TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod marwin » pát 29 pro, 2017 12:18 am

Kajinek11 píše:Měli něco jako stavědla, nebo nějaké jiné boudy? Dokážete mi v tom případě nějakou vhodnou boudu
z dostupných výrobců doporučit? Díky moc...


Pro mistne stavene vyhybky se hodi stanoviste vyhybkare, muze byt bud vetsi nebo mensi. Peknou stavebnicku dela Radek Malina, stranky http://malina.byl.cz/ → Budovy.
ObrázekObrázek

Jinak dratovody by mely vest alespon k navestidlum, pokud tedy budou mechanicke.
H0-ČSD, Rozpracováno: Lokálka 2. epocha, Hlavní trať 3./4. epocha, Hotovo: Loket, 456.0, 524.13
Uživatelský avatar
marwin
 
Příspěvky: 675
Registrován: úte 28 lis, 2006 10:09 am
Bydliště: Praha

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Kajinek11 » pát 29 pro, 2017 6:09 am

Děkuju Marwine, stavědlo bez drátovodů i bez reléovky je tedy holý nesmysl ?
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod hank » pát 29 pro, 2017 8:07 am

Kajinek11 píše:Děkuju Marwine, stavědlo bez drátovodů i bez reléovky je tedy holý nesmysl ?


Sice nejsem Marwin, ale dovolím si reagovat.

Mechanická vjezdová návěstidla bez drátovodů jsou skutečně nesmysl. (K odjezdovým návěstidlům, pokud ve stanici vůbec byla, vedly dráty kanály. Ale počínaje IV. epochou přibývalo neobsluhovaných -
občas dokonce i neosvětlovaných - mechanických předvěstí trvale v poloze výstraha, jejichž drátovody se postupně rušily. V podstatě to byly kulaté žluté cedule podobné jako bývalá přenosná návěst 64 Výstraha. Předpis D1 jejich využití místo předvěstí výslovně povoloval.) Pokud jde o ty boudičky a domky na zhlavích, tak je nutno rozlišovat stavědla obsazená signalisty pro centrální stavění výměn, od nichž skutečně drátovody vedly, a stanoviště výhybkářů ve stanicích s ručně obsluhovanými výměnami bez drátovodů.

Ta dřevěná boudička na obrázku je podle normálie pro stanoviště výhybkáře nebo závoráře. Kromě telefonu v ní žádné zařízení nebylo, jen stůl, židle, postel nebo lavice, skříň na služební pomůcky a kamna na uhlí. Byly i stanice, kde takové boudičky nebyly trvale obsazené, pro obě zhlaví byl jeden výhybkář (resp. staniční dělník/dělnice, protože někde se křižování za 24 hodin dala spočítat na prstech jedné ruky, takže měl/a i "hafól" jiných povinností) a do budky se chodilo jen telefonovat výpravčímu, že už je postaveno. A v delších stanicích fasovali výhybkáři služební kola, aby se tolik nenaběhali. :mrgreen: (Viz třeba Branná na ramzovské dráze, kde ještě začátkem epochy IV odjezdová návěstidla nebyla.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Kajinek11 » pát 29 pro, 2017 5:38 pm

Hanku, díky..

asi mám popletené pojmy, co je drátovod. Myslel jsem takové ty šachty k výhybkám. Nejedná se mi totiž o mechanická návěstidla, ale práve o výhybky. Zkusim otázku položit znovu:

Pokud jsou ve stanici výhybky ovládany pouze ručně
ScreenHunter_169 Dec. 29 18.17.jpg


mohu mít ve stanici stavědlo?
ScreenHunter_170 Dec. 29 18.30.jpg
ScreenHunter_170 Dec. 29 18.30.jpg (32.42 KiB) Zobrazeno 4658 krát


ikdyž nemám drátovody - šachty ve stanici?

ScreenHunter_171 Dec. 29 18.32.jpg
ScreenHunter_171 Dec. 29 18.32.jpg (40.04 KiB) Zobrazeno 4658 krát


Myslel jsem jestli prostě neměli ve stavědle přehled o zhlaví a výměně, ale museli k vexlím běžet.

A na závěr dotaz pro upřesnění. Pokud nechci mít ve stanici reléovku, tak je možné mít výhybky ovládané ze stavědla drátovodem? Při tom budou šachty se žlutým lemem jako reléovka, viz screen? Nebo bez žlutého lemování?
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod VojtikJ » pát 29 pro, 2017 6:01 pm

bude asi lepší upřesnit.
žluté zavaží je buď motorem poháněné, nebo drátem (drátovodem)
černo-bíle, je místně a krom manipulačních kolejích kde se nezamyká, tak na zhlavích a dopravních kolejích, tam se to zamyká a kontrola je v boudě výhybkáře, kde má tabuli s klíčema v zámcích. Čili má kontrolu, ale i tak se musí přesvědčit o správně postavené cestě.
Tak že, pokud chci releovku, musím už mít motory. výhybky s drátovody je potřeba člověk kterej otočí pákou na hradle. Možnááá, existuje stanice kde to dálkově ovládá motor, ale proč dávat motor do hradla když může být u výhybky.

Ve finále, nevýmýšlel bych nic složitýho. A rozdělil bych to jednoduše 1, místně stavěný a ňákej baráček s výhledem, 2, drátovod - hradlo, 3, motor + releovka a jiný elektrozabezpečovače... :D
Šašci
VojtikJ
 
Příspěvky: 564
Registrován: stř 11 led, 2012 8:35 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Kajinek11 » pát 29 pro, 2017 6:44 pm

Ok, pokud tedy bych chtěl variantu 1, mohu použít stavědlo (hradlo) co je na obrázku?

Pokud to nelze a budu muset zainvestovat ty šachty pro drátovody.. (stavědlo tam prostě mít chci :-) ) můžete mi někdo ty kryty drátovodů doporučit, které jsou nejlepší (cena-výkon) .

Díky..
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod hank » pát 29 pro, 2017 6:45 pm

Ono je to s těmi nátěry výměnových závaží trochu složitější, navíc se to tu řešilo už v roce 2008, takže si to sem dovolím znovu pastnout.

Výhybka se přestavuje:
a) výměníkovým závažím s rukojetí = ručně přestavovaná výhybka;
b) přestavníkem = místně nebo ústředně přestavovaná výhybka;
c) jízdou drážního vozidla = výhybka se samovratným přestavníkem.

1. Ručně přestavovaná výhybka:
a) se obsluhuje výměníkovým závažím s rukojetí (překládá se o 180° až k zemi;
b) má v určených případech výhybkové návěstidlo;
c) se závěrem jazyků má nátěr závaží bílo - černý, v základní poloze směřuje černý nátěr k zemi;
d) bez závěru jazyků má nátěr závaží bílo - černý, bílá část se doplňuje červenými výsečemi na okrajích, v základní poloze směřuje černý nátěr k zemi.

2. Místně přestavovaná výhybka:
a) se obsluhuje elektrickým přestavníkem bez závislosti na volnosti kolejových obvodů;
b) se ovládá z pomocného stavědla nebo ovládacího stojánku;
c) má výměníkové závaží podepřeno v šikmé poloze;
d) má žlutý nátěr výměníkového závaží;
e) má v určených případech výhybkové návěstidlo.

3. Ústředně přestavovaná výhybka přestavníkem s pružinou:
a) se ovládá z ovládacího zařízení dvoupolohovou pákou rozříznutelnou;
b) má výměníkové závaží podepřeno podpěrnou vidlicí;
c) má žlutý nátěr výměníkového závaží;
d) má v určených případech výhybkové návěstidlo.

4. Ústředně přestavovaná výhybka trojpolohovým přestavníkem s pružinou:
a) se ovládá z ovládacího zařízení trojstavnou pákou rozříznutelnou;
b) se při předání obsluhy přestavuje ručně (na boku přestavníku se ukáže červená výseč);
c) má výměníkové závaží podepřeno podpěrnou vidlicí;
d) má černo - bílý nátěr výměníkového závaží (v základní poloze směřuje černý nátěr k zemi);
e) má v určených případech výhybkové návěstidlo.

5. Ústředně přestavovaná výhybka elektrickým přestavníkem:
a) se ovládá z ovládacího zařízení výhybkovým řadičem nebo automaticky při skupinovém stavění jízdní cesty v závislosti na volnosti kolejových obvodů;
b) má výměníkové závaží podepřeno podpěrnou vidlicí;
c) má žlutý nátěr výměníkového závaží;
d) má v určených případech výhybkové návěstidlo.

6. Výhybka přestavovaná samovratným přestavníkem:
a) se přestavuje samočinně při zapnutí do samovratné činnosti;
b) se přestavuje ručně při vypnutí se samovratné činnosti;
c) má výměníkové závaží podepřeno podpěrnou vidlicí;
d) má žluto - černý nátěr výměníkového závaží (v základní poloze směřuje černý nátěr k zemi);
e) má vždy výhybkové návěstidlo.

Toto je dnes platný předpis, ale v jiných epochách to mohlo být i jinak.

Edit: Bohužel to vypadá, že
a) právě v průběhu epoch III a IV docházelo k postupným změnám zabezpečení výhybek i nátěrů závaží;
b) že byly možné i jiné varianty, které znamenaly něco jiného.

A protože tato stará diskuse
viewtopic.php?f=5&t=1659
trvala dva roky :!: , skončila nechutným flamewarem a nic se v ní nevyřešilo :mrgreen: , zatím nelze udělat jiný závěr, než že:
- v epochách III - IV se žlutý nátěr výměníkových závaží zaváděl;
- používal se pro ústředně a místně stavěné výhybky s jednou výjimkou;
- pro ručně stavěné (včetně ústředně závorovaných! k nim drátovody vedly!) a některé ústředně stavěné výhybky (to je ta výjimka, viz výše) se používala závaží natřená černobíle.
Ten flamewar se týkal především toho, zda a kdy mohla být některá závaží celá bílá. Přiznávám, že v tom sám nemám jasno.

Jinak řečeno, drátovody bylo/je možno vidět i u některých výhybek s černobílým závažím. (Kolik jich bylo, neumím odhadnout.) Šlo/jde o takové výhybky, které lze předat z ústředního do ručního stavění - většinou zřejmě mimo hlavní koleje, na manipulačních kolejích, v posunovacích obvodech apod. a dále pro ručně stavěné, avšak ústředně závorované výhybky.

Uff, to byla makačka na bednu... :mrgreen: Snad jsem to nepomotal.
Naposledy upravil hank dne pát 29 pro, 2017 7:49 pm, celkově upraveno 2
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod MkTT » pát 29 pro, 2017 6:58 pm

Pokud budou výměny ručně stavěné a vjezdová/odjezdová návěstidla stavěná centrálně pomocí drátovodů, tak bych to spíš viděl na dvě výhybkářská stanoviště na obou zhlavích a návěstidla stavěná výpravčím z výpravní budovy. Že by ale na takovém nádraží někde stálo ještě stavědlo se mi moc nezdá.
MkTT
 
Příspěvky: 566
Registrován: stř 08 úno, 2012 3:46 pm
Bydliště: Praha 10

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod VojtikJ » pát 29 pro, 2017 7:11 pm

nejdřív k baráčku. Ano lze to použít, z mé znalosti bych koukl na Náchod, furt tam behaj k výhybkám a maj slušný "baráčky"

teď něco dál
samovrat bych do toho netahal
k bodu jedna, červený výseče jsem ještě v životě neviděl :D led na školení... čili něco novýho což bych fakt neřešil.

a dal?
na modelové kolejiště zbytečně rozsáhlé.
chci to mít ovládané PC a jinými vymoženostmi jako v reálu? pokud ano tak nebudou drátovody.
chci tam mít drátovody? tak už nemůžu mít dle reálu PC a reléovku. (že to budu řídit sám u PC už je druhá věc, chce to pohled v měřítku)
Drátovody znamenaj hradlo.
Motory zase Stavědlo.
nezatěžoval bych zbytečně složitými věcmi, které to víc komplikují a modelu to je zcela zbytečné :D
Šašci
VojtikJ
 
Příspěvky: 564
Registrován: stř 11 led, 2012 8:35 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod VojtikJ » pát 29 pro, 2017 7:17 pm

MkTT píše:Pokud budou výměny ručně stavěné a vjezdová/odjezdová návěstidla stavěná centrálně pomocí drátovodů, tak bych to spíš viděl na dvě výhybkářská stanoviště na obou zhlavích a návěstidla stavěná výpravčím z výpravní budovy. Že by ale na takovém nádraží někde stálo ještě stavědlo se mi moc nezdá.


no koukl bych se na Čermná nad Orlicí.
Mechanická návěstidla, ovládaná výpravčím. Drátovody k výhybkám, zde ale slouží k závěru, nikoliv k přestavování :D tam bohužel pendluje výhybkář. Ale teď nevím jakou barvu maj závaží :D ale vím že ja jednom zhlaví má malou boudu a na druhém zhlaví je větší baráček :D + mechanickej přejezd ovládanej výpravčím :D
Šašci
VojtikJ
 
Příspěvky: 564
Registrován: stř 11 led, 2012 8:35 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod hank » pát 29 pro, 2017 7:46 pm

VojtikJ píše:Drátovody k výhybkám, zde ale slouží k závěru, nikoliv k přestavování... Ale teď nevím jakou barvu maj závaží

Ano, to je přesně ten případ, kdy k výhybce s černobílým závažím vede drátovod.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod hank » pát 29 pro, 2017 8:32 pm

Možná bych ještě přidal tohle:
http://public.rfx.cz/Lienert/Vn%ECj%9A% ... zen%ED.pdf
To je pro ty, kdo se chtějí podrobněji seznámit s tím, jak ty mechanismy fungují a vypadají.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Kajinek11 » pát 29 pro, 2017 9:31 pm

Díky moc... informace se urcite budou hodit. Jen jsme se asi nepochopili uplne, motali jsme se pord kolem barev a druhu prestavniku. Ale hlavni nam uteklo.

Poprosím tedy jeste jednou vas odborniky:

Mohu mit ve stanici stavedlo (pro vyhybky) a nemit dratovody? Rok cca 1980.
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod hank » pát 29 pro, 2017 9:38 pm

Kajinek11 píše:Díky moc... informace se urcite budou hodit. Jen jsme se asi nepochopili uplne, motali jsme se pord kolem barev a druhu prestavniku. Ale hlavni nam uteklo.

Poprosím tedy jeste jednou vas odborniky:

Mohu mit ve stanici stavedlo (pro vyhybky) a nemit dratovody? Rok cca 1980.


Ano. A jako test si můžeš odpovědět na otázku, jakou barvu budou mít výměnová závaží. Odpověď je mezi těmi body 1 - 6.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Kajinek11 » stř 17 led, 2018 6:57 am

Mohu s opět reality znalých zeptat, jestli je možné (jestli se někde vyskytuje) v odbočné stanici kombinace mechanických a světelných návěstidel? Konkrétně se mi jedná o kombinaci vjezdových návěstidel a to na jedné trati světelné CCCP - čtyřsvětelné a na druhé trati mechanické jednoramenné. Viz screen.
Přílohy
ScreenHunter_199 Jan. 17 07.51.jpg
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 návštevníků