Stránka 6 z 13

Re: Kolejiště TT 140x110

PříspěvekNapsal: sob 11 úno, 2017 6:36 am
od amirinda
"like"

Re: Kolejiště TT 140x110

PříspěvekNapsal: sob 04 bře, 2017 12:08 pm
od amirinda
tak jsem zjistil nemilé překvapení, které jsem tak nějak ale tušil. Když spustím jednu a druhou loko najednou, nastavím si regulátorem požadovanou rychlost tak vše O.K., ale problém nastává, pokud jednu z nich vypnu. Druhá se tím zrychlí či naopak. Dá se to nějak vyřešit / regulovat, předpokládám, že to neřeším sám, ale nic jsem zde k tomu nenašel. Jo mám Fz1 pulsní regulaci.

Re: Kolejiště TT 140x110

PříspěvekNapsal: sob 04 bře, 2017 12:46 pm
od fulda
Normálně se to řeší tak, že se na jeden regulátor nepouští dvě lokomotivy.
Například v digitálu má každá lokomotiva svůj regulátor u sebe. V analogu se to dělá podobně, pořídíš si tolik regulátorů, kolik máš lokomotiv a pak ještě přepínačové pole a rozdělíš si kolejiště do úseků, aby jsi napájel každou lokomotivu samostatně a její napájení jí dokázalo sledovat. Jinak se ti nepodaří ani udržet je na kolejišti v rozumném odstupu. Pokaždé bude jedna rychlejší a druhá pomalejší, takže se nakonec doženou a srazí.

BTW: co je to pulzní regulace Fz1 ? Trafo FZ1 samo o sobě pulzní regulací netrpí.

Re: Kolejiště TT 140x110

PříspěvekNapsal: sob 04 bře, 2017 12:49 pm
od Michal Vaniš
Jeden směr úvahy.Samozřejmě je správný děj, že čím víc odběrů/lokotek, tím víc se zvedá odběr ampér a při fixním nastavení ovladače bude klesat napětí(popřípadě opačně).Překvapujemě pouze fakt, že se ti to děje tak výrazně u FZ1, což je relativně hodně nadimenzované trafo.
Pokud můžu poradit od cenově nejlevnějšího:
1/ lokomotivy(především ty starší výroby) zda nemají mechanické opotřebení-promazat, opotřebení uhlíky, nečistoty na kolech,studené spoje-pájení (odběry starších lokotek v TT můžou vyjímečně dosáhnot i např.400 mA dle stavu, FZ1 má def. odběr 1,2A , pozn.někdo zkoušel dělat i testy odběru, bohužel nevím odkaz)
2/koleje - nečistoty,opáleniny- vyčistit, "studené" spojení mezi kolejniceni - přechodový odpor- vyčistit propájet
Body 1 a 2 zbytečně zvyšují proudový odběr

3/ vyměnit trafo za nové trafo s tvrdší charateristikou a dimenzovaným odběrem 3A --- nebo viz předchozí odpověď fulda

Re: Kolejiště TT 140x110

PříspěvekNapsal: sob 04 bře, 2017 5:57 pm
od amirinda
dík za info, taky mi to přijde nenormální u Fz1 a spuštěných 2 loko. Mašiny jsem kompletně a to do mrtě rozebral, jediný co ještě musím je vyměnit uhlíky, ale že by takovej pokles/nárůst? Zkoušel jsem je i na jedné koleji vedle sebe nechat jet a jakmile druhou sundám, hned nárůst té druhé. Proč se to děje chápu, ale co s tím?

Edit: mám na pulsní předělanou jednu větev, teoreticky můžu zkusit zapojit druhou, ale...

Re: Kolejiště TT 140x110

PříspěvekNapsal: sob 04 bře, 2017 6:07 pm
od amirinda
fulda píše:Normálně se to řeší tak, že se na jeden regulátor nepouští dvě lokomotivy.
Například v digitálu má každá lokomotiva svůj regulátor u sebe. V analogu se to dělá podobně, pořídíš si tolik regulátorů, kolik máš lokomotiv a pak ještě přepínačové pole a rozdělíš si kolejiště do úseků, aby jsi napájel každou lokomotivu samostatně a její napájení jí dokázalo sledovat. Jinak se ti nepodaří ani udržet je na kolejišti v rozumném odstupu. Pokaždé bude jedna rychlejší a druhá pomalejší, takže se nakonec doženou a srazí.

BTW: co je to pulzní regulace Fz1 ? Trafo FZ1 samo o sobě pulzní regulací netrpí.


pulsní regulaci jsem dodělal/předělal dle: http://czelektro.eu/index.php?id=31&n=pulzni-regulace

takže připojit na druhou větev trafa ještě jeden tento "prvek" a každou napájet zvlášť?

Re: Kolejiště TT 140x110

PříspěvekNapsal: sob 04 bře, 2017 11:03 pm
od Miloš_P
Moc nechápu smysl řídit jedním pulzním regulátorem dvě lokomotivy najednou, ale třeba nějaký je.
U FZ1 je tohle ovlivňování normální. Problém vidím ve zdroji. Chce to výkonnější zdroj, který dá proud alespoň 3A a hlavně stabilizovaný nebo pro každý regulátor použít samostané trafo. Já používám už léta pulzní regulaci, mám dva regulátory, pro každou trať jeden a napájím to FZ1 a nějakým adaptérem 12V/1A a v pohodě s tím funguju. Jednu dobu jsem oba okruhy kolejiště, tedy dva regulátory, napájel z jediného zdroje pro PC 12V/6A a utáho to v pohodě, bez ovlivňování, obě tratě. Vzhledem k tomu, že PC zdroje nesplňují bezpečnostní normy pro takové použití, jsem tohle řešení opustil.

Re: Kolejiště TT 140x110

PříspěvekNapsal: ned 05 bře, 2017 12:19 pm
od Michal Vaniš
to amirinda:
Vysvětli pojem " předělanou jednu větev, teoreticky můžu zkusit zapojit druhou". :?:

To pulzní/frekvenční řízení se dává na usměrněný vývod 12V , respektive na vývod +- 12V, a měl by jsi mít regulátor otočen/vytočen na maximum. Jestli nastavuješ nižší napětí/méně vytočíš regulátor, tak dle známeho vzorečku zbytečně zvedáš proudové zatížení a tím se bude výrazněji projevovat Tvůj problém.
Směr výchozího otočení/vytočení je dán pouze podmínkou na souhlasný směr jízdy lokomotivy s přepínačem směru pulzního regulátoru.

Ještě jedna informace ze stránek p.Zajíce(což už předeslal i Miloš_P):
Proč není vhodné použít k napájení regulátoru transformátor FZ1:Regulátor si můžeme s FZ1 zhruba vyzkoušet, ale pro trvalý provoz se nehodí. Základní vadou FZ1 je selenový usměrňovač. Jeho elektrické vlastnosti jsou na dnešní dobu velmi špatné. Jde zejména o velký úbytek napětí, který je závislý na proudu. Pokud nastavíme např. na výstupu 12V naprázdno, při zátěži 0,5A klesne napětí na cca. 6,5V !!! To je veliký pokles, který samozřejmě ovlivní chování lokomotiv. Aby regulátor pracoval co nejlépe, potřebuje mít napájecí napětí stálé, stabilizované. To zajistí moderní spínané napájecí zdroje. Výkon zdroje by měl být minimálně 2A pro jeden regulátor.
http://www.zajic.cz/zeleznice/regulator/pulsreg.html

Re: Kolejiště TT 140x110

PříspěvekNapsal: pon 06 bře, 2017 8:04 pm
od Rocky_MK
Na toto ti stačí prachobyčejný nelineární 12V adaptér za pár set. Pulzní regulátor (hotová osazená deska, akorát si zbastlíš přepínání polarity, k čemuž potřebuješ akorát vodiče, pájku a páječku, přepínač je součástí) se dá často koupit na aukru za cca 200 Kč/kus, což je dobrá cena, pokud nemáš materiál a chemii na výrobu DPS.

Re: Kolejiště TT 140x110

PříspěvekNapsal: pon 06 bře, 2017 8:31 pm
od lajblt
Trafo FZ1 má dvě oddělená vinutí. Větev označená symbolem výhybky je bez usměrňovače a dává max. 16V~/1,2 A. Druhou větev ("lokomotiva") je možno upravit shodně - za předpokladu, že se demontuje směrňovač a komutátor, je i tady na výstupu 16V~/1,2 A. FZ1 tak dostačuje na napájení dvou stabilizovaných pulsních zdrojů 12V/1,2 A. Jednodušší úprava spočívá v náhradě selenu čtveřicí křemíkových diod (nebo rovnou hotovým můstkem). Napětí ztracené na usměrňovači klesne z ~4V na ~1,4V a znatelně klesne i vnitřní odpor takto upraveného napáječe. Cena úpravy je asi tak 10 Kč a necelá hodina práce. Tolik má zkušenost.

Nelineární adaptér za pár set dneska moc dlouho nevydrží. Je to totiž vždycky pulsní zdroj s poddimenzovaným filtrem, kde jako první odejde filtrační kondenzátor na nízkonapěťové straně. Většinou je tam ten nejlevnější čínský šmejd na 85oC/1000 hod., k tomu ještě pěkně opékaný chladičem spínacího tranzistoru v důkladně zalepeném pouzdře. Už po několika měsících intenzivnějšho provozu se kondenzátor nafoukne a ztratí kapacitu. Tím přestane fungovat celý zdroj. Na (upravené) FZ1 se nemá co rozbít. Pokud bych potřeboval na analog zdroj silnější, nechám si radši navinout pořádný toroid. Za cenu dvou čínských smějdů mě přežije (i s usměrňovačem).

Re: Kolejiště TT 140x110

PříspěvekNapsal: pon 06 bře, 2017 8:46 pm
od Rocky_MK
To je otázka. Adaptéry využívám často při různých odběrech a nikdy mi žádný neodešel. Ono úplně stačí neždímat ho na doraz.
Ale jo, trafo není problém a není ani třeba si ho nechat spešl navíjet - tohle není audiotechnika. Dají se z lecčeho vymontovat, případně získat od bastlířů za dobré slovo nebo pivo. Ale to je na každém.

Re: Kolejiště TT 140x110

PříspěvekNapsal: čtv 09 bře, 2017 3:42 am
od amirinda
tak jsem to vyřešil, ke stávajícímu regulátoru na Fz1 lze připojit ještě jeden, čímž tedy budu mít dva regulovatelné okruhy.

Re: Kolejiště TT 140x110

PříspěvekNapsal: pon 27 bře, 2017 1:23 pm
od amirinda
tak koleje položeny, světe div se, pořád to jezdí :-)

Obrázek

Re: Kolejiště TT 140x110

PříspěvekNapsal: stř 03 kvě, 2017 9:59 am
od amirinda
tak malý posun, pokus o nějakej ten kopec, jsem zvědav co z té pěny vyleze :-)

Obrázek

Re: Kolejiště TT 140x110

PříspěvekNapsal: čtv 18 kvě, 2017 7:20 pm
od amirinda
trochu zkouším krajinu...

Obrázek