Stránka 1 z 1

Kolejiště TT 1850x660

PříspěvekNapsal: pon 06 úno, 2017 1:05 pm
od sukovf
Vážení kolegové,
je tomu něco přes rok, co jsem se rozhodl konečně si postavit nějaké to kolejiště. Svůj záměr jsem tehdy prezentoval i zde a dokonce Milan Ferdián nakreslil perfektní návrh, podle kterého mělo kolejiště vznikat. Bohužel, souběhem ne zcela příznivých okolností jsme byli nuceni se přestěhovat a prioritou teď budou investice do rekonstrukce nově nabytého bydlení. Už teď vím, že jednou budu mít k dispozici místo pro kolejiště na ploše tvaru "L" s rameny 3000 a 2000mm o šířce 1000mm a snad za dvacet let zde budu znovu otravovat, to je však zatím velmi vzdálená budoucnost.

Rozhodl jsem se však, že se nevzdám a alespoň něco malého si postavím. Přicházím proto za vámi s návrhem kolejiště na ploše 1850x660mm v měřítku TT s použitím profilového kolejiva Tillig. Použity jsou výhybky EW2, obloukové výhybky a jeden angličan. Jedná se o jednoduchou koncovou stanici s depem, vlečkou k nějaké továrničce a odbočkou k "cokoliv-lomu". Ze stanice vychází jednokolejná trať sestupující do podpovrchového nádraží se smyčkou. Zasazení by mělo být do VI. epochy. Provoz si představuji jako smíšený, kdy osobní přepravu by zajišťovaly zřejmě Regionovy (tentokrát tedy žádní Panteři :-() a nákladní vlaky by sestávaly z nějakých krytých vozů přepravujících zboží do továrny a zřejmě z vozů Faccs převážejících materiál z lomu. Eventuálně by bylo možno zařadit i nějaký ten Eas pro přepravu dřevěných kulatin nebo železného šrotu, aby byly nákladní vlaky bohatší a zajímavější.

Vás bych jen poprosil o připomínky a především kritiku mého návrhu. Je tam spousta hluchých a nedořešených míst (především v levém dolním rohu v prostoru eventuálního depa) a jistě i několik dalších, které zkušenější z vás snad odhalí. Předem děkuji za názory a postřehy.
viditelna.jpg

skryta.jpg

skryta_nadrazi.jpg

Re: Kolejiště TT 1850x660

PříspěvekNapsal: pon 06 úno, 2017 3:22 pm
od hopeter
Ahoj. Trošku mě to připomíná moje koncové se smyčkou... :)
Pokud můžeš tak přidej alespoň 5 cm na šířku panelu, protože máš koleje úplně nadoraz do kraje.
Vlečka jako šturc je takové divné. Když už tak bych do šturcu dal depo. Na ten spodní. Kamenolom tam co je depo a továrnu na místo kamenolomu.
Vjezdové zhlaví ti strašně zkracuje staniční koleje. Koukni ke mě jak to mám udělané. Angličana pryč a zaústění vlečky k továrně do manipulační koleje u staniční budovy. Celou stanici víc natočit do středu panelu a šturce otočit zrcadlově.
Na SN se taky koukni ke mě. Máš tam hrozně krátké staniční koleje a uvaž kam v podzemí dosáhneš na manipulaci aniž bys vykolejil to vpředu...
Tolik jen tak narychlo...

Re: Kolejiště TT 1850x660

PříspěvekNapsal: úte 07 úno, 2017 8:07 am
od sukovf
@hopeter: Děkuji za postřehy. Bohužel, rozměry panelu jsou mezní a zvětšit je kvůli prostoru nelze. Proto jsou ty hodnoty takto neobvyklé. Počítám s tím, že v oblouku schovaném v tunelu bude dokonce nutné částečně zaříznout pražce. Umístění lomu bych měnit nechtěl, protože tak vzniká záminka pro vytvoření kopce, kterým vedu onen tunel.

Zrušil jsem depo a na jeho místo posunul továrnu spolu s nakládací rampou. Menší úpravou prošlo také zhlaví, kdy jsem ho sice nezjednodušil, ani nezkrátil (bohužel), ale povedlo se mi tím prodloužit koleje v lomu, což považuji za příznivou změnu. Rád bych také prodloužil kolej hned u staniční budovy, toto se mi však nedaří rozumně vyřešit, aby nebyla dotčena délka ostatních kolejí. Stejný problém v tuto chvíli mám se skrytým nádražím - samozřejmě si uvědomuji, že jsou koleje v něm příliš krátké a snažím se je uspořádat lépe, nicméně i tady zatím poněkud tápu. Tvé řešení s rovnoběžnými oblouky se mi líbí, nicméně u mě není aplikovatelné, jelikož v žádném případě nechci jít s poloměrem oblouků pod 310mm. Stanice natočena blíže ke středu původně byla, ale do stávající polohy jsem ji musel posunout z důvodu nedostatečného výškového rozdílu mezi tratí pod nádražím a nádražím samotným. Tento problém jistě lze pohodlně kompenzovat větším sklonem tratě, tomu bych se však rád vyhnul, aby se z vlaků nestali kamzíci.

Připojuji upravenou verzi viditelného nádraží:
viditelna.jpg

Re: Kolejiště TT 1850x660

PříspěvekNapsal: úte 07 úno, 2017 8:50 am
od lajblt
Pokud budeš v oblouku "dokonce zařezávat pražce", nevejdou se ti do tohoto prostoru vozy. Zcela určitě se totiž nevejdeš do normy průjezdného průřezu. Pro oblouk R310 mm je nutné mít na obě strany od osy koleje celkem 36/2 + 10/2 = 23 mm (celková šířka průjezdného průřezu pro R310 je 46 mm). Takže nutný prostor pro tento oblouk je 2xR310 + 46 = 666 mm. Tento rozměr znamená, že vůz bude svým vnějším obrysem v oblouku přesně kopírovat hranu panelu. Pokud připočteš tloušťku materiálu v tunelu (alespoň 4 mm překližka), dostaneš se na 670 mm šířky jako nejmenší rozměr.

Fyziku bohužel neobejdeš. :(

Re: Kolejiště TT 1850x660

PříspěvekNapsal: úte 07 úno, 2017 9:14 am
od sukovf
@lajblt: A právě průjezdný profil je další z důvodů poměrně mírného sklonu trati. Abych se to pokusil srozumitelně vysvětlit: Rám kolejiště bude uložen na přesně daném místě, kde je kolem okrajů rámu rezerva přibližně 2mm na každou stranu, avšak v určitých, poměrně úzkých, místech bude kolem rámu dostatek prostoru na to, aby mohl být zachován plný průjezdný profil právě v místech, kde trať sahá až k samým okrajům rámu. Je dílo pouhé náhody, že v místní stísněné mizérii mám alespoň tuto možnost, jakkoli to jistě není žádná velká výhra. Vozy přečnívající mimo rám jistě také nebudou to pravé ořechové, nicméně s takto "postiženým" kolejištěm jsem se v dávných dětských letech již setkal a jezdit se na tom dalo. Co se zaříznutí pražců týká, podal jsem to snad příliš dramaticky - jedná se jen o to, aby pražce, jakožto jakési zuby, nepřečnívaly v obloucích přes okraje rámu.

Tunel samozřejmě nebude mít žádná záda, protože potom už bych se s rámem do limitních rozměrů skutečně nevlezl.

Prapůvodní myšlenka vůbec s žádnou smyčkou nepočítala a uvažoval jsem jen nějakou tovární vlečku s průjezdem za kulisu na skryté nádraží se segmentovou točnou. Osobní provoz mi však chyběl natolik, že jsem se nakonec rozhodl vymyslet zde prezentovanou podivnost, ačkoli si uvědomuji, že od toho nakonec možná přece jen budu muset upustit.

Re: Kolejiště TT 1850x660

PříspěvekNapsal: úte 07 úno, 2017 12:20 pm
od hopeter
To SN už mám bez dvoukolejky koukni na poslední aktualizace. SN taky můžeš udělat jako koncovou stanici a soupravy objíždět
Oblouky R310 můžeš trošku ošulit flexikolejí na třeba R300. Mašinám to vadit nebude a vyděláš cenné milimetry.
Pro prodloužení staničních kolejí by se dalo použít výhybky EW1 nebo kuehnovi WR/WL20. Pokud budeš z lomu tahat vozy Faccs tak aby to nebyly jen dva a mašina. Taky musíš mít místo na objetí až je vytáhneš z vlečky na manipulační kolej ve stanici. Na prodloužení stanice by taky pomohla oblouková výhybka na vstup do vjezdového zhlaví. No a na koncové zhlaví by mohla být třícestná výhybka.
Prostě se snaž udělat co se dá abys prodloužil staniční koleje , zbytek už se dá bez větších problémů ošulit. :wink:

Re: Kolejiště TT 1850x660

PříspěvekNapsal: úte 07 úno, 2017 1:29 pm
od Rocky_MK
Mně připadá divné, aby jako z udělání byl takhle vedle nádraží kamenolom (a just ještě obtočený tratí). To vypadá prostě uměle.
To koncové zhlaví bych udělal, jak radí Honza (hopeter).

Re: Kolejiště TT 1850x660

PříspěvekNapsal: úte 07 úno, 2017 2:02 pm
od michal_n_cz
Rocky_MK píše:Mně připadá divné, aby jako z udělání byl takhle vedle nádraží kamenolom (a just ještě obtočený tratí). To vypadá prostě uměle.
To koncové zhlaví bych udělal, jak radí Honza (hopeter).


Samozřejmě kamenolom na kolejišti je skoro vždycky karikatura - je třeba to přiohnout - na kolejišti udělat jen výsypku, drtič atd. plus cesta do lomu, který je mimo kolejiště. Tady:
http://www.sormitztalbahn.de/sormitztal ... t/home.htm
http://modellbahnclub-orlabahn.designbl ... l-2....13/
Do této výsypky se dopravoval kámen lanovkou...

Re: Kolejiště TT 1850x660

PříspěvekNapsal: úte 07 úno, 2017 2:20 pm
od Rocky_MK
to pak jo, to mě nenapadlo.

Re: Kolejiště TT 1850x660

PříspěvekNapsal: úte 07 úno, 2017 4:03 pm
od hopeter
Tady malá ukázka co by s délkou stanice udělaly výhybky EW1 a IBW. Pokud tedy EW2 nejsou podmínkou. Přece jen k čemu mě budou štíhlé výhybky když se se mě mezi ně nevejde vlak... :wink:
sukovf.JPG

Re: Kolejiště TT 1850x660

PříspěvekNapsal: úte 07 úno, 2017 4:48 pm
od Gene_Simmons
[quote="hopeter"]Tady malá ukázka co by s délkou stanice udělaly výhybky EW1 a IBW. Pokud tedy EW2 nejsou podmínkou. Přece jen k čemu mě budou štíhlé výhybky když se se mě mezi ně nevejde vlak... :wink:

Svatá pravda, rozumná řeč :wink:, naprostej souhlas.