Stránka 8 z 13

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

PříspěvekNapsal: stř 31 led, 2018 7:21 am
od Morris Zapp
Stanice s výpravčím:
na manipulační kolej přímo vjet nesmíš; pokud je ve stanici alespoň minimální zabezpečovačka, tak ani nepůjde vjezdové návěstidlo postavit.
Naopak odjet z ní smíš (jsi absolutním vládcem svého kolejiště, tak si to prostě ve staničním řádu povolíš), pokud je to stanice bez odjezdových návěstidel. Pokud odjezdová návěstidla existují, pak se zamotáš do houštin různých výjimek a místních opatření. Nejlepší je, pokud je manipulační kolej zaústěna do dopravní ještě před koncem té dopravní koleje: potom odjezd z té manipulační proběhne cestou posunu do té dopravní a dál pak spořádaně odjíždíš jako vlak na barvu. V reálu taky existují manipulační koleje s odjezdovými návěstidly: na takové koleje samozřejmě nelze vjet, ale odjezd z nich probíhá stejně, jako z kterékoliv dopravní koleje.

Dopravny D3:
opět, když si to povolíš v Prováděcím nařízení, tak můžeš všechno; nejen odjíždět, ale i vjíždět. Pamatuj ale, že výměny musí být stále v základním postavení (obvykle na hlavní kolej), takže při vjezdu na manipulační kolej takový vlak musí zastavit těsně před rozhodnou výměnou, pak teprve tu výměnu "někdo" odemkne a přestaví a vlak vjede. Při odjezdu zase musí zastavit poslední osou za výměnou, "někdo" ji přestaví zpátky do základní polohy, uzamkne a pak se teprve jede dál. Což ale není nic odlišného od postupu vjezdu či odjezdu na/z vedlejší dopravní koleje.

V obou případech ale pamatuj, že ta manipulační kolej může být obsazena vozy na vykládku/nakládku, což ti může její použití jiným vlakem zkomplikovat, až znemožnit.

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

PříspěvekNapsal: pát 02 úno, 2018 5:10 pm
od Kajinek11
Bezva, děkuji! To jsem přesně potřeboval vědět. Už se podle toho zařídím...

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

PříspěvekNapsal: pát 02 bře, 2018 10:12 pm
od lajblt
Rád bych se zeptal, pánové, jak je to ve skutečnosti s možností současných vjezdů v případě následujícího uspořádání stanice. Je to povoleno nebo kvůli skupinovému návěstidlu S2-3 nejsou současné vjezdy možné (ať už souběžné z tratí A, B nebo protisměrné na různé dopravní koleje)?

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

PříspěvekNapsal: pát 02 bře, 2018 10:31 pm
od sidlo
1. Ta mechanika mi nedává smysl.
2. Správně by měla být označena S 1-3.
Osobně bych neměl problém se současnými vjezdy které se nekříží a nejsou na stejnou kolej.

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

PříspěvekNapsal: pát 02 bře, 2018 10:56 pm
od Kajinek11
Já jen dodám, že tato situace je inspirovaná stanicí Bečov nad teplou. Jen se vypustili vjezdové mechaniky a místo toho dali světelné.

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

PříspěvekNapsal: sob 03 bře, 2018 7:51 am
od sidlo
Ta světelná návěstidla na levém zhlaví mají svůj význam. Ve chvíli kdy jedna mechanika spadla, tak podle předpisu se musely nahradit všechny světelnými návěstidly.
Na tom odkazovaném listu z plánků stanic je napsáno, že jsou vyloučeny pouze vzájemné vjezdy na stejnou kolej, tedy jinými slovy to co jsem psal už výše. Existují stanice, že některé současné vjezdy na sousední koleje jsou vyloučené v případě že tam není odvrat. Tyto stanice mají zabzař nastavené na prokluzovou vzdálenost. Pravidla kdy se prokluzová vzdálenost aplikuje a kdy ne jsou už mimo oblast mých znalostí.
Pokud jste vyměnili všechna vjezdová návěstidla za světelná, tak bych vyměnil i to poslední odjezdové.

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

PříspěvekNapsal: sob 03 bře, 2018 8:24 am
od Morris Zapp
Podle dnešního výkladu norem nejsou možné současné vjezdy ke společnému skupinovému návěstidlu.

Ale v historii se daly nalézt případy, kdy to v některých stanicích po krátkou dobu šlo.

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

PříspěvekNapsal: sob 03 bře, 2018 9:56 am
od lajblt
2 sidlo:
Omlouvám se, mechanika měla být označena S1-3 (ať žije copy-paste :) ). Nicméně k osazení návěstidel:

Asi nejznámější příkladem stejného uspořádání návěstidel byla přes 30 let (až do výstavby dálkoviny) stanice Březnice. V celé stanici byla osazena návěstidla AŽD vz. 69 ("odlehčené CCCP"). Vjezdy od Písku, Strakonic i Prahy/Rožmitálu, odjezdy u všech dopravních kolejí. S jedinou výjimkou - odjezdovou skupinovou mechanikou na pražsko-rožmitálském zhlaví. Březnice byla o to zajímavější, že lokálka do Rožmitálu odbočovala až cca kilometr za stanicí v odb. Přední Poříčí. Ta byla vázána se stanicí hradlovým poloautoblokem (bylo to tedy hradlo - Hr). Od Prahy a Rožmitálu byly vjezdy odbočky předvěstí vjezdového návěstidla stanice Březnice. V opačném směru to pochopitelně nešlo právě kvůli té skupinové odjezdové mechanice, takže odbočka měla z tohoto směru vlastní předvěst. Proč bylo při modernizaci na počátku 70. let zvoleno právě tohle řešení netuším, ale fungovalo to dlouho. :)

2 Morris Zapp: Dík, jde mi o to, že navrhuju pro tuhle stanici Kajinkovi SZZ a pokud by současné vjezdy byly podle předpisů ep. IV zakázány, ušetří mi to dost práce v řešení závislostí. Přece jen povolit vjezd jen na jednom návěstidle ze tří je snazší, než řešení protisměrných vjezdů na tutéž kolej. :)

Nejsem si úplně jistý, jestli by náhodou spodní trať neměla končit odvratnou výhybkou se šturcem. Ale je pravda, že v Bečově nic takového taky není.

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

PříspěvekNapsal: sob 03 bře, 2018 11:01 am
od Morris Zapp
Nebylo to hradlo, byla to odbočka. Označení Odb má přednost před Hl/Hr a úplně je potlačuje. Odboček taky známe (znali jsme) víc druhů; když pominu ty úplně exotické, tak je to slangově "velká odbočka" (označení Odb před názvem) a "malá odbočka" (označení Odb za názvem). Lišily se v podstatě kvalifikací obsluhujícího zaměstnance a s tím spojenou schopností dávat odhlášky.

V historii byla volena různá řešení - v podstatě záleželo na tom, jaké předpisy v té době platily a jaké výjimky se z nich tenkrát udělily... :wink:

Když Kajinkovi zakážeš současné vjezdy, bude z toho nadšenej..? :wink:

Odvrat: opět je to o tehdejších předpisech a tehdejších výjimkách...

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

PříspěvekNapsal: sob 03 bře, 2018 12:45 pm
od lajblt
Nadšenej z toho nebude, to je mi jasný. Ale když nad tím tak přemýšlím, nějaké "zakázané stavy" návěstidel bude nutné ošetřit:

1) Pokud budou SA i SB ukazovat návěst dovolující jízdu, musí obě ukazovat "Výstraha" (nebo SA "40 a výstraha") a S1-3 "Stůj". Jinak nebude jasné, která vlaková cesta pokračuje na druhém zhlaví.
2) Stejně tak, pokud budou SA a S1-3 ukazovat "Volno" (průjezd po 1. koleji), musí SB ukazovat "Stůj", jinak zase nebude jasné, která vlaková cesta pokračuje.

Pokud by na pravém zhlaví stály alespoň dvě mechaniky (S1-2 a S3), k uvedenému problému nedojde.

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

PříspěvekNapsal: sob 03 bře, 2018 12:55 pm
od Morris Zapp
Pozor, tady narážíš na trochu jinou situaci: i kdybys měl povoleny současné vjezdy ke společnému skupinovému návěstidlu (a že takové případy v historii byly), tak ale nesmíš mít kolem toho skupinového návěstidla postavenu žádnou vlakovou cestu. Ani z jednoho směru průjezd, ani ze druhého směru průjezd, dokonce ani odjezd z nějaké jiné koleje!

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

PříspěvekNapsal: sob 03 bře, 2018 1:14 pm
od lajblt
Tohle je mi jasný. Právě to je na tom ta komplikace, ohlídat tyhle nepovolené stavy. Ohlídat kolizi vjezdu s protisměrným odjezdem těžké není ani u dvou tratí, stejně tak kolizi dvou vjezdů, ať už ze stejného směru, tak protisměrných. Ale komplikace je právě to vzájemné blokování návěstidel SA, SB a S1-3 při současných vlakových cestách "zleva doprava". Opravdu mám sto chutí napsat do staničního řádu "Zabezpečovací zařízení neumožňuje současné vlakové cesty vyjma současných odjezdů." :)

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

PříspěvekNapsal: sob 24 bře, 2018 10:32 am
od lajblt
Dobré sobotní dopoledne, kolegové,

dokončil jsem pro kajinka111 návrh SZZ a rád bych si nechal od vás povolanějších ověřit, že jsem neudělal v návrhu návěstí chybu. Jedná se o odbočnou stanici v epoše IV. Stanice je vybavena světelnými návěstidly bez RNS (ve smyslu tohoto pojmu v 80. letech; v sešitovém jízdním řádu by stanice měla značku "P") a jednou skupinovou odjezdovou mechanikou na pravém zhlaví. SZZ umožňuje současné vlakové cesty s vyloučením vjezdu na tutéž dopravní kolej. Vím, že to nebude možná úplně v souladu s tehdejšími předpisy, ale nechtěl jsem kolegu ochudit o možnost současných vjezdů ze všech tří tratí najedou, takže SZZ umožňuje i toto. :)

Předem díky za konstruktivní připomínky.

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

PříspěvekNapsal: stř 04 dub, 2018 4:42 pm
od D
lajblt:
Já bych nenávěstil průjezd zleva signálem volno na vjezdových návěstidlech. Jde o to, že mechanické skupinové návěstidlo (navíc když neumí 40 a volno) by asi nikdy nebylo spojené do rychlostní soustavy s vjezdovými návěstidly. Pokud by stanice měla umožnit průjezd zleva, předvěstil bych na vjezdovém návěstidle vždy výstrahu – pro průjezd i pro zastavení ve stanici – přestože by na skupinovém odjezdovém návěstidle bylo volno. Takže vjezd rovně (nic) a očekávat stůj (žlutá). Nebo vjezd odbočkou (žlutá) a očekávat stůj (žlutá). Bez ohledu na to, zda je odjezd do odbočky nebo přímo. Průjezd kolem skupinového návěstidla by byl omezen na 40 km/h na všech kolejích. Na vjezdových návěstidlech zleva by tak chybělo nebo nebylo zapojené zelené světlo.

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

PříspěvekNapsal: čtv 05 dub, 2018 6:41 am
od lajblt
Jde o to (a opakuju to už po několikáté), že stanice Branišovice podle návrhu NEMÁ rychlostní návěstní soustavu (právě kvůli mechanice S1-3). V sešitovém jízdním řádu by tudíž v ep. IV neměla značku (:), ale "P". To je vidět i z toho, že na žádném z vjezdových návěstidel nejsou kmitavá světla. Namísto "Očekávejte rychlost 40 km/h" se návěstí "Výstraha", namísto "Rychlost 40 km/h, potom 40 km/h" se návěstí "Rychlost 40 km/h a výstraha". Znaky světelných návěstidel prostě odpovídají nočním znakům mechanických návěstidel (namísto návěstidel L, S a SB si představte dvouramenná mechanická vjezdová návěstidla s přidaným žlutým ramenem; L/S by mělo pohyblivé, SB pevné). To, že světelná odjezdová návěstidla L1 a L3 navíc rozlišují odjezd přímo/do odbočky návěstmi "Volno"/"Rychlost 40 km/h, potom volno", není s výše uvedeným v rozporu. Návrh vznikl s přihlédnutím k D1/1987, kde jsou uvedeny tytéž situace a návěsti, ke kterým dochází v návrhu. Tudíž není důvod ani omezovat rychlost při průjezdu stanicí, ani "očesávat" návěstidlo S o zelené světlo. Při průjezdu zleva ze směru S strojvedoucí jasně ví, jestli bude stanicí projíždět po hlavní koleji ("Volno"), bude ve stanici na hlavní koleji zastavovat ("Výstraha") nebo pojede na 2. nebo 3. kolej ("Rychlost 40 km/h a výstraha"). Při vjezdu ze směru SB strojvedoucí ze seznání trati ví, že pokud je na vjezovém návěstidle SB návěst "Výstraha", bude vjíždět přímo, tj. na 3. kolej a přesto, že je na odjezdovém návěstidle S1-3 návěst "Volno", nemůže na odjezdovém zhlaví pokračovat plnou rychlostí. Doporučuju si prohlédnout plánky stanice Březnice, kde byla před dálkovinou naprosto stejná situace s jedinou odjezdovou mechanikou.

P.S.: Může to trochu zavánět směrovou návěstní soustavou, kterou jsme úředně zrušili k 29.8.1962. Jenže ona, mrška, jak se zdá právě v takovýchto stanicích částečně přežila i do novějších epoch. :)