Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Příspěvekod Tomas Lebeda » čtv 17 srp, 2017 10:21 am

Rozmumím, návěstidla v odbočné stanici posunu do stejné úrovně.
Rychlostníky posunu až za most.
Nebyl jsem si jistý jestli značí místo z kterého se začíná zpomalovat nebo místo odkud je již nutné jet požadovanou rychlostí.
Díky.
Tomas Lebeda
 
Příspěvky: 282
Registrován: úte 24 led, 2017 12:41 pm
Bydliště: Praha 6

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Příspěvekod sidlo » čtv 17 srp, 2017 10:30 am

Začíná se zpomalovat u předvěsti rychlostníku - to je ten žlutý trojúhelník postavený na vrchol. To posunutí k první výhybce platí i pro koncovou stanici.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Příspěvekod Tomas Lebeda » čtv 17 srp, 2017 10:42 am

Díky, tak jsem to pochopil
tady je upravená verze
Obrázek
Tomas Lebeda
 
Příspěvky: 282
Registrován: úte 24 led, 2017 12:41 pm
Bydliště: Praha 6

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Příspěvekod sidlo » čtv 17 srp, 2017 1:02 pm

Ještě doplním vzdálenosti pro předvěst před hlavním návěstidlem a předvěstník před rychlostníkem. Na kolejišti by měly být tyto vzdálenosti přibližně ve stejném poměru.
Kód: Vybrat vše
Tratǒvá rychlost     Předvěst       Předvěstník
<= 60 km/h            400 m            300 m
<= 100 km/h           700 m            700 m
<= 120 km/h          1000 m           1000 m
...
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Příspěvekod D » čtv 17 srp, 2017 1:31 pm

Teď to vypadá dobře.

Vzdálenosti předvěstí od návěstidla snesou na modelu délkovou redukci. Tvoje vzdálenost/tunel je na hranici toho, kdy to ještě vypadá celkem reálně, ponechal bych je tak.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Příspěvekod Tomas Lebeda » čtv 14 zář, 2017 7:28 pm

Pokusil jsem se nakreslit zapojení vratných smyček na kolejišti.
Vycházím ze schema http://mujweb.cz/masinky2003/vratna_smycka_schema.html
Přepínání signálu je závislé na poloze vjezdových výhybek.
V obousměrné smyčce (napravo) je v podstatě umístěno celé kolejiště, proto jsem nechtěl přehazovat polaritu smyčky a přehazuji úsek(tobogán) mezi smyčkami.
Na vjezdu do jednosměrné smyčky v SN bude výhybka přestavována automaticky asi optickým čidlem.
Výhybku u obousměrné smyčky bych udělal blokovanou a před odjezdem ze spodního SN by se tedy zvolilo zda se jede přímo nebo do odbočky.
Pokud správně rozumím digitálnímu ovládání tak pak by mělo stačit změnit směr jízdy jako v analogu
Původně jsem to zapojení nakreslil pro analog, nicméně začíná mi být jasné, že ještě v průběhu stavby přejdu na digital.
Takže potřebuji vědět zda by to takto mohlo fungovat i v DCC a zda mi neuniká nějaký zásadní moment:)

Obrázek
Tomas Lebeda
 
Příspěvky: 282
Registrován: úte 24 led, 2017 12:41 pm
Bydliště: Praha 6

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Příspěvekod sidlo » čtv 14 zář, 2017 7:37 pm

V digitálu se změna směru jízdy vlaku neřeší změnou polarity. Když ve smyčce (nebo v tomto případě v připojeném úseku) změním polaritu, tak se směr jízdy vozidla nezmění.
U té obousměrné smyčky, pokud to bude ve viditelné části, nejsou ty krátké izolované úseky nutné. Strojvedoucí prostě zastaví před nepřestavenou výhybkou, případně u příslušného návěstidla.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Příspěvekod D » čtv 14 zář, 2017 7:55 pm

Tomas Lebeda:
Zapojil bych to podobně. Oddělovací koleje, jak píše sidlo, nutné nejsou, nicméně fungují stejně jako v analogu.

První problém vidím u levé smyčky. Na jejím vjezdu nebude jedna výhybka, ale několik tvořící zhlaví skrytého nádraží. Proto výsledek přepnutí relé nebude záviset na jedné výhybce, ale na přehození všech. Funkce logický součin (všechny výhybky na objezd SN => relé sepne) vs. (stačí jedna výhybka na odjezd ze SN => cesta proudu do relé se přeruší).

Další věc se týká opět levé smyčky. Jak jsi nechtěl v pravé smyčce podhazovat polaritu pod většinou vlaků, tady to činíš. Zbytečně. Přehazovaný úsek neměj pod celým nádražím, ale jen pod tou kolejí, která nádraží objíždí. Jistě se ti na ni vleze i nejdelší myslitelný vlak. Samotný úsek začne až za rozvětvením na vjezdu a skončí těsně před rozvětvením SN zleva.

Na přehození výhybky před skryťákem nebude stačit optické čidlo. Musí být nejméně dvě a elektronika, která z průjezdu rozpozná směr jízdy.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Příspěvekod michal_n_cz » čtv 14 zář, 2017 8:11 pm

Tak jak si to nakreslil to pravděpodobně může fungovat, ale - moc složitý - pokud to chceš na digitál, tak úplně easy řešení je smyčky natvrdo bez přepínání jen po vyhýbku a přes jen jeden modul pro vratnou smyčku ten úsek mezi vyhýbkami smyček vč. vyhýbek - předpokládá se že do tohoto úseku budeš vjíždět v jednu chvíli právě jen jedním vlakem, což při tvém layoutu tak bude.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 841
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Příspěvekod D » čtv 14 zář, 2017 8:33 pm

michal_n_cz:
Zkušenost mě naučila, že „easy“ řešení nemusí být dlouhodobě nejlepší. Když se modul vratné smyčky hodí pro jednoduché vratné smyčky, tak to ještě neznamená, že se hodí i pro smyčky se skrytým nádražím, nebo nedejbože, pro smyčky, na kterých je prakticky celé kolejiště. Praxe se smyčkami v našem klubu již ukázala, že u nádraží ve smyčce, obsazeném pouhými třemi silnějšími lokomotivami a několika osvětlenými vagóny, začíná být modul smyčky reagující na zvýšený odběr proudu značně nestabilní. Provedli jsme několik úprav v samotných modulech a výsledek stále není dokonalý, jen ten zkratový proud na přehození smyčky přes lokomotivu je stále větší a větší.

Nicméně, když se přemýšlí i v kontextu daného kolejiště, přeci jen řešení s modulem vratné smyčky existuje. Stačí jen jeden a zapojí se na tu kolej, která spojuje obě smyčky. Tam stejně zajíždí nejvýše jeden vlak současně a vždy se tam vleze celý. Koleje se vpravo říznou za výhybkou a vlevo opět těsně za výhybkami, ale v rámci konstrukce skryťáku za všemi. Každá ze smyček bude mít napájení trvalé bez změny polarity.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Příspěvekod Tomas Lebeda » čtv 14 zář, 2017 8:44 pm

Mě to přepínání mezilehlé části mezi smyčkami taky napadlo. Protože zjevně nerozumím tomu jak přepínání funguje,tak jsem to zavrhl.
Je možné mít jeden modul vratné smyčky napojený jedním koncem na obě smyčky a druhým na ten mezilehlý kus?
Při vjezdu do smyčky by se tedy přepínala kolej pod vlakem?
Tomas Lebeda
 
Příspěvky: 282
Registrován: úte 24 led, 2017 12:41 pm
Bydliště: Praha 6

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Příspěvekod D » čtv 14 zář, 2017 9:53 pm

Tomas Lebeda:
Modul vratné smyčky funguje na principu detekce zkratu. Neustále měří proud v přepínáném úseku a jakmile zjistí, že odběr přesáhl nastavenou hodnotu (větší, než odebírá projíždějící vlak), přepne v úseku polaritu. Tím se srovná polaritu na rozhraní, kterým zrovna vlak projíždí. Ke zkratu dojde v okamžiku, kdy vlak vjíždí na přepólovaný úsek nebo z něj vyjíždí. Zkrat i změna polarity jsou velmi krátké. Změna polarity střídavého proudu DCC v kolejích vozidlům nevadí, zkrat je odstraněn dříve, než na něj zareaguje centrála.

Modul však může reagovat v jednom okamžiku pouze na jeden zkrat, zkrat na více rozhraních nevyřeší. Proto se do přepínáného úseku musí vejít i ten nejdelší vlak. Také nesmíš dopustit situaci více vlaku vjíždějících do úseku současně, aby opět neobsadily více rozhraní.

Moduly vratné smyčky nelze řetězit za sebe.

> Je možné mít jeden modul vratné smyčky napojený jedním koncem na obě smyčky a druhým na ten mezilehlý kus?
Ano, tak jsem to mínil. Smyčky pevně připojené k napájení a kolej mezi nimi přes modul vratné smyčky. Koleje úseku oddělené přerušením obou kolejnic za prvním rozvětvením, u skrytého nádraží to vyjde za každou výhybkou jednou (celkem 5 + 2 oboustranné oddělení).
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Příspěvekod michal_n_cz » pát 15 zář, 2017 3:32 am

D píše:Nicméně, když se přemýšlí i v kontextu daného kolejiště, přeci jen řešení s modulem vratné smyčky existuje. Stačí jen jeden a zapojí se na tu kolej, která spojuje obě smyčky. Tam stejně zajíždí nejvýše jeden vlak současně a vždy se tam vleze celý. Koleje se vpravo říznou za výhybkou a vlevo opět těsně za výhybkami, ale v rámci konstrukce skryťáku za všemi. Každá ze smyček bude mít napájení trvalé bez změny polarity.


Přesně tak jsem to myslel...
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 841
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Příspěvekod sidlo » pát 15 zář, 2017 5:15 am

Modulu vratné smyčky bych se určitě vyhnul. Tyto moduly jsou dost nespolehlivé. To první řešení s přepínačem (relátkem) závislým na poloze výhybky smyčky je naprosto dostačující, spolehlivé a blbuvzdorné.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Kolejiště Poustevna 80x315cm TT

Příspěvekod Tomas Lebeda » pát 15 zář, 2017 7:32 am

Tak a teď si vyber! :)
Mě by se ten modul vratné smyčky zamloval, protože je jednoduchý. A současně by odstranil možnou chybu pri posunu v SN jednosměrné vratné smycky. Kdy šlo přejet do opačně polovaného úseku.To mam ten pocit v pripade relatek nebylo ošetřeno.
Tomas Lebeda
 
Příspěvky: 282
Registrován: úte 24 led, 2017 12:41 pm
Bydliště: Praha 6

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků