TT koľajisko tvaru L - 345x180cm

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

TT koľajisko tvaru L - 345x180cm

Příspěvekod piol29 » stř 13 zář, 2017 6:28 pm

Zdravím všetkých,

skúsim hodiť do diskusie môj návrh koľajiska. Bude to viacmenej "otrepaná" téma odbočnej stanice na hlavnej 1-koľajovej trati s lokálkou, s digitálnym ovládaním modelov a výhybky asi analógovo.

Model som skúsil navrhnúť v priestore - jednotlivé časti trate sú oddelené výškovo. Hlavná - odbočná stanica je "na prízemí" a lokálka sa pomaly šplhá až do koncovej stanice. Všetky stúpania mi vychádzajú medzi 2 a 3%.
V podzemnej časti som navrhol skrytú stanicu s vratnou slučkou, v pravej časti bude stúpanie cez tobogán na základnú dosku (tmavšia zelená). Na úrovni základovej dosky bude vľavo druhá vratná slučka, schovaná v tuneli (svetlozelená):

Obrázek

Medzi obomi skrytými časťami bude hlavná trať s odbočnou stanicou a skladiskom (tmavomodrá), zo stanice odbočuje v pravej dolnej časti lokálka, ktorá cez tunel vystúpa ponad tobogán a následne (oranžová časť) prejde poza mesto (mestská zástavba sa bude nachádzať vo svahu medzi hlavnou stanicou a zastávkou).
Približne v strede tohto úseku som umiestnil zastávku "Mesto". Za zastávkou cez most vľavo dole a oblúkom do stanice "Hrad" s výhybňou (začiatok žltej časti), z tejto stanice plánujem turistický chodník k hradu, ten je tu vyznačený kostolom.
Tunelom popod hradnú skalu lokálka vyústi do koncovej staničky (vpravo hore), s malou remízou pre motorový rušeň a vlečkou (asi píla):

Obrázek

Prevádzku plánujem motorovú, na prvú polovicu 90.rokov, kde už jazdia vlaky vo farbách ČD, no ešte sa sem-tam objaví ČSD. Po hlavnej trati nejaký ten osobák 750 + 3xB, prípadne náklady. Prípadne čo ešte dokúpim :-)
Na lokálke bude primárne premávať ČD851, možno ako posila už spomenutý osobák s B-vozňami, samozrejme k vlečke na koncovej stanici aj nákladné.

Ešte 3D:

Obrázek

V tomto návrhu je zatiaľ dôležitý koncept trate, samozrejme nejaké odchýlky v smerovaní, polomere oblúkov, a podobne budem riešiť až pred stavbou pri nákupe koľajníc. Teraz je to nakreslené tak aby to vo Wintracku napasovalo :-)

Čo chcem teraz, je poprosiť o rady od skúsenejších, hlavne k návrhu a logike usporiadania staníc - či niekde niečo pridať, ubrať, zmeniť, čo má logiku a čo nie.
Za rady vopred ďakujem a snáď pomôžu :-)
piol29
 
Příspěvky: 9
Registrován: stř 01 čer, 2011 7:44 pm

Re: TT koľajisko tvaru L - 345x180cm

Příspěvekod D » čtv 14 zář, 2017 6:47 am

piol29:
Pokud bude skryté nádraží jen jedno, zvážil bych zaústění do levého tunelu místo pravého. Vlevo totiž můžeš otáčet a skladovat nejen vozidla projíždějící po hlavní trati, ale i ta pokračující na/z vedlejší tratě.

Zastávku nad stanicí bych zrušil a nechal volnou trať. Na 75 centimetrech budou tři stanice těsně nad sebou působit nevěrohodně až přeplácaně. Nemáš prostor pro nějaké krajinné oddělení. Zastávka není jen kolej a domek, ale minimálně ještě cesta vedoucí smysluplným směrem. Zastávku můžeš udělat místo výhybny. Nebo zastávku s nákladištěm (odbočnou kolejí). Na použití výhybny se mi zdá pojetí vedlejší tratě poněkud krátké. Pokud využiješ volnou kusou kolej v horní stanici na vlečku namísto místa běžné nakládky (skladiště), budeš mít problém s běžnou manipulací mimo vlečku a objížděním osobních souprav. Místo výhybny ještě na zvážení odbočku na vlečku (směr spodní oblouk) spojenou s osobní zastávkou.

Netuším, jak chceš mít ve spodní stanici rozloženy dopravní a manipulační koleje. Ke skladišti by měla vést silnice od nádražní budovy. Natáhl bych ji zleva přes přejezd za poslední výhybkou a zrušil obě zbytečné koncové koleje vlevo. Pokud by měla být třetí kolej od budovy manipulační, dal bych skladiště a volnou skládku zhruba doprostřed a kusou vpravo nechal jako pokračování skládky nebo jen tak k odstavení volných vagónů. Do oblouku nestav most, ale jen jeho násep.

Chceš stavět docela velké kolejiště. Bude to tvoje první stavba?
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: TT koľajisko tvaru L - 345x180cm

Příspěvekod sidlo » čtv 14 zář, 2017 7:02 am

Proč nesvést i levou trať do stejného skryťáku? Takto se do tunelu vejde jenom jeden vlak.
Odbočná trať je zaústěna pouze do jedné dopravní koleje, to bude omezovat provoz.
Koncová stanice by mohla mít také aspoň dvě dopravní koleje a jednu manipulační.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3601
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: TT koľajisko tvaru L - 345x180cm

Příspěvekod piol29 » čtv 14 zář, 2017 7:36 am

Ďakujem obom za pripomienky.

Ten nápad so SN z ľavej strany je dobrý, určite to prehodím. Druhá možnosť - obe strany trate do rovnakého SN - aj to je možnosť, len priznám sa nemám skúsenosti s tvorbou SN takže nechcem niečo urobiť zle. SN s vyústením len na jednu stranu mi príde zatiaľ jednoduchšie :-)

Mimochodom, pokiaľ dám SN tak ako mám navrhnuté, pozdĺž prednej steny panelu, s prístupom len spredu a výškovým rozdielom cca 9 cm, je to dostatočné na manipuláciu?

Hlavná stanica: toto je zatiaľ najotvorenejšia téma - počet koľají, rozdelenie na dopravné / manipulačné, umiestnenie kusých a pod. ešte budem ladiť. Ale asi by som to dal na 4 koľaje - postupne od staničnej budovy:
- dopravná pre lokálku s kusou vľavo
- dve dopravné pre hlavnú trať
- manipulačnú, umiestnenie skladiska ešte prehodnotím

Zastávka: je možné že ju zruším, a potiahnem sprava tunel trochu ďalej aby som mal o poschodie vyššie viac miesta na koncovú stanicu. Takisto ešte poriešim štruktúru koncovej stanice. Aby bol priestor na manipuláciu.
piol29
 
Příspěvky: 9
Registrován: stř 01 čer, 2011 7:44 pm

Re: TT koľajisko tvaru L - 345x180cm

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 14 zář, 2017 9:51 pm

Ahoj,
SN určitě na oba konce trati, projdi si pĺánky určitě vykoukáš jak na to.
Nechceš odbočnou stanici otočit? Rozhodně by si zasloužila o kolej víc. Sklad na opačné straně než výpravní budova je blbost musel bys k němu dělat silnici.
Odbočná stanice bude jen u malé vesnice, žádné město. Vesnice je mimo kolejiště, je vidět pouze výpravní budova, jak jbyla v původním návrhu.
Hlavní trať na obou koncích mizí v tunelu - to je škoda, ale nenapdlo mě jak ji odkrýt. Odbočná trať vyjde ze stanice doleva a do tunelu.,kde se obloukem o 180° vrací a stoupá za stanicí ve stráni. pPak se druhým obloukem otáčí (stále stoupá). U zadní stěny je zastávka, případně i výhybna, nebo vlečky ať mají náklady co vozit. Pak trať pokračuje viditelně - je to lokálka, kdo by platil drahé tunely a mosty - obloukem okolo města do koncové stanice v městě, kterému se původní hlavní trať vyhnula.
V příloze jednoduchý obrázek z malování, tak se neděs..
Přílohy
03.jpg
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2384
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: TT koľajisko tvaru L - 345x180cm

Příspěvekod piol29 » pon 18 zář, 2017 2:37 pm

To SN som prerobil, teraz to vypadá že by mohli byť na SN napojené oba konce hlavnej trate:

Obrázek
piol29
 
Příspěvky: 9
Registrován: stř 01 čer, 2011 7:44 pm

Re: TT koľajisko tvaru L - 345x180cm

Příspěvekod piol29 » stř 20 zář, 2017 4:31 pm

Tú odbočnú stanicu som napokon otočil o 15 stupňov, tým som dosiahol lepšiu viditeľnosť hlavnej trate, hlavne vpravo dole. Po presmerovaní lokálnej trate po výjazde z pravého tunela som dosiahol viac miesta pre konečnú stanicu.
Na odbočnej stanici som pridal kusú koľaj vpravo, táto bude slúžiť ako "konečná" pre motorák (851) jazdiaci z odbočnej na konečnú stanicu, zároveň pri odstavení na túto koľaj je voľný prejazd z hlavnej trate na lokálnu po prvej koľaji (prvej od budovy stanice):

Obrázek

3D:

Obrázek
piol29
 
Příspěvky: 9
Registrován: stř 01 čer, 2011 7:44 pm


Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků