Přípojná stanice - Koubis

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Přípojná stanice - Koubis

Příspěvekod sidlo » ned 02 črc, 2017 5:07 pm

michal.kubista píše:Taky, pokud dojedu s nákladním vlakem z vedlejší tratě, můžu překřížit trať hlavní?

Třeba Žďárec u Skutče. Většina zátěže jezdila do Skutče a nákladní vlaky křižovaly hlavní trať do Hlinska. A posunovalo se většinou na Chrudimském zhlaví, takže také na hlavní trati.
Pokud by zůstal ten dobrý nápad se seřadištěm, tak dvě manipulační koleje bych převedl na dopravní a toho angličana bych posunul o jednu kolej níž. Potom by se vlaky určené na rozřazení nemusely vytahovat a mohly by se rovnou řadit.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Přípojná stanice - Koubis

Příspěvekod michal.kubista » pon 03 črc, 2017 8:09 pm

Takhle nějak jsi to myslel?
Koukám na to, není to špatný, ale mám pocit, že by to ještě něco chtělo. Zkusím si pohrát s budovama a 3D modelem. Navíc jsem chtěl do obvodu depa nějakou dílnu, jeřáb a nějaké drobnosti, ale tam mi to nevychází už vůbec. Chtěl jsem to dostat do toho pruhu nad stanicí, ale to napojení mi vychází hrozně násilný. Jestli nikdo nemá něco proti té stanici, tak tohle bude základ a přes svátky budu hledat inspiraci zkoušet kreslit.
NavrhA2.png
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Re: Přípojná stanice - Koubis

Příspěvekod michal.kubista » úte 26 pro, 2017 9:36 am

Ahoj,
tak jsem dostal inspiraci na zapojení depa ke stanici, a pokusil se to zakreslit. Jen pro připomenutí kolejiště přispůsobuji 70-tým létům, hlavní část provozu tvoří parní lokomotivy, ale již se hojně přidávají lokomotivy motorové. A to jsem chtěl odrazit i v depu, jen nevím, na kolik se mi to povedlo.
NavrhA3.png

1. Je možné takto depo napojit ke stanici?
2. Odpovídá takové depo trochu mé představě? Musím jej udržet v té zužující se nudli a to je trochu problém.
Díky za rady, připomínky i kritiku :-)
PS: Se stanicí už moc hejbat nechci, už jsem jí začal budovat.
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Re: Přípojná stanice - Koubis

Příspěvekod milan ferdián » úte 26 pro, 2017 10:02 am

michal.kubista píše:Ahoj,
tak jsem dostal inspiraci na zapojení depa ke stanici, a pokusil se to zakreslit. Jen pro připomenutí kolejiště přispůsobuji 70-tým létům, hlavní část provozu tvoří parní lokomotivy, ale již se hojně přidávají lokomotivy motorové. A to jsem chtěl odrazit i v depu, jen nevím, na kolik se mi to povedlo.
NavrhA3.png

1. Je možné takto depo napojit ke stanici?
2. Odpovídá takové depo trochu mé představě? Musím jej udržet v té zužující se nudli a to je trochu problém.
Díky za rady, připomínky i kritiku :-)
PS: Se stanicí už moc hejbat nechci, už jsem jí začal budovat.

ad1 - ano
ad2 - nudli přibliž blíže ke staničním kolejím,nemusí být až tak velký odstup mezi staničními kolejemi a lokomotivním depem
Poznámka:
Přehoď popelovou jámu o jednu kolej níže na tu delší ve sledu
--popelová jáma s vodním jeřábem--písek--zauhlování--
--původní kolej bude zásobovací uhelná
--krátká kusá na uhlím zruš,ušetřenou výhybku vlož jak je popelová jáma a budeš mít kolej pro odvoz popela
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Přípojná stanice - Koubis

Příspěvekod hank » úte 26 pro, 2017 10:41 am

Milan F. mě o pár minut předběhl, takže k tomu ještě doplním, že mám trochu problém s tou motorovou remízou - v tomto uspořádání bude úzkým místem provozu a manipulací v depu točna. Zkus zvážit, zda by se do motorové remízy nedal nějak zařídit samostatný vjezd jinak než přes točnu. Ono to taky záleží na tom, kolik vozidel tam bude ustájeno. V reálu by depo takového uspořádání bylo domovské pro zhruba 10 až 12 parních lokomotiv a 8 - 10 vozidel dieselové trakce. Navíc v depu jistě budou zbrojit i cizí vozidla při obratech. To už znamená trvalý samostatný topírenský posun, možná i nehodový vlak, velké skladovací prostory paliva, maziva, náhradních dílů, hutního, režijního a jiného materiálu pro obě trakce, větší administrativní a sociální budovu včetně nocležen pro cizí čety apod.

Jestli máš hnacích vozidel míň, uber počet stání - v dané epoše se počítalo zhruba jedno stání na 3 domovská hnací vozidla. Nejmenší rotunda podle normálie 41/H se stavěla na dvě stání, můžeš tam mít jeden nekrytý paprsek navíc pro vytápěcí kotel a/nebo odstavení topírenského posunu. I ta motorová remíza by dle mého stačila na dvě stání a možná by pomohlo, kdyby v ní aspoň jedna kolej byla průjezdná.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6075
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Přípojná stanice - Koubis

Příspěvekod michal.kubista » stř 27 pro, 2017 4:41 pm

Díky za připomínky. Hlavně Hank mě přiměl k zamyšlení. Současný stav mojeho vozového parku je tak na dvou třetinách uvedeného stavu, tak jsem si zkusil počet stání zmenšit. Ale pak mi došlo, že mám pár dalších strojů v plánu a jak se znám, zalíbí se mi i další. Tak o té velikosti ještě budu přemýšlet.
Co mi zatím víc uniká je, jaké další další budovy, jak veliké a kam bych měl přidat (administrativní budova, ubytovna,...)
Na to napojení motorové remízy jsem se inspiroval v Horních Heršipcích, tak snad to takto bude použitelnější.
Nevím, zda tu úpravu podle Milana jsem pochopil správně, ale kolej vedle popelové jámy mám, tak snad by se to dalo považovat za funkční řešení.
NavrhA4.png
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Re: Přípojná stanice - Koubis

Příspěvekod Polabský » stř 27 pro, 2017 5:51 pm

michal.kubista píše:Díky za připomínky. Hlavně Hank mě přiměl k zamyšlení. Současný stav mojeho vozového parku je tak na dvou třetinách uvedeného stavu, tak jsem si zkusil počet stání zmenšit. Ale pak mi došlo, že mám pár dalších strojů v plánu a jak se znám, zalíbí se mi i další. Tak o té velikosti ještě budu přemýšlet.
Co mi zatím víc uniká je, jaké další další budovy, jak veliké a kam bych měl přidat (administrativní budova, ubytovna,...)
Na to napojení motorové remízy jsem se inspiroval v Horních Heršipcích, tak snad to takto bude použitelnější.
Nevím, zda tu úpravu podle Milana jsem pochopil správně, ale kolej vedle popelové jámy mám, tak snad by se to dalo považovat za funkční řešení.
NavrhA4.png


Hezký den,
chybějící budovy lze znázornit plastickou kulisou na hraně panelu.
Jinak se mi to uspořádání celkově zamlouvá.
P.F. 2018 !!!
Polabský
 
Příspěvky: 854
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Přípojná stanice - Koubis

Příspěvekod hank » stř 27 pro, 2017 5:51 pm

Já už jsem to sem sice psal víckrát, ale zase už se mi to přímo vnucuje.

Výtopna/lokomotivní depo není jen ani hlavně ten domeček pro mašinky, ale místo provozního ošetření a oprav hnacích vozidel. Jinými slovy, služebny lokomotivního hospodářství u ČSD občas fungovaly i bez remíz a rotund. Například ve Skalici nad Svitavou v roce 1957 shořela dřevěná remíza, načež tam ještě dalších 21 let fungovala strojová stanice pro 6 - 7 parních lokomotiv pod širým nebem na dvou kusých kolejích. (Jenom vymývat se jezdilo do Brna na dolní.) O 10 let později se pod tíhou sněhu propadla střecha remízy v Tanvaldu a remíza už nikdy nebyla obnovena, nicméně provozní pracoviště (dnes spadá pod Depo historických vozidel ČD) je tam v provozu i bez remízy dodnes.

Ještě jinak řečeno, budovy remíz a rotund nejsou to úplně nejdůležitější.

Pokud jde o ty sklady a další zázemí, tak kanceláře a nocležny můžou klidně fungovat v nějakých likusácích nebo mobilních buňkách a sklady třeba ve vyřazených skříních starých zetek (jak tomu ostatně bylo i v té zmíněné Skalici, než si tam postavili nový zděný sklad).
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6075
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Přípojná stanice - Koubis

Příspěvekod jirkan » stř 27 pro, 2017 6:40 pm

Mě se zdá to původní uspořádání, kdy je to hospodářství pro parní lokomotivy pohromadě, poněkud logičtější. Já bych se zkusil vrátit k tomu původnímu návrhu, kdy zauhlování atd. je napojeno na točnu a naopak vše pro diesely bych dal to toho volného prostoru vpravo. Přímý vjezd na točnu asi není zcela nezbytný, protože motorové lokomotivy se otáčely spíš výjimečně, a i v reálu asi hospodářství pro větší počet dieselů vzniklo až později.
Jinak nevím, jak moc je poloha nádraží na panelu pevně dána, ale pokud by se vše posunulo kousek do prava, tak by zůstalo víc místa kolem točny a rotundy a i to napojení těch obslužných kolejí k točně by mohlo být o větším poloměru, což by vypadalo lépe i proto, že pohled na zlomenou páru není moc pěkný.
Asi vzhledem k rozměrům depa bych zvětšil zásoby uhlí, to, co se dodává do různých stavebnic jako uhelný bunkr, je spíš symbolické a lokomotivy by to spotřebovala dost rychle.
A nakonec - rozhodně nedimenzuj nic na kolejišti podle současného množství lokomotiv a vozů, co vlastníš. Pokud se do stavby opravdu pustíš, tak než to doděláš, budeš jich mít aspoň dvakrát tolik a i potom budou další přírůstky....
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Přípojná stanice - Koubis

Příspěvekod hank » stř 27 pro, 2017 8:19 pm

jirkan píše:
Asi vzhledem k rozměrům depa bych zvětšil zásoby uhlí...


Ano, na to jsem zapomněl. Bývalo předepsáno, že uhelné "figury" musejí pojmout zásoby aspoň na týden provozu lokomotiv domovských i cizích pravidelně ve výtopně zbrojících. Nevím, které lokomotivy budou ve tvé výtopně doma. Zmíněných 6 "skaličáků" spálilo svého času zhruba 30 m³ ⁓ 18 - 27 tun uhlí denně - obrat zásobovacích vozů s uhlím byl tedy nejméně 2 - 3 vozové jednotky denně. (Sypná hmotnost uhlí je podle druhu, původu a obsahu kamení, bláta a vody :mrgreen: v palivu 600 - 900 kg/m³. Vozová jednotka bývala za minulého režimu evidenční jednotkou nakládky/vykládky, zhruba řečeno každý dvounápravový vůz představoval jednu VJ, cokoli většího byly 2 VJ.) Tzn., že týdenní zásoba uhlí ve figurách musela mít objem přes 200 m³ - cca 150 - 200 t. Jestli budeš provozovat 10 lokomotiv na úrovni řady 434.2 s tendry 516.0, budeš potřebovat figury o objemu skoro 600 m³, tj. nejméně na 500 t uhlí. A kdyby to byly německé lokomotivy (377.05, 437.05 apod.) s tendry na 10 m³ uhlí, dostáváme se až na 700 m³ ⁓ přes 600 t paliva. Denní obrat zásobovacích vozů s uhlím by pak byl až 9 VJ. (Pro jednoduchost uvažuji, že i lokomotivy s velkým tendrem zbrojí denně. Tím mám i rezervu pro cizí stroje a nepředvídatelné situace, třeba nedostatek kvalitních druhů uhlí.)

Také objemy popela, které bylo nutno vyvézt, byly značné. Uhlí obsahuje 10 - 40% popela, takže při denním obratu 9 VJ uhlí můžeš mít na odvoz až 3 VJ popela denně. (Chudáci uhlíři a popeláři...)

Ve figurách bývaly nejmíň 2 - 3 druhy uhlí, které bys měl i na modelu fyzicky oddělit. Do tendrů se palivo míchalo podle náročnosti výkonů lokomotiv, podle politické angažovanosti lokomotivních čet (straníci, členové BSP, mládežnické kolektivy a těžkotonážníci měli přednost) nebo - v neposlední řadě - podle hodnoty a množství naturálních úplatků, kterými zvláště cizí čety disponovaly pro korupci uhlířů. :lol:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6075
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Přípojná stanice - Koubis

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 28 pro, 2017 8:40 am

Ahoj,
počte lokomotiv, který máš celkem není důležitý, pokud máž co kus to jiná lokomotiva (řada). Sbírka z vitrínky převedená do depa je nesmysl. Soustřeď se na nejpočetnější řady, ktzeré máš.
Z provozních důvodů mělo každé depo pouze několik řad.
Těmi důvody byly zejména:
- množství náhradních dílů
- znalosti techniků (mechanici, zámečníci, předtápěči, atd. ipři údržbě
- zkušenosti lokomotivních čet při obsluze různých strojů
- technická specifika, pro sestaveníoběhů vozidel atd..
Samozřejmě od každé řady bylo více kusů (ano byly výjimky, ale ty pominu)
V rámci velkých dep, které měly své podslužebny (pobočná depa,strojové stanice) bývaly různé řady rozděleny. Např. i podle charakteru přilehlých tratí.
Toto rozdělení se v čase měnilo, řady kolovaly mezi depy, ale celkem některé se málokdy potkávaly (např. T478.1 - bardotky a T478.3/4 Brejlovci - důvodem byla podobná provozní charakteristika, ale rozdílné motory (K6S 310 DR oproti K12V 230 DR). Tedy při modelování depa je vhodné mít lokomotiv řad y s různými provozními charakteristikami. Např. v motorové traci T478.1,2 a T669.0 a T435.0, ale už ne Brejlovce.
Na kolejišti se nabízí možnost mít v depu "ustájeny" jen nejpočetnější řady ze těch co vlastním. V tvém případě tak dvě motorové (T 435.0, M131.1) a 2 - 3 parní řady (např. 555.0, 434.1/2, 423.0) když budeš mít od každé cca 3 kousky. To vychází celkem na cca 12-15 strojů, tedy 4 stání stále stačí.
Ostatní lokomotivy (Albatrosy, Šlechtičny, Kremáky , ale též Bardotky, Brejlovce, Hektory, Sergeje a "velké" motoráky apod.) budou ustájeny v jiných depech a stanicí budou jen projíždět(rychlíky) nebo se v depu max. otáčet (páry s přivěšeným tendrem).

Tu "motorovou remízu" bych spíš pojal jako správkárnu, které nebude napojena na točnu, ale pouze na tu kolej za depem. Budovu bych nechal šikmo a použil pouze dvě vnitřní koleje, třetí prostor by byly dílny/montážní prostor, nebo bych dílny udělal jako rozšířený kolmý traktu. Provoz bude trochu jiný než ve zbytku depa a bude probíhat z částio nezávisle na běžném provozním ošetření ostatních lokomotiv.

Pro skládku uhlí se nabízí prostor vpravo pod kusou kolejí. V některých případech se na záložní skládky časem (když motorové lokomotivy početně převáží páru) přesunovalo celé zbrojení pro parní lokomotivy, řešeno bylo většinou kolej. jeřábem pro naklídání.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2379
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Přípojná stanice - Koubis

Příspěvekod Vladimír_B » pát 29 pro, 2017 11:12 am

Ahoj, já Vám to tu trochu rozvrátím. :D Ve výjimečných případech byla rotunda větší, než bylo potřeba, třeba Žatec. Já bych to depo nedělal, tak rozsáhlé (kolejově) - buď rotundu, nebo obdélníkovou remízu (alespoň 50-60 cm dlouhou v H0). Taky to celé pořádně nevyužiješ. Nevím, jak to máš v plánku dlouhé, ale popelovka a zauhlování by ti mělo zabrat asi metr (v H0 a to nemáš). Předobrazem ti můžou být třeba tahle depa: Klatovy, Letohrad, Meziměstí, Hanušovice, Karlovy Vary dolní, Žatec, Jaroměř, Veselí n. L… Pro tvoje vybrané období by mělo být už zauhlovaní (výtah apod.) zrušené a místo toho bude nafta. Zauhlování se přesunulo do bývalých rezervních skládek, kde se zauhluje Kirowem. Pokud chceš mít depo hlavně „kochací“ se z mašin, tak ti stačí udělat sluníčko - točnu dáš do středu a okolo uděláš co nejvíce paprsků. V období silného parního provozu by bylo mezi paprsky samé uhlí. Vlastní kolejiště depa bych udělal tak na 4 průběžné koleje. První, vlastně ještě mimo depo na odstavování přebytečných a zbytečných vleků k M152.0 (vhodné období), druhá odstavná, třetí na zbrojení a čtvrtá zásobovací a šmitec! Stačí se podívat třeba na to Veselí…
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Přípojná stanice - Koubis

Příspěvekod hank » pát 29 pro, 2017 2:17 pm

Vladimír_B píše:...Předobrazem ti můžou být třeba tahle depa: ...Letohrad…


Tak třeba zrovna ten Letohrad si dodnes zachoval "kulatou" i "podélnou" remízu. A když už jsi to připomněl, tak každému doporučím knihu strojvedoucího a vedoucího Letohradského železničního klubu Aleše Filipa (na internetu bývá k sehnání pod nickem "Alf") "130 let železnice pod Orlickými horami", kde dost podrobně popisuje i historii výtopny, depa a provozní jednotky Kyšperk/Letohrad od r. 1871 až do data napsání knihy (2004), včetně stavebního vývoje a měnících se účelů použití jednotlivých objektů.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6075
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Přípojná stanice - Koubis

Příspěvekod michal.kubista » pát 29 pro, 2017 8:52 pm

Tak vzdálenou inspiraci jsem měl v Karlových Varech - Dolní nádraží, které si pamatuju jako malý kluk. Depo podél nádraží a následně podél trati. Ostatní depa jsem si vyhledal na mapách a zkouším hledat nějaké fotky a dokumentaci. Parádní stanice s depem je třeba Letohrad, který tu pěkně ztvárňuje Tobyška (jak to jde? Už dlouho nebyla aktualizace).
Mě zaujala ještě ta poznámka, že zauhlování se už přesunulo do rezervních skládek... Bylo to tak všude, nebo se mám zamyslet nad ztvárněným obdobím. Ty páry bych rád zachoval, ale motorovek mám taky dost.
Jinak tady mám zapracované vaše postřehy. To zbrojení páry je dlouhé 1m a dalo by se natáhnout až na 1,2m. Ta stanice jako celek je dlouhá 480cm a je dostupná z obou delších stran. Proto kulisy nepřipadají moc do úvahy. Ty vložené budovy tam jsou zatím jen na zkoušku, to ještě budu muset promyslet a uspořádat, jen jsem zkoušel prostor.
NavrhA5.png
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Re: Přípojná stanice - Koubis

Příspěvekod milan ferdián » pát 29 pro, 2017 9:05 pm

Karlovy vary dolní nádraží lokomotivní depo :wink: .Milan
Přílohy
Karlovy Vary L.D DF.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků