H0 kolejiště 3 x 1,5 m

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

H0 kolejiště 3 x 1,5 m

Příspěvekod jenik1 » ned 30 dub, 2017 11:57 am

Ahoj,

byť jsem tu nový, fórum čtu posledních pár měsíců. A protože se říká 2x měř a 1x řež, radši se přijdu poradit, než zjistit, že jsem něco zásadního přehlédl.
Rozhodl jsem se pro stavbu kolejiště. Po dlouhém váhání jsem zvolil stavbu dle vlastního návrhu, i když jsem samozřejmě zhlédl a promýšlel desítky už hotových návrhů. Mojí motivací není simulovat maximálně reálný železniční provoz, mít všechno přesně dle drážních směrnic a skutečných stanic. Samozřejmě zase z toho nechci mít vláčkodrom. Jedním z mých cílů je si pohrát, udělat radost synovcům a dětem kamarádů. Hlavně však si chci vytvořit vlastní systém řízení založený na Arduinu, ESP, malině a dalších podobných modulech. Základní funkčnost mám ověřenu na prototypech, chtěl bych to ale vidět všechno pohromadě, uceleně. Proto jsem si navrhl kolejiště vlastní.
Provoz má simulovat jakési příhraniční městečko, z něhož vede k DE sousedům (DB mašiny a vagony jsou levné :) ) jednokolejná trať, jež má odbočku na lokálku s malým průmyslem, turistickou vesničkou a jakousi těžbou (ještě nejsem rozhodnut, co tam těžit). Na druhou stranu vede dvojkolejná trať do CZ vnitrozemí. Vše v epoše V/VI. Z DE strany počítám s provozem 2-3 vlaků, 1x osobní, 1-2x nákladní/jiný. Na lokálce pak výletní historický vlak, nějakou "regionovu" a 1 až 2 nákladní vlaky k těžbě a do průmyslové oblasti. Z vnitrozemí pak hlavně 1-3x rychlíky/spěšné/osobní vlaky, asi 1-2x nějaký nákladní.
Jsem si vědom, že můj návrh má spoustu chyb a omezení, například vratná smyčka má malý poloměr, takže nějaký RegioJet tam nejspíš neotočím (nehledě na to, že se do konceptu provozu ani moc nehodí). Stoupání/klesání můžou být pro některé mašiny/vlaky oříšek. Hlavní nádraží je po celé délce a zabírá spoustu místa a i tak mi přijde, že má málo kolejí. Málo širé trati. Spojka z lokálky na skrytou smyčku a skryté nádraží je jako pěst na oko (Ale nevím, jak jinak zajistit možnost "mizet" vlaky z lokálky). Skryté nádraží má málo kolejí (bude přístupné, takže půjde vlaky přehodit).
A o co mi vlastně jde? Chtěl bych znát váš názor na můj výtvor, tedy hlavně realizační/designové připomínky. Pokud mi chcete vyčítat, proč neužiji už něco hotového nebo že to je vláčkodráha, je to prostě proto, že si to chci udělat celé po svém, od návrhu po řízení a cílem není maximálně věrný provoz.
Moc Vám všem děkuji za konstruktivní kritiku :) Honza

navrh3D.jpg

navrh.jpg
jenik1
 
Příspěvky: 3
Registrován: ned 30 dub, 2017 9:19 am

Re: H0 kolejiště 3 x 1,5 m

Příspěvekod Vojtěch Vorel » ned 30 dub, 2017 12:43 pm

Ahoj, v tom, jak to je teď, bych určitě udělal v SN zhlaví z jednokolejky v oblouku blíž k tunelu, aby se prodloužily koleje v SN. Taky si myslím, že by nebylo od věci zrušit propojení lomu (nebo co to tam nakonec bude) s vratnou smyčkou. Jeden vjezd ze staničky by stačil. Určitě ještě někdo něco nadhodí :)
Jaká je to prosím velikost?
Vojtěch Vorel
 
Příspěvky: 367
Registrován: úte 16 úno, 2016 5:12 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: H0 kolejiště 3 x 1,5 m

Příspěvekod Juric » ned 30 dub, 2017 12:51 pm

Ahoj,
zamysli se nad délkou souprav. Osobní vůz epochy V/VI má délku přes nárazníky cca 30cm, lokomotiva dle typu okolo 20cm. Co jsem vypozoroval z provozu (trať 330), osobní vlaky mají tři vozy.
Tato souprava se ti vejde jen na pár staničních kolejí ve spodní stanici a možná na jednu ve skryťáku. V tom skryťáku tam toho moc neodstavíš, ledaže by stál přes DKW nebo provozoval pouze ty Regionovy/motoráčky. :(
Té horní části by asi slušela úvraťová stanice. :)
Nenech se odradit, předělat jde vše. :)
Hodně štěstí. :)
Juric
 
Příspěvky: 7
Registrován: ned 12 bře, 2017 7:34 pm
Bydliště: Olomouc

Re: H0 kolejiště 3 x 1,5 m

Příspěvekod Sandy » ned 30 dub, 2017 5:33 pm

Třeba se může něco hodit.
Viditelná:
http://sandyh0.rajce.idnes.cz/Planky/#K4_viditelna.jpg
SN v nejjednodušším provedení :
http://sandyh0.rajce.idnes.cz/Planky/#K4_skryta.jpg
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: H0 kolejiště 3 x 1,5 m

Příspěvekod jenik1 » ned 30 dub, 2017 5:59 pm

Ahoj, moc díky všem za tipy! Jsem rád, že jste to úplně rovnou nezavrhli :)
Úvraťovou stanici jste mysleli až na konci nebo tu "průmyslovou"? Pokud tu horní, zkusil jsem to předělat. Koukal jsem na reálnou úvrať a samozřejmě na ni není místo, takže je to taková znouzecnost.
Zhlaví SN jsem předělal a je pravda, že pár dm navíc získal. Taky tu hroznou spojku jsem odstranil :)

Sandy, Tvého tipu jsem si všiml až teď, podívám se na to, dík!

navrh_updated3D.jpg

navrh_updated.jpg
jenik1
 
Příspěvky: 3
Registrován: ned 30 dub, 2017 9:19 am

Re: H0 kolejiště 3 x 1,5 m

Příspěvekod Vojtěch Vorel » pon 01 kvě, 2017 8:11 am

Myslím, že teď je to mnohem lepší :-)
Vojtěch Vorel
 
Příspěvky: 367
Registrován: úte 16 úno, 2016 5:12 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: H0 kolejiště 3 x 1,5 m

Příspěvekod D » pon 01 kvě, 2017 10:16 am

jenik1:
Ještě si uprav levé zhlaví. Rozbočení na vedlejší trať se obvykle dělá přímo ve stanici vlastní kolejí nebo daleko za ní, obvykle s odvratem. Téměř nikde v ČR není zhlaví stanice svedeno do jedné koleje aby se vzápětí rozdělilo na dvě tratě.

Nejjednodušší je přesunout pravou obloukovou výhybku před přejezd (zelená). Pak budou dvě prostřední koleje z nádraží pokračovat (jako) rovně, obloukové výhybky budou simulovat spojku z přímých výhybek. Můžeš udělat i dvojitou kolejovou spojku (fialová), ale tu bych použil jen při vynechání průmyslové oblasti. Už tak je to hodně přeplácané.

Navrhuji průmysl uprostřed vynechat, získáš víc prostoru a jízdu krajinou. Stejně ti tam vycházejí jen velmi krátké koleje.
Přílohy
jenik1.jpg
jenik1.jpg (19.52 KiB) Zobrazeno 4359 krát
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: H0 kolejiště 3 x 1,5 m

Příspěvekod sidlo » pon 01 kvě, 2017 11:18 am

D píše:Rozbočení na vedlejší trať se obvykle dělá přímo ve stanici vlastní kolejí nebo daleko za ní, obvykle s odvratem. Téměř nikde v ČR není zhlaví stanice svedeno do jedné koleje aby se vzápětí rozdělilo na dvě tratě.


Na modelářství je hezké to, že se dá skoro na všechno najít příklad z praxe, viz. Teplice nad Metují.

https://mapy.cz/zakladni?x=16.1801282&y=50.5825971&z=19&base=ophoto&source=muni&id=2526

Pokud to tak autorovi více vyhovuje, tak to může ponechat beze změny.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3602
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: H0 kolejiště 3 x 1,5 m

Příspěvekod jenik1 » pon 01 kvě, 2017 11:50 am

Ahoj, opět díky za komentáře.
Sám jsem měl o průmyslu jisté pochyby, je pryč. Zhlaví jsem upravil dle doporučení od D, byť jak vidíme, i v Teplicích nad Metují je výjimka :) Ale za sebe musím říct, že se mi to asi takhle stejně líbí víc.

navrh_u33D.jpg

navrh_u3.jpg
jenik1
 
Příspěvky: 3
Registrován: ned 30 dub, 2017 9:19 am


Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků