Stránka 1 z 3

Přípojná stanice - Koubis

PříspěvekNapsal: pát 12 kvě, 2017 9:59 am
od michal.kubista
Ahoj,
mám tu návrh stanice pro moje kolejiště a chtěl jsem vás požádat o pár rad. Kolejiště směřuju do 70. až 80. let. Stanice je zcela vymyšlená, veškerá podobnost je zcela náhodná :-) Jo a nemám přesně zažité odborné termíny, tak pokud se někde spletu, tak mě omluvte a opravte.
Stanice bude přípojná s jednou vedlejší tratí. Vlaky z vedlejší trati zde budou končit. Staniční budova bude dle obrázku dole.
Depo je zatím jen naznačené a nedokončené, je tam jen aby bylo vidět, že tam bude.
Otázky:
1. Může být manipulační kolej napojená dle obrázu zelená barva(5A a 7)? Na té modré (5B) bych chtěl končit osobní vlaky z vedlejší trati.
2. Ta kolej nahoře (10 - žlutá) musí být manipulační nebo může být dopravní? Je tam napojení do depa.
3. Pro objíždění soupravy se může použít jakákoliv kolej a nebo musí být určená nějaká konkrétní?
Zatím díky

Re: Přípojná stanice - Koubis

PříspěvekNapsal: pát 12 kvě, 2017 11:15 am
od tomkanka
Ahoj
1. Může
2. Může být dopravní
3. Může se objíždět po kterékoliv koleji

Re: Přípojná stanice - Koubis

PříspěvekNapsal: pát 12 kvě, 2017 12:18 pm
od hank
Napoprvé jsi to trefil z provozního hlediska docela dobře - není to, jak se říká, nic proti ničemu. Snad jen - otázka frekvence provozu na hlavní i vedlejší trati, tj. jestli je opravdu potřeba tolik dopravních kolejí. Chybí mi tam nějaké koleje manipulační, které by byly potřeba např. jako odstavné (asi by stačila jedna - v reálu by to asi byla část té žluté, jen by se na ní nechal kus místa pro vjezd/výjezd hnacích vozidel do/z depa) pro osobní a/nebo přípojné vozy z vedlejší trati, zvlášť jestli ta stanice bude jejich domovská (pak by to chtělo možná i nějaký šturc pro čištění a možnost údržby domácích vozů), a dále jedna nebo dvě pro předávání nákladní zátěže mezi oběma tratěmi a pro řazení nákladních vlaků pro vedlejší trať - tam bych zvážil i výtažnou kolej, aby posun nepřekážel provozu na dopravních kolejích. A jestli takové koleje budou dvě, jedna by mohly být dopravní určená hlavně pro odjezdy Mn vlaků na lokálku, a druhá jako manipulační pro nákladní vlakotvorbu. (Ono je to trochu složitější - není mi jasné, jak ty koleje budou dlouhé, jestli máš dost místa, lze jednu kolej vhodným osazením návěstidly rozdělit na dvě části - manipulační a dopravní, a ta samá souprava může být posunující díl a potom vlak... tohle všechno návěstní a dopravní předpisy umožňují. Vlastně to už máš naznačeno na té koleji č. 5. Ale jestli bude větší posun s nákladními vozy, měl by být co nejdál od staniční budovy, někde, kam normálně cestující většinou nechodí.). Asi by bylo dobře aspoň rámcově si naplánovat grafikon, zátěže a druhy vlaků - tj. jestli budou jen manipulační vlaky nebo i nějaké průběžné (a kolik). Mohly by jezdit i přímé Mn vlaky mezi hlavní tratí a lokálkou, pak by problém manipulací při vlakotvorbě zcela odpadl nebo by se omezil. A ještě by mělo být jasné, kolik a jaké bude místní nákladní zátěže, z toho se pak odvine i potřeba, účel a délka manipulačních kolejí vpředu u staniční budovy. Máš jich tam dost, chtělo by to upřesnit.

Re: Přípojná stanice - Koubis

PříspěvekNapsal: pát 12 kvě, 2017 1:22 pm
od vmucha
Nevím kolik máš místa, ale zvážil bych, jestli tam opravdu dávat ty trojcestné výhybky.

Re: Přípojná stanice - Koubis

PříspěvekNapsal: pát 12 kvě, 2017 7:45 pm
od lajblt
Jojo, navržený je to dobře. Možná bych jen upravil určení kolejí. 10. kolej se přímo nabízí jako strojová objízdná pro potřeby depa. Sice se dá objíždět po libovolné koleji, ale takto je to jednodušší. 8. kolej bych dal jako manipulační pro odstavování nákladních vozů, které mají jako cíl určení tuto stanici. Pro hlavní trať by pak jako dopravní zůstaly koleje 1, 2, 4 a 6, pro lokálku 3 a 5. Osobní vlaky na lokálku by nejspíš v reálu zastavovaly co nejblíže staniční budově, tj. na koleji "5b" (zelená) tak, aby zůstal průchod k nástupištím dalších kolejí nebo na koleji 3 vlevo. Pro odstavení záložních vozů pro lokálku lze použít kolej "5c" (kusá vlevo). Možná bych jen zrušil úvrať kusých kolejí vlevo u budovy (nechal bych jen kolej vlevo, zjednoduší to obsluhu).

Re: Přípojná stanice - Koubis

PříspěvekNapsal: sob 13 kvě, 2017 8:29 pm
od Polabský
Hezký večer,
celkově se mi tento nástin líbí.
Snad jen ta úvrať do šturcu je dost nepraktická.
Nejpodstatnější ale je, že bývá dobrým zvykem, že depo má dva vjezdy. Pokud by došlo k nesjízdnosti vjezdové koleje,
musí být zajištěn druhý přístup, i když třeba trochu kostrbatý a v běžném provozu neužívaný.
Napadá mě třeba z točny do šturcové koleje vedle depa a odtud zpět k druhému nezaústěnému zhlaví.

Re: Přípojná stanice - Koubis

PříspěvekNapsal: pon 22 kvě, 2017 9:20 pm
od michal.kubista
Tak trochu jsem se odmlčel, nějak jsem nestíhal v práci. Alespoň jsem měl čas si to trochu promyslet.
Hanku, díky za otázky, na které si musím ujasnit odpovědi i já sám. A ano, jsem začátečník, jen jsem už tady na fóru něco načetl.
1. Velikost provozu na hlavní trati bude celkem velká, společně se skrytým nádražím musí "uživit" provoz na dvojkolejné trati. Na obou koncích této stanice trať mizí v tunelu, kde se připojí trať ze skryté a na výjezdu už je dvojkoleka. Náčrtek zítra přiložím.
2. Provoz na vedlejší trati zatím rozmýšlím, ale vedlejší trať bude cca 12m dlouhá, na konci zvažuju staničku tři až čtyři koleje, jeden podnik, asi sklárnu, nějakou skládku. Stanička bude myšlená jako podhorská a převýšení proti předchozí 25cm. Osobní provoz určitě (nejspíš parní 455 a dva až tři BAI nebo i něco menšího), pak provoz do sklárny a na skládku. A protože je trať celkem dlouhá, zvažuju malou výhybnu se zastávkou a vlečkou, ale nemám jasno, co tam bude. Ale to vypadá celkem na dost bohatý provoz.

vmucha - je nějaký důvod, proč nedávat ty trojcestný výhybky? Vím, že nejsou úplně běžný, ale mě ta dobře vyšly a i se mi tam celkem líbí, ale to není argument.

Po dotazech tady zvažuju využít koleje 6 a 8 pro řazení souprav. Může se k řazení využít i dopravní koleje? A s tím mě napadá, jaké koleje lze použít k řazení souprav? Hloupé dotazy začátečníka :-)

Polabský - zkusil jsem zrušit úvrať, ale tu kusou kolej bych rád zachoval. Vedle staniční budovy bude pošta a tam chci přistavovat poštovní vozy. Připojení depa jsem jen naznačil. Bylo to myšleno takto? Zatím mi nevychází délka, ale zkusím to vyřešit. Ale depo chci ještě dořešit i pro motorový provoz a nějakou dílnu, zatím hledám inspiraci.

Neodpověděl jsem na všechno, ale jak jsem psal, i já si to ještě ujasňuju a tak je možné mě inspirovat a nasměrovat.
Díky

Re: Přípojná stanice - Koubis

PříspěvekNapsal: úte 23 kvě, 2017 8:16 pm
od Polabský
Hezký večer,
i takto lze depo připojit.
Obecně jde o to, když se stane běžný příjezd nezpůsobilý, měla by existovat alternativa.

Re: Přípojná stanice - Koubis

PříspěvekNapsal: ned 28 kvě, 2017 7:24 am
od michal.kubista
Tak jsem dokreslil schématický plán celého kolejiště, délky a poměry zde nesedí, tak tam nehledejte chyby, je to jen na ukázku možností provozu. Takhle podobně bude asi vypadat ovládací panel kolejiště.
Blokove_Schema_.png

Ta zelená část je skrytá a je téměř hotová.
Tu dvoukolejku mě přesvědčila rodina, ale já si prosadil nádraží na jednokolejné trati (vypadá v tom prostoru reálněji), tak vznikl takovýto kompromis.

Re: Přípojná stanice - Koubis

PříspěvekNapsal: ned 28 kvě, 2017 1:32 pm
od lajblt
Vidím tam několik zásadních problémů:

1) koleje v SN jsou kratší než koleje ve viditelné stanici uprostřed
2) křížení tratí vpravo by muselo být úrovňové, v opačném případě z toho bude tramvajová trať Kobylisy - Troja (8% :) )
3) skryté nádraží zabírá se smyčkami moc místa na to, kolik se toho do něj vejde

Re: Přípojná stanice - Koubis

PříspěvekNapsal: ned 28 kvě, 2017 8:28 pm
od michal.kubista
lajblt se chytil :-)
nepřečetl si hned první větu příspěvku.
1. Né, teď vážně. Jak jsem psal, ber to jako blokové schéma. Ve skutečnosti koleje ve skrytém nádraží jsou o 50 až 100 cm delší, než plánuju ve viditelné stanici.
2. Rovněž vedení tratí je zjednodušené, a to křížení už je mimoúrovňové, a pokud by jsi měl pocit, že to tam výškově nemůže vyjít, tak při stoupání 3cm/m tam mám výškový rozdíl skoro 10cm.
3. Ta skrytá část je pod viditelnou a proto mě rozměry netrápili, spíš jsem kladl důraz na velké poloměry a 100% sjízdnosti všemi stroji, co mám.

Toto blokové schéma není plán kolejiště, je to spíš, aby bylo vidět možnosti provozu.
Já potřebuju vyřešit jen tu viditelnou přípojnou stanici, aby vypadala trochu reálně a byla použitelná pro provoz, který si tak trochu i já sám vyjasňuju.

PS. upravil jsem ten druhý vjezd do depa a pak koleje 6, 8 a 10 bych udělal manipulační, a protože nemám prostor pro výtažnou kolej ani z jedné strany stanice, chci se zeptat, zda by řazení souprav pro vedlejší trať šlo řeši spojkou mezi 6 a 8, jak jsem naznačil?
NavrhCD.png

Re: Přípojná stanice - Koubis

PříspěvekNapsal: pon 29 kvě, 2017 12:29 pm
od Rocky_MK
Ty koleje mají nějaké divné rozteče. V horní polovině nějaké hrozně malé.

Re: Přípojná stanice - Koubis

PříspěvekNapsal: pon 29 kvě, 2017 12:51 pm
od lajblt
Hehe, omlouvám se, jsem nějak vypustil tu poslední větu nahoře. :)

Nicméně: Tu kusou kolej druhého výjezdu z depa bych protáhl až do konce a napojil i na druhé zhlaví. Budeš tak mít jednu kolej vjezdovou (popel+voda, uhlí/nafta...) a druhou výjezdovou, kdy si stroje vjíždějící a odjíždějící navzájem nepřekážejí a mohou vyjet na libovolném zhlaví. Kolejovou spojku 8. a 10. koleje bych zrušil, není důvod ji mít uprostřed manipulačních kolejí. A poslední věc - není možnost složit na pravém zhlaví dvojitou kolejovou spojku mezi kolejí hlavní a místní tratě při zachování rozteče kolejí?

Re: Přípojná stanice - Koubis

PříspěvekNapsal: pon 29 kvě, 2017 2:28 pm
od michal.kubista
Lajblt, neomlouvej se, já věděl, že se někdo chytí, a proto jsem tam to kolejiště původně dávat nechtěl, ale Hank se ptal na předpokládaný provoz, tak jsem chtěl naznačit požadavky a možnosti kolejiště.
K té kolejové spojce mezi 6 a 8, Hank chtěl zvážit výtažnou kolej, kterou ale nemám kam napojit a hlavně kam dál pokračovat, protože z pravé strany mám kopce a trať mizí v tunelu a z levé strany bude údolí a jednokolejný most. Pak mi vychází, že pokud budu chtít řadit vlaky, tak budu muset vyjíždět až na vjezdové koleje. Tak jsem si myslel, že kratší soupravy a nebo jejich části bych chystal právě na kolejích 6 a 8 a nemusel bych vyjíždět přes zhlaví ven. Asi je to blbost, co?
A ke vzdálenostem kolejí ve stanici. Ještě jsem je nekreslil na přesno (hanba), ale v horní polovině se více blížím 52mm dle NEM. Blíže ke staniční budově pak chci vybudovat nástupiště, nejspíš mezi kolejemi 1, 3 a 5. Tam by měla být stejná rozteč kolejí a nebo jí můžu zvětšit?
Nástupiště si představuju něco takovéhoto: http://www.vlaky.net/upload/images/spra ... 004451.jpg

Re: Přípojná stanice - Koubis

PříspěvekNapsal: ned 02 črc, 2017 4:02 pm
od michal.kubista
Tak jsem se dopracoval k další verzi stanice. Doznala nějakých změn. Hlavně jsem zakreslil koleje s předopkládanými rozestupy. Tam, kde bude nástupiště jsem našel osovou vzdálenost 6m=69mm v HO, ostatní mám 5m=57mm v HO.
Zelené koleje chci dopravní, obě šedé jsou manipulační, ty tmavší určené pro řazení souprav a oranžová bude obvod depa. Depo ještě není dopracované, ale chci se spíš zeptat na na stanici samotnou.
Hlavně to seřadiště, jestli je takhle reálné? Výtažná kolej mi nikde nevychází a nechci moc jezdit na hlavní trať.
Taky, pokud dojedu s nákladním vlakem z vedlejší tratě, můžu překřížit trať hlavní? Občas by se to hodilo.