Přídavný segment k TT 100x77 cm
Napsal: stř 09 srp, 2017 4:21 pm
Představení kolejiště:
Rozměry 100x77 cm; velikost TT; epocha zhruba V (ale není to úplně striktní); námět lokální trať; ovládání analog, izolované úseky, výhybky ruční; kolejivo Kuehn. Nároky na modelovost: hlavně pro zábavu, ale aby to aspoň trochu vypadalo. Stanice a poloměry oblouků (většinou 365 mm, min. 321) jsou navrženy tak, aby umožňovaly i provoz dlouhých čtyřnápravových vozů.
Už při plánování bylo počítáno s možností napojit další koleje – např. jednoduché rozšíření s 2 výhybkami, umožňující obrat soupravy „v tunelu“, což by provoz přiblížilo realitě. Nakonec jsem si ale začal hrát s myšlenkou vyrobit menší plnohodnotný segment. Rozměry nejsou pevně dané, ale měl by být co nejužší (tak 15-30 cm) a délka je max. 210 cm, raději ovšem méně (menší rozměry = snadnější skladování a manipulace). Kvůli skladování by segment nemohl být připojený trvale. Možnosti jsou následující:
A) Část větší stanice, která je výchozím bodem lokálky. Do připojeného segmentu by vlak občas musel zacouvat a přehodit lokomotivu na druhý konec, aby pak mohl přes hlavní panel jet opačným směrem. Pokud by byl segment řešen takto, nepůsobilo by to snad rušivě. Stanice by zároveň měla umožňovat odstavení 1-2 souprav.
B) Zakomponovat i zbytek trati do koncové stanice (možná i s krátkou zastávkou po cestě). Koncová stanice by mohla být i velmi jednoduchá. Segment by tedy obsahoval rozvětvení (v tunelu nebo mimo) a 2 malé stanice a umožnil by ztvárnit provoz prakticky na celé trati. Nebylo by ovšem možné ji souvisle projet – na trase by byla „neviditelná“ úvrať, kde by motoráky jen změnily směr jízdy, ale vlaky s lokomotivou by musely zajet do stanice a tam provést obrat. Obě větve by asi vzájemně byly odděleny kulisou. Pokud by rozvětvení bylo v tunelu, mohla by „zadní“ stanice sloužit jako plně skrytá.
C) Pouze koncová stanice. Nejjednodušší řešení, jen by byla využívána i k zacouvání a obratům.
Uvítám komentáře k jednotlivým možnostem. Plány a pár fotek: https://lossob.rajce.idnes.cz/Stavba_kolejiste_TT/
Rozměry 100x77 cm; velikost TT; epocha zhruba V (ale není to úplně striktní); námět lokální trať; ovládání analog, izolované úseky, výhybky ruční; kolejivo Kuehn. Nároky na modelovost: hlavně pro zábavu, ale aby to aspoň trochu vypadalo. Stanice a poloměry oblouků (většinou 365 mm, min. 321) jsou navrženy tak, aby umožňovaly i provoz dlouhých čtyřnápravových vozů.
Už při plánování bylo počítáno s možností napojit další koleje – např. jednoduché rozšíření s 2 výhybkami, umožňující obrat soupravy „v tunelu“, což by provoz přiblížilo realitě. Nakonec jsem si ale začal hrát s myšlenkou vyrobit menší plnohodnotný segment. Rozměry nejsou pevně dané, ale měl by být co nejužší (tak 15-30 cm) a délka je max. 210 cm, raději ovšem méně (menší rozměry = snadnější skladování a manipulace). Kvůli skladování by segment nemohl být připojený trvale. Možnosti jsou následující:
A) Část větší stanice, která je výchozím bodem lokálky. Do připojeného segmentu by vlak občas musel zacouvat a přehodit lokomotivu na druhý konec, aby pak mohl přes hlavní panel jet opačným směrem. Pokud by byl segment řešen takto, nepůsobilo by to snad rušivě. Stanice by zároveň měla umožňovat odstavení 1-2 souprav.
B) Zakomponovat i zbytek trati do koncové stanice (možná i s krátkou zastávkou po cestě). Koncová stanice by mohla být i velmi jednoduchá. Segment by tedy obsahoval rozvětvení (v tunelu nebo mimo) a 2 malé stanice a umožnil by ztvárnit provoz prakticky na celé trati. Nebylo by ovšem možné ji souvisle projet – na trase by byla „neviditelná“ úvrať, kde by motoráky jen změnily směr jízdy, ale vlaky s lokomotivou by musely zajet do stanice a tam provést obrat. Obě větve by asi vzájemně byly odděleny kulisou. Pokud by rozvětvení bylo v tunelu, mohla by „zadní“ stanice sloužit jako plně skrytá.
C) Pouze koncová stanice. Nejjednodušší řešení, jen by byla využívána i k zacouvání a obratům.
Uvítám komentáře k jednotlivým možnostem. Plány a pár fotek: https://lossob.rajce.idnes.cz/Stavba_kolejiste_TT/