Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Příspěvekod Michal Šuhajda » pát 23 úno, 2018 9:10 am

Pokud myslíš dlouhou kusou (5.od budovy) tam záleží na účelu. Pokud bude za plotem - vlečka do oploceného areálů , musíš vynechat místo na plot. Pokud nebude oplocená nechal bych stejnou rozteč jako je u ostatních kolejí. Manipulační koleje mají stejné vzdálenosti jako dopravní. Naopak, kde je mezi kolejemi nástupiště bývá vzdálenost větší.
Díky odsazení jsem ji bral jako vlečku, vždyť skladiště je vedle vypravní budovy.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 1568
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Příspěvekod Tomas Lebeda » pát 23 úno, 2018 10:16 am

Michal Šuhajda píše:Pokud myslíš dlouhou kusou (5.od budovy) tam záleží na účelu. Pokud bude za plotem - vlečka do oploceného areálů , musíš vynechat místo na plot. Pokud nebude oplocená nechal bych stejnou rozteč jako je u ostatních kolejí. Manipulační koleje mají stejné vzdálenosti jako dopravní. Naopak, kde je mezi kolejemi nástupiště bývá vzdálenost větší.
Díky odsazení jsem ji bral jako vlečku, vždyť skladiště je vedle vypravní budovy.


Celá ta záležitost se dvěma skladišti měla následující vývoj:
Inspirací bylo nádraží dol.Mikulášovice, kde se původně setkávali dvě železniční společnosti, každá měla svoji výpravní budovu a svůj sklad. V současnosti je v provozu pouze staniční budova která je na straně kolejiště jak mám umístěnou kusou kolej s velkým skladištěm. Ale vzhledem k délce kolejí v modelu a tedy kolizi při přecházení jsem tuto staniční budovu zde neumístil ale využil jsem stanicční budovu druhé společnosti, která je ve skutečnosti nefunkční. Nicméně skladiště zůstalo na obou stranách. Proto tedy dvě skladiště. Takže to nebylo zamýšleno jako vlečka. Můžeme diskutovat nad tím zda odstranění staniční budovy je takovým zásahem, že použití skladu na této straně již nedává smysl. Ve skutečnosti vycházela z této koleje u skladiště kusá kolej k nakládce dřeva, což byla i taková idea tuto nakládku modelovat, proto byla kusá kolje tak dlouhá. Nicméně mi stále přijde lepší, aby ta kolej u velkého skladiště nebyla vlečka, ale manipulační kolej. Odsazení jsem spíše uvažoval jako optické oddělení dopravní a manipulační části, ale je to možná nesmysl.
Tomas Lebeda
 
Příspěvky: 163
Registrován: úte 24 led, 2017 12:41 pm
Bydliště: Praha 6

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Příspěvekod Michal Šuhajda » pát 23 úno, 2018 11:51 am

Jo chápu, dvě skladiště s jedinou budovou rozhodně nejsou problém. Dřív měly i některé firmy (s větším obratem zboží) vlastní skladiště na nádraží a třeba i u stejné koleje jako bylo “drážní” skladiště.
Tedy odpověď na původní otázku zní: ponech vzdálenost všech kolejí stejnou.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 1568
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Příspěvekod Morris Zapp » pát 23 úno, 2018 2:38 pm

Ještě je dobré si uvědomit, že nádražní skladiště ČSD ztratila v roce 1948 smysl (delimitace kusových zásilek na ČSAD). Takže vymodelovat skladiště je určitě potřeba, donedávna byla skladiště velice charakteristickými budovami našich nádraží, ale provozně jsou naprosto zbytná (nemodeluješ-li epochu II nebo dokonce I).
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 567
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Příspěvekod Tomas Lebeda » pát 23 úno, 2018 4:13 pm

Děkuji všem za rady.
Modeluji III - IV epochu, takže sklad tam je umístěn hlavně proto, že je to charakteristická stavba.
V Mikulášovicích dol.n. byl ještě v roce 2010, nyní už tam není.

Ještě mě napadlo zda by nebylo lepší přidat k levému zhlaví dvě výhybky a propojit původně kusou kolej i z druhé strany.
Obrázek
Tomas Lebeda
 
Příspěvky: 163
Registrován: úte 24 led, 2017 12:41 pm
Bydliště: Praha 6

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Příspěvekod Myšpulín » pát 23 úno, 2018 6:15 pm

Tak podle mne je toto řešení naprosto nejlepší. Ale zatím vidím stále problém s tím, že na lokálku máš jen jednu dopravní kolej. Pokud budeš pendlovat s jedním motorem nebo se soupravou motor - vozy - motor, je to jakš-takš v pohodě, na přepřah již ale potřebuješ zajet hlouběji do stanice, první kolej od VB nepoužiješ kvůli skladišti. Jako řešení bych viděl prohodit skladiště s výpravní budovou a dát ho ke kusé vyvedené z angličana vpravo dole. Ale to už by bylo přeplácané.

