Stránka 1 z 1

Skalsko

PříspěvekNapsal: stř 13 zář, 2017 6:11 pm
od pepa 1965
Zdravím všechny modeláře. Jsem začátečník a potřebuji poradit. Pro své dvě vnučky
které tíhnou k mašinkám, /Dům vláčků a Králoství železnic/ jsem zakoupil panel o
rozměrech 110 x 105 cm , staniční budovu "Skalsko" a jednu soupravu T 435,0 a 3 vozy
nákladní. Panel je již osazen kolejema ve velikosti TT a koleje jsou k panelu pevně přilepeny. Prosím o rady jak pokračovat dál , aby panel byl tak hezký jako
" Solo pro Hurvínka" Děkuji předem. Foto zde
https://pepa1965.rajce.idnes.cz/

Re: Skalsko

PříspěvekNapsal: stř 13 zář, 2017 6:50 pm
od hopeter
No těžko radit , přesto to zkusím coby autor stavby sóla pro Hurvínka. :D
Začal bych panelem. Zkontrolovat jak moc je tuhý - jestli se při zvednutí za jeden roh nekroutí. Pokud ano tak bych jej podlepil latěma pro vyztužení.
Ve dvou místech jsou koleje moc blízko okraje. Zkusil bych na ty dvě strany dolepit kousek desky a kolem celého kolejiště dodělat obrubu z latí s mírným převýšením. To z důvodu ochrany proti pádu vozidel z kolejiště , zvláště když je určeno dětem.
Dále bych prověřil sjízdnost kolejí zda někde nevypadávají vozy.
Další krok je elektroinstalace. Čím bude kolejiště řízeno ? Analog nebo digitál. Pokud analog je třeba prořezat kolejnice pro odpojovací úseky napájení aby se mohlo provozovat více mašin. Možná už je to uděláno nebo použity nevodivé spojky ale to z fotek nepoznám. Dále natahat a pospojovat potřebné vodiče ke kolejím a k přestavníkům výhybek , osvětlení atd. Ta elektrika je na delší povídání a nevím jak moc ji ovládáš... Zatím by mělo stačit zapojení kolejí aby to jezdilo. Výhybky vypadají na Kuehn a ty drží krajní polohy bez přestavníků a dá se jezdit s ručním ovládáním.
Pokud je tohle všechno uděláno můžeš začít s krajinou. Předpokládám , že je to připraveno jako jedna viditelná stanice a za kulisou skryté nádraží. U kulisy je třeba se rozhodnout zda se bude projíždět tunelem nebo zajíždět za les , most , kopec apod.
Terén je možno vytvořit třeba z pěnového polystyrénu , doplnit montážní pěnou a po ořezání do potřebných tvarů polepit toaletním papírem prosyceným dispezním lepidlem.
Způsobů tvorby krajiny je vícero , stačí projít několik staveb tady na fóru.
Na slepení budovy je určitě u stavebnice návod.
Pro začátek by to mohlo stačit a dál bych to nechal na dotazy. Můžeš i do SZ.
Vítej mezi vláčkaře. :D

Re: Skalsko

PříspěvekNapsal: stř 13 zář, 2017 9:53 pm
od Sandy
No, já bych začal malou rekonstrukcí, dokud je ještě čas.
Neznám geometrii TT kolejiva, tak to berte s rezervou. V levé, hlavní, stanici bych udělal všechny koleje průjezdné. V pravé části kolejiště si nedovedu představit smysluplný provoz na těch třech kusých kolejích. Takže bych udělal klasickou dvoukolejnou výhybnu.
Finanční náročnost by byla minimální. Na výhybnu jsou k dispozici výhybky od kusých kolejí, Zbylá levá by se mohla použít na propojení třetí koleje v hlavní stanici. Takže by byly potřeba dokoupit asi dvě flexikoleje. Ale jako H0 positivní si to, možná, představuji jako Hurvínek válku...
EDIT:
S tuhostí kolejiště bych si moc vrásek nedělal. Pokud se nekroutí jak " bajadéra" (pro neznalé - orientální tanečnice), tak se nic neděje. Mám "cvičné" kolejiště 2x1 m, které tuhostí moc nevyniká. Absolvovalo nespočet manipulací bez sebemenších následků.
Stejně tak s blízkostí kolejí u kraje kolejiště. Na to mém mám krajní kolej ve stanici necelých pět centimetrů od okraje. Volný prostor před kolejištěm je široký asi 30 cm a odehrává se v něm poměrně živý provoz (včetně pohybu vnoučat při ježdění). Za dvacet let provozu došlo k jedinému pádu vozidla. A to ještě díky zapomenuté kočce.... :roll: A i to mělo příznivý vliv na padlé vozidlo. Před pádem bylo jeho chování naprosto nevyzpytatelné. Po pádu ( jedu v DCC) je chování naprosto korektní. Jezdí i svítí tak, jak má.... :P

Re: Skalsko

PříspěvekNapsal: čtv 14 zář, 2017 4:30 am
od hopeter
Sandy víš čím jsou koleje přilepené a co provede začátečník při jejich odlepování ? Stejný skryťák mám na Hurvínkově a funguje bez problémů. Na tomto kolejišti může kolega kroužit pro děti nebo si udělat se skryťákem celkem zajímavý provoz. Na desce co se kroutí rozbiješ při přenášení pracně postavené stavby a detaily krajiny , zablokuješ výhybky atd. S kolejí tak blízko kraje můžeš přijít o drahou lokomotivu jen při rychlejším nechtěném projetí když vezme ovladač dítě. Nic ve zlém ale takhle bych začátečníkovi neradil ...

Re: Skalsko

PříspěvekNapsal: čtv 14 zář, 2017 7:06 am
od Sandy
Zkusit se má všechno! Když kolega zničí kousek kusé koleje, tak se nic neděje. Za pár korun to opraví.
Kolejiště je ve velikosti cca 1 m x 1 m. Podle koleček a madel to není jen sololitová deska, ale bude to mít i nějaký rám. Předpokládám, že bude mít i nějaké výztuhy v ploše. Takže tuhost asi bude relativně dostatečná.
Rozšíření kolejiště na třech stranách by určitě ničemu neublížilo.
Provoz na takovémto kolejovém plánu. No, já nevím. Snad pro nějakého posunovacího "fajnšmekra". Předpokládám, že ty kusé koleje budou za kulisou nebo v tunelu.

Re: Skalsko

PříspěvekNapsal: čtv 14 zář, 2017 7:38 am
od milan ferdián
V I.díle str.30,31 a 32 jsou navrženy v tomto duchu a na prostoru 1,0x1,0m tři kolejiště TT/1:120.
10.Mezilehlá
11.Koncová
12.Úvraťová
Kolejiště je původně stavěné dle plánku 10.,ale jen přibližně.Stačí porovnat,kdo má k dispozici I.díl.Zde se počítá s provozem sólo osobních motorových vozů 810,lego lokomotiva s nákladem.Ve skrytu je levá kolej řešena jako odstavná pro hnací vozidlo.Kusé koleje napravo slouží pro odjezd a příjezd nákladního vlaku.Provoz je velmi jednoduchý.Souprava vjede napravo na kusou kolej.Lokomotiva se odpojí.Z levé koleje najede připravená lokomotiva (jedno zda další lego nebo 810).Napojí se na náklad a souprava odjíždí zpět.Odpojena lokomotiva se postaví na levou kusou kolej.Záleží zda je to lego nebo 810.V případě 810 může motor pokračovat opačným směrem.Tím se mohou ve stanici křižovat nebo zde v remíze ukončí jízdu (viz.původní plánek 10.)
Jestliže nám nákladní vlak přijede z opačné strany,tak lego lokomotiva zůstane na pravé straně kusé koleje a souprava vjede na levou kusou kolej.Lokomotiva se odpojí,lego najede na soupravu a odjíždí zpět.
Počítá se s maximálním počtem 2 x tří krátkých nákladních vozů (Ztr,Vte)
Skrytá část je za kulisou.
Původní návrh mezilehlé stanice má dvě dopravní koleje,kusou ke skladišti a volnou skládkou,kusou na vlečku,tyto koleje na levé straně a na pravé straně je situována kusá kolej s remízou a tankováním naftou.
Na levé straně trať mizí v tunelu a na pravé straně pod silničním mostem.
Milan

Re: Skalsko

PříspěvekNapsal: čtv 14 zář, 2017 9:18 am
od hopeter
Zatím jsem kolegovi začátečníkovi poradil s čím začít a co prověřit. Milan přidal popis provozu skrytého nádraží a vůbec celého kolejiště.
Pro další postup by bylo dobré vědět jak prověrka dopadla a doplnit o více fotek. Nejdůležitější v této chvíli je prověření sjíznosti kolejí , výhybek a příprava pro elektrické zapojení.
Jestli se bude bourat nebo ne se uvidí dál... :wink:

Re: Skalsko

PříspěvekNapsal: čtv 14 zář, 2017 3:04 pm
od pepa 1965
Děkuji za přivítání mezi vláčkaře. /hopeter/
Deska je postavena z rámu ze dřevěných lišt 70 x 30 mm po obvodě a v půlce je výstuha.
Původní majitel přenášel panel z ložnice do kuchyně. Proto pevný a velký rám a madla a kolečka. Na rámu je 3 mm překližka. Dle informací je korek a koleje lepeny pevnostním vteřinovým lepidlem. /proto bych radši z kolejema nehýbal/ Koleje TT Tillig a výhybky Kuehn. To celé je stavěno pro provoz v analogu pro provoz tak jak to popsal pan Ferdián. Na kolejišti není ani jeden kabel, ale zkouškou 2 žílový kabel za mašinkou je celé kolejiště sjízdné a izolované na jednotlivé úseky.

Re: Skalsko

PříspěvekNapsal: čtv 14 zář, 2017 3:35 pm
od hopeter
No vida a jsme o kousek dále. Trhání kolejí přilepených vteřiňákem nepřipadá v úvahu.
Pokud je vše bez problémů sjízdné je potřeba natahat dráty pro napájení kolejí do všech izolovaných úseků a volné tratě. Už s tím uvažuj o ovladacím pultíku kam umístíš vypínače jednotlivých úseků a ovladač jízdy.Tady by se asi nechalo využít volné místo na desce ve skrytém nádraží. Bude to trochu složitější s letováním drátů ke kolejím ale při troše šikovnosti to zvládneš. Hlavně nepoužívej žádné agresivní vodičky jinak ti zoxidují kolejnice. Nejlepší je klasická kalafuna, která se po zchladnutí odloupne a případné zbytky očistí lihem. Zespodu se už nedostaneš tak ti nezbude než pájet dráty z boku kolejnic ( samozřejmě zvenčí )
Až to budeš mít můžeš udělat zkušební provoz a začít s krajinou. Ale o tom až příště... :)
Ještě taky pouvažuj jak a čím budou ovládané výhybky. Možností je vícero - ručně , elektromagnetické přestavníky , modelářská serva , motorické přestavníky atd. Podle toho co si vybereš to proberem taky příště... :wink:
Ať se daří.

Re: Skalsko

PříspěvekNapsal: ned 17 zář, 2017 6:02 pm
od pepa 1965
Mám dotaz. Je stanovena norma na průměr drátků a barevné označení?

Re: Skalsko

PříspěvekNapsal: pon 18 zář, 2017 8:58 am
od Tomas Lebeda
Doporučení pro barevné označení a velikost průřezů např. tady:
http://www.masinky.info/2011/08/napajeci-vodice/

Re: Skalsko

PříspěvekNapsal: stř 04 říj, 2017 7:48 am
od pepa 1965
Tak už mám kolejiště pod proudem a jezdí to jak má. Sláva . Hodně mi pomohly mosazné svorkovnice .Dále jsem si všiml že pod každou výhybkou je otvor v desce pro
přestavník . Ale výhybky budu dělat až ušetřím na přestavníky, asi na jaře.