TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 21 lis, 2017 11:41 am

sidlo píše:Stanice se světelnými návěstidly bez rychlostní návěstní soustavy.

Předvěst dvě světla žlutá (nebo kmitající žlutá), zelená, šedý stožár a deska se šikmým křížem.
Obrázek

Vjezdové návěstidlo čtyři světla žlutá, červená, zelená, druhá žlutá, červenobílý stožár stejná šířka pruhů.
Obrázek

Možno doplnit jedním kmitajícím bílým světlem pro přivolávačku.
Obrázek

Odjezdové návěstidlo tři světla červená, zelená, bílá, červenobílý stožár červené pruhy dvojnásobné šířky než bílé.
Obrázek

Pokud se nebude návěstit posun (třeba výhybna), tak bílé světlo nebude a pruhy budou stejné šíře.

Ty obrázky ze Smíchova jsou trochu zavádějící.
na prvním je ranžírka (seřeďovací návěstidlo pro posun),
na druhém odjezd (směr Vyšehrad)
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2379
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Miloš_P » úte 21 lis, 2017 1:46 pm

Kajinek11 píše:
Michal Šuhajda píše:Ahoj ,
skoro sis odpověděl sám.
Římov:
A) dopravna v režimu zjednodušené dopravy (D3) místo vjezdových návěstidel budou lichoběžníkové tabulky jiná návěstidla nejsou.
B)vjezdová návěstidla jednoramenné mechaniky + mechanické předvěsti před první výhybkou rychlostník omezující rychlost na 40 Km/h. Odjezdová návěstidla nejsou - odjezd vlaku se návěstí ručně výpravkou.

Branišovice
A) = Římov B)
B) vjezdová návěstidla se světelnými předvěstmi. Čtyřsvětelná návěstidla (CCCP 2+2): ZČBZ Stůj (Č), Výstraha (Ž), volno odbočkou (po resp. 40km/h a výstraha) (Ž+Z), Volno (Z)
Předvěsti žlutá + zelená
Odjezdová návěstidla buď sdružená opět 4 světla,nebo žádná - odjezd vlaku se návěstí ručně výpravkou.


VOLÍM variantu B

ale tuto kombinaci světel jsem našel jen pro odjezdové návěstidlo:
http://www.eshop-rychle.cz/es-pecky/esh ... -odjezdove

Mohu tedy stejné návěstidlo použít pro odjezd i příjezd? Pruhy bych samozřejmě přemaloval.

Kam mám přesně umístit odjezdové návěstidlo vpravo, když hned za zhlavím mám odbočku? I tak tam může být sdružené? Signál na odjezd by byl jiný na obě tratě,nebo stejný?


Přiznám se, že by mi sedělo více návěstidel s méně světly, ale dám na odborníky, pač tomu moc nerozumím :oops:

Zkus se podívat sem
http://mujweb.cz/masinky2003/navestidla.html
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Kajinek11 » úte 21 lis, 2017 7:01 pm

Aktuální plánek přikládám. Zapracoval jsem tam Michalovu variantu B. Je to tak správně?

ScreenHunter_186 Nov. 21 19.49.jpg


Raději bych tedy něco jednoduššího s vícero návěstidly a méně světly, například toto:

ScreenHunter_187 Nov. 21 19.53.jpg
ScreenHunter_187 Nov. 21 19.53.jpg (13.43 KiB) Zobrazeno 6220 krát


Ale nevím jestli se to dává na moje kolejiště smysl.

Navíc bych tam rád měl něco pro posun (prostě chci aby tam něco svítilo modře a občas bíle :-)

A jak by měla být zabezpečena vlečka ze širé tratě do domu?
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod hank » úte 21 lis, 2017 8:06 pm

Ještě ti chybí předvěst před tou vjezdovou mechanikou napravo. Když tam je vidět celý (bohužel směšně krátký) mezistaniční úsek, tak bys tam měl mít aspoň neobsluhovanou mechanickou předvěst (dává trvale výstrahu), nebo tabulku s křížem (víš, jak vypadá?), která předvěst nahrazuje tam, kde jsou jednoduché provozní a/nebo rozhledové poměry (což je tvůj případ). Podobně by měla být předvěst (v tomto případě světelná klasika ž-z) v opačném směru před vjezdem do uzlové stanice.

A nešpekuluj pořád o tom, jak si to zkomplikovat. Při tomhle způsobu provozu neodůvodníš ve stanici ani klacky u každé koleje, natož samostatné ranžírky. (Mimochodem, kontrolní otázka z návěstních předpisů: I sloučená odjezdová návěstidla mohou dávat posun povolen. Víš jak? A čím se liší na první pohled nesloučené návěstidlo čistě odjezdové od sloučeného?)

Krytí těch vleček bude záležet na tom, jestli jsou začleněné do ZZ stanic nebo ne. Ta vlečka vlevo je asi jasná. Z trati je krytá vjezdovým návěstidlem, ze stanice sloučeným, na vlečce směrem do stanice asi přece jen uplatníš seřazovací návěstidlo modrá - bílá.

S tou druhou vlečkou budeš mít asi trochu problém. Jestli je krytá vjezdovým návěstidlem do té nácestné stanice, musíš mít dostatečnou výtažnou délku pro posunující díl. (Ta traťová kolej je fakt zoufale krátká.) Pak by asi na té vlečkové koleji směrem do trati ani nemuselo být žádné návěstidlo - posun se odehrává za polohy vjezdového návěstidla stůj. Svolení k posunu by se zřejmě dávalo jen telefonicky. Nebo by u té odbočné výhybky bylo pomocné stanoviště výhybkáře/vedoucího posunu (obsazené jen při jízdách na vlečku/z vlečky) a vlečková kolej by byla krytá modrým véčkem - vyčkávacím návěstidlem s povinností posunujícího dílu pokaždé u véčka zastavit a vyčkat osobního převzetí pracovníkem stanice.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod lajblt » úte 21 lis, 2017 9:38 pm

Kolega hank mě předběhl ve vysvětlení, tak jsem to aspoň nakreslil.

Pokud si nechceš komplikovat život zabezpečovacím zařízením, zjednodušil jsem návěstidla v odbočné stanici takhle:

1) Vjezdová návěstidla jsou sice čtyřsvětlová, ale jsou jen světelnou obdobou jednoramenných vjezdových návěstidel: návěstí pouze "Stůj" (červené světlo) nebo "Rychost 40 km/h a výstraha" (dvě žlutá světla) nezávisle na poloze výhybek v dopravních kolejích. Kromě toho je doplňuje před krajními výhybkami rychlostník "40" s příslušným předvěstníkem. Takto je dodnes zapojen třeba Bakov nad Jizerou, kde jsou také návěstidla nezávislá na výměnách, vjezdové není v závislosti na odjezdovém (při průjezdu stanicí je na vjezdu "40 a výstraha" a na odjezdu přitom svítí "Volno") a na pražském zhlaví není rychlostní návěstní soustava. Ty si tímto zapojením ušetříš spoustu práce se simulací zabezpečovacího zařízení (ne všechnu, to by ale bylo na delší povídání :) ).
Vjezdové návěstidlo na levé straně je až "za tunelem", tudíž není vidět (vlak nesmí zůstat stát v tunelu!). Na pravé straně může být jedno z návěstidel poměrně blízko výhybky odbočky, pro staniční posun se pak využívá traťová kolej druhé tratě.
2) Skupinová odjezdová návěstidla jsou sice čtyřsvětlová, ale s nezapojeným žlutým světlem (návěstidlo je nezávislé na výměnách). Toto se někdy dělávalo v 60. letech v rámci "přípravy na rekonstrukci SZZ" a dává to možnost do budoucna zajistit závislost na výhybkách ve vlakové cestě. Návěstidlo návěstí "Stůj" (červené světlo), "Volno" (zelené světlo) nebo "Posun dovolen" (červené světlo zároveň s bílým = nezabezpečený posun, návěstidlo je nezávislé na výměnách).
3) Předvěsti vjezdových návěstidel mají zapojeno jen žluté světlo. Návěstí buď "Výstraha" (žluté světlo) nebo "Očekávejte rychlost 40 km/h" (pomalu kmitavé žluté světlo).
4) Výjezd z depa můžeš osadit buď světelným seřaďovacím návěstidlem ("ranžírka") nebo jen pevným vyčkávacím návěstidlem (modré "V").

Mezilehlá stanice:

má jednoramenné vjezdové návěstidlo jen na pravé straně (druhé je až "za tunelem"). Zároveň má ale na pravém zhlaví odjezdové návěstidlo, které kryje mezistaniční oddíl s odbočkou vlečky. I v modelu by měla být zřízena závislost tohoto návěstidla tak, aby nebylo možné postavit jej na návěst "Volno", pokud se posunuje na vlečku a traťový oddíl je obsazen. Stejně to bylo u (dnes už neexistující) vlečky do Kovohutí Mníšek mezi stanicemi Mníšek pod Brdy a Čísovice. Tam byl dokonce zřízen tuším traťový souhlas (bez kontroly volnosti tratě, II. kategorie TZZ). Při jízdě vlaku na vlečku se jede cestou posunu kolem vjezdového návěstidla v poloze "Stůj".
Přílohy
planek-r.jpg
lajblt
 
Příspěvky: 873
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod hank » úte 21 lis, 2017 10:07 pm

Mně se to (ne)zabezpečení vlečky taky moc nelíbilo, ale na ty Čísovice jsem si nevzpomněl, přestože o nich vím. :oops:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Kajinek11 » úte 21 lis, 2017 11:27 pm

SUPER, díky moc. To se mi moc líbí.

Pokusím se ještě odpovědět Hankovi na jeho kontrolní otázky...
hank píše: Tak bys tam měl mít aspoň neobsluhovanou mechanickou předvěst (dává trvale výstrahu), nebo tabulku s křížem (víš, jak vypadá?), která předvěst nahrazuje tam, kde jsou jednoduché provozní a/nebo rozhledové poměry (což je tvůj případ).

(Mimochodem, kontrolní otázka z návěstních předpisů: I sloučená odjezdová návěstidla mohou dávat posun povolen. Víš jak? A čím se liší na první pohled nesloučené návěstidlo čistě odjezdové od sloučeného?)



Neobsluhovaná mechanická předvěst. Je to toto?

ScreenHunter_188 Nov. 22 00.11.jpg
ScreenHunter_188 Nov. 22 00.11.jpg (4.84 KiB) Zobrazeno 6121 krát


Sloučené se liší nestejnou šířkou červenobílých pruhu? Pro posun je kombinace červené a bílé? Neplatí to však jen pro návěstidlo pro jednu kolej? Pro sdružené to neplatí, nebo jo?
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Kajinek11 » stř 22 lis, 2017 7:14 am

lajblt píše: Zároveň má ale na pravém zhlaví odjezdové návěstidlo, které kryje mezistaniční oddíl s odbočkou vlečky. I v modelu by měla být zřízena závislost tohoto návěstidla tak, aby nebylo možné postavit jej na návěst "Volno", pokud se posunuje na vlečku a traťový oddíl je obsazen. Stejně to bylo u (dnes už neexistující) vlečky do Kovohutí Mníšek mezi stanicemi Mníšek pod Brdy a Čísovice. Tam byl dokonce zřízen tuším traťový souhlas (bez kontroly volnosti tratě, II. kategorie TZZ). Při jízdě vlaku na vlečku se jede cestou posunu kolem vjezdového návěstidla v poloze "Stůj".


Ještě mi není jasný ten posun na pravou vlečku, tedy do lomu. Pochopili jsme se správně, že se bude vlečka obsluhovat ze stanice Branišovice? Tak je to totiž myšleno. Jaká tedy bude signalizace na předvěsti a vjezdovém návěstidle při cestě do stanice Branišovice. Všude bude "stůj"?

ScreenHunter_188 Nov. 22 08.13.jpg
vlečka do lomu
ScreenHunter_188 Nov. 22 08.13.jpg (27.89 KiB) Zobrazeno 6060 krát
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod D » stř 22 lis, 2017 8:16 am

Kajinek11:
> Neobsluhovaná mechanická předvěst. Je to toto?
Ano.

> Sloučené se liší nestejnou šířkou červenobílých pruhu?
Ano, po roce 1960.

Obrázek
  1. Slouží pro jízdu (všechna vjezdová návěstidla a dále odjezdová návěstidla ve stanici bez ranžírek - neplatí pro posun, posun probíhá po souhlase přes znak stůj), prakticky všechna mechanická návěstidla s ramenem,
  2. slouží pro posun (ranžírka, neplatí pro jízdu),
  3. slouží pro jízdu i posun (odjezdová návěstidla ve stanici s ranžírkami),
  4. slouží pro jízdu přes autoblok.


