Stránka 1 z 3

Kolejiště za gauč :)

PříspěvekNapsal: sob 22 črc, 2017 8:42 pm
od jirik.pcr
Ahoj, pánové železničáři. Povedl se mi neskutečný kousek a výměnou za koupi akvária pro přítelkyni a výrobu skříňky k němu, jsem obdržel souhlas s výrobou domácího kolejiště :D

Jsem v tomhle začátečník, pominu-li párkrát sestavené koleje v HO na DTD desce na hraní...

Prostorové podmínky jsou takové, že nádraží bude za gaučem v obývacím pokoji, tak, aby bylo umístěno lehce nad hranou opěradla, zatím bude pod deklem, časem pod sklem, až bude na co se koukat. Tím pádem bude do L, 200x200, o hloubce 30 cm, měřítko TT. Naplánoval jsem toto:

nádraží.jpg


je to zatím jen jedna část, protože na víc asi zatím nemohu obětovat prostředky. Myšlenka je taková, že se pak na oba konce budou dát napojit panely s obloukem. Z toho důvodu bych chtěl i jednu kolej tam, jednu zpět, abych nemusel řešit zpětnou smyšku, proto z koleje 1 lze jen nacouvat do výtopny nebo ke skladu. Je to z toho důvodu, že nechci řešit zpětnou smyčku a chtěl bych to mít blbuvzdorné (dítě). 4. kolej by pak měla sloužit na odkládání vozového parku :)

Takže co vy na to, nevymyslel sem nějakej naprostej nesmysl ? Budu rád za názory, přeci jen, není to levná legrace, tak ať to stojí za to ;)

Re: Kolejiště za gauč :)

PříspěvekNapsal: sob 22 črc, 2017 9:03 pm
od jirik.pcr
Druhý segment by měl pak obsahovat jednu malou stanici a krajinné prvky...

Re: Kolejiště za gauč :)

PříspěvekNapsal: sob 22 črc, 2017 9:43 pm
od HonzaM
Proč TT když máš tak omezený prostor - zkoušel jsi jak dlouhé vlaky se Ti tam vejdou? A na tu 4. kolej se Ti moc vozového parku také nevejde. Proč ne N? Zpětnou smyčku (elektricky) budeš muset řešit stejně, pokud budeš mít koleje takto propojené výhybkami.

Re: Kolejiště za gauč :)

PříspěvekNapsal: sob 22 črc, 2017 10:05 pm
od jirik.pcr
protože TT už mám nějaký... ale jak si to napsal, zamyslím se nad tím, stojí to za úvahu... zpětnou smyčku bych právě nemusel řešit, první kolej s ostatníma není propojena výhybkami, jsou přes ní jen kříže... právě bych chtěl aby to vypdalo, ale jsou to jen kříže... takže z první koleje je možno jet jen do depa a ke skladu, 2. 3. a 4. jsou s obrácenou polaritou

Každopádně díky za komentář

Re: Kolejiště za gauč :)

PříspěvekNapsal: ned 23 črc, 2017 6:05 am
od milan ferdián
Jenže nesmíš použít u N-ka kolejivo PECO/CODE055,protože se tím neúměrně prodlouží zhlaví.U toho plánku si dej do pořádku osy staničních kolejí a prostuduj si geometrii kolejiva TT :wink: .Milan

Re: Kolejiště za gauč :)

PříspěvekNapsal: ned 23 črc, 2017 6:12 am
od HonzaM
Když použiješ krátké výhybky, není to s délkou zhlaví tak kritické, hlavně jsou ale o dost kratší vozidla a tak i na stejně dlouhou kolej se jich vejde víc. A stačí ti menší prostor na oblouky, což v tomto případě může být velká výhoda, plánované panely s obloukem nebo smyčkou mohou být o dost menší.

Re: Kolejiště za gauč :)

PříspěvekNapsal: ned 23 črc, 2017 10:59 am
od milan ferdián
Aby jsi mohl použít krátkou výhybku PECO,která má mimochodem úhel 10°,potřebuješ přiměřený poloměr oblouku k výhybce,aspoň minimálně R300.Můžeš použít i standartní poloměr oblouku R192,ale bude to vypadat jak pěst na oko.Potom jedině výhybky od ROCA/15°.Jednoduchá kolejová spojka PECO v N-ku vyjde na délku 267 mm,TILLIG v TT na 253 mm (EW1) a 326,5 mm (EW2).Milan

Re: Kolejiště za gauč :)

PříspěvekNapsal: ned 23 črc, 2017 1:53 pm
od jirik.pcr
No s tím Nkem jste mě docela nahlodaly.... koukám teda finančně lehce náročnější, ale to bude dané spíš menším výběrem v tomhle měřítku... kolejivo jsem studoval do tří do noci, dnes v práci, po různých diskuzích zde bych pro své amatérské potřeby volil PECO - 80, výhybky střední 14°R457... nádraží by zůstalo v délce 200cm, jen bych roztáhl koleje ve stanici. Nakreslím ve Wntrcku. Šlo my spíš o smysl kolejiva v nádraží, myslím že takhle by to mohlo umožnit docela i hraní s posuny, i příležitostné "kroužení" po trati :)

Re: Kolejiště za gauč :)

PříspěvekNapsal: ned 23 črc, 2017 6:47 pm
od Miloš_P
jirik.pcr píše:Takže co vy na to, nevymyslel sem nějakej naprostej nesmysl ? Budu rád za názory, přeci jen, není to levná legrace, tak ať to stojí za to ;)

Ty křižovatky místo angličanů ve stanici jsou totální nesmysl. Omezíš si tím dost podstatně možnosti provozu a posunu a časem to budeš stejně předělávat, aby to odpovídalo skutečnému nádraží. Pokud nechceš řešit smyčku, tak modeluj provoz mezi dvěma koncovýma stanicema, to je provozně určitě větší zábava a dítě se určitě rychle naučí objíždět soupravu v koncové stanici a pokud použiješ motorák, tak to ani nebude potřeba. A navíc tím ušetříš dost místa. Stejne si s tím ve finále budeš "hrát" víc ty, děti většinou odpadnou k facebooku nebo podobným vymoženostem (vlastní zkušenost).

Re: Kolejiště za gauč :)

PříspěvekNapsal: pon 24 črc, 2017 6:26 am
od HonzaM
Miloš_P píše:
jirik.pcr píše:Ty křižovatky místo angličanů ve stanici jsou totální nesmysl. Omezíš si tím dost podstatně možnosti provozu a posunu a časem to budeš stejně předělávat, aby to odpovídalo skutečnému nádraží. Pokud nechceš řešit smyčku, tak modeluj provoz mezi dvěma koncovýma stanicema, to je provozně určitě větší zábava a dítě se určitě rychle naučí objíždět soupravu v koncové stanici a pokud použiješ motorák, tak to ani nebude potřeba. A navíc tím ušetříš dost místa. Stejne si s tím ve finále budeš "hrát" víc ty, děti většinou odpadnou k facebooku nebo podobným vymoženostem (vlastní zkušenost).

Angličany místo křižovatek samozřejmě ano. Smyčkových modulů není potřeba se bát, tím spíš kdyby sloužily tak jak je zřejmé, bez vazby na výhybku. jirka.pcr tam chce mít v první fázi mít jen panýlky se smyčkou na jednoduché otočení směru jízdy, asi snadno odnímatené. Koncová nádraží jsou samozřejmě zajímavá a z hlediska provozu lepší řešení, jenže by to předpokládalo na každé straně ješté alespoň kousek trati, a na to asi ani v současné chvíli není místo, předpokládalo by to také další elektroniku a další ovládání těch nádraží, a to asi teď není reálné. Při návrhu s jakým Jirka.pcr počítá mu stačí při použití N-ka na každé straně odnímatelný panel 40 x 60 cm s "bublinou" bez elektroniky a ovládání.

Re: Kolejiště za gauč :)

PříspěvekNapsal: pon 24 črc, 2017 6:43 am
od el_salamo
Do 200*30 bych frknul nějakou stanici ala "Kameničky". Dvě koleje, jedna vlečka do fabriky, remíza s jedním stáním, kusá kolej s volnou skládkou. Podívej se na Milanovy plánky; i na velkým kolejišti má pěkné malé stanice.

Re: Kolejiště za gauč :)

PříspěvekNapsal: pon 24 črc, 2017 7:47 am
od fulda
Nějak si rozplánuj, jestli tvoje smyčky na konci mají vytvářet bubliny (vlak odjede, otočí se a vrací se po stejné koleji) a nebo ovál.
Ve druhém případě bych spíš přemýšlel nad tím, jak kolej která dělá oválovitost maskovat jako skrytou.
A nebo to celé pojmout jako dvoukolejku, ale a to máš asi málo místa.

Re: Kolejiště za gauč :)

PříspěvekNapsal: pon 24 črc, 2017 10:45 am
od HonzaM
Podle toho co jirik.pcr napsal v úvodním příspěvku, jde mu o řešení formou oválu. Z hlediska ortodoxního modeláře je samozřejmě ovál zavrhován, nicméně řadě uživatelů tohle řešení vyhovuje a jsou rádi že mohou vlak nechat jezdit a kochat se jak jede. Já doma takové kolejiště které v přincipu ovál je a když přijde návštěva s dětmi, které doma vláčky nemají a jde jim o to aby viděli jak vlákna jede a ovládat jen aby jel nebo zastavoval, rádi si vezmou do ruky ovladač a vúbec jim nevadí že je to z modelářského hlediska špatné. O manipulaci nemají zájem. Nádraží jak ho má jirik.pc navrženo má výhodu v tom, že je to modul, který lze v budoucnu využít jako nádraží do "modelovějšího" kolejiště. Znám dost lidí, kteří mají kolejiště typu ovál a naprosto jim to vyhovuje (a to včetně poměrně rozsáhlého kolejiště v jednom modelářském kroužku).

Re: Kolejiště za gauč :)

PříspěvekNapsal: pon 24 črc, 2017 10:56 am
od HonzaM
jirik.pcr píše:protože TT už mám nějaký... ale jak si to napsal, zamyslím se nad tím, stojí to za úvahu... zpětnou smyčku bych právě nemusel řešit, první kolej s ostatníma není propojena výhybkami, jsou přes ní jen kříže... právě bych chtěl aby to vypdalo, ale jsou to jen kříže... takže z první koleje je možno jet jen do depa a ke skladu, 2. 3. a 4. jsou s obrácenou polaritou

Každopádně díky za komentář

Kříže (křižovatky) nejsou zapojeny tak, aby byly křižující se tratě elektricky isolovány.

Re: Kolejiště za gauč :)

PříspěvekNapsal: pon 24 črc, 2017 12:36 pm
od Lukas130
HonzaM píše:Kříže (křižovatky) nejsou zapojeny tak, aby byly křižující se tratě elektricky isolovány.


Ano, přesně tak, při předělávání kolejiště bylo tohle pro mě nemilým překvapením. BTTB kříže se totiž odizolovat daly, současné Tilligovy kříže už ne, krajní kolejnice do obou směru jsou z jednoho kusu - takže natvrdo spojené.