H0 Železný Brod a okolí

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

H0 Železný Brod a okolí

Příspěvekod Petr7 » čtv 15 čer, 2017 3:08 pm

Zdravím všechny,
rád bych Vám představil můj plán na takové spíš větší domácí kolejiště. Zatím je ve fázi dodělávání místnosti kde pak bude stát, takže je stále dost času na úpravu návrhu.

Nějaké ty základní informace:
Měřítko H0 ,analog, Tillig koleje, rám stolu bude dřevěný (OSB desky)+polystiren, epocha IV (čsd, pořád ještě nějaké páry), nákresy jsou 1:15, téma je Liberecký kraj (Železný Brod-upravený s depem, Malá skála, Semily, Velké hamry a "košťálov"), tušim trať 035, mimochodem jsem z J. Moravy, ne z z okolí Turnova, jen se mi líbí ty nádraží, jednokolejka, krajina atd

Tento plán už byl tolikrát předělaný, že s první verzí nemá nic společného. Přemýšlím nad tím už rok, ovšem to neznamená, že je dokonalý. Finančně to není tak strašné, dřeva i polystirenu mám dost, kolejivo mě celkem vyjde na cca 20 000kč (stavebnice vyhybek od Tilligu- pěkné vyhybky s kovovou srdcovkou za 220kč) dost pravděpodobně si na to vydělám během tohoto léta.

Budu rád za jakékoli připomínky, nápady na zlepšení atd. Jenom doufám že se tu nebudou objevovat nic neříkající zprávy. Kritiku ano ale jen opodstatněnou a ideálně s návrhem lepšího řešení. Díky
Přílohy
IMG_20170615_120513037.jpg
Celkový nákres i s tunely a "krajinou" ale nevim kdo se v tom na poprvé vyzná :D (mimochodem já jo)
IMG_20170615_120454388.jpg
Takhle vypadá schema věcí nad povrchem. S tunelama se to všecko plete. Prostě pro lepší představu
IMG_20170615_120546035.jpg
Depo v nádraží Železný brod. V realu Ž. Brod depo nemá, je v Turnově, ale ja Turnov nemam tak je tady
Petr7
 
Příspěvky: 37
Registrován: stř 14 čer, 2017 1:20 pm

Re: H0 Železný Brod a okolí

Příspěvekod Petr7 » čtv 15 čer, 2017 3:13 pm

Jo a poloměry min R2, stoupani max 3% na rovině a 2% v obloucích a průjezdny profil u mostů atd vysoký aspoň 8cm
Petr7
 
Příspěvky: 37
Registrován: stř 14 čer, 2017 1:20 pm

Re: H0 Železný Brod a okolí

Příspěvekod sidlo » čtv 15 čer, 2017 5:08 pm

Jaké jsou rozměry kolejiště?
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3605
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: H0 Železný Brod a okolí

Příspěvekod RadekH0 » čtv 15 čer, 2017 6:22 pm

sidlo píše:Jaké jsou rozměry kolejiště?

Když vezmem v úvahu, že podle pravítka je délka kolejiště na plánku cca 240mm a plánek 1:15, tak to vychází na cca 3600mm :wink:
Plánek se mi ale celkově líbí, jenom se bojím jestli se to tam na tom rozměru všechno vejde tak, aby to nebylo namačkaný na sebe. Ovšem je to jenom můj odhad, který nemusí být kdoví jak dobrej :)
Přeju zdárnou stavbu a radost z kolejiště.

Radek
Měřítko TT, epocha: V./VI.
DCC
RadekH0
 
Příspěvky: 510
Registrován: ned 03 bře, 2013 11:37 am
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Re: H0 Železný Brod a okolí

Příspěvekod sidlo » čtv 15 čer, 2017 6:35 pm

Já jsem první náhled viděl jenom na mobilu, tak jsem ta čísla nemohl přečíst. Mám stejnou obavu, že tolik kolejí se na ten prostor nemůže vejít.
Všem doporučuji nakreslit si kolejiště pomocí plánovacího programu. Já propaguji XtrackCAD http://www.xtrkcad.org/Wikka/CurrentRelease
Pro porovnání místnost 450 × 370 cm.
Obrázek
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3605
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: H0 Železný Brod a okolí

Příspěvekod Petr7 » čtv 15 čer, 2017 8:07 pm

Mělo by to vycházet tak jak na nákresu. Už mam na zemi poskládané to horní nádražíčko a vychází to v podstatě přesně. Kdyžtak mam ješte nějakou rezervu vlevo tak to možu ještě trošku poupravit na místě. Ale mám na to takovou vychytávku. Něco jako ty přípravné papírové vyhybky, až na to že mam i rovinky, oblouky.... także si to poskládám z papírových dílů a vidím přesně jak to vychází. Takový wintrack naživo :D
Petr7
 
Příspěvky: 37
Registrován: stř 14 čer, 2017 1:20 pm

Re: H0 Železný Brod a okolí

Příspěvekod Petr7 » čtv 15 čer, 2017 8:10 pm

A ano rozměry jsou 360cm X 330cm
Petr7
 
Příspěvky: 37
Registrován: stř 14 čer, 2017 1:20 pm

Re: H0 Železný Brod a okolí

Příspěvekod el_salamo » pát 16 čer, 2017 8:32 am

- Přijde mi, že je tam zbytečně mnoho stanic - zrušil bych tu horní, dolní a vpravo dole. Takové množství se nedá ani uřídit; navíc máš hrozně krátké koleje mezi stanicema
- Hlavní na dvojkolejce
- zrušit/přesunout nákladiště, přímo před staniční budovu se nehodí (cestující by se neměl motat mezi tatrovkama s pískem)
- k čemu je ta kolej, která v depu kříží "jámu" a kolem točny vede k naftě? Tam by byl spíš výjezd z točny
- přijde mi škoda vyvedenou dvojkolejku dělit na dvě jednokolejné tratě.
- U dolního a horního nádraží jsou tratě dost blízko sebe; není tam prostor na optické oddělení, zdůvodnění tunelu ap.
- Skutečně bych to přemaloval aspoň do wintracku (klidně bez výškových úprav)
- 7 kolejí na dvojkolejném nádraží chceš nacpat na šířku 30 cm = osová vzdálenost kolejí 4cm. Není to málo? TT má obvykle 43mm, přepočtem vychází H0 na 59.
- všechny zhlaví mi opticky přijdou "splácnuté" - kolik ti vychází délka staničních kolejí? Jak dlouhý se ti do stanice vejde vlak?

Hodně zdaru,
s.
Uživatelský avatar
el_salamo
 
Příspěvky: 207
Registrován: pát 30 lis, 2007 8:48 am

Re: H0 Železný Brod a okolí

Příspěvekod sidlo » pát 16 čer, 2017 10:57 am

Ty dvojkolejky nejsou dvojkolejky ale pouze paralelně vedené jednokolejky. Kdyby se v tunelech udělaly dvojité kolejové spojky, tak by z toho šly dvojkolejky udělat.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3605
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: H0 Železný Brod a okolí

Příspěvekod wendycrx » pát 16 čer, 2017 12:50 pm

Mě se to i líbí, jen bych rovněž nedělal dvojkolejky/souběžné jednokolejné, působí to divně. Rovněž mě překvapuje cena materiálu.. dělám menší kolejiště a jen 29 vexlí 2xangličák a 32m kolejí+kolejové spojky vyšly na +-16500kč, tohle kolejiště bude větší, delší a tak si myslím že cena bude jinde ( můj odhad jen za koleje + vexle je kolem 30tis ) a to máš ještě točnu a nevím jak na tom bude skryté nádraží. Rovněž v tom nejsou započítány přestavníky...dle mne moc velký projekt na prvotinu ( předpokládám že další jiné větší kolejiště jsi nestavěl... )

Ale držim palce, na pěkný projekt.
wendycrx
 
Příspěvky: 132
Registrován: sob 16 kvě, 2009 6:10 pm

Re: H0 Železný Brod a okolí

Příspěvekod imodry » pát 16 čer, 2017 1:21 pm

Koukám na ten rozměr kolejiště 360x330 cm. Skoro čtverec řekl bych. Jak budeš budovat a udržovat kolejiště na místech kam nedosáhneš? Už 100 cm je podle mne maximum. Hovoříš o Wintracku, tak o něm nehovoř a to kolejiště si v něm naplánuj, je to na pár minut a pak budeš mít teprve jasnou představu, jestli všechno sedne jak má. Hlavně se nepouštěj do něčeho, o čem přesně nebudeš vědět, že je to nejlepší řešení.
imodry
 
Příspěvky: 22
Registrován: čtv 09 srp, 2012 4:27 pm
Bydliště: Plzeňsko

Re: H0 Železný Brod a okolí

Příspěvekod sidlo » pát 16 čer, 2017 2:06 pm

Ten návrh se do zadaného prostoru nevejde. Nástřel hlavní stanice bez depa.

ZeleznyBrod.png
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3605
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: H0 Železný Brod a okolí

Příspěvekod Petr7 » pát 16 čer, 2017 5:57 pm

Takže, vidím že jste se toho chytli přesně jak jsem čekal :D... to zrušeni horní a a spodní stanice se mi zdá jako dobrý nápad. Abych řekl pravdu doteď jsem nepřemýšlel o tom tuhle stanici vynechat, ale když to udělám vznikne nádherný úsek tratě. Na druhou stranu to vpravo dole bych upravil ale zanechal (není to stanice jako taková ale taková skládka u kamenolomu), co takhle napojeni jen do Ž. Brodu a ten "viadukt" vynechat a udělat z toho normál vlečku. Nakladiště v Ž.B. tam asi teda taky nedám, už jsem nad tím přemýšlel. Stejně už to realný Ž. Brod skoro nepřipomíná.
Při poskládání mě délky koleji Ž. Brodu vycházely docela v poho. Ta nejmenší tuším metr, nejdelší okolo dvou m. Co jsi použil za vyhybky? Ja tam mam EW1, ale hlavně ten nákres nemá tech 330cm co jsem si všiml. Každopádně se nebráním úpravám. Jo a ta kolej okolo točny je zásobovací, neco podobného jako měl Houmr. Jen ten to měl jako přímé napojení tè koleje se zbrojením do zhlaví. Jde o to že se mi nezdá posunovat cisterny přez točnu.
A dalši věc je ta finanční. Koleje jsem počítal vyhybku po vyhybce, metr po metru a vyšlo to na tech cca 20K ,ale teda nebudu tam mít anglány- po zkušenostech z klubu to moc spolehlivé a občas to vyskočí.
To mi připomíná další věc, že chodím do klubu modelové železnice, takže nejsem bez zkušeností. Například pro klub vyrábím funkční návěstidla.
Ještě ty přestavníky. Nebudu je kupovat ale vyrábět. Zatím to vypadá na přestavniky z motoru, ktere fungují jako elektromagnetické, jen ne posun táhla, ale otočení, kterè pak na posun změní páka. Jako u serva. Testuju to a zatím to funguje pěkně.
A poslední věc. Sice 330X360 ale všimněte si montážních otvorů. JAKÉKOLI MÍSTO je tuším 60cm vždy aspoň od jednoho otvoru. Jo a ta "dvojkolejka"... vážně to působí tak divně? :/ ja jsem si právě říkal že to bude aspoň zajímavější ale bez problémů s 2kolejkou. Hlavně na levém zhlaví Ž.B. je to tak v reálu. Horní do Semil a dolní do Velkých Hamrů.

Snad jsem na nic nezapomněl a díky moc za návrhy na zlepšení ;) hold potřebuju někoho kdo zkrotí mou tvoŕivost :D proto tu taky jsem
Petr7
 
Příspěvky: 37
Registrován: stř 14 čer, 2017 1:20 pm

Re: H0 Železný Brod a okolí

Příspěvekod sidlo » pát 16 čer, 2017 7:36 pm

Výhybky jsou EW1. Dvojitá kolejová spojka předpokládá EW2 a křižovatku 30°, musí se to složit. Obloukové výhybky jsou 29,3°/41,3° a 20,7°/32,7°.
Zrušení angličanů a jejich nahrazení dvěma výhybkami staniční koleje neprodlouží.
Levé zhlaví v oblouku staniční koleje moc neprodlouží, není tam dodržen průjezdný průřez.
Ty dva malé obloučky vpravo dole to je oříznuté číslo 3,3.
Zapomněl jsem tam nakreslit tu dolní kusou kolej.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3605
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: H0 Železný Brod a okolí

Příspěvekod jafobe » sob 17 čer, 2017 9:46 pm

Nevím jaký byl původní záměr.
Ale pokud bych to bral za sebe, a pokud by se mi líbili zdejší jednokolejky, nebudu je vést z obou stran asi nejcentrálnějšího nádraží souběžně až někam do tunelu a ještě kolem další stanice, k tomu z centrální stanice další jednokolejnou trať ... zabíjí to totálně dojem jednokolejné tratě, hlavní stanice by pro 5 tratí byla poměrně malá, dostačující tomu snad jen depem pokud by většina tratí byla odbočných, a ten zbytek spletitých jednokolejek mezi tím vším, a další nádraží co pomalu ani není jak opticky oddělit aby je bylo vidět, to nezachrání. Držel bych se možná víc reálu, i za cenu zmenšení počtu stanic, s tím že vypíchnu některé zajímavější prvky z dané tratě ... malebnou krajinu Maloskalska, hlubší údolí se skálami a řekou, mosty, tunely s galeriemi mezi Železným Brodem a Semilama či kolem odbočné trati na velké hamry a Tavnald ... Přijde mi že na takový prostor v daném měřitku by se dala dostat tak stěží polovina zmíněného, pokud by to neměl být "vlakodrom", k čemuž to pomalu taky začíná směřovat. A pokud už máš nějaké zkušenosti z klubu modelové železnice, takovýto úvodní nástřel mu asi moc dobrou reklamu neudělá. :roll:
Někdy méně je více ... depo s točnou může být klidně jen dvokolejné, pokud tam bude kvůli odbočné jednokolejné trati, stanice jde "zhustit" délkou i počtem kolejí, zmenšením technických staveb, aby se zachoval její celkový dojem. Kamenolom byl třeba i skoro hned nad nádražím v Železném Brodě, s kusem úzkokolejky k vápence vedle nádraží, ke které vedla kolej (vlečka) zaůstěná mezi depem a nádražní budovou, jejíž část tam je dodnes. Zajímavým motivem by mohla být i odbočka tratě na Tanvald u soutoku Jizery a Kamenice, či tunely s galeriemi od Žel.Brodu na Semily ... Takže bych si asi začal tím co z toho všeho původního mělo být tím nejdůležitějším, na to se zaměřil víc a od toho začal odvíjet zbytek. :wink:
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 698
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: HonzaR68 a 20 návštevníků