Sloučené návěstidlo umožňuje signalizaci návěsti, předvěsti a posunu. Pozná se podle nestejné šíře červenobílých pruhů. Rozdíl: Skupinové (odjezdové) návěstidlo umožňuje řídit provoz jedním návěstidlem na více staničních kolejích. Pozná se podle bílého čtverce s černým diagonálním přeškrtnutím umístěného pod světly/ramenem. Sloučené návěstidlo může být i skupinovým.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod sidlo » stř 22 lis, 2017 8:19 am

Škoda, že mezi stanicemi není více místa. Pak by bylo pěkné udělat odbočku na trati do lomu a pokrýt to ze všech stran mechanickými nebo světelnými návěstidly. A u té odbočky by mohla být i zastávka. Viz odbočka Obora https://www.google.cz/search?q=odbo%C4%8Dka+obora&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjO3abv3tHXAhXQalAKHeTRCIwQsAQIKQ&biw=1307&bih=892

Tam je z odbočného směru použita nepohyblivá předvěst, protože se nikdy nemůže přestavit do polohy volno.
V pozadí je vidět návěst Průjezd odbočkou - dle starší, dnes již neplatné, terminologie.
Obrázek
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod hank » stř 22 lis, 2017 11:54 am

Tak ještě ta tabulka s křížem:

tabulka_s_krizem.jpg


Může nahrazovat předvěst buď tam, kde je traťová rychlost 40 km/h a menší (tj. kde by stejně vlak kolem předvěsti projížděl rychlostí určenou pro výstrahu) nebo tam, kde jsou jednoduché rozhledové poměry (příklad: vjezd do Senice na Hané od Olomouce - návěst na vjezdu je dobře vidět z větší než zábrzdné vzdálenosti), a dále se staví před lichoběžníkovou tabulku na tratích se zjednodušenou dopravou podle předpisu D3 s traťovou rychlostí 60 km/h a vyšší (příklad: Hustopeče u Brna před modernizací).

Jinak velice instruktivní je ta sidlova fotka z odbočky Obora. Předvěst je oholená až na kostru - odstrojený je pohybový i osvětlovací mechanismus. (Osvětlovat není nutno, protože jde o reflexní desku.) A klidně by mohla být na podobných místech jako tabulka s křížem (tedy kromě tratí D3 - před LT by se určitě dát nemohla).

Ještě sem dám upozorňovadla, která se staví do pozic hlavních návěstidel a předvěstí, když se tyto kvůli nedostatku místa nebo viditenosti nemohou umístit napravo od koleje.

upozornovadla.jpg
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Kajinek11 » stř 22 lis, 2017 5:36 pm

Děkuji! Myslím, že už snad mám tím pádem vyřešeno veškeré značení. Jen se ještě vrátím k zabezpečení krátké vzdálenosti mezi stanicemi. Nevíte jak bylo zabezpečeno mezi sebou nádraží Česká Lípa a Česká Lípa město, tam jsou nádraží také kousek od sebe? že bychom se tím inspirovali... Tam se předvěsti asi nevešly, že?
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod hank » stř 22 lis, 2017 6:16 pm

Proč ne?

Lípu už nepamatuju, ale například v nákladišti se zastávkou Loket předměstí je předvěst vjezdového návěstidla do stanice Loket na úrovni nástupiště zastávky. Tzn., že zastávka je cca na zábrzdnou vzdálenost (= 400 m) od vjezdového návěstidla do Lokte.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod sidlo » čtv 23 lis, 2017 6:49 am

Předvěst vjezdového návěstidla Nymburk hl. n. je v obvodu stanice Nymburk město u výhybky č. 4, viz https://www.google.cz/maps/@50.1882367,15.03339,3a,75y,355.39h,86.98t/data=!3m6!1e1!3m4!1sj-qPHgAqQQDjDpCmsJOBcg!2e0!7i13312!8i6656
Předvěst vjezdového návěstidla Nymburk město je v obvodu stanice Nymburk hl. n.

nymburk_mesto.png
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Kajinek11 » čtv 28 pro, 2017 11:49 pm

Po nějakém čase a práce (rezavění kolejí, štěrkování...) se opět hlásím s dotazem. Mohu použít ve stanici stavědla a při tom nemít drátovody, ale jen mechanické přestavníky? Pokud to nelze, kde se vůbec ty výhybkáři s klíčema nacházeli, když zrovna nepřehazovali, kde byly ty klíče? Měli něco jako stavědla, nebo nějaké jiné boudy? Dokážete mi v tom případě nějakou vhodnou boudu
z dostupných výrobců doporučit? Díky moc...
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků