Stránka 1 z 1

H0 kolejiště 3 x 1,5 m

PříspěvekNapsal: ned 30 dub, 2017 11:57 am
od jenik1
Ahoj,

byť jsem tu nový, fórum čtu posledních pár měsíců. A protože se říká 2x měř a 1x řež, radši se přijdu poradit, než zjistit, že jsem něco zásadního přehlédl.
Rozhodl jsem se pro stavbu kolejiště. Po dlouhém váhání jsem zvolil stavbu dle vlastního návrhu, i když jsem samozřejmě zhlédl a promýšlel desítky už hotových návrhů. Mojí motivací není simulovat maximálně reálný železniční provoz, mít všechno přesně dle drážních směrnic a skutečných stanic. Samozřejmě zase z toho nechci mít vláčkodrom. Jedním z mých cílů je si pohrát, udělat radost synovcům a dětem kamarádů. Hlavně však si chci vytvořit vlastní systém řízení založený na Arduinu, ESP, malině a dalších podobných modulech. Základní funkčnost mám ověřenu na prototypech, chtěl bych to ale vidět všechno pohromadě, uceleně. Proto jsem si navrhl kolejiště vlastní.
Provoz má simulovat jakési příhraniční městečko, z něhož vede k DE sousedům (DB mašiny a vagony jsou levné :) ) jednokolejná trať, jež má odbočku na lokálku s malým průmyslem, turistickou vesničkou a jakousi těžbou (ještě nejsem rozhodnut, co tam těžit). Na druhou stranu vede dvojkolejná trať do CZ vnitrozemí. Vše v epoše V/VI. Z DE strany počítám s provozem 2-3 vlaků, 1x osobní, 1-2x nákladní/jiný. Na lokálce pak výletní historický vlak, nějakou "regionovu" a 1 až 2 nákladní vlaky k těžbě a do průmyslové oblasti. Z vnitrozemí pak hlavně 1-3x rychlíky/spěšné/osobní vlaky, asi 1-2x nějaký nákladní.
Jsem si vědom, že můj návrh má spoustu chyb a omezení, například vratná smyčka má malý poloměr, takže nějaký RegioJet tam nejspíš neotočím (nehledě na to, že se do konceptu provozu ani moc nehodí). Stoupání/klesání můžou být pro některé mašiny/vlaky oříšek. Hlavní nádraží je po celé délce a zabírá spoustu místa a i tak mi přijde, že má málo kolejí. Málo širé trati. Spojka z lokálky na skrytou smyčku a skryté nádraží je jako pěst na oko (Ale nevím, jak jinak zajistit možnost "mizet" vlaky z lokálky). Skryté nádraží má málo kolejí (bude přístupné, takže půjde vlaky přehodit).
A o co mi vlastně jde? Chtěl bych znát váš názor na můj výtvor, tedy hlavně realizační/designové připomínky. Pokud mi chcete vyčítat, proč neužiji už něco hotového nebo že to je vláčkodráha, je to prostě proto, že si to chci udělat celé po svém, od návrhu po řízení a cílem není maximálně věrný provoz.
Moc Vám všem děkuji za konstruktivní kritiku :) Honza

navrh3D.jpg

navrh.jpg

Re: H0 kolejiště 3 x 1,5 m

PříspěvekNapsal: ned 30 dub, 2017 12:43 pm
od Vojtěch Vorel
Ahoj, v tom, jak to je teď, bych určitě udělal v SN zhlaví z jednokolejky v oblouku blíž k tunelu, aby se prodloužily koleje v SN. Taky si myslím, že by nebylo od věci zrušit propojení lomu (nebo co to tam nakonec bude) s vratnou smyčkou. Jeden vjezd ze staničky by stačil. Určitě ještě někdo něco nadhodí :)
Jaká je to prosím velikost?

Re: H0 kolejiště 3 x 1,5 m

PříspěvekNapsal: ned 30 dub, 2017 12:51 pm
od Juric
Ahoj,
zamysli se nad délkou souprav. Osobní vůz epochy V/VI má délku přes nárazníky cca 30cm, lokomotiva dle typu okolo 20cm. Co jsem vypozoroval z provozu (trať 330), osobní vlaky mají tři vozy.
Tato souprava se ti vejde jen na pár staničních kolejí ve spodní stanici a možná na jednu ve skryťáku. V tom skryťáku tam toho moc neodstavíš, ledaže by stál přes DKW nebo provozoval pouze ty Regionovy/motoráčky. :(
Té horní části by asi slušela úvraťová stanice. :)
Nenech se odradit, předělat jde vše. :)
Hodně štěstí. :)

Re: H0 kolejiště 3 x 1,5 m

PříspěvekNapsal: ned 30 dub, 2017 5:33 pm
od Sandy
Třeba se může něco hodit.
Viditelná:
http://sandyh0.rajce.idnes.cz/Planky/#K4_viditelna.jpg
SN v nejjednodušším provedení :
http://sandyh0.rajce.idnes.cz/Planky/#K4_skryta.jpg

Re: H0 kolejiště 3 x 1,5 m

PříspěvekNapsal: ned 30 dub, 2017 5:59 pm
od jenik1
Ahoj, moc díky všem za tipy! Jsem rád, že jste to úplně rovnou nezavrhli :)
Úvraťovou stanici jste mysleli až na konci nebo tu "průmyslovou"? Pokud tu horní, zkusil jsem to předělat. Koukal jsem na reálnou úvrať a samozřejmě na ni není místo, takže je to taková znouzecnost.
Zhlaví SN jsem předělal a je pravda, že pár dm navíc získal. Taky tu hroznou spojku jsem odstranil :)

Sandy, Tvého tipu jsem si všiml až teď, podívám se na to, dík!

navrh_updated3D.jpg

navrh_updated.jpg

Re: H0 kolejiště 3 x 1,5 m

PříspěvekNapsal: pon 01 kvě, 2017 8:11 am
od Vojtěch Vorel
Myslím, že teď je to mnohem lepší :-)

Re: H0 kolejiště 3 x 1,5 m

PříspěvekNapsal: pon 01 kvě, 2017 10:16 am
od D
jenik1:
Ještě si uprav levé zhlaví. Rozbočení na vedlejší trať se obvykle dělá přímo ve stanici vlastní kolejí nebo daleko za ní, obvykle s odvratem. Téměř nikde v ČR není zhlaví stanice svedeno do jedné koleje aby se vzápětí rozdělilo na dvě tratě.

Nejjednodušší je přesunout pravou obloukovou výhybku před přejezd (zelená). Pak budou dvě prostřední koleje z nádraží pokračovat (jako) rovně, obloukové výhybky budou simulovat spojku z přímých výhybek. Můžeš udělat i dvojitou kolejovou spojku (fialová), ale tu bych použil jen při vynechání průmyslové oblasti. Už tak je to hodně přeplácané.

Navrhuji průmysl uprostřed vynechat, získáš víc prostoru a jízdu krajinou. Stejně ti tam vycházejí jen velmi krátké koleje.

Re: H0 kolejiště 3 x 1,5 m

PříspěvekNapsal: pon 01 kvě, 2017 11:18 am
od sidlo
D píše:Rozbočení na vedlejší trať se obvykle dělá přímo ve stanici vlastní kolejí nebo daleko za ní, obvykle s odvratem. Téměř nikde v ČR není zhlaví stanice svedeno do jedné koleje aby se vzápětí rozdělilo na dvě tratě.


Na modelářství je hezké to, že se dá skoro na všechno najít příklad z praxe, viz. Teplice nad Metují.

https://mapy.cz/zakladni?x=16.1801282&y=50.5825971&z=19&base=ophoto&source=muni&id=2526

Pokud to tak autorovi více vyhovuje, tak to může ponechat beze změny.

Re: H0 kolejiště 3 x 1,5 m

PříspěvekNapsal: pon 01 kvě, 2017 11:50 am
od jenik1
Ahoj, opět díky za komentáře.
Sám jsem měl o průmyslu jisté pochyby, je pryč. Zhlaví jsem upravil dle doporučení od D, byť jak vidíme, i v Teplicích nad Metují je výjimka :) Ale za sebe musím říct, že se mi to asi takhle stejně líbí víc.

navrh_u33D.jpg

navrh_u3.jpg