Ono je to s těmi nátěry výměnových závaží trochu složitější, navíc se to tu řešilo už v roce 2008, takže si to sem dovolím znovu pastnout.
Výhybka se přestavuje:
a) výměníkovým závažím s rukojetí = ručně přestavovaná výhybka;
b) přestavníkem = místně nebo ústředně přestavovaná výhybka;
c) jízdou drážního vozidla = výhybka se samovratným přestavníkem.
1. Ručně přestavovaná výhybka:
a) se obsluhuje výměníkovým závažím s rukojetí (překládá se o 180° až k zemi;
b) má v určených případech výhybkové návěstidlo;
c) se závěrem jazyků má nátěr závaží bílo - černý, v základní poloze směřuje černý nátěr k zemi;
d) bez závěru jazyků má nátěr závaží bílo - černý, bílá část se doplňuje červenými výsečemi na okrajích, v základní poloze směřuje černý nátěr k zemi.
2. Místně přestavovaná výhybka:
a) se obsluhuje elektrickým přestavníkem bez závislosti na volnosti kolejových obvodů;
b) se ovládá z pomocného stavědla nebo ovládacího stojánku;
c) má výměníkové závaží podepřeno v šikmé poloze;
d) má žlutý nátěr výměníkového závaží;
e) má v určených případech výhybkové návěstidlo.
3. Ústředně přestavovaná výhybka přestavníkem s pružinou:
a) se ovládá z ovládacího zařízení dvoupolohovou pákou rozříznutelnou;
b) má výměníkové závaží podepřeno podpěrnou vidlicí;
c) má žlutý nátěr výměníkového závaží;
d) má v určených případech výhybkové návěstidlo.
4. Ústředně přestavovaná výhybka trojpolohovým přestavníkem s pružinou:
a) se ovládá z ovládacího zařízení trojstavnou pákou rozříznutelnou;
b) se při předání obsluhy přestavuje ručně (na boku přestavníku se ukáže červená výseč);
c) má výměníkové závaží podepřeno podpěrnou vidlicí;
d) má černo - bílý nátěr výměníkového závaží (v základní poloze směřuje černý nátěr k zemi);
e) má v určených případech výhybkové návěstidlo.
5. Ústředně přestavovaná výhybka elektrickým přestavníkem:
a) se ovládá z ovládacího zařízení výhybkovým řadičem nebo automaticky při skupinovém stavění jízdní cesty v závislosti na volnosti kolejových obvodů;
b) má výměníkové závaží podepřeno podpěrnou vidlicí;
c) má žlutý nátěr výměníkového závaží;
d) má v určených případech výhybkové návěstidlo.
6. Výhybka přestavovaná samovratným přestavníkem:
a) se přestavuje samočinně při zapnutí do samovratné činnosti;
b) se přestavuje ručně při vypnutí se samovratné činnosti;
c) má výměníkové závaží podepřeno podpěrnou vidlicí;
d) má žluto - černý nátěr výměníkového závaží (v základní poloze směřuje černý nátěr k zemi);
e) má vždy výhybkové návěstidlo.
Toto je dnes platný předpis, ale v jiných epochách to mohlo být i jinak.
Edit: Bohužel to vypadá, že
a) právě v průběhu epoch III a IV docházelo k postupným změnám zabezpečení výhybek i nátěrů závaží;
b) že byly možné i jiné varianty, které znamenaly něco jiného.
A protože tato stará diskuse
viewtopic.php?f=5&t=1659trvala dva roky
, skončila nechutným flamewarem a nic se v ní nevyřešilo
, zatím nelze udělat jiný závěr, než že:
- v epochách III - IV se žlutý nátěr výměníkových závaží zaváděl;
- používal se pro ústředně a místně stavěné výhybky s jednou výjimkou;
- pro ručně stavěné (včetně ústředně závorovaných! k nim drátovody vedly!) a některé ústředně stavěné výhybky (to je ta výjimka, viz výše) se používala závaží natřená černobíle.
Ten flamewar se týkal především toho, zda a kdy mohla být některá závaží
celá bílá. Přiznávám, že v tom sám nemám jasno.
Jinak řečeno, drátovody bylo/je možno vidět i u
některých výhybek s černobílým závažím. (Kolik jich bylo, neumím odhadnout.) Šlo/jde o takové výhybky, které lze předat z ústředního do ručního stavění - většinou zřejmě mimo hlavní koleje, na manipulačních kolejích, v posunovacích obvodech apod. a dále pro ručně stavěné, avšak ústředně závorované výhybky.
Uff, to byla makačka na bednu...
Snad jsem to nepomotal.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.