit červená. Používá se např. při mimořádném vjezdu na obsazenou kolej, při náhlé nesjízdnosti části vjezdové koleje, při nouzovém vjezdu na manipulační kolej nebo jiných mimořádnostech ve stanici, obvykle až poté, kdy vlak stál nějakou dobu na vjezdu červenou.
Předvěst je před "klackem" (= hlavním návěstidlem) na zábrzdnou vzdálenost, která je při traťové rychlosti do 70 k/h 400 m, 70 - 100 km/h 700 m, nad 100 km/h 1000 m (zábrzdné vzdálenosti při "koridorových" rychlostech si rač dohledat sám, v této části návěstních předpisů mi už dávno ujel vlak
). Na kolejišti to samozřejmě budeš redukovat nebo předvěst vůbec vynecháš.
Někdy lze předvěst nahradit tabulkou s křížem (tam, kde je od ní dobře vidět na klacek). Bývaly při traťové rychlosti 40 km/h i situace, kdy byly předvěsti trvale na výstrahu (=žlutá) nebo se rovnou trvale nahradily pevnou žlutou návěstí výstraha - terčem stejným jako předvěst u vojenské přivolávačky, někdy osvětleným, někdy ani to ne.
Ano, stává se při postupné obměně návěstidel i to, že na jednom zhlaví je mechanika a na druhém světla. Nebo že před mechanikou je dosazena světelná předvěst nebo naopak.
Hlavní návěstidlo může být výjimečně i vlevo od koleje, pak ovšem napravo musí být příslušné upozorňovadlo. Je to tam, kde na něj napravo není místo a/nebo by na něj nebylo vidět - třeba v řece nebo na vysoké skále.
Jo, a toho Viessmanna se neboj. Mechanická návěstidla zděděná po Němcích (tzv. henleiny) s odlišným tvarem ramen v některých i dost velkých stanicích v pohraničí (např. Sokolov) přežila i rok 2000.
Jinak se ještě určitě podívej sem:
http://vlaky.bestsite.cz/zeleznice.htmToto je dle mého názoru nejlepší web pro modeláře o návěstění u skutečné dráhy a kolega chodí i sem, tak se ho můžeš na leccos zeptat. A najdeš tam i obrázky těch věcí a situací, o kterých píšu.
Edit: Koukám, že už byl někdo rychlejší.
A taky bych sem měl dát nějaké obrázky, jenže já teď musím odejít, tak už na to nemám čas. Takže buď se někdo obětuje
nebo to sem dám později.
Edit 2: A správný pojem je předvěst, nikoli "předzvěst".
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.