Stránka 1 z 2

TT na škříňkách do U 2.7 x 5.1 x 1.4

PříspěvekNapsal: stř 12 črc, 2017 3:12 pm
od jurazbabic
Zdravím kolegy modeláře,
rozhodli jsme se, že přesuneme kolejiště na půdu, kde je více místa. Sice máme jakš takš provozuschopné kolejiště, bez krajiny, ale v celku ho na tu půdu nedostaneme, takže jsme odnesli staniční desku (3.4x0.5m - ta prošla :D ) (v plánku červeně) a zbytek rozebereme a začneme znovu. Chceme se kochat jízdou v krajině, ale zároveň aby ty jízdy měly smysl, takže bohatý provoz nákladů na různé vlečky a i celkem rušný osobní provoz. Vymyslel jsem si fiktivní epochu: 7 - spousta soukromníků a spousta přeprav :) . Kolejivo tillig, výhybky EW2, jen na tovární vlečce bych zkusil kuehn, aby to vypadalo jako stará vlečka (světle modře). To tmavě modré mají být: vlevo potok, vpravo řeka, na které by mohl být jez a náhon na pilu (již nepoužívaný). Ve SCARMu to prostě jinak nejde.
kolejiste-puda.png

Skryťák bych řešil jako velkou přesuvnu (šedá), tím bych mohl jednoduše provádět změnu skladby nákladních vlaků.
kolejiste-puda_sn.png

Tak prosím kritizujte a navrhujte...
Přikládám i scarm k volnému použití (CC):
kolejiste-puda.scarm.zip
(8.96 KiB) 315 krát

Re: TT 6x1.2m na půdě

PříspěvekNapsal: stř 12 črc, 2017 4:43 pm
od Myšpulín
Ke skryťáku: mezi první a druhou kolej napravo (co máš ty kousky kusých kolejí) bych udělal smyčku. Takto nemáš jak otočit soupravu než odpojit loko, objet a znovu připojit, což tě někdy nebude bavit, až si budeš chtít jen tak zajezdit. Sice nemodelové, ale praktické. Druhou možností by bylo přivést jednu kolej místo zleva zprava. A nech si trochu přístup, protože pokud to rozjedeš a bude tě to bavit, budeš ty kousky napravo prodlužovat, abys i na ně odstavil další soupravy.

A jen taková malá technická: jak hodláš zabezpečit koleje v přesuvně, aby ti z nich neujely samotné vozy, až odpojíš loko a budeš s ní objíždět?

Re: TT 6x1.2m na půdě

PříspěvekNapsal: stř 12 črc, 2017 5:39 pm
od hopeter
Zajištění vozů na přesuvně mám udělané velice jednoduše. Koleje jsou položeny "do lavoru" t.j. uprostřed jsou o cca 3 až 5 mm (podle délky přesuvny) níže než na krajích.
Odpojená souprava tak zůstane vždy uprostřed a z přesuvny neujede... :wink:

Re: TT 6x1.2m na půdě

PříspěvekNapsal: čtv 13 črc, 2017 6:19 am
od jurazbabic
Jo, o smyčce jsem uvažoval, ale furt jsem ji trasoval okolo přesuvny s výhybkou vlevo a moc dobře to nevycházelo. Smyčka jen vpravo mě nenapadla, takže díky za super nápad. Kusých kolejí také není nikdy dost :D .
Zajištění proti ujetí jsem vůbec nepovažoval za nutné, ve stanici odpojená souprava v pohodě stojí (kovová dvojkolí), ale pro jistotu udělám ten "lavór".
Ještě jsem zapomněl, úplně vpravo dole vedlejší trať může v budoucnu pokračovat na další modul, pak to bude celé do L nebo U.

Re: TT 6x1.2m na půdě

PříspěvekNapsal: čtv 13 črc, 2017 2:16 pm
od jurazbabic
Asi takto?
kolejiste-puda_sn.png

kolejiste-puda.scarm.zip
(9.22 KiB) 233 krát

Udělal bych to co je světle šedé taky nějak výsuvné / vyndavatelné, aby byl přístup zespodu ke stanici.

Re: TT 6x1.2m na půdě

PříspěvekNapsal: pát 14 črc, 2017 8:05 am
od Tomas Lebeda
Ahoj, není trochu škoda těch ostrých oblouků?
Zejména ten v levém horním rohu na odbočné trati, by se dal určitě hezky roztáhnout.
Na projíždějící vlak by se pak určitě i líp koukalo.

Pořád nemůžu přijít na to, jak to myslíš s tou smyčkou za posuvnou.
Takhle přeci stejně budeš muset při každém průjezdu posouvat šuplík.
Sice se tím zajistí střídání, ale nedocílí se toho, že by vlak mohl i kroužit.
Chápu že to možná není záměr, ale to kolejiště je již docela velké a má jistě prostorové rezervy.

Re: TT 6x1.2m na půdě

PříspěvekNapsal: pát 14 črc, 2017 9:04 am
od jurazbabic
Tomas Lebeda píše:Ahoj, není trochu škoda těch ostrých oblouků?
Zejména ten v levém horním rohu na odbočné trati, by se dal určitě hezky roztáhnout.

V levém horní rohu? To asi moc ne, dole je továrna, ta bude chtít nějaký dvůr s harampádím a pak kopec a na ní ta trať. Teď tam mám R310, jo, je to málo, ale víc se tam asi nevleze, rozšiřovat kolejiště už nemůžu, vzhledem k tomu, že je to půda, kde je jen uprostřed průchozí výška. Bral jsem to tak, že je to vedlejší trať, tak je prostě hodně zakroucená.
Tomas Lebeda píše:Pořád nemůžu přijít na to, jak to myslíš s tou smyčkou za posuvnou.
Takhle přeci stejně budeš muset při každém průjezdu posouvat šuplík.
Sice se tím zajistí střídání, ale nedocílí se toho, že by vlak mohl i kroužit.
Chápu že to možná není záměr, ale to kolejiště je již docela velké a má jistě prostorové rezervy.

Také chápu, ale kroužení dokola pořád stejného vlaku se mi nějak nelíbí. Navíc by to šlo softwarově vyřešit, pokud by byla přesuvna poháněná motory. Zatím počítám s ručním pohonem a někdy v budoucnu s automatizovaným umístěním přijíždějícího vlaku na volnou kolej. Ten si pak ručně objedu s loko a nachystám na odjezd. Nebo otočím v přidané smyčce.
Také je to tak trochu rozvrženo s ohledem na rám a nožičky, které budou v délkové pozici 1, 3 a 5m. A ty nožičky budou mít kolečka pro odjetí kolejiště ode zdi pro montáž a servis. No jestli máte někdo lepší nápad, tak sem s ním.
Teď mě napadlo: smyčku posunout více doprava a udělat ji mezi 1. a 2. kolejí počítáno odspoda, tím by teda mohl zcela nemodelově kroužit vlak. Asi dobré pro zajíždění / testování.

Re: TT 6x1.2m na půdě

PříspěvekNapsal: pát 14 črc, 2017 10:09 am
od Tomas Lebeda
Já jsem s tím obloukem řešil něco podobného. Pravda nemám tam továrnu, ale zas celkovou šířku kolejiště mám jen 80cm.
Nakonec jsem kombinací počátečního obklouku R500 před R396 až po R353 a zase zpátky, dosáhl toho, že to vypadá docela plynule.
Rozdíl v šířce oproti R310 bude tak 8-10cm. Mě se to tvé kolejiště moc líbí, ale tenhle oblouk R310 mi přijde zbytečný.
Vždycky to bude kompromis mezi krajinou a tratí.

Re: TT 6x1.2m na půdě

PříspěvekNapsal: pát 14 črc, 2017 11:03 am
od milan ferdián
Zkus posunout hlavní stanici více doprava.Tím se ti uvolní nalevo prostor pro větší traťový poloměr .Milan

Re: TT 6x1.2m na půdě

PříspěvekNapsal: pát 14 črc, 2017 1:42 pm
od jurazbabic
Tomas Lebeda píše:kombinací počátečního obklouku R500 před R396 až po R353 a zase zpátky

Něco jako přechodnice... Na hlavní trati je mám, ale na vedlejší jsem se na ně vybodl. Asi takhle? R330
kolejiste-puda.png

milan ferdián píše:Zkus posunout hlavní stanici více doprava.Tím se ti uvolní nalevo prostor pro větší traťový poloměr .Milan

To je ta část šedého oblouku R400 a těsně to líže továrnu. Teda při posunu 30cm, což je asi tak kolik je na druhé straně před pilou.

Udělal jsem taky úpravu vlečky, protože na původním byla moc nízko - kolize s tobogánem. Jenže teď je velký sklon ke stanici, tak nevím, jestli by tam neměla být odvratná výhybka. Moc se mě ji tam dávat nechce, je to dost natěsno. Je přípustné, aby byla vlečka zaloučena do 1. koleje a byla chráněna pouze výkolejkou?
No a ještě skryťák se smyčkou.
kolejiste-puda_sn.png

kolejiste-puda.scarm.zip
(9.38 KiB) 211 krát

Re: TT 6x1.2m na půdě

PříspěvekNapsal: pát 14 črc, 2017 6:53 pm
od Myšpulín
Stihneš na ty odbočce nastoupat tolik, aby jsi nadjel hlavní trať?

Re: TT 6x1.2m na půdě

PříspěvekNapsal: sob 15 črc, 2017 7:49 pm
od jurazbabic
Myšpulín píše:Stihneš na ty odbočce nastoupat tolik, aby jsi nadjel hlavní trať?

Jo, ale je to na těsno: 55mm, stoupání 3.3% a hlavní klesá 2.2%.

Stanici jsem posunul o 20cm, je to trochu lepší s vlečkou do továrny.
kolejiste-puda.png

Re: TT 6x1.2m na půdě

PříspěvekNapsal: pon 17 črc, 2017 7:38 am
od Sandy
Myšpulín píše:Stihneš na ty odbočce nastoupat tolik, aby jsi nadjel hlavní trať?

Nestihne to! A když, tak jen tak tak....
Já bych pravou stranu předělal. Z pravého zhlaví bych vyvedl dvě souběžné tratě. Pravá (vnější) by vedla do horní stanice. Levá by byla "hlavní trať". Až po druhý tunelový portál by obě mírně stoupaly souběžně. Vnější trať by pak i nadále stoupala tak, aby bezpečně překřížila "hlavní" a "hlavní trať" by vedla v rovině. Další pokračování by bylo podle obrázku. Před pravé zhlaví bych umístil kolejovou spojku. Myslím si, že výhodou by byl pestřejší provoz. Na obou tratích by se dal realizovat nezávislý provoz.
Ve skryté části bych určitě udělal smyčku. V TT se na plochu 6 x 1,2 m určitě vejde alespoň se třemi kolejemi a možná, že zůstane místo i na přesuvnu.

Re: TT 6x1.2m na půdě

PříspěvekNapsal: stř 19 črc, 2017 7:50 pm
od jurazbabic
Sandy píše:Nestihne to!

Stihne. Ale pro větší rezervu jsem portál tunelu hlavní trochu posunul doleva.
Sandy píše:Já bych pravou stranu předělal. Z pravého zhlaví bych vyvedl dvě souběžné tratě.

I nad touto variantou jsem přemýšlel, ale vést souběžně dvě tratě přes dva tunely a mosty, to se mi nějak nezdá. Myslím si, že i v reálu by to tak bylo jen pokud by byly obě tratě dost významné. Ano, souběžné tratě umožňují současný vjezd nebo odjezd, ale myslím si, že provozně zajímavější je odbočka na trati. Někdy bude muset vlak na vedleší před ní počkat na uvolnění hlavní. A když už vedlejší samostatně zaústěná do stanice, bylo by lepší, aby byla blíže k budově - ohrožení nástupu.
jurazbabic píše:Ve skryté části bych určitě udělal smyčku. V TT se na plochu 6 x 1,2 m určitě vejde alespoň se třemi kolejemi

Smyčku už jsem udělal, jednokolejná musí stačit, soupravy se budou "skladovat" na přesuvně, 12 kolejí je snad dost, 13. nejzadnější musí zůstat volná pro pohyb souprav. Plus 11 kusých vedle.

Dále jsem překopal levé zhlaví, konečně se mi líbí zaústění vlečky do manipulačních kolejí. Trochu se zmenšila kapacita v depu na odstavování vozů.
Také pravé jsem trochu upravil, takže do něj téměř nemusím sahat (červeně).
kolejiste-puda-posun.png

kolejiste-puda-posun.scarm.zip
(9.3 KiB) 236 krát

Re: TT 6x1.2m na půdě

PříspěvekNapsal: úte 22 kvě, 2018 2:44 pm
od jurazbabic
Ahoj všichni,
neusnulo to, jen ještě stále není půda "ready" a taky si říkám, jestli by nebylo lepší zůstat v původní místnosti, ale udělat to na skříňkách kolem zdi. To by byl prostor 5.1x2.7x1.5m. Původní záměr jsem tedy "mírně" poupravil. Červená znamená již hotová stanice, tentokrát s menšími zásahy do již postaveného. Modrá Kuehn.
kolejiste-new.png

Skryťák opět jako megapřesuvna.
kolejiste-new_sn.png

kolejiste-new.scarm.zip
(7.34 KiB) 217 krát