Kolejiště TT 140x110

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště TT 140x110

Příspěvekod amirinda » sob 11 úno, 2017 6:36 am

"like"
popojedem bo zme v utlumu...
Uživatelský avatar
amirinda
 
Příspěvky: 580
Registrován: pon 12 pro, 2016 4:00 am
Bydliště: Planá

Re: Kolejiště TT 140x110

Příspěvekod amirinda » sob 04 bře, 2017 12:08 pm

tak jsem zjistil nemilé překvapení, které jsem tak nějak ale tušil. Když spustím jednu a druhou loko najednou, nastavím si regulátorem požadovanou rychlost tak vše O.K., ale problém nastává, pokud jednu z nich vypnu. Druhá se tím zrychlí či naopak. Dá se to nějak vyřešit / regulovat, předpokládám, že to neřeším sám, ale nic jsem zde k tomu nenašel. Jo mám Fz1 pulsní regulaci.
popojedem bo zme v utlumu...
Uživatelský avatar
amirinda
 
Příspěvky: 580
Registrován: pon 12 pro, 2016 4:00 am
Bydliště: Planá

Re: Kolejiště TT 140x110

Příspěvekod fulda » sob 04 bře, 2017 12:46 pm

Normálně se to řeší tak, že se na jeden regulátor nepouští dvě lokomotivy.
Například v digitálu má každá lokomotiva svůj regulátor u sebe. V analogu se to dělá podobně, pořídíš si tolik regulátorů, kolik máš lokomotiv a pak ještě přepínačové pole a rozdělíš si kolejiště do úseků, aby jsi napájel každou lokomotivu samostatně a její napájení jí dokázalo sledovat. Jinak se ti nepodaří ani udržet je na kolejišti v rozumném odstupu. Pokaždé bude jedna rychlejší a druhá pomalejší, takže se nakonec doženou a srazí.

BTW: co je to pulzní regulace Fz1 ? Trafo FZ1 samo o sobě pulzní regulací netrpí.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4876
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Kolejiště TT 140x110

Příspěvekod Michal Vaniš » sob 04 bře, 2017 12:49 pm

Jeden směr úvahy.Samozřejmě je správný děj, že čím víc odběrů/lokotek, tím víc se zvedá odběr ampér a při fixním nastavení ovladače bude klesat napětí(popřípadě opačně).Překvapujemě pouze fakt, že se ti to děje tak výrazně u FZ1, což je relativně hodně nadimenzované trafo.
Pokud můžu poradit od cenově nejlevnějšího:
1/ lokomotivy(především ty starší výroby) zda nemají mechanické opotřebení-promazat, opotřebení uhlíky, nečistoty na kolech,studené spoje-pájení (odběry starších lokotek v TT můžou vyjímečně dosáhnot i např.400 mA dle stavu, FZ1 má def. odběr 1,2A , pozn.někdo zkoušel dělat i testy odběru, bohužel nevím odkaz)
2/koleje - nečistoty,opáleniny- vyčistit, "studené" spojení mezi kolejniceni - přechodový odpor- vyčistit propájet
Body 1 a 2 zbytečně zvyšují proudový odběr

3/ vyměnit trafo za nové trafo s tvrdší charateristikou a dimenzovaným odběrem 3A --- nebo viz předchozí odpověď fulda
Uživatelský avatar
Michal Vaniš
 
Příspěvky: 399
Registrován: pát 10 črc, 2009 4:51 pm
Bydliště: České Budějovice

Re: Kolejiště TT 140x110

Příspěvekod amirinda » sob 04 bře, 2017 5:57 pm

dík za info, taky mi to přijde nenormální u Fz1 a spuštěných 2 loko. Mašiny jsem kompletně a to do mrtě rozebral, jediný co ještě musím je vyměnit uhlíky, ale že by takovej pokles/nárůst? Zkoušel jsem je i na jedné koleji vedle sebe nechat jet a jakmile druhou sundám, hned nárůst té druhé. Proč se to děje chápu, ale co s tím?

Edit: mám na pulsní předělanou jednu větev, teoreticky můžu zkusit zapojit druhou, ale...
popojedem bo zme v utlumu...
Uživatelský avatar
amirinda
 
Příspěvky: 580
Registrován: pon 12 pro, 2016 4:00 am
Bydliště: Planá

Re: Kolejiště TT 140x110

Příspěvekod amirinda » sob 04 bře, 2017 6:07 pm

fulda píše:Normálně se to řeší tak, že se na jeden regulátor nepouští dvě lokomotivy.
Například v digitálu má každá lokomotiva svůj regulátor u sebe. V analogu se to dělá podobně, pořídíš si tolik regulátorů, kolik máš lokomotiv a pak ještě přepínačové pole a rozdělíš si kolejiště do úseků, aby jsi napájel každou lokomotivu samostatně a její napájení jí dokázalo sledovat. Jinak se ti nepodaří ani udržet je na kolejišti v rozumném odstupu. Pokaždé bude jedna rychlejší a druhá pomalejší, takže se nakonec doženou a srazí.

BTW: co je to pulzní regulace Fz1 ? Trafo FZ1 samo o sobě pulzní regulací netrpí.


pulsní regulaci jsem dodělal/předělal dle: http://czelektro.eu/index.php?id=31&n=pulzni-regulace

takže připojit na druhou větev trafa ještě jeden tento "prvek" a každou napájet zvlášť?
popojedem bo zme v utlumu...
Uživatelský avatar
amirinda
 
Příspěvky: 580
Registrován: pon 12 pro, 2016 4:00 am
Bydliště: Planá

Re: Kolejiště TT 140x110

Příspěvekod Miloš_P » sob 04 bře, 2017 11:03 pm

Moc nechápu smysl řídit jedním pulzním regulátorem dvě lokomotivy najednou, ale třeba nějaký je.
U FZ1 je tohle ovlivňování normální. Problém vidím ve zdroji. Chce to výkonnější zdroj, který dá proud alespoň 3A a hlavně stabilizovaný nebo pro každý regulátor použít samostané trafo. Já používám už léta pulzní regulaci, mám dva regulátory, pro každou trať jeden a napájím to FZ1 a nějakým adaptérem 12V/1A a v pohodě s tím funguju. Jednu dobu jsem oba okruhy kolejiště, tedy dva regulátory, napájel z jediného zdroje pro PC 12V/6A a utáho to v pohodě, bez ovlivňování, obě tratě. Vzhledem k tomu, že PC zdroje nesplňují bezpečnostní normy pro takové použití, jsem tohle řešení opustil.
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště TT 140x110

Příspěvekod Michal Vaniš » ned 05 bře, 2017 12:19 pm

to amirinda:
Vysvětli pojem " předělanou jednu větev, teoreticky můžu zkusit zapojit druhou". :?:

To pulzní/frekvenční řízení se dává na usměrněný vývod 12V , respektive na vývod +- 12V, a měl by jsi mít regulátor otočen/vytočen na maximum. Jestli nastavuješ nižší napětí/méně vytočíš regulátor, tak dle známeho vzorečku zbytečně zvedáš proudové zatížení a tím se bude výrazněji projevovat Tvůj problém.
Směr výchozího otočení/vytočení je dán pouze podmínkou na souhlasný směr jízdy lokomotivy s přepínačem směru pulzního regulátoru.

Ještě jedna informace ze stránek p.Zajíce(což už předeslal i Miloš_P):
Proč není vhodné použít k napájení regulátoru transformátor FZ1:Regulátor si můžeme s FZ1 zhruba vyzkoušet, ale pro trvalý provoz se nehodí. Základní vadou FZ1 je selenový usměrňovač. Jeho elektrické vlastnosti jsou na dnešní dobu velmi špatné. Jde zejména o velký úbytek napětí, který je závislý na proudu. Pokud nastavíme např. na výstupu 12V naprázdno, při zátěži 0,5A klesne napětí na cca. 6,5V !!! To je veliký pokles, který samozřejmě ovlivní chování lokomotiv. Aby regulátor pracoval co nejlépe, potřebuje mít napájecí napětí stálé, stabilizované. To zajistí moderní spínané napájecí zdroje. Výkon zdroje by měl být minimálně 2A pro jeden regulátor.
http://www.zajic.cz/zeleznice/regulator/pulsreg.html
Uživatelský avatar
Michal Vaniš
 
Příspěvky: 399
Registrován: pát 10 črc, 2009 4:51 pm
Bydliště: České Budějovice

Re: Kolejiště TT 140x110

Příspěvekod Rocky_MK » pon 06 bře, 2017 8:04 pm

Na toto ti stačí prachobyčejný nelineární 12V adaptér za pár set. Pulzní regulátor (hotová osazená deska, akorát si zbastlíš přepínání polarity, k čemuž potřebuješ akorát vodiče, pájku a páječku, přepínač je součástí) se dá často koupit na aukru za cca 200 Kč/kus, což je dobrá cena, pokud nemáš materiál a chemii na výrobu DPS.
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Kolejiště TT 140x110

Příspěvekod lajblt » pon 06 bře, 2017 8:31 pm

Trafo FZ1 má dvě oddělená vinutí. Větev označená symbolem výhybky je bez usměrňovače a dává max. 16V~/1,2 A. Druhou větev ("lokomotiva") je možno upravit shodně - za předpokladu, že se demontuje směrňovač a komutátor, je i tady na výstupu 16V~/1,2 A. FZ1 tak dostačuje na napájení dvou stabilizovaných pulsních zdrojů 12V/1,2 A. Jednodušší úprava spočívá v náhradě selenu čtveřicí křemíkových diod (nebo rovnou hotovým můstkem). Napětí ztracené na usměrňovači klesne z ~4V na ~1,4V a znatelně klesne i vnitřní odpor takto upraveného napáječe. Cena úpravy je asi tak 10 Kč a necelá hodina práce. Tolik má zkušenost.

Nelineární adaptér za pár set dneska moc dlouho nevydrží. Je to totiž vždycky pulsní zdroj s poddimenzovaným filtrem, kde jako první odejde filtrační kondenzátor na nízkonapěťové straně. Většinou je tam ten nejlevnější čínský šmejd na 85oC/1000 hod., k tomu ještě pěkně opékaný chladičem spínacího tranzistoru v důkladně zalepeném pouzdře. Už po několika měsících intenzivnějšho provozu se kondenzátor nafoukne a ztratí kapacitu. Tím přestane fungovat celý zdroj. Na (upravené) FZ1 se nemá co rozbít. Pokud bych potřeboval na analog zdroj silnější, nechám si radši navinout pořádný toroid. Za cenu dvou čínských smějdů mě přežije (i s usměrňovačem).
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Kolejiště TT 140x110

Příspěvekod Rocky_MK » pon 06 bře, 2017 8:46 pm

To je otázka. Adaptéry využívám často při různých odběrech a nikdy mi žádný neodešel. Ono úplně stačí neždímat ho na doraz.
Ale jo, trafo není problém a není ani třeba si ho nechat spešl navíjet - tohle není audiotechnika. Dají se z lecčeho vymontovat, případně získat od bastlířů za dobré slovo nebo pivo. Ale to je na každém.
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Kolejiště TT 140x110

Příspěvekod amirinda » čtv 09 bře, 2017 3:42 am

tak jsem to vyřešil, ke stávajícímu regulátoru na Fz1 lze připojit ještě jeden, čímž tedy budu mít dva regulovatelné okruhy.
popojedem bo zme v utlumu...
Uživatelský avatar
amirinda
 
Příspěvky: 580
Registrován: pon 12 pro, 2016 4:00 am
Bydliště: Planá

Re: Kolejiště TT 140x110

Příspěvekod amirinda » pon 27 bře, 2017 1:23 pm

tak koleje položeny, světe div se, pořád to jezdí :-)

Obrázek
popojedem bo zme v utlumu...
Uživatelský avatar
amirinda
 
Příspěvky: 580
Registrován: pon 12 pro, 2016 4:00 am
Bydliště: Planá

Re: Kolejiště TT 140x110

Příspěvekod amirinda » stř 03 kvě, 2017 9:59 am

tak malý posun, pokus o nějakej ten kopec, jsem zvědav co z té pěny vyleze :-)

Obrázek
popojedem bo zme v utlumu...
Uživatelský avatar
amirinda
 
Příspěvky: 580
Registrován: pon 12 pro, 2016 4:00 am
Bydliště: Planá

Re: Kolejiště TT 140x110

Příspěvekod amirinda » čtv 18 kvě, 2017 7:20 pm

trochu zkouším krajinu...

Obrázek
popojedem bo zme v utlumu...
Uživatelský avatar
amirinda
 
Příspěvky: 580
Registrován: pon 12 pro, 2016 4:00 am
Bydliště: Planá

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: nebel a 10 návštevníků

cron