Ale ty jsi investor, postav podle svého a pak podle toho napiš staniční řád a navrhni grafikon.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1151
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Příspěvekod Tomas Lebeda » sob 24 úno, 2018 6:25 pm

Myšpulín píše:Tak podle mne je toto řešení naprosto nejlepší. Ale zatím vidím stále problém s tím, že na lokálku máš jen jednu dopravní kolej. Pokud budeš pendlovat s jedním motorem nebo se soupravou motor - vozy - motor, je to jakš-takš v pohodě, na přepřah již ale potřebuješ zajet hlouběji do stanice, první kolej od VB nepoužiješ kvůli skladišti. Jako řešení bych viděl prohodit skladiště s výpravní budovou a dát ho ke kusé vyvedené z angličana vpravo dole. Ale to už by bylo přeplácané.

Ale ty jsi investor, postav podle svého a pak podle toho napiš staniční řád a navrhni grafikon.


Předpokládám, že budu právě provozovat motor + vůz, tzn. že problém s objížděním zde je.
Zkusil jsem ještě variantu jak píše Myšpulín - skladiště vystrčit na kratkou kusou kolej. VB je pak opravdu vmáčknutá až na hranu segmentu, ale třeba bych to nějak vyřešil.
Obrázek
Počet kolejí jsem opět z druhé strany stanice zmenšil o jednu tak jak to bylo původně. Je to krok zpět nebo kupředu?
Tomas Lebeda
 
Příspěvky: 163
Registrován: úte 24 led, 2017 12:41 pm
Bydliště: Praha 6

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Příspěvekod Morris Zapp » sob 24 úno, 2018 6:37 pm

Vypadá to divně.
V době, kdy se ty tratě stavěly, byla nakládková/vykládková kolej ta nejdůležitější ve stanici; a skladiště u ní bylo sice důležité, ale ještě tam byla volná skládka a ta většinou potřebovala víc prostoru. Takovýhle camfrňousek by naše předky neuspokojil.
Jedna kolej pro takovouhle lokálku, co nikam nevede a nic podstatného na ní není, mi nepřijde nepřijatelná. Alespoň budeš mít pořádné dopravní situace :wink:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 567
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Příspěvekod hopeter » sob 24 úno, 2018 6:40 pm

A co zkusit přesunout VB do středu panelu a k tomu upravit pravé zhlaví ( zrcadlit kolem podélné osy ) ?
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 1520
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Příspěvekod Tomas Lebeda » sob 24 úno, 2018 10:41 pm

hopeter píše:A co zkusit přesunout VB do středu panelu a k tomu upravit pravé zhlaví ( zrcadlit kolem podélné osy ) ?


Když je VB ve středu segmentu na druhé straně, tak je tam kolize při přecházení při nástupu.
Tomu myslím žádné zrcadlení nepomůže, je to problém krátkých staničních kolejí.
Vrátím se k té předchozí variantě a hold se zapotím když budu potřebovat objet motorem na lokálce:)
Tomas Lebeda
 
Příspěvky: 163
Registrován: úte 24 led, 2017 12:41 pm
Bydliště: Praha 6

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Příspěvekod Myšpulín » ned 25 úno, 2018 7:06 pm

Tomas Lebeda píše:Vrátím se k té předchozí variantě a hold se zapotím když budu potřebovat objet motorem na lokálce:)

Já bych se vrátil k té páteční variantě, jen bych odstranil to spodní skladiště. Místo něj bych nechal záchodky a zahrádku paní přednostové.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1151
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Příspěvekod Tomas Lebeda » pon 26 úno, 2018 12:16 pm

Myšpulín píše:
Tomas Lebeda píše:Vrátím se k té předchozí variantě a hold se zapotím když budu potřebovat objet motorem na lokálce:)

Já bych se vrátil k té páteční variantě, jen bych odstranil to spodní skladiště. Místo něj bych nechal záchodky a zahrádku paní přednostové.


Asi je to opravdu rozumné, ten sklad obětovat. Určitě se dá vymyslet několik možných scenářů proč je skladiště na protější straně než je výpravní budova.
Nicméně pořád si nejsem jistý zda je lepší mít ve stanici 5 kolejí nebo jednu na straně skladiště ubrat.
Nedokáži si totiž zatím moc představit možné provozní vztahy.
Pokud bych jednu kolej ubral byly by potom 3 dopravní koleje a jedna manipulační.

Další věc kterou řeším je přejezd u pravého zhlaví. Je nezbytné, aby byl kryt závorami? Nebo by stačila pouze světelná signalizace.
Ptám se hlavně kvůli prostoru, protože silnice a tedy i přejezd je na hraně dvou segmentů a není zde moc místa.

P.S. jinak jsem si na kolejiště vyznačil oblouk té staré vlečky a opravdu se zdá, že bude lepší ji směřovat na mostní piliř na kterém byl dříve umístěn nyní již snesený most.
Tomas Lebeda
 
Příspěvky: 163
Registrován: úte 24 led, 2017 12:41 pm
Bydliště: Praha 6

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Příspěvekod Tomas Lebeda » sob 21 dub, 2018 7:40 pm

Petr_J píše:Ahoj, LK200 mám na kolejišti dva a taky jsem se s nimi něco natrápil. Pokusím se popsat, k jakému jsem došel závěru po dost zdlouhavém bádání. Vlak vjíždí do úseku zapojeném přes LK200 ve dvou možných stavech. Buď je polarita v kolejích opačná – na styku úseků je detekován zkrat a modul přepne, aby byla polarita shodná. Zde žádný problém nenastane. Nebo je polarita úseků shodná a zde nastává pro LK200 problém. Uvažuji, že v jednom úseku je napětí, které dodává centrála do kolejnic, kdežto v druhém je napětí sníženo, díky odběru vlaku, který se v tomto úseku nachází. Když loko/vlak tyto úseky propojí, dojde vlastně přes lokomotivu ke spojení dvou zdrojů napětí, na kterých je i když nepatrně, ale přesto rozdílné napětí. No a mezi těmito zdroji začne protékat vyrovnávací proud, který je LK200 vyhodnocen jako zkrat a proto přepne. Bohužel v tomto případě na opačnou polaritu, což vyvolá zkrat a centrála vypíná.
Problém jsem nakonec vyřešil snížením citlivosti LK200 a to výměnou rezistoru ve „vyhodnocovacím obvodu“ LK200. Původní hodnotu si již nepamatuji, novou jsem metodou pokus-omyl zvolil 680 Ohm. O který rezistor se jedná, můžeš vidět na obrázku (je to ten ne SMD :wink: ), jen podotýkám, že touto úpravou přijdeš o záruku. Mě po úpravě oba moduly pracují spolehlivě už několik let.

Obrázek

Ahoj protože trápení s modulem vratné smyčky pokračuje, tak jsem se vrátil k tomuto návodu a chtěl se pustit do úpravy.
Nicméně me zarazila jedna věc a tak se radši ptám zda jsou informace správné.
SMD resistor v tomto místě na desce modulu má značení 223, což se domnívám že je resistor 22 kOhm
Zdá se mi, že resistor 680 Ohm má jiné značení proužků než ten co je na obrázku
Resistor na obrázku se mi jeví, že má dva červené proužky z kraje a černý uprostřed, což odpovídá cca 22 kOhm
Tedy stejné hodnotě jako byl původní odpor SMD.
Tomas Lebeda
 
Příspěvky: 163
Registrován: úte 24 led, 2017 12:41 pm
Bydliště: Praha 6

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Příspěvekod Petr_J » ned 22 dub, 2018 8:01 am

Označení SMD 223 je opravdu 22 kOhm. Rezistor na fotce je 2,2 kOhm (červená - 2, červená - 2, černá - 0, hnědá - x10, hnědá - +/-1%) a s tím funguji na kolejišti. Omlouvám se za drobnou mystifikaci, změřil jsem jiný modul (s rezistorem 680 Ohm) a fotku dal s tím 2,2K
Petr_J
 
Příspěvky: 119
Registrován: stř 20 úno, 2008 7:33 am
Bydliště: Brno

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Příspěvekod Tomas Lebeda » ned 22 dub, 2018 8:54 am

Petr_J píše:Označení SMD 223 je opravdu 22 kOhm. Rezistor na fotce je 2,2 kOhm (červená - 2, červená - 2, černá - 0, hnědá - x10, hnědá - +/-1%) a s tím funguji na kolejišti. Omlouvám se za drobnou mystifikaci, změřil jsem jiný modul (s rezistorem 680 Ohm) a fotku dal s tím 2,2K

Díky moc za upřesnění. Zkusím tedy 2,2 K.

Edit:
Neměl jsem doma 2,2K a tak jsem dal 1K + 1,1K seriově a funguje perfektně.
Díky moc za radu, vytrhla mi bolavý trn z paty mého kolejiště :)
Tomas Lebeda
 
Příspěvky: 163
Registrován: úte 24 led, 2017 12:41 pm
Bydliště: Praha 6

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: hank61 a 2 návštevníků