Zdravím vláčkaře,
dávám tímto na posouzení (nebo třeba pro někoho pro inspiraci ) návrh kolejiště "Schwarzbach". Ten hrozný název vychází z označení na nádražní budově, kterou mám - stejně jako drtivou většinu materiálu včetně kolejiva - z dob BTTB, provoz tudíž bude analogový. Jediné nové "součástky" budou 2 regulátory (velká trafa PIKO se mi na ovládací panel nevejdou) a veškeré osvětlení + semafory (pochopitelně - doba LEDová je doba LEDová...). Epocha je IV, tj. mám tam i "páru".
Kolejiště bude (resp. už je) umístěno pod postelí (vysouvací na kolečkách), tím jsou dány jeho rozměry - 180x90 cm. Původně vychází z návrhu hotového kolejiště "Schönmühlen" firmy Noch, které mě zaujalo geniálním nápadem s dvojitým klesáním z horního nádraží, mezi jehož dvěma kolejemi vede spodní část z tunelu - což umožňuje nastavit vlakovou cestu tak, že vlak postupně projíždí horní i spodní část bez nutnosti přestavování výhybek (je to vlastně taková "osmička" přeložená napůl). V zadní levé části kolejiště jsou dva (resp. čtyři) mosty, z toho jeden je "oduhlovací" - mám "uhelné" vagony i s uhlím (a Krokodýlem ), pod mostem bude zauhlovací stanice, či jak se to jmenuje.
Ovládací panel je výklopný (resp. "záklopný") podél přední strany kolejiště - zaklápí se vzhůru do svislé polohy a po zasunutí pod postel kolejiště současně zcela zakrývá. Rozhodl jsem se zprovoznit nejprve "přízemí", abychom mohli co nejdříve jezdit - to už je téměř hotovo, osazeny a zapojeny jsou regulátory, spínače jednotlivých úseků, ovládání výhybek a finišujeme základ krajinky. Bez té zadní horní části to samozřejmě není zdaleka tak hezké, ale reálné aktuální foto mohu případně také dodat. V nejbližší době nás čekají semafory, osvětlení a přejezdy a pak už se asi vrhneme na "první patro".
Ještě k těm semaforům - nebudou mít žádné přímé ovládání a budou dvojího druhu:
1) odjezdová návěstidla, která budou ukazovat (zpětným ohlasem z přestavníků) polohu nejbližších dvou výhybek:
- první "protisměrná" výhybka: zelená/červená
- druhá "protisměrná" výhybka: horní žlutá zapnuto/vypnuto
- první výhybka "ve směru": dolní žlutá zapnuto/vypnuto
2) trpasličí posunovací návěstidla (modrá/bílá) na začátku úseků:
- vypnuto: úsek bez napájení
- bílá: připojeno k levému regulátoru
- modrá: připojeno k pravému regulátoru
Zvláště v případě 2) mají tedy návěstidla úplně jiný význam, než ve skutečnosti, ale zásadním způsobem zpříjemňují ovládání kolejiště - pouhým pohledem na dvě návěstidla (odjezdové a posunovací) je možné zjistit, zda je cesta vpřed volná a kterým ovladačem je možné vlak rozjet (tj. není nutno kontrolovat spínače na ovládacím panelu a polohy výhybek).
Trochu se bojím těch brutálních stoupání do té horní části, ale zatím jsem nevymyslel (kromě té spirály) jiné uspořádání, které by mělo stoupání menší.
Takže chvalte, kritizujte, jak je libo...