Stránka 1 z 1

Návrh kolejiště ve velikosti H0

PříspěvekNapsal: pon 15 kvě, 2017 6:07 pm
od MarekS
Dobrý den páni modeláři (pokud tu jsou i dámy, tak zdravím i je :) ) ,

je to již nějaký čas, co ve mně zrála myšlenka, že bych si postavil kolejiště a po x měsících se zrodil tento návrh, který bych tu rád představil a Vás poprosil o komentáře a rady (případně: celé to zahoď a zkus to znovu a lépe).
Mělo by se jednat fiktivní jednokolejnou elektrifikovanou trať, ze které odbočuje neelektrifikovaná vedlejší trať.
Vozidla by byla správy ČD, epocha V. Ovládání digitální. Kolejivo Tillig standard.
Rámy jednotlivých dílů budou ze dřeva. Materiál pro stavbu povrchu a terénu budou pokud možno co nejlehčí.Určitě polystyren (pořád ve mně hlodá myšlenka použít i karton). Kolejiště totiž bude zavěšeno pod stropem.
Koncová stanička bude odpojitelná a bude zavěšena na jiném místě. Odnímatelná bude i část s mostem.

Co se týče provozu na tratích, tak na hlavní trati počítám s rychlíkem, max. však 4 vozy( A+BDs+2B) , nákladní vlak( y ) , osobní vlak max. dva vozy ( BDs + Bmto).
Na vedlejší trať bych pak rád nasadil osobák 810 + přívěs, a pak náklad do koncové stanice(Uhlí nebo železný šrot). Výhledově pak ještě jeden spěšňák (853/4 + Btn).

Na nádraží na hlavní trati je depo s výtopnou pro lokomotivu pro vedlejší trať a stání pro traťovou údržbu a také zbrojení naftou. Dále je k vidění kolej ke skladišti a rampě u skladiště.
Na vedlejší trati ještě leží v oblouku malá zastávka.

Výškové poměry na tratích jsou zhruba takové: nádraží+depo 0, SN -100, vedlejší trať stoupá až do zastávky v cca +30 a pak postupně klesá až do -100. Koncová stanice je ve výšce -100.
Uspořádáním obou SN si ještě nejsem úplně jistý, dále si taky nevím rady, jak tam napasovat vratnou smyčku...

Tak to by asi bylo pro začátek ode mně vše. :)
Předem děkuji za rady, návrhy, výtky a tak podobně.

kolejiště 5.jpg
viditelná část

kolejiště 6.jpg
skrytá část

Re: Návrh kolejiště ve velikosti H0

PříspěvekNapsal: úte 16 kvě, 2017 4:12 pm
od hopeter
Otázkou je jak často to budeš k tomu stropu zvedat. Vzhledem k rozměrům by asi bylo na manipulaci vhodnější udělat to kolejiště segmentové.
Co se týká návrhu tak mě se více líbí stanice rovná a ne v polovině tak ostře zatočená...
Jinak vítej zde a ať se dílo daří. :)

Re: Návrh kolejiště ve velikosti H0

PříspěvekNapsal: úte 16 kvě, 2017 5:55 pm
od MarekS
Díky za přivítání.
Co se zvedání kolejiště týče, tak místnost bude normálně používána, takže pokud se nebude jezdit, tak bude kolejiště pod stropem, takže se bude zvedat často. Kolejiště nebude postavené z "jednoho kusu", ale bude sestavené z několika částí cca sedmi (předpokládám, že tam kde teď bydlíme, nebudeme nadosmrti, tak aby se to kolejiště dalo přestěhovat).
Co se stanice do "zatáčky" týče, tak jsem měl několik návrhů, které jsem si nakreslil, ale pokaždé se mi to na jednom konci ohlo. Prostě jsem nevymyslel něco smysluplného, aby se mi to líbilo... :evil:

Re: Návrh kolejiště ve velikosti H0

PříspěvekNapsal: úte 16 kvě, 2017 6:57 pm
od sidlo
Mě ta oblouková stanice neuráží.
V levém horním rohu budou zřejmě ty koleje nepřístupné. Silně bych je redukoval.
V pravém dolním rohu bych zelenou trať nevedl tunelem, ale nechal jet na povrchu, aby bylo na co koukat.

Re: Návrh kolejiště ve velikosti H0

PříspěvekNapsal: stř 17 kvě, 2017 9:38 am
od MarekS
Díky za návrhy.

S tím tunelem to je dobrá připomínka a zamyslím se nad tím :) . Ohledně těch kolejí v levém horním rohu, tak je pravda, že jsou už "z ruky", ale jsou tam tak nějak pro "dokreslení" atmosféry v depu a moc velký provoz na nich neplánuji. Na tu nejkrajnější kolej plánuji např. odstavení služebního vozu. Tu bližší na MUVku a M153 atp...
Tak bych je tam nechal. Nebo je možná směroval opačně od toho angličana...?

Re: Návrh kolejiště ve velikosti H0

PříspěvekNapsal: stř 17 kvě, 2017 6:12 pm
od Polabský
Hezký večer,
ten ostrý oblouk ve stanici bych skutečně nepovažoval za rozumný z mnoha důvodů.
Pokud zastaví kaloun vozů na menším poloměru a bude se znovu rozjíždět, bude mít snahu skočit dovnitř.
Dlouhé vozy budou na malém poloměru vypadat nepřirozeně, neřku -li blbě.
Ani ve skutečnosti by to tak nešlo ani v těch nejhorších podmínkách. Provozně je to skutečně neřešitelné.
Snažil bych se přetvořit tvar kolejiště. Oba vjezdy bych se snažil dostat co nejvíce vně a položit dopravní koleje do velkého zakřivení. Odstavné koleje a náznak depa bych také pojal trochu jinak. Tu lokálku bych raději vedl po vnitřní straně.

Re: Návrh kolejiště ve velikosti H0

PříspěvekNapsal: pát 19 kvě, 2017 6:09 am
od MarekS
Dobrý den,
díky za postřehy. Připomínky k malému poloměru jsem čekal a snažil jsem se ty úplně nejmenší poloměry(R380) co nejvíce eliminovat. Ale vzhledem k možnostem, co mi dává volný prostor v místnosti, jsem limitován(a kdo není :-) ). Nicméně jsem se "zamyslel" a něco jsem začal kreslit, ale zatím to není k publikování :) . Co se odstavných kolejí a depa týče, tak tam bych asi potřeboval popostrčit.

Re: Návrh kolejiště ve velikosti H0

PříspěvekNapsal: pon 22 kvě, 2017 9:06 am
od MarekS
Dobrý den,

tak jsem se zamyslel nad výtkami a radami a vypotil jsem ze sebe další návrh. Tak Vás opět poprosím o komentáře a připomínky.
Díky.

Re: Návrh kolejiště ve velikosti H0

PříspěvekNapsal: pon 22 kvě, 2017 8:22 pm
od Polabský
MarekS píše:Dobrý den,
díky za postřehy. Připomínky k malému poloměru jsem čekal a snažil jsem se ty úplně nejmenší poloměry(R380) co nejvíce eliminovat. Ale vzhledem k možnostem, co mi dává volný prostor v místnosti, jsem limitován(a kdo není :-) ). Nicméně jsem se "zamyslel" a něco jsem začal kreslit, ale zatím to není k publikování :) . Co se odstavných kolejí a depa týče, tak tam bych asi potřeboval popostrčit.


Hezký večer,
reaguji tímto i na další Váš příspěvek. Bude na tom ještě dost plánování. Jinak vzorová stanice v oblouku je například Bystřice u Benešova a nejen ta. Doufám, že přijdou další odkazy od jiných.

Re: Návrh kolejiště ve velikosti H0

PříspěvekNapsal: úte 23 kvě, 2017 6:28 am
od Michal Šuhajda
Ahoj, zkus stanici pootočit, abys nemě koleje rovnoběžně s hranou kolejiště bude to vypadat líp. Pokud se ti podaří nahradit pravý úhel menším (např 75°) i za cenu delšího oblouku na vjezdu vpravo, bude to též vypadat líp. To by mělo jít i u původního návrhu, Rovné zhlaví a oblouk uprostřed stanice je lepší z provozního hlediska Pokud budeš odpojovat/ spojovat vozy budeš mít teď v tom levém rohu problém.

Re: Návrh kolejiště ve velikosti H0

PříspěvekNapsal: čtv 25 kvě, 2017 8:08 am
od MarekS
Díky Vám za další připomínky, budu dál koumat. Snad se dostaví nějaké další nápady.

Re: Návrh kolejiště ve velikosti H0

PříspěvekNapsal: úte 30 kvě, 2017 8:16 am
od MarekS
Michal Šuhajda píše:Ahoj, zkus stanici pootočit, abys nemě koleje rovnoběžně s hranou kolejiště bude to vypadat líp. Pokud se ti podaří nahradit pravý úhel menším (např 75°) i za cenu delšího oblouku na vjezdu vpravo, bude to též vypadat líp. To by mělo jít i u původního návrhu, Rovné zhlaví a oblouk uprostřed stanice je lepší z provozního hlediska Pokud budeš odpojovat/ spojovat vozy budeš mít teď v tom levém rohu problém.


Po delší odmlce opět zpět a ahoj,
tak jsem zkoušel zakomponovat výše zmíněné připomínky a něco jsem teda navrhl. Stanici jsem pootočil o 5°, vjezd vpravo jsem taky pozměnil(viz přiložený soubor). Akorát s tím levým zhlavím asi nic nevymyslím. Spojování a odpojování vozů mám v plánu provádět na rovné části. Myslím, že by to tak mělo stačit( ale nějaké nápady z venku jsou vítány :-) ).
Jinak by mě ještě zajímaly názory na koncovou stanici, jestli to dává smysl.

Návrh 2-3.jpg
Viditelná část