Stránka 1 z 9

Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

PříspěvekNapsal: ned 26 úno, 2017 10:01 am
od Tomas Lebeda
Zdravím všechny modeláře. Konečně jsem sebral dost odvahy na to, abych presentoval návrh mého kolejiště. Jedná se o domácí kolejiště v měřítku 1:120. Podkladem pro návrh mi je plánek kolejiště od MF - Horní pustevna 80x360cm (http://zeleznicni-normalie.cz/Galerie/Pl-nky-MF/TT/Horn-Poustevna/). Vzhledem k prostorovým možnostem jsem musel délku zkrátit na 315cm. Kolejiště je po této úpravě složeno ze třech segmentů 80x105cm délky. Uvažuji, že dva segmenty budou trvale spojeny a pravý krajní bude určen pro občasné demontování (párkrát do roka). Je totiž umístěn před vstupem na balkon na který se chodí v podstatě pouze z důvodu údržby. Rozdělení, ale hlavně usnadní stavbu protože budu stavět panely, alespoň z počátku, v jiné místnosti než nakonec budou umístěny.
Plánuji kolejivo Tillig zapojení analog, etapa III/IV. Nicméně tu etapu ne příliš strikně, protože například na trati, která je tématem kolejiště došlo k znovu obnovení propojení se stanicí Sebnizt(DB) až v roce 2014. Téma je tedy odbočná stanice s vedlejší tratí a koncovou stanicí.
Plánek z wintracku:
Obrázek
Ale asi bych měl uvést jak to všechno začalo. Před nějakou dobou jsem totiž dostal od tchána dvě krabice plné kolejí a vláčků. Protože si i moje žena pamatovala jak to všechno hezky jezdilo, nebyl velký problém ji přesvědčit, že bychom v našem bytě nějaké to kolejiště taky mohly mít. Takže jsem začal studovat co se kde dá na internetu nalézt. Jako první přišla informace, že použití původního BTTB kolejiva je v dnešní době pro kočku. Nicméně plánuji alespoň využití 14ks BTTB představníků k výhybkám převážně ve skrytém nádraží. Lokomotiv mám celkem 8ks od firem Zeuke,BTTB, Rokal, dále asi 30ks vagonků. Z toho taky vyplnynul požadavek na délku staničních kolejí, aby se mi tam vešla lokomotiva s alespoň třemi ypsilony.
Současně trochu bojuji s malou délkou širé trati na hlavní trati, poté co jsem zkrátil kolejiště. I proto jsem část mezi horním skrytým nádražím a tím spodním nevedl v tunelu jak bylo na původním návrhu od MF. Dále jsem oproti původnímu návrhu prodloužil most inspirován vzhledem Vilémovského viaduktu a místo tunelem, bych asi vedl trat na viadukt v zářezu, aby se trochu eliminoval počet tunelových portálů. Přikládám orientační vizualizaci
Obrázek
Budu rád za jakoukoliv radu, abych se vyvaroval těžko odstranitelných chyb, těch ostatních určitě udělám spoustu, ale bez toho by se vlastně človek ani nic nového nenaučil :)
Jednu konkrétní věc se zeptám rovnou. Výškově vycházím z původního plánku. Tedy skryté nádraží +/-0,0 odbočná stanice +90 a koncová cca +190mm. Uvažuji zda by mělo smysl udělat ke spodnímu skrytému nádraží tobogán a získat tím dalších cca 60mm výšky. Stávající stoupání do skrytého nádraží je 1:31 a z odbočné stanice směrem na most 1:25 dále pak 1:40.

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

PříspěvekNapsal: ned 26 úno, 2017 10:17 am
od Dusan
Ahoj, máš to moc pěkný, líbí se mi i dotažené 3D. Já jsem vždy líný to krajinově vyšperkovat :-) Vybral jsi dobře. K těm skrytým částem, čím větší prostor na manipulaci rukama při poruše, tím líp. Celá skrytá část je vzadu pod terénem, výhybna ještě nad smyčkou, tam to bude náročné, pokud by jsi se k tomu měl dostávat nějak zepředu. Jestli máš ale trvalý přístup i ze zadu, tak pak OK.

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

PříspěvekNapsal: ned 26 úno, 2017 10:28 am
od Tomas Lebeda
S tou manipulací máš určitě pravdu, proto to přesně zvažuji.
Kolejiště bude položeno na skříňkách, se kterými by mělo jít v případě potřeby posunout dopředu a pak se dostanu i do zadní části kolejiště. Uvažoval jsem i o variantě, že by výhybna byla lehko demontovatelná (výsuvná) bez nutnosti odstraňovat terén nad ní, ale trochu se bojím konstrukční náročnosti. Jinak jsem neuvedl, že rám bych chtěl udělat z překližky 10mm a vrchní stavbu z polystyrenu v kombnaci se slabší překližkou.

Tomáš

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

PříspěvekNapsal: ned 26 úno, 2017 10:39 am
od hopeter
Je to hezky zpracované. Jediné co si ještě prověř je přístup do SN a výškové uspořádání aby vyšlo rozumné stoupání/klesání tratí na potřebné průjezdné profily.
Držím palce k realizaci a rád budu sledovat. :)

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

PříspěvekNapsal: ned 26 úno, 2017 10:59 am
od Tomas Lebeda
Díky. Vzhledem k perfektní předloze od Milana Ferdiána jsem to mohl akorát zkazit. Dlouhou dobu jsem uvažoval i o kolejišti Ledečko. Ten výjezd z Ledečka z tunelu na most s rozdvojenim tratě mě úplně nadchl. Je to krasny krajinný prvek. Bohužel po upravě díky zkracení již nevycházely potřebně dlouhé staniční koleje a odbočka ke koncovému nádraží mi vyšla pouze za cenu brutálních poloměrů. Pak jsem objevil Horní Poustevnu a bylo jasno.

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

PříspěvekNapsal: ned 26 úno, 2017 12:45 pm
od Tomas Lebeda
S těmi průjezdnými profily mi to vychází takto:
Obrázek
Ješte odečíst 3mm podloží výšku koleje a tenkou překližku.
Dle NEM 102 mi vychází že by průjezd měl být 43mm , resp. 48mm (trolej)
Sklon tobogánu dle wintrak 1:33 (3%) poloměr 353mm s výjimkou kousku za obloukovou vyhýbkou v horní části kde jsou dva oblouky 310mm
Bude to stačit?

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

PříspěvekNapsal: ned 26 úno, 2017 5:27 pm
od akcilhej
Takhle http://www.mkzdar.cz/stavba-kolejiste/stavba46 (17. fotka) mají vyvedenej Vilémovskej most ve Žďáře. Moc pěknej projekt sis naplánoval. Ať jde vše podle Tvých představ. Kdybys potřeboval něco nafotit, poměřit dej vědět, zaskočím Ti tam. I když většina je po rekonstrukci a krása třetí epochy je ta tam.

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

PříspěvekNapsal: pon 27 úno, 2017 2:05 pm
od Tomas Lebeda
Než se dostanu k mostu tak určitě nějaký čas uplyne, ale i tak díky za nabídku.
Vzhledem k rozměrům mostu, který v měřírku TT vychází délky 158cm a výška pilířů 24cm,
ho budu muset zkrátit a i snížit. Zatím to vypadá, že na větší výšku než 13cm pod mostovkou se asi nedostanu,
tak uvidíme jak to dopadne.
Ted uvažuji spíše o volné inspiraci vzhledem toho viaduku, a třeba se podaří přiblížit více k jeho reálné podobě.
Obrázek

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

PříspěvekNapsal: pon 27 úno, 2017 3:45 pm
od Michal Šuhajda
Ahoj, díval jsem se na 3D to je z SN a kvůli zleošení přístupu do SN bych zkusil dolní smyčku zrcadlově otočit abys měl dolní SN pod viditelnou stanicí.

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

PříspěvekNapsal: pon 27 úno, 2017 9:24 pm
od Tomas Lebeda
Ahoj, to je pravda, teď když jsem získal spirálou více výšky by se daly odbočná stanice a SN umístit nad sebou.
Před tím jsem měl výšku tak akorát na průjezd.
Jedinou nevýhodou je to, že když bylo SN vzadu šlo by to hezky všechno zadrátovat s dobrým přístupem ze spodu.
Po otočení SN dopředu budu muset asi udělat desku s odbočnou stanicí udělat demontovatelnou, kdyby odešlo něco na elektrice, aby se pod ní dostal.
Ale řekl bych, že je to zcela vyváženo výhodou přístupnosti SN z jedné strany.
Díky
Obrázek

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

PříspěvekNapsal: stř 05 dub, 2017 6:33 am
od Tomas Lebeda
Tak jsem začal pokládat koleje ve skrytém nádraží. Rámy už mám hotové a tak opět začínám přemýšlet nad úpravami viditelné části. Zejména odbočné stanice.
Obrázek

Původně mi hlavní kolej ústila přímo do tunelu. Moc se mi nelíbilo, že nádraží končí jakoby ve svahu. Zkusil jsem tedy upravit levé zhlaví tak, aby tunelový portál byl odkolněný z osy stanice. Tak to je i v originálním plánku od MF. Tím mi vznikla mezi koncovou kolejí u nádražní budovy a tratí trojúhelníková plocha. Tak jsem tam umístil výtopnu. Ta je sice originálně v Mikulášovicích umístěná na nejvzdálenější koleji, ale mě se tam kvůli malé šířce panelu nechtěla vejít. Co myslíte? Budovy jsou jenom orientační, budou určitě vypadat více česky.

Obrázek

Obrázek

edit:upraveny adresy obrazku

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

PříspěvekNapsal: stř 05 dub, 2017 11:48 am
od michal_n_cz
Tomas Lebeda píše:Původně mi hlavní kolej ústila přímo do tunelu. Moc se mi nelíbilo, že nádraží končí jakoby ve svahu. Zkusil jsem tedy upravit levé zhlaví tak, aby tunelový portál byl odkolněný z osy stanice. Tak to je i v originálním plánku od MF. Tím mi vznikla mezi koncovou kolejí u nádražní budovy a tratí trojúhelníková plocha. Tak jsem tam umístil výtopnu. Ta je sice originálně v Mikulášovicích umístěná na nejvzdálenější koleji, ale mě se tam kvůli malé šířce panelu nechtěla vejít. Co myslíte? Budovy jsou jenom orientační, budou určitě vypadat více česky.


Doporučuji zvážit vynechání té dolní remízy - je tam potřeba? Předpokládám, že pokud by tam byla tak kvůli té lokálce - a ta je na druhé straně. Jedna nahoře by mohla stačit. Pak bych zvážil nějaké kosmetické úpravy směrových poměrů:
- zkusit dát tu 1. vyhýbku vpravo na hlavní trati diagonálně
- nepatrně narovnat to klikacení lokálky, aby to bylo cca o 3-5° rovnoběžněji.
- to samé s tou horní stanicí - ty šturcy natočit doprava cca o 5-10° doprava.

Je tam docela pěkný ten mírnější oblouk před dlouhým mostem na lokálce směrem nahoru - použít to spíše dole za tou odbočkou na vlečku.

Pak by mohlo být provozně příznivější mít přijímací budovu odnímatelnou vepředu u lokálkové půlky stanice. Teď když se ve stanici potká delší osobní z hlavní trati s motorákem z lokálky, tak musí cestující jít skrz ten dlouhý z hlavní trati. A místo stávající přijímací budovy vznikne prostor pro delší skladištní kolej, volnou skládku atd. a tím pestřejší nákladní dopravu.

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

PříspěvekNapsal: stř 05 dub, 2017 12:08 pm
od Michal Šuhajda
Michal byl rychlejší, ale též doporučuju vynechání remízy.
1. nemá příliš význam, když je v koncové,
2. není tam moc místa aby se vešlo i další vybavení a díky potoku vlastně ani na remízu samotnou.
Místo remízy bych udělal buď vodárnu nebo traťovku. K vodárně samozřejmě nebude kusá kolej, zato ke kolejím ve stanici (mezi zelenou a modrou) přibydou dva vodní jeřáby. Vždy tak aby mohla čerpat vodu lokomotiva na zhlavípříliš místa.
Pro traťovku bych nechal kolej rovnou, šturc zároveň s druhou kusou. Na řádně orezlé koleji by stále drezina, nebo jen vozík. Vedle okolo srovnaný materiál, (např štosované pražceBedna s drobným kolejivem, možná nějkaké minibouda nebo ohrada se značkami.
Ještě si neodpustím mé oblíbené téma o kterém už Michal též napsal. To je umístit výpravní budouvy v dolní stanici na druhou stranu. Buď na přídavném panelu, nebo ji nechat jen "jako" a mít na kraji kolejiště pouze první peron, + rampu a volnou skládku. Kromě výhody při přestupech popsané Michalem též ušetříš místo, které Ti zabírá hloubka budov a silnice, místo nich můžeš udělat více krajiny, aby hozní trať nejezdila hned za budovami., případně otočit kusou kolej ke skladišti a udělat z ní vlečku

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

PříspěvekNapsal: stř 05 dub, 2017 12:15 pm
od Tomas Lebeda
Ta remíza je tam ve skutečnosti ale na druhé straně. je patrná v levé horní části na mapě
Obrázek
Ale nutně tam být asi nemusí, promyslím to. Celkově se stejně počet kolejí redukuje aby se mi to vešlo do modelu.

Tu 1. výhybku vpravo jsem tam měl přímo proto, aby při rozpojování pravého segmentu vedly koleje kolmo.
Když se dá diagonálně tak pak vyjdou příznivněji poloměry na hlavní trati což je jistě plus.

Zkusím to tak upravit i s těmi dalšími podněty.
Díky.

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

PříspěvekNapsal: stř 05 dub, 2017 12:25 pm
od Michal Šuhajda
Je tam, tdokonce s dosud viditelnou popelovou jámou, a možná i původní ohradou na uhlí. právě tohle vybavení už na kolejiště pořádně nevmáčneš. Nepletu -li se sloužili pro trať Mikulášovice - Panský - Rumburk, tak je taky na straně odbořují trati, aby posun lokomotivy neruši provoz na druhé trati.