Osazení malé stanice TT návěstidly

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Osazení malé stanice TT návěstidly

Příspěvekod tomashlava » pon 13 lis, 2017 6:52 pm

Chtěl bych poprosit zkušenější kolegy o radu s umístěním návěstidel na mé malé železniční stanici ( viz obrázky). Jedná se o měřítko TT, epochu neřeším.. :) Přiznám se, že mne lákají mechanická návěstidla, ale pročítal jsem zde nějaké příspěvky a nabízí se v podstatě pouze německý Viessmann, ale ta jsou velmi drahá. Jiného výrobce asi neznám... tak jestli mohu poprosit o radu, kam co dát, aby to mělo alespoň náznak nějakého smyslu.. :)
Přílohy
IMG_4616.JPG
IMG_4615.JPG
IMG_4614.JPG
tomashlava
 
Příspěvky: 87
Registrován: sob 22 led, 2011 4:16 pm

Re: Osazení malé stanice TT návěstidly

Příspěvekod hank » pon 13 lis, 2017 7:16 pm

tomashlava píše:...epochu neřeším...


No ale to bys právě měl...

Jinak na takové pidistanici nemusí být odjezdová návěstidla vůbec. Standardní případ: Ručně stavěné výhybky bez jakékoli závislosti, zhlaví se při jakékoli poloze výměn projíždí max. 40 km/h, vjezdová návěstidla doplněná příslušným rychlostníkem jsou jednoramenná, odjezdová nejsou. Desítky stanic s takovýmto vybavením přežily i rok 2000, některé možná až dodnes, a nebyly to zdaleka jen nějaké chcíplé lokálky, ale i tratě s poměrně frekventovanou dopravou.

Jinak DK model dělá toto:
http://ttmodelar.eu/index.php?route=pro ... ct_id=1918
a je to určeno do starých přestavníků, které se dají v bazarech ještě občas sehnat, ale nepochybuju o tom, že by to mělo jít upravit i na ruční obsluhu.

Kdybys tedy nedal jinak, tak by pro každé zhlaví bohatě stačilo jedno skupinové odjezdové návěstidlo napravo od kolejí.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Osazení malé stanice TT návěstidly

Příspěvekod Vojtěch Vorel » pon 13 lis, 2017 7:25 pm

Mechanická návěstidla o "fous" lacinější, než Viessmann , dělá DK-model z leptu. Jsou sestavená, nabarvená a pohyblivá, ale jsou to spíš kulisy na kolejiště (bez špruclat pro vylezení nahoru, bez osvětlení a pohon je nutno vyřešit zvlášť). Jinak by bylo možné použít starší světelná návěstidla od ES-Pečky (vzor SSSR), případně soudobá světelná návěstidla od navestidla.cz.
Co se týče rozmístění, na takovouhle malou stanici by bohatě stačila společná (skupinová) návěstidla, tedy jedno odjezdové návěstidlo na každou stranu zhruba k poslední výhybce (stačí pouze jednoramenné nebo dvousvětelné - červená a zelená). Vjezdová návěstidla by stačila opět buďto jednoramenná, nebo světelná se třemi světly (bílá, červená, zelená).
Pěkný den.
Vojtěch Vorel
 
Příspěvky: 367
Registrován: úte 16 úno, 2016 5:12 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Osazení malé stanice TT návěstidly

Příspěvekod lajblt » pon 13 lis, 2017 9:21 pm

Ani návěstidla od ES-Pečky bohužel nevypadají úplně dobře, protože ze zadní strany mají dost nemodelově vyvedené drátky od LEDek (vypadá to jako malý žebříček připájený ke stožáru), určitě by to šlo udělat opticky lépe. Ty mechaniky od DK-modelu se dají upravit, stupačky se dají dodělat poměrně snadno z tenkého drátku (~0,2-0,3 mm). Osvětlení jsem na nich ještě neviděl ani samo-domo, ale možná se našel někdo, kdo to zmáknul.

Pokud by tomas trval na bohatším osazení návěstidly, dá se udělat i obdoba TESTu 10 (ručně stavěné výměny, vjezd 5 světel - ŽZČBŽ, odjezd skupinový ZČŽ, rychlostní soustava), ale aby to mělo smysl, chce to už "sofistikovanější" elektrické zapojení, umožňující vazby výměn a návěstidel (ať už "drátařina", ZHLAVÍK nebo DCC).
lajblt
 
Příspěvky: 873
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Osazení malé stanice TT návěstidly

Příspěvekod radula63 » úte 14 lis, 2017 5:24 am

lajblt píše:Ty mechaniky od DK-modelu se dají upravit... Osvětlení jsem na nich ještě neviděl ani samo-domo, ale možná se našel někdo, kdo to zmáknul.


Na moduovce KŽM Praha3 jsem je použil na vjezdu stanice Kácov. V Kácově byly mechaniky zrušeny, tuším, v roce 2011. Pohon přestavníkem MP1, osvětlení LED velikosti pouzdra 0402. Bílá LED se neosvědčila (dost bledé světlo skrz clony), takže je červená a zelená (skrz clony to vypadá líp).
WP_20171017_16_09_00_Pro.jpg

Se zapnutým osvětlením a při provozu v kolejišti.
WP_20171104_08_32_35_Pro.jpg
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1305
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Osazení malé stanice TT návěstidly

Příspěvekod sidlo » úte 14 lis, 2017 5:46 am

Já bych začal studiem příkladů osazení stanice návěstidly http://mujweb.cz/masinky2003/navestidla.html.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Osazení malé stanice TT návěstidly

Příspěvekod tomashlava » úte 14 lis, 2017 6:52 am

Velmi všem děkuji za cenné rady, když to shrnu za mně osobně:
-na tento typ stanice mi stačí pouze vjezdová návěstidla ( světelná nebo mechanická)
-pokud se rozhodnu pro mechanická, určitě si pořídím ta od Viessmanna, ty naše nemají vyřešený pohon a ty staré přestavníky používat nechci
- návěstidla se osazují na pravou stranu od kolejí
- kolega co mi poradil ten odkaz, tak tam má krásný obrázek, který sem s dovolením vložím.., který asi v podstatě řeší můj případ

Ještě jsem se chtěl zeptat na ta světelná na ty předzvěsti ( jestli tomu říkám správně) a sice:
- Do jaké vzdálenosti od hlavního návěstidla se osazuje ta předzvěst a jak potom svítí ty barvy?
- Žlutá se zelenou permanentně ? U vjezdového návěstidla chápu, že příkaz stůj je červená, bílá se zelenou svítí v pozici volno..
- ještě mne napadlo, ale to nebude určitě správně, co kdyby byla na jedné straně mechanika a na druhé světelné ?
Přílohy
Návěstidla.jpg
tomashlava
 
Příspěvky: 87
Registrován: sob 22 led, 2011 4:16 pm

Re: Osazení malé stanice TT návěstidly

Příspěvekod sidlo » úte 14 lis, 2017 7:09 am

Na jedné straně mechaniky a na druhé světelná - to tak může být, má to například Nový Bydžov http://gvd.cz/cz/data/planky/planky.html.
Bílá na vjezdovém nutně být nemusí být nemusí (ta je pouze pro přivolávačku) - viz např Uhlířské Janovice http://gvd.cz/cz/data/planky/planky.html.

Návěsti a jejich sled - viz http://mujweb.cz/masinky2003/navestidla_sled.html
Minimální návěsti a jejich sled:
1) vjezdové stůj - červená Obrázek a předvěst výstraha - žlutá Obrázek
2) vjezdové volno - zelená Obrázek a předvěst volno - zelená Obrázek
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Osazení malé stanice TT návěstidly

Příspěvekod sidlo » úte 14 lis, 2017 7:19 am

Předvěst se před hlavní návěstidlo umisťuje na zábrzdnou vzdálenost. Ta je daná traťovou rychlostí.

Zábrzdné vzdálenosti na železniční síti SŽDC jsou stanoveny takto:
- 400 m – pro tratě s rychlostí 60 km/h a nižší
- 700 m – pro tratě s rychlostí vyšší než 60 km/h do rychlosti 100 km/h
- 1000 m – pro tratě s rychlostí vyšší než 100 km/h do rychlosti 160 km/h

Na modelovém kolejišti zábrzdnou vzdálenost přiměřeně redukujeme tak, aby byla delší než je nejdelší vlak.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Osazení malé stanice TT návěstidly

Příspěvekod hank » úte 14 lis, 2017 7:23 am

Základní návěst na předvěsti je výstraha, tj.žlutá.

Bílá není potřeba vůbec a většina návěstidel při tomto uspořádání ji vůbec nemá. Blikavá bílá na vjezdovém návěstidle se používá u některých návěstních soustav jako přivolávací návěst. (Nebudu tady teď řešit tzv. vojenské přivolávačky, o kterých už tu taky byla řeč a které by se ti na to kolejiště btw taky hodily. Zkus si je v některé zdejší diskusi najít.) Přikazuje, že se má vjíždět sníženou rychlostí (max. 30 km/h) a podle rozhledu, tzn. s pohotovostí okamžitě zastavit. Při jejím použití zůstává na vjezdu svítit červená. Používá se např. při mimořádném vjezdu na obsazenou kolej, při náhlé nesjízdnosti části vjezdové koleje, při nouzovém vjezdu na manipulační kolej nebo jiných mimořádnostech ve stanici, obvykle až poté, kdy vlak stál nějakou dobu na vjezdu červenou.

Předvěst je před "klackem" (= hlavním návěstidlem) na zábrzdnou vzdálenost, která je při traťové rychlosti do 70 k/h 400 m, 70 - 100 km/h 700 m, nad 100 km/h 1000 m (zábrzdné vzdálenosti při "koridorových" rychlostech si rač dohledat sám, v této části návěstních předpisů mi už dávno ujel vlak :mrgreen: ). Na kolejišti to samozřejmě budeš redukovat nebo předvěst vůbec vynecháš.

Někdy lze předvěst nahradit tabulkou s křížem (tam, kde je od ní dobře vidět na klacek). Bývaly při traťové rychlosti 40 km/h i situace, kdy byly předvěsti trvale na výstrahu (=žlutá) nebo se rovnou trvale nahradily pevnou žlutou návěstí výstraha - terčem stejným jako předvěst u vojenské přivolávačky, někdy osvětleným, někdy ani to ne.

Ano, stává se při postupné obměně návěstidel i to, že na jednom zhlaví je mechanika a na druhém světla. Nebo že před mechanikou je dosazena světelná předvěst nebo naopak.

Hlavní návěstidlo může být výjimečně i vlevo od koleje, pak ovšem napravo musí být příslušné upozorňovadlo. Je to tam, kde na něj napravo není místo a/nebo by na něj nebylo vidět - třeba v řece nebo na vysoké skále.

Jo, a toho Viessmanna se neboj. Mechanická návěstidla zděděná po Němcích (tzv. henleiny) s odlišným tvarem ramen v některých i dost velkých stanicích v pohraničí (např. Sokolov) přežila i rok 2000.

Jinak se ještě určitě podívej sem:
http://vlaky.bestsite.cz/zeleznice.htm
Toto je dle mého názoru nejlepší web pro modeláře o návěstění u skutečné dráhy a kolega chodí i sem, tak se ho můžeš na leccos zeptat. A najdeš tam i obrázky těch věcí a situací, o kterých píšu.

Edit: Koukám, že už byl někdo rychlejší. :mrgreen: A taky bych sem měl dát nějaké obrázky, jenže já teď musím odejít, tak už na to nemám čas. Takže buď se někdo obětuje :wink: nebo to sem dám později.

Edit 2: A správný pojem je předvěst, nikoli "předzvěst".
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Osazení malé stanice TT návěstidly

Příspěvekod tomashlava » úte 14 lis, 2017 9:36 am

Děkuju všem za informace a nestačím se divit, jaké máte znalosti a jaké materiály se na internetu vyskytují.. :shock: , tak jste hold odborníci. Já nejsem asi klasický nadšenec železnice, kolejiště jsme si pořídil z důvodu, že jsem si v dospělosti splnil svůj dětský sen, mít vlastní kolejiště, a proto jsem i psal nahoře, že neřeším epochu. Mám radost z toho, že mi to jezdí, svítí, někdy i houká :D a budu blahem bez sebe, když budu mít i světýlka ve stanici... proto jsem psal ty předzvěsti.. fakt tomu nerozumím, ale ještě jednou všem děkuji !!
tomashlava
 
Příspěvky: 87
Registrován: sob 22 led, 2011 4:16 pm

Re: Osazení malé stanice TT návěstidly

Příspěvekod tomashlava » stř 06 pro, 2017 6:09 pm

Tak mechanické návěstidlo Viessmann osazeno... :) , tři hodiny práce, ale výsledek stojí za to..
https://www.youtube.com/watch?v=a1RlUw2 ... e=youtu.be
Přílohy
2017-11-25-PHOTO-00000301.jpg
2017-11-25-PHOTO-00000300.jpg
tomashlava
 
Příspěvky: 87
Registrován: sob 22 led, 2011 4:16 pm

Re: Osazení malé stanice TT návěstidly

Příspěvekod milan ferdián » stř 06 pro, 2017 6:19 pm

Chlapče,chlapče i já laik vidím,že tak né.Vjezdové návěstidlo nemůžeš umístit tak blízko první výhybky stanice.Copak ty nebudeš posunovat?Posunující díl nesmí za vjezdové návěstidlo.A co tabule dole,ta patří jen k předvěstím.
Jedině,že nejde o stanici,ale jen o výhybnu,kde posun není,tak potom ano s přimhouřením oka :wink: .Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Osazení malé stanice TT návěstidly

Příspěvekod tomashlava » stř 06 pro, 2017 6:38 pm

Návěstidlo jsem osadil do takové vzdálenosti aby bylo především vidět, kdybych to řešil dle " modelovosti a skutečnosti", tak bude umístěné v zatáčce a nebo před ní a nebude již bohužel vidět. Jiná možnost bohužel nebyla, :) aby to bylo koukatelné, k tomu posunu, já to nedělám, u mne vlaky hlavně jezdí, jsem klasický "vláčkodromista" :D
tomashlava
 
Příspěvky: 87
Registrován: sob 22 led, 2011 4:16 pm

Re: Osazení malé stanice TT návěstidly

Příspěvekod sidlo » stř 06 pro, 2017 8:36 pm

Ten štít s křížem pod návěstidlem patří k převěsti ale ne k hlavnímu návěstidlu.